מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
01/03/14 14:40
0 תגובות

עוף הודי של אודאה

ar 1

‫מאמא בראון (מעדן עוף ותפוחי אדמה ברוטב הודי), מתוך \"הכיופים,\" אודטה שוורץ, הוצאת דומינו, 1990

יום 1 מרץ 2014 בשעה 12:03



מתכון זה מובא כציטוט מלא מספרה של אודטה, בהסכמתה ובאדיבותה. הוא מזמן הפך לסוד האירוח המושלם שלי, וגם למתכון המועדף עלי, כשאני רוצה לפנק את עצמי. כעת גם ילדיי, מיכאל ודניאל, לא מאכזבים אותי ואת מולדתם, הודו, ופשוט טורפים אותו.



להלן הסיפור והמתכון של אודטה:







יום אחד נסענו לבייבי ביץ\', חוף שאין מילים לתארו. אקס טריטוריה אפילו של האקס טריטוריה ההיא. בדרך עצרנו אצל מאמא בראון בצ\'וקולד סיטי. מאמא בראון, הודית ענקית עם זיפי זקן ושפם סמכותיים, מנהלת על שעוונית הפלסטיק של שולחן מטבחה מסעדת פועלים. שני סועדים מהצ\'כונה, למשל, נחשב יום חזק שמפיל אותה מהרגליים.



לפי הזמנה מראש (בטלפון 46126 אם מישהו במקרה נאבד לכיוון ההוא) היא הכינה לנו את מתכון הכתר שלה. בתוך כיס מקופל בפיתה אשתנור מעשה בית, פיסות עוף ותפוחי-אדמה בהמון רוטב מתובל כמו הזיה.



אוכל של האיים הוא שמן מאוד, מתוק מאוד, מתובל מאוד - אבל הדבר הזה, שמקורו בהודו, שבר את החוקים. שום דבר לא היה מדי בו. הוא היה מושלם.



אחרית דבר: לקחתי את המרשם - כולו מנומר הערות עזר צפופות - כי לא כל תערובת תבלינים ניתן להשיג כאן, וצריך המון פירוט ומיון טעמים להרכבה מחדש. מה זה הזענו על העסק הזה! בישלנו את זה בעשרות גירסאות, כשאחת נבדלת מהשנייה בשמינית כפית התיבול של משהו. זה הפך למין אובססיה.



ואז - יום אחד זה קרה. זה היה זה!!! מצאנו את הנוסחה לשכפול מדוייק של הפלא הזה, והתחלנו להפיל איתו קורבנות אצל החברים. הצלחה היסטרית.



הייתי בטוחה שאל גן-העדן ההוא מגיעים פעם בחיים, אבל אם רוצים מאוד, מסתבר שאפשר יותר. שוב הצליח לנו להיות שם. יש קסם מתוק, מצמח כנפיים, בהליכה מחדש בתוך גומות משלך שפעם חפרת לך בעולם.



הלכנו - בטח הלכנו למאמא בראון, הזמנו את העסק פעם, פעמיים, ופשוט התחלנו לצחוק. זה היה ממש מגוחך. לרצות שנים בלב אל טעם מסויים, לשמור פינה של געגוע להגשמה אי פעם בעתיד, ולגלות שמה שפיתחת בבית פשוט טעים פי מיליון.



מאמא בראון תיכנס לנצח, כי היא היתה הבסיס להמראה - אבל על העיקרון המלא היסטריה של we try harder כבר הייתה לפנינו חברה להשכרת רכב, שנהייתה מרוב מקום שני - מקום ראשון.







צריך:







סיר גדול של 5 ליטר (סיר שמכיל 25 כוסות מים. תמדדו)



2 קילו (וגרם לא יותר!!!) תפוחי-אדמה ענקיים (חוסך קילוף) מבושלים בקליפתם בסיר עם מים עד שהם רכים, וסכין ננעץ בהם בקלות.



2 קילו עוף תחתון קצוץ יחד עם העצם לפיסות (מכל רבע עוף 6 פיסות). הכי טוב לקנות עוף טרי ולבקש מהקצב שיעשה זאת. חוסך המון טירחה ועבודת פטישים עם סכין. לא לוותר על החיתוך! זה לא טעים אם זה לא פיסות קטנות. טעם הרוטב - כל הקונץ - נספג רק אם יש מגע עם מעטפת הבשר. כפות וכפיות מחוקות כמובן.



400 גרם בצל חתוך גס (2 גדולים)



30 גרם שום טרי (ראש שום שלם) לא כתוש! לקלף שיניים, כל שן לחתוך לארבע פיסות.



3 כפות חומץ



2 כפות רוטב סויה



4 כפות שמן



20 כפות מים (כוס ורבע)



1 כף סוכר



3 כפות קארי



1 כף כורכום



2 כפות אבקת מרק עוף



1 כפית פפריקה מתוקה



1 כפית פלפל שחור (אם זה לילדים, להשמיט)



1 כפית אורגנו



1 כפית מיורן



1 כפית כמון



1 כפית מלח (רק אם לא מוכשר! אם מוכשר ומומלח חזק כמו בעופות הקפואים, להשמיט!)



1/4 כפית ציפורן טחון.



הטירחה הכי גדולה זה לוודא שכל התבלינים בבית. לא להשמיט מילימטר. כל אחד מהם תורם לסימפוניה.







אופן הההכנה:







מבשלים תחילה את תפוחי-האדמה בקליפתם עד שהם רכים. בכוונה לא יחד עם תבשיל העוף-תבלינים, כי עמילן התפודים מדביק את הרוטב והוא נחרך בתחתית.



תפוחי האדמה חייבים להיות מוכנים קודם, מבושלים, קלופים וחתוכים לקוביות בגודל 2 ס\"מ בערך. וחמים!!! אחרת לא סופגים מהר את טעם הרוטב. המיומנים יכולים לחתוך אותם בתוך כף היד מעל התבשיל המוכן. תחילה, כמה חיתוכי צלב לאורכו (קווים כמו במחברת חשבון) ואחר-כך, \'פרוסות\' מרוחבו. נופלות קוביות לתוך הסיר. 20 דקות אחרי הערבוב, תפוחי-האדמה סופגים את הטעם.



בסיר אחד גדול פשוט שמים את כל רשימת המצרכים: עוף, נוזלים ותבלינים ללא תפוחי-האדמה. מערבבים, מדליקים אש גדולה, סיר מכוסה. אחרי הרתיחה מנמיכים לאש בינונית סיר מכוסה. מקפידים שכל העסק יעמוד על האש שעה אחת בלבד מרגע פתיחת האש. ספירה לפי מצב התחלתי של עוף מופשר לחלוטין כמובן.



בישול בן שעה בדיוק על אש בינונית, סיר מכוסה, מבטיח בשר רך, אבל עדיין עסיסי ולא מסמורטט, וגם לתבלינים יש עדיין \'כוח.\'



מכבים אש.



חותכים את תפוחי-האדמה החמים לקוביות, מערבבים עם תוכן סיר הבשר, משהים 20 דקות שיספגו את הטעם, וזהו.



זה יוצא נהדר.



לא צריך לשים את זה בפיתה. בקושי בקושי צריך לשים את זה בצלחת, כי צוללים ישר על הסיר







*







עד כאן אודטה.



עכשיו תשמעו. אני, מטעמי דיאטה, ויתרתי על תפוחי האדמה מזמן. חבל, כי זה באמת נהדר יחד. אבל גם כשאני מכין רק את העוף בתבלינים זה יוצא מהמם, ואי אפשר לחדול מלאכול אותו, עד הטיפה האחרונה של הרוטב, כולל כרסום העצמות עד דק.



הטריק, כמו שכותבת אודטה, הוא לדאוג, שתמיד, אבל תמיד, לא משנה באיזה מצב, תמיד יהיו לכם בבית את כל המרכיבים לעוף ההודי של אודטה ושל מאמא בראון.



בי נשבעתי, מיום שפגשתי במתכון הזה, אני מקפיד שתמיד יהיו לי בבית כל מרכיביו, כי אף פעם אי אפשר לדעת מי מתכנן לכם ביקור פתע כולל צהריים/ערב, ו/או מתי בא לכם ממש, אבל ממש, לפנק את עצמכם.



זהו. לא אכביר מילים.



רק מי שיעשה את התבשיל הזה יבין מהו גן-עדן, ומדוע אני חב כל כך הרבה רגעים של עונג לאודטה שוורץ.



שיהיו לכם חיים מקסימים. כי אחרי המתכון הזה הם יהיו מקסימים, והכול ייראה אחרת:)







*






תגובות