מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןנסיון גמילה

נסיון גמילה

20/02/17 10:46
7 תגובות

שלום למומחים, בעלי בן 28, מעשן מגיל 16 למעלה מקופסת סגריות אחת.
הוא מנסה להיגמל אך אינני בטוחה שהוא רוצה מספיק, למרות שאני יודעת שמדובר בקושי רב בעל ביטויים פיזיים וגופניים.
הוא לא מצליח לא לעשן בכלל, אלא שמחזיק מעמד עד הערב או אחר הצהריים, ואז לוקח "שאכטה" או שתיים כל שעתיים שלוש עד שהולך לישון בלילה (מסתכם בחצי סיגריה עד סיגריה שלמה ביום).
כבת זוגו, כיצד עלי להתנהג בכדי לתמוך בו? הוא מסרב בתוקף להשתמש בכדורים מסייעים כמו צ'מפיקס וכו'.
שאלה נוספת, ברור לי שכל מקרה הוא אינדיוודואלי, אך מה הסיכויים שלו להגמל לחלוטין כשהוא בכל זאת מעשן, אפילו ממש מעט?
תודה רבה!


תגובות

elim833
21/02/17 11:51

שלום לך.אני הפסקתי לעשן מיזה 7 חודשים אחרי 38 שנות עישון של קופסה + ביום.הצלחתי להפסיק לעשן ללא כדורים ותחליפי ניקוטין אך נעזרתי בסדנה של מכבי...הקושי הרב להבנתי הוא הקושי להיפטר מההרגל של העישון הרבה יותר מהצורך הפיזיולוגי של התלות בניקוטין שלשם כך נועדו הכדורים...לכן ממליץ לך לא ללחוץ עליו לקחת את הכדורים אבל כן לנסות לפרק את ההתניה הזאת שליפני שינה לוקחים סיגריה או חצי סיגריה..אלה לקחת את הסיגריה בוא נאמר בצהריים . אחרי פירוק ההתניה שליפני שינה חייבים לקחת סיגריה יהיה לו יותר קל להפסיק את הסיגריה בצהרים ההיגיון שבפעולה זאת היא שהוא שולט במצב ובסגריות ואז יותר קל להיפטר מההרגל הגרוע הזה......זה טיפ שלקחתי מהסדנה שמאוד עזר לי......אני בזמנו לא יכולתי לדמיין שאני נוהג ברכב ולא מעשן.אז מה שעשיתי זה לעשן ליפני ואחרי נסיעה ולא תוך כידי נסיעה וכך פרקתי עוד התניות עד להפסקה מוחלטת..........בהצלחה

תודה על הטיפ המעולה! ועל הכבוד על השבעה חודשים

נילי-בראון
21/02/17 19:26

היי קרן

יופי של טיפ קיבלת מאלי. פירוק ההתניות הוא אכן חשוב מאוד בתהליך של הגמילה מעישון. אבל נשמע לי שאולי הוא מעשן בערב לא בגלל ההתניה שהוא אוהב לעשן לפני השינה אלא בגלל שהוא מנסה להחזיק כל היום בלי עישון ובערב הוא כבר מתעייף.

אם זה המצב, חשוב להעיר את תשומת ליבו לכך שהמלחמה היומיומית הזאת מאוד מעייפת ולא בטוח שזאת הדרך הטובה ביותר להפסיק לעשן. כמו שניחשת - הוא אכן מחזיק את ההתמכרות לניקוטין חיה ובועטת בכל פעם שהוא לוקח שאכטה ומאריך את המלחמה לעוד זמן. אם הוא לא רוצה להשתמש בתרופות כדאי להציע לו תחליפי ניקוטין. ניקוטין יש לו בגוף גם ככה - זה החומר הממכר בסיגריות. במקום לעשן בערב שייקח מסטיק ניקוטין או לוכסנית ניקוטין. אפשר לקנות אותם בבית המרקחת ללא מרשם רופא. זה יעזור לו. כדאי להיות עירני ולמלא אחר הוראות השימוש כדי לא להתמכר למסטיקים. צריך להפחית את המינון בהדרגה... אבל זה כן ישחרר אותו מהצורך הגופני והוא יהיה יותר פנוי לשנות הרגלים שהיו קשורים לעישון וללמוד לעשות משהו אחר בסיטואציות האלה במקום לעשן.

גם הסדנאות בקופת חולים יכולות לספק לו תמיכה חשובה. הוא לא חייב להשתמש בתרופת מרשם לגמילה מעישון.

עצם העובדה שאת שואלת איך לתמוך בו מצוינת, זה אומר שאת מבינה שללחוץ עליו זה לא רעיון טוב. קודם כל כדאי מאוד להפנות את השאלה אליו. חוץ מהתשובה שהוא ייתן לך, כדאי גם לעודד אותו על דברים שהוא כבר עשה, על המאמץ שהוא משקיע, וגם אם זה ייקח לו זמן או יותר מניסיון הפסקה אחד - אל תתייאשי ממנו. הוא תמיד יכול ללמוד מהניסיון שלו ולנסות שוב. בכל פעם הניסיונות משתכללים ויש לו יותר סיכוי להצליח.


 

היי קרן אור,

קיבלת כבר טיפים מעולים. התמיכה בבן זוג היא קריטית להצלחה. אני מצטרפת להמלצה של נילי פשוט לשאול את בן זוגך מה הוא צריך ממך ואיך את יכולה לתמוך בו. בנוסף, תזכרי להיות חיובית ולעודד אותו על כל הצלחה שיש לו. תנסי לחשוב אולי על דברים שאתם יכולים לעשות יחד אחרי הצהריים/ערב במקומות שבהם אסור לעשן - אולי זה יעזור? 

עוד דבר - להכין לו מראש קופסה לשעת משבר כשממש בא לו סיגריה שמכילה דברים בריאים שהוא יכול לנשנש, משהו שהוא יכול לשחק איתו בפה ובידיים כמו קשים, מקל קינמון, גומיות, כדור לחץ... 

איפה הוא מעשן את הסיגריה - האם בבית? אולי לחשוב יחד על מקום מחוץ לבית שיחייב קצת מאמץ (כל פעם שרוצה שכטה צריך לרדת למטה ולצאת לגינה...)?





 

קרן-אור-2
22/02/17 9:56

תודה רבה, מעריכה מאד את תשובת כולכם.
איך מעודדים אדם לרצות להפסיק לעשן? אני מניחה שאין על כך תשובה :)

נילי-בראון
23/02/17 17:27

שאלת שאלה לא פשוטה בכלל. הרבה מומחים עובדים על זה כבר שנים. יש תשובה אבל היא מורכבת. יועץ מקצועי לגמילה מעישון יידע איך להגביר את הרצון שלו להפסיק לעשן אז כדאי להפנות לסדנה או לייעוץ אישי לגמילה מעישון בקופות החולים.
מה את יכולה לעשות - קודם כל כדאי לזכור שהוא כן משתדל וזה מעיד על כך שחשוב לו להפסיק לעשן. את יכולה לדבר איתו על הרצון שלו (שזה בעצם לשאול מה  הסיבות שבגללן חשוב לו להפסיק לעשן) אבל רק אם הוא מוכן לדבר על זה אתך. אם לא- עדיף לתת לו להתמודד עם השאלות האלה בעצמו או להתייעץ עם מי שהוא בוחר

קרן-אור-2
26/02/17 9:11

תודה רבה, נשמור על אופטימיות :)