מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
ד

ד"ר יעקב בן שאול

מנהל קבוצה
30/04/13 8:15
6 תגובות

נושא נוסף הקשור לרפואת העתיד ולאריכות ימים הוא המחקר בעניין התקצרות הטלומרים. הנה הניסיון שלי להסבר קצר: הדנ\"א של האדם מכיל 46 כרומוזומים, בכל כרומוזום אלפי גנים. בקצה של כל כרומוזום טלומר, כלומר שני טלומרים לכל כרומוזום. התפקיד של \"החוט\" הממוקם בקצה הכרומוזום הוא חיוני בתהליך חלוקת התאים. ככל הנראה, יש לבעלי החיים ובכלל זה לבני האדם בעיה אבולוציונית. הטלומרים שלנו מתקצרים. עובדה היא שלחולים בפרוגריה (מחלה גנטית נדירה שמזקינה ילדים קטנים) יש, גנטית, טלומרים קצרים.

אחרי שנים של ויכוח בין מדענים, עכשיו כבר ברור: נמצא קשר ישיר בין אנשים בעלי טלומרים ארוכים יותר, לבין חיים ארוכים יותר ובריאים יותר! גם האנזים וגם אורך הטלומרים הם במוקד המחקר העכשווי בתחום הזיקנה.


תגובות

ד"ר יעקב בן שאול היקר,
אני קורא בשקיקה כל מידע הגורם להארכת חיים ולשיפור איכותם ותרומתך לא תסולא בפז.
אני מניח שהטלומרים שלי ארוכים לאור הקילומטרז' שעשיתי בימי חלדי. נוגע ב-81 לפי תעודת הלידה,
הרבה פחות לפי סימני השחיקה.
אני שם את מבטחי בתכולת הצלחת ואשמח
להרחבת הדעת בנושא הקולינרי בזיקה לאריכות
החיים ושיפור איכותם.
ב ה ו ק ר ה ,
ברוך

האם התעמלות מאריכה את הטלומרים? סטרס מקצר?

ד--ר-יעקב-בן-שאול
מנהל קבוצה
30/04/13 15:21

להאריך את הטלומרים מותנה באינזים הטלומראז בתנאים מסוימים, ועל הגילוי של האינזים קיבלה אליזבת בלקברן את פרס הנובל לרפואה לשנת 2009 (עם קרול גריידר). החלק השני של שאלתך הוא החשוב מאין כמוהו להבנה למי שמעוניין בתוחלת חיים ארוכה: כן! סטרס מקצר את הטלומרים. אפילו מחקר שנערך בקרב אמהות שהילדים שלהם אושפזו הראו קיצור בטלמורים. גם השמנה. לסיכום, בקרוב נוכל להסביר הרבה מאד על קיצור תוחלת החיים באמצעות הגורם המתווך של קיצור הטלמורים, לדוגמא חוסר שינה וכן הלאה.

מינרבה1
30/04/13 15:55
ד--ר-יעקב-בן-שאול
מנהל קבוצה
30/04/13 16:52

נהדר. אני כבר מבין שאת מבינה בטלומרים יותר ממני. אז ברשותך, בכל זאת שתי הערות לקוראים במאמר מומלץ זה, א. תשומת הלב לקשר בין האינזים לסרטן. אבהיר: יכולתי להתחיל הרצאה על האפשרות לחיי נצח מעצם העובדה שחולי סרטן מקבלים תרופות שחוסמות את אנזים הטלומראז. שהרי האינזים המצוי בגופינו מעניק למוטציה יכולת להתחלק עוד ועוד - מכאן גם ניתן להבין שלד.נ.א שלנו תפקיד בסיום חיינו.
ב. פרופ בן עמי, צודק שאנחנו מתעניינים היסטורית בטלומרים מזה עשור. אני מוסיף שזה קשור למותה הפתאומי של הכבשה דולי.

איצו
02/05/13 10:28

נושא מעניין בהחלט מסקרן.לדעת עוד על הנושא