מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
מינרבה1

מינרבה1

מנהל קבוצה
28/12/14 9:02
2 תגובות

האם מיינדפולנס מועילה יותר ממדיטציות אחרות?



בשני העשורים האחרונים פורסמו למעלה מ 2500 מאמרים מדעיים על מיינדפולנס, וזה בלי לכלול את מחקרים על מדיטציות, שהבולטת ביניהן בפופולריות היא כמובן המדיטציה טרנסטדנטלית שיש לה אפילו אוניברסיטה משלה באירופה. כיוון שאף אחד כמעט אינו מסוגל לעקוב אחרי כמות הפרסומים המדעיים בנושא, מתפרסמות מעת לעת סקירות מדעיות שבודקות שורה של מחקרים ומנסות להסיק מסקנה רוחבית מתוך החומר שפורסם עד כה.



בינואר השנה (2014) פורסמה סקירה כזו שעסקה בהשפעה של מדיטציה על לחץ ואיכות חיים פסיכולוגית. למעשה מדובר בעדכון של סקירה גדולה שנערכה בשנת 2012, והתוצאות החדשות לא משנות באופן מהותי את מסקנות הסקירה ההיא, שקבעו שיש תועלת מסויימת, אבל לא גדולה, במדיטציה.



באופן טבעי הסקירה יצרה כותרות בעיתונים ברחבי העולם. היא מסכמת שיש תועלת, אבל היא \"נמוכה עד בינונית\", ושאין אפשרות להגיד שבתחומים מסויימים היא טובה יותר מפעילות אחרת כמו פעילות גופנית. אלה כמובן מסקנות מאוד דהויות ולא מלהיבות, ומעניין לראות שהכותרות נעו בין התלהבות מכך שמדיטציה עומדת בקריטריונים החמורים מחקרי הרפואה, לכך שהתועלת שלה מוטלת בספק.



מה הסקירה, על 439 עמודיה, באמת מספרת לנו? האם מדיטציה מועילה לאיכות חיים נפשית, או שהמחקר לא מצליח להראות זאת? למרות הרצון העז לנסח מסקנה במשפט אחד מוחץ, הסיפור מורכב יותר. הסקירה עוסקת במדיטציה, וכוללת בתוך כך מיינדפולנס על צורותיו השונות יחד עם מדיטציה טרנסדנטלית שגם עליה נאמרו אמירות יומרניות לא מעטות. למרות שהכותרת היא \"מדיטציה\" מדובר על שתי גישות שונות למדי והגיע הזמן להתחיל להבחין ביניהן.


תגובות

אני חושבת שייקח עוד הרבה זמן עד שנפתח ניסויים מדעיים מדויקים לנושא המדיצטיה. בכל מקרה כדאי לנסות ולבחור מה שאנחנו מרגישים שמתאים לנו.

מינרבה1
מנהל קבוצה
היכן רשימת החברים ?
02/01/15 11:05

מכירה אנשים שהתמסרו לה, ועוסקים בה וטוענים שמסיעצת, ויש לי חברים שהתנסו וטוענים שזה בזבוז זמן. דבר אחד נראה לי הגיוני, לשבת בתנוחה נוחה ולשמוע מוסיקה נעימה. בזמן טיפולים כימותרפיים רבים שומעים מוסיקה.