מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןשאלה למומחים

שאלה למומחים

23/01/17 9:16
9 תגובות

שלום,
הפקתי לעשן בערך לפני שלוש, ארבע שנים, בתקופה האחרונה התחלתי לעשן סיגריה פה סיגריה שם, לפעמים גם נרגילה, ועכשיו זה הפך לסיגריה ביום, לא ידעתי איפה לשאול אז אני שואל פה, אני ממש לא רוצה לחזור לעשן מחדש, האם אפשרי להפסיק בהדרגה, לשלב את ההפסקה עם נרגילה מידי פעם או להפסיק במכה כמו בפעם הקודמת וזהו?

תודה רבה מראש!


תגובות

היי kati,

ברוך הבא לפורום שלנו, ובהחלט פה זה המקום לכל שאלה בנושא גמילה מעישון.

יפה שהצלחת להחזיק מעמד כל כך הרבה שנים ללא הסיגריות - 4 שנים זה הישג מכובד. הבעיה עם הסיגריה זה שההתמכרות לא עוברת אף פעם. המוח שלנו משתנה כשאנחנו מעשנים ובעצם כמות הקולטנים שקיימים במוח שאליהם נקשר הניקוטין מהסיגריה עולה ועולה כדי לספק למוח עוד ועוד מהחומר הטוב שמופרש (דופאמין) וגורם לנו להרגשה טובה. כשמפסיקים לעשן הכמות שלהם יורדת אבל רק ב"כאילו" - הם בפועל רדומים לא נעלמים וברגע שאנחנו נחשפים שוב לניקוטין מהסיגריה או מנרגילה אנחנו מעוררים מחדש את הקולטנים ואת ההתמכרות...

התהליך שאתה מתאר הוא מאוד נורמלי. הרבה אנשים גם שנים רבות אחרי שלא עישנו לוקחים שאכטה אחת ופתאום מוצאים את עצמם אחרי כמה ימים לוקחים עוד אחת ואז סיגריה בודדה ואז סיגריה ביום ואז כבר לא נעים לשנורר מחברים אז כבר קונים קופסא ואחרי קצת זמן הם פתאום מבינים שהם שוב מעשנים...

מה שחשוב ויפה זה שתפסת את עצמך בזמן והגעת לתובנה שאתה לא רוצה לחזור לעשן. איך להפסיק זה החלטה שלך. המחקרים מראים שיש אנשים שמצליחים עם לרדת בהדרגה בדיוק באותה מידה של אנשים שמפסיקים בבת אחת. מצד שני קח בחשבון שבהפסקה בהדרגה אתה מאריך את התהליך ואת ההתמודדות שלך. אם אתה מרגיש שאתה מסוגל אני הייתי ממליצה לך להפסיק בבת אחת וכמה שיותר מהר כי ככל שתחתוך יותר מהר, תוכל להחזיר את הקולטנים לישון יותר מהר. ככל שתעשן עכשיו, יהיה לך יותר קצת יותר קשה להגמל.
לגבי נרגילה - זה עישון טבק לכל דבר. להיפך עישון טבלית טבק אחת בנרגילה שקולה ל30-100 סיגריות (תלוי במחקר). המים לא רק שלא מסננים את הטבק אלא מוסיפים לחות שעוזר לעשן ולחומרים הרעילים לחדור לריאות יותר עמוק. בקיצור ממש לא מומלץ להגמל מסיגריות בעזרת נרגילה, וכדאי מאוד להפסיק את שניהם באותו הזמן.

עוד משהו - כדאי לך לחשוב מה גרם לך לקחת את השאכטה הראשונה שלך אחרי 4 שנים שבהם לא עישנת. מה קרה? מה היו המחשבות שלך בראש באותו הזמן? אתה צריך לחשוב על כך כדי למנוע מזה לקרות שוב. איך תוכל להתמודד בפעם הבאה בלי סיגריה? איזה מחשבות יכולות להחליף את המחשבות שהיו לך?
לדוגמא אם עברה בך מחשבה - "זה רק שאכטה אחת, כלום לא יקרה מזה", תנסה להחליף בצורה אקטיבית את המחשבה הזאת במחשבה לדוגמא - "לא, אפילו שאכטה אחת תעורר מחדש את ההתמכרות".

נשמח אם תשתף אותנו במה קרה והמחשבות שעברו לך, ואיך הולך עם תהליך הגמילה מחדש. בהצלחה.

נילי-בראון
24/01/17 16:17

שלום וברוך הבא:)

קיבלת הסבר מקיף על ההתמכרות הפיזית שגורם הניקוטין שנמצא בטבק. התמכרות מורכבת גם מהמחשבות שלך על עישון ומהרגלי העישון שלך.
הייתי רוצה לשאול אותך גם על המחשבות שיש לך כרגע על העישון.
אני מבינה שמצד אחד אתה לא רוצה לחזור לעשן. מצד שני אתה מעשן כל יום סיגריה ובנוסף גם נרגילה. מה אתה חושב כשאתה מעשן? מה אתה מרגיש? 
 

מרים-אוחנה2
25/01/17 13:51

שלום נתכתב והנושא ראות :ליפני שנתיים החלטתי לגמל מעישון אחרי 40 שנים,לאחרונה שלושה חודשים רופאת משפחה הפנתה אותי לct ראות אז ככה אני חולה מחלת ראות כרונית שמוסיף לי על אסמה .ראיתי את הראות במרפאת מחלות ראה נבהלתי מעצמי חצי ראה בצד ימין לא רואים אותה מכוסה בלבן. אני מטופלת ב רלבר 22 92 .לכל המעשנים תחשבו על הראות תגמלו מעישון סכנת בריאות.

נילי-בראון
25/01/17 19:26

שלום מרים וברוכה הבאה לקהילת גמילה מעישון. תודה רבה על השיתוף, לא קל לספר על הנזק שנגרם מעישון. 
אני שמחה בשבילך שנגמלת ומאחלת לך הרבה בריאות.

מרים-אוחנה2
26/01/17 14:00

תודה.

ערב טוב למעשה שתפתי אותכם מה יכולה סיגריה  הכי טובה שתהיה ליגרום  אי שקט ,אני לא מעשנת יותר  השתתפתי  בסדנה גמילה מעישון ,אני ממליצה בחום ,הגמילה ללא תשלום דרך קופות החולים  ,תישמרו על הריאות .

מרים-אוחנה2
26/01/17 14:10

שלום אני הדעין לא מעכלת
 מה ניגרם לי מעישון. :קשה לי לעלות מדרגות ללכת הרברה קשה לי לינשום ממוק .בשליו זה אני שיתפתי אותכם ,אני בהתחלת דרכי בטיפול .אקווה שהכל יהיה בסדר .

מרים-אוחנה2
26/01/17 21:21

לא מעשנת כבר שלוש שנים ובטח שלעולם לא החזיק סיגריה אפילו מדומה .

Attached Picture
מרים-אוחנה2
01/03/17 10:02