מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' אורי אלקיים
פרופ' אורי אלקיים
מומחית לראומטולוגיה, מנהלת המכון הראומטולוגי במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), יו"ר האיגוד הישראלי לראומטולוגיה.
ד
ד"ר חגית פלג
רופאה ביחידה הראומטולוגית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים . מומחית בפנימית וראומטולוגיה. 
פרופ' מרב לידר
פרופ' מרב לידר
בוגרת ביה״ס לרפואה של אוניברסיטת תל אביב cum laude מומחית ברפואה פנימית (2000) ובראומטולוגיה (2006) פרופ׳ חבר קליני באוניברסיטת תל אביב. מחברת מעל 100 מאמרים ופרקים בספרים בתחום הפמפ, המחלות הראומטיות והאוטואימוניות. מנהלת היחידה הראומטולוגית במרכז הרפואי שיבא.

מובילי קהילה

רם בלס
רם בלס
יו"ר מתנדב בעמותת ענבר למחלות ראומטיות, אוטואימוניות ודלקתיות. מטפל כבר למעלה מ-20 שנה באישתי ומתמודדים יחד עם ראומטיק ארטריטיס (RA).
כמונימפרקים (ראומטולוגיה)דלקת מפרקים פסוריאטית

דלקת מפרקים פסוריאטית

13/02/17 13:00
15 תגובות

אובחנתי לפני כ3 שבועות. שנים רבות פסוריאזיס.. פרקים כואבים לאחרונה בעיקר כפות ידיים ורגליים.
הרופא ממליץ על תרופה מקובלת אבל עם תופעות לואי והרב פוטנציאלי של הכבד. להבנתי הבסיסית התרופה מסייעת בעיקר להורדת מדד הדלקת.

החלטתי שאני חייב לשנות תזונה ולרזות. הפכתי טבעוני ( בכיף ).

השאלה שלי- האם מישהו/י עבר לתזונה טבעונית מסוימת שסייעה להורדת ה crp ? והפסיק לקחת תרופה?


שאלה נוספת-באיזו מהירות ולאיזה שיעור ירידה במדד הדלקת אפשר לצפות בלקיחת תרופה, /תזונה פעילות.


תגובות

תמי-29
13/02/17 13:52

היי רועי,קובי סד שפעיל כאןמעשה הרבה נסיונות עםתזונה והגיע לנוסחה שעובדת בשבילו.אבל תיקח בחשבון שזה לא אותו הסוג של דלקת פרקים(אם אני זוכרת נכון) ובמיוחד כל אחד מגיב אחרת.יש חולים שחולים בדלקות פרקים שמתגברים על הכאבים וקשיחות המפרקים באמצעים שונים אבל יכול להיות שהמפרקים ממשיכים לההרס ללא הרגשת הכאבים שמתגברים עליהם.לכן כל אחד עושה את השיקול שלו,רצוי אחרי ששומע את כל הדעות המקצועיות

תמי-29
13/02/17 14:00

דבר נוסף,גם אם מדדי הדלקת יורדים זה לא מעיד על כך שהמפרקים לא מודלקים,דלקת פרקים יכולה להיות חיה ובועטת גם כשמדדי הדלקת בטווח הנורמה

ד--ר-חגית-פלג
מומחה כמוני
רופאה ביחידה הראומטולוגית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים . מומחית בפנימית וראומטולוגיה. 
13/02/17 22:14

מטרת הטיפול אינה רק הורדת מדדי דלקת אלא ירידה בפעילות המחלה - היינו נפיחות ורגישות מפרקית ,  דלקת בגב וכו  וזאת כדי למנוע נזק מפרקי.  לא ברור לי על איזו תרופה אתה מדבר ( מתורתקסט ? סלזופירין? ). בכל מקרה התרופות הללו מתחילות להשפיע אחרי 2-3 חודשים והשפעתם משתנה מאדם לאדם .  אני לא חושבת שיש מחקר מבוסס על השפעת תזונה על נזק מפרקי בפסוראיזיס ולכן במידה ואכן יש לך דלקת מפרקים  פסוראיטית הייתי נזהרת מלהסתמך על שינוי תזונתי בלבד. יש לזכור גם שתופעות הלואי לא מופיעות בכל החולים ובדכ אינן משמעותיות וכן הפיכות במידה ואתה נמצא במעקב מסודר. 

אלי40
24/04/18 12:01

ומה קורה שאחרי מטוטרקסט וזלופירין אני מקבל תשובה בבדיקה של פי לייט קאפה 40 , מה עוזרות התרופות ?

רועי777
14/02/17 12:09

תודה רבה על התגובות.
ברשותכם אני מבקש להוסיף לשאול,
1) עד מתי לוקחים את התרופה (סלזופירין) ? כל החיים? (או עד שמשהו קורס?)
2) אם כתוצאה של תזונה או תרופה או שילוב בינהם לא יהיו לי דלקות, נפיחויות, כאבים ורגישויות האם זה אומר שאפשר לא לקחת התרופה ?

תמי-29
14/02/17 15:47

אני לא רופאה ואוכל לענות חלקית לחלק הראשון של השאלה.אם היא לא עוזרת לאחר שעובר הזמן שהיא אמורה להתחיל לעבוד,או אם היא עבדה אבל איבדה את היעילות עם הזמן-דבר שחכול לקרות-אתה כנראה תפסיק אותה ותנסה תרופה אחרת.

ד--ר-חגית-פלג
מומחה כמוני
רופאה ביחידה הראומטולוגית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים . מומחית בפנימית וראומטולוגיה. 
14/02/17 22:03

1) במידה ואתה מגיב טוב לטיפול ונמצא בהפוגה של פעילות המחלה במשך זמן ממושך אפשר לשקול ירידה הדרגתית והפסקת הטיפול. 
2)  במידה ותטפל בעצמך בתזונה בלבד ובביקורת  תהיה ללא כל סימני םשל דלקת מפקים פעילה לא יהיה צורך בטיפול .  יש גם תנודתיות בפעילות מחלה באופן ספונטני ללא כל טיפול.  אם זאת מקובל היום שטיפול יעיל ומוקדם במחלה משפר סיכויים לשליטה טובה במחלה ולכן מומלץ לטפל בטיפול התרופתי שהומלץ לך.. 

רועי777
15/02/17 10:38

תודה על ההבהרות

Navalev
15/02/17 9:07

היי רועי
אני חולה בדלקת מפרקים שגרונית כמעט שנה,
אני חיה בגרמניה, הרופא כאן המליץ לי בפרוש להמנע מביצים ובשר, וכן ממזון תעשייתי (כולל גבינות צהובות משקאות מוגזים וכו), וכך אני עושה , הכאבים פחתו בצורה משמעותית , עם זאת ההמלצה הגורפת כאן היא להשלים את החסר בחלבון ע״י אכילת דגים לפחות פעמים בשבוע , בעיקר דגים לבנים.
לא הפסקתי לקחת תרופות , אבל המינון ירד באופן משמעותי , קיבלתי מהרופא , טבלת מאכלים עם ההשפעה שלהם על המחלה , מציינת שמדובר ברופא מערבי לכל דבר , אשר פשוט משלב בטיפול גם המלצות שנהוגות ברפואה האלטרנטיבית.
 

Navalev
15/02/17 9:10

עוד חשוב לציין שההמלצה לתזונה כן נובעת ממחקר שבצעו כאן בבה״ח במשך למעלה משנתיים

רועי777
08/05/17 11:11

יצא לי לשמוע הרצאות שלי ד"ר אורי אלקיים. אם הבנתי נכון, ככל שיש מעורבות אגן בדלקת מפרקים - אזי אין טעם להשתמש בסלזופירין. שהיא התרופה שהציע לי הראומטולוג.

קובי-סד
11/05/17 4:29

במקרה ניכנסתי והבחנתי בשאלה. אני מאובחן AS. אובחנתי באפריל שנה שעברה-2016. היו לי מספר אפיזודות של התקפים בהם התקשיתי מאוד ללכת על רגליי. בסוף אוגוסט תחילת ספטמבר עברתי לתזונה נטולת עמילן, ללא מוצרי חלב (NSD no starch diet). היום מאי 2017 אני מתפקד רגיל ללא סימפטומים ולא נגעתי ב NSAID אחד מאז אוקטובר2016. זה קשה. עם עליות וירידות אבל בהחלט אפשרי. כפי שאמרו לפני - זה מתאים לסוג המחלה שלי אבל לא יודע (מאחר ולא חקרתי) לגבי המחלה שלך. אני אוסיף ואומר שאומנם אין הרבה מחקרים קליניים של קשר תזונתי למחלות אוטואימיוניות אבל יש כאלו. אני אפילו אשתתף במחקר כזה ממש בקרוב. לדעתי לחברות התרופות יש אינטרס מובהק שלא ימצאו קשר לתזונה. אני הייתי על סף התחלת יומירה והחלטתי לנסות תזונה. התהליך איטי. אני בהחלט עדיין חולה ב AS אבל ללא כאבים וללא סימפטומים עם חזרה לפעילות. אוסיף, שרוב רובם של הרופאים שפגשתי (ופגשתי לא מעט) לא מאמינים בתזונה בכלל. נכון קטונתי, לא למדתי רפואה שנים רבות כמוהם אבל יש לי בעיה גדולה עם הפסילה של תזונה כזרז למחלות אוטואימיוניות במיוחד בגלל שיש בסיס רחב של עדויות שמצביע על כך. הרופא שלי (שאני כבר לא הולך אליו) חושב שאני מטורף (הוא ממש רמז לי את זה) ורק רופא אחד ומיוחד שמתמחה במחלות אוטואימיוניות אישר את כל מה שאני למדתי על בשרי בשנה האחרונה. לא ממש ברור לי למה רופאים מתעלמים מסינדרום leaky gut שהרי ידוע את המכניקה מאחורי הכשל הזה. ממליץ לקרוא slow medicine כדי להבין את יחסי הגומלין בין רופאים לעולם התרופות.

חבצי
21/04/18 16:45

היי ,אני אובחנתי עם פסוריאטיק ארטריטיס לפני שנה וחצי קיבלתי תקופה ממושכת מטוטרקסט ,במקביל אני מקבלת טיפול מונע לאסתמה והרגשתי שהמטוטרקסט החמיר לי את בעיית הנשימה .אני כרגע ללא טיפול מטוטרקסט ומאד חוששת לחזור לזה בעקבות כאבים שאני חווה .רוצה לשמוע קצת אודות אנשים שמקבלים טיפול ביולוגי וקיבלו בעבר מטוטרקסט האם הביולוגי עדיף ? אשמח לתגובות

תמי-29
21/04/18 21:56

היי. יש לי אסטמה ובעבר קיבלתי מטוטרקסט ולא הרגשתי השפעה על הנשימה. לגבי דלקת המפרקים, אין לי את הסוג שלך יש אבל בכל מקרה התגובה לתרופות היא שונה בין האנשים

עמאר
18/07/18 17:16

ממליץ לך על טיפול בהימופטיה. תוצאות מדהימות בתוך חודשיים