מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
מינרבה1

מינרבה1

מנהל קבוצה
04/06/15 10:09
0 תגובות

על פרות - רחל טלשיר



כידוע אני היא מעין "גורו"



בדיוק עכשיו, כשהמדפים והדוכנים נגדשים בשלל פירות קיץ טעימים כל כך, יש טעם מיוחד להתייחס לאחת השאלות המפלגות ביותר בקרב שוחרי הבריאות: כמה פירות מותר לאכול? ובעצם האם בכלל מומלץ לאכול פירות?



הפירותנים (פרוּטַריינים), פלג קיצוני של הטבעונות, טוענים כי פירות הינם המזון הטוב מכל והם ניזונים מהם בלבד. תפריטם, עם זאת, כולל לא רק את מה שנחשב בעיני הרוב לפרי (שזיפים, תפוחים, אפרסקים, תפוזים), אלא גם מזונות שבמבחינה בוטנית מסוּוגים כך: אגוזים, עגבניות, פירות יער, זרעים, קטניות, גרעינים, דלעת (כמו גם מלון), שעועית ועוד.



בישראל חיים כמה מאות פירותנים והתזונה שלהם מייצגת את הקצה של הקבוצה הטבעונאית (טבעונים שאוכלים רק מזון לא מבושל) — שהיא עצמה מצויה בקוטב של הקבוצה הטבעונית. כמו לכל קבוצה, כולל הפליאוליתים המתמקדים באכילת בעלי חיים, יש לפירותנים טיעונים מקיר לקיר ובהם, כצפוי, גם טענות אבולוציוניות על טבעו של האדם שנועד לאכילת פירות בלבד. לכך נלווים נימוקים אקולוגיים שלפיהם כל מזון חוץ מפירות הורס את כדור הארץ וכמובן — עדויות אישיות לכך שאכילת פירות משפרת את הבריאות.





איור: עמוס בידרמן

עוד כתבות בנושא



במרחק קטן מהפירותנים נמצאים כאמור הטבעונאים וגם הם ממליצים על הפירות כשחקנים ראשיים בתפריט. באתר הטבעונאי הישראלי "30 בננות ליום" מובא מאמר מרכזי שנכתב על ידי צוות האתר ומסביר מדוע לשיטתם והשקפתם פירות הם המזון שמתאים ביותר לבני אדם: בעיקר מפני שניתן לאכול אותם ללא בישול, עיבוד או הכנה. רוב המזונות האחרים, אם ייאכלו במצבם הטבעי, יעוררו בעיות עיכול, בחילה או אף גועל. הפירות, אומרים הטבעונאים, קלים לעיכול יותר מכל מזון אחר ויוצאים מן הקיבה מהר יותר מכל אוכל אחר. יש בהם את השיעור הגבוה ביותר של ויטמינים לכל קלוריה, והשיעור השני בגובהו — לאחר הירקות — של מינרלים לקלוריה. פירות, בניגוד לבשר ולדגנים מעובדים המרכיבים את עיקר התזונה המערבית הרגילה, מלאים בסיבים טובים. בפירות אין כולסטרול. רוב הפירות דלים בשומן.



הטבעונאי אופק און בר אומר זאת כך באתר שלו "תזונא": "החלק המרכזי בתזונא שלי הוא פירות ועלים — מתוק וירוק. כמו רוב הילדים, אני מאוד אוהב מתוק. במקום לאכול ממתקים שהם 'בטעם' פירות עם ציורים של פירות על העטיפה, אני מעדיף את הדבר האמיתי — פירות בשלים וצבעוניים באריזה המקורית שלהם (ככה גם אין אשפה). מהמתוק אני מקבל את רוב האנרגיה שלי, מתותי עץ ומשמשים באביב, מתאנים וסברסים בשיא הקיץ, מחרובים, רימונים, אפרסמונים ותמרים בסתיו, ומהדרים ובננות בחורף".



נשמע די משכנע, אלא שכמה פעמים בעת כתיבת המדור הזה (שיציין בקרוב עשור לקיומו), הגיעו אלי תלונות מקוראים שאימצו את עקרונות הרו־פוד וחשו שמצבם הבריאותי דווקא מידרדר. רוב התלונות עסקו בעייפות, שלשולים וכיבי קיבה. התלונות האלה, חשוב לציין, היו מעטות מאוד בהשוואה לקוראים שדווקא נהנו מתפריט עתיר פירות, ועדיין אי אפשר להתעלם מהן.



שרה חמו, למשל, מרפאה בשיטה קינגסטון, ממליצה מאוד להגביל את אכילת הפירות, בעיקר בגלל שהיא מדגישה הימנעות מסוכרים, שהם, לפי הבנתה וניסיונה, המזון העיקרי של הסרטן. "לגבי חולי סרטן", היא אומרת, "אני מחמירה במיוחד: צריך להסתפק בכמות פירות בנפח של עד שני תפוחים גדולים ליום. צריך להגביל מאוד גם את צריכת הדגנים. גם ירקות מתוקים, סלק למשל, צריך לאכול בזהירות".



גם ד"ר פנינה בר־סלע, בספרה "התחדשות: בריאות על פי יסודות תורתה של ד"ר אן ויגמור", נחרצת בגישתה להגבלת פירות: "שיטת אן ויגמור", היא כותבת, "לא ממליצה על ריבוי פירות בתוכנית התזונה הכללית. תזונת פירות המכילים הרבה סוכר מזיקה לרבים". גם לטענתה יש לפירות השפעה שלילית במיוחד על חולי סרטן, אך הם מזיקים גם לחולי לחץ דם, חולי לב ועל מי שסובלים מטפילים שונים במעיים.



אפשר להמשיך ולהיתלות על אילנותיהם, נטולי או עתירי הפירות, של אינספור מומחים, רופאים, בלוגרים ומרפאים בעלי שם עולמי. סוג של שביל זהב מצאתי בספרו של המרפא יצחק בן־אורי, "תזונת האדם ובריאותו". אחרי שהוא קובע כי פירות הם המזון הטוב ביותר לאדם וגם מסביר למה, הוא מביא כמה כללי זהירות שאי הקפדה עליהם עלולה להפוך את הפירות למזון גרוע: לפני הכל, מומלץ לאכול אך ורק פירות בשלים. אחת הסיבות להרגשה רעה שגורמים פירות היא כשהם לא בשלים ולכן קשים לעיכול. לכן, כדאי לאכול כל פרי בעונתו. דווקא כשהוא זול, כשהוא גודש את המדפים והדוכנים, דווקא כשמציעים שתי קופסאות בעשרה שקלים. בן־אורי מזהיר במיוחד מפני פירות טרופיים וסוב־טרופיים (מנגו, אנונה, אבוקדו ובננה) שאינם בשלים. וגם מתפוזים וענבים לא בשלים.



הכלל השני לא לאכול פירות בשלים מדי, שחלקם בעצם רקובים. זה נכון לגבי פירות שאוכסנו במקרר לפני שהבשילו. לכן אבוקדו או אנונה שהשחירו אינם ראויים למאכל. פירות בשלים אפשר וצריך לאכסן במקרר. אלה שעוברים את שלב הבשלות מתחילים לתסוס ומוטב לזרוק אותם.



הכלל השלישי והחשוב הוא: לאכול פירות בצירופים מתאימים. הדרך הטובה ביותר לאכול פירות היא כארוחה נפרדת. כשאוכלים פירות אחרי מזונות חלבוניים ועמילניים הם אינם מתעכלים היטב וגורמים לתופעות בלתי נעימות.



אז לאכול או לא לאכול? אני ממליצה לאכול. בגלל התענוג, בגלל הטעם הטבעי, בגלל הערך הבריאותי. וכתמיד, מעבר להנחיות שהוצעו כאן כדאי גם להיות קשובים לגופכם. יש מי שאפרסקים מכבידים על העיכול שלהם, אצל אחרים זה עגבניות או תפוזים. לרבים מתאים להם לאכול פירות רק בבוקר. כל אחד הוא המומחה הכי טוב לתחושות של עצמו.



ובאשר להמלצה השנויה במחלוקת של תזונאים רבים להימנע מפירות כי הם משמינים — לכך נתייחס במדור נפרד.





http://www.haaretz.co.il/gallery/recipes/eatornot/1.2652020


תגובות