מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
מינרבה1

מינרבה1

מנהל קבוצה
15/10/15 19:43
0 תגובות

מה כדאי לטבעונים לנגוס בתפוח הגדול?

www.haaretz.co.il/gallery/recipes/eatornot/.premium-1.2752089

עשרה ימים בניו יורק בין שפע דוכני המזון והמסעדות המפונפנות, בין הטוב למעולה לעוד יותר מעולה. ומה תורם הג'טלג למנות, איך מזהים שייק נדיב ועל מה מדבר משורר־הטעם דן ברבר

רחל טלשיר ניו יורק

15.10.2015 07:31

שמורתגובות4שתף בפייסבוק

ביקור בניו יורק ממחיש היטב עד כמה קשה, אפילו יהיר, להמליץ על מסעדה בריאותית טובה אחת מתוך השפע שמציעה העיר הענקית הזאת. לפני הנסיעה התייעצתי עם כל מי שיש סיכוי שהוא מתמצא בנושא, וכל אחד וטעמיו עמו הציע לפחות עשר מסעדות שונות בעלות אוריינטציה בריאותית, צמחונית או טבעונית, שבהן ניתן לאכול בתקציבים שונים. אחרי בדיקה באתרי המסעדות וקריאת ביקורת עליהן בחרתי כמה מקומות, לא כולם מסעדות, שבהן אבקר בעשרת הימים שאשהה בניו יורק.



זה היה כרוך בכמה התנצחויות, שנגמרו בפשרות, עם שותפַי לטיול ועם המארחים שלנו. בסך הכל, חמישה אנשים וחמש השקפות עולם שונות. הסכמה כלשהי הושגה רק על כלל אצבע אחד: משתדלים לאכול במקומות מעניינים ושונים, לאו דווקא בפופולריים. בטור שכאן אנסה לסקור כמה מן המקומות היותר ראויים, ואל המסעדה הכי מדוברת אתייחס רק בהערה קצרה.





איור: עמוס בידרמן

עוד כתבות בנושא

המנצחים והמפסידים בחלוקת כוכבי המישלן בניו יורק 04.10.2015

הצילו, איפה אוכלים בניו יורק? 18.01.2015 כתבה זאת זמינה למנויים בלבד

שוק האוכל בוויליאמסבורג



מומלץ לבקר בשוק הזה שיש בו הכל. אכלתי שם כל כך הרבה פירות וירקות בשלל צורות הגשה, ומכולם אני רוצה להמליץ על המבורגר הסלק, שבניגוד לגרסאות העדשים והטופו, הוא מטנף ועסיסי לפחות כמו מודל החיקוי. היה משהו מצחיק באופן שבו יקירַי אוכלי הבשר הביטו בי כאשר אכלתי אותו. בדיוק כמו שאני מתבוננת בהם כשהם מיתחזרים. זה, בתוספת הג'טלג, העניקו טעם מיוחד לחוויה המטפטפת שהכתימה את בגדי ושימנה את שלושת סנטרַי.





שוק האוכל בוויליאמסבורגMAISANT Ludovic / hemis.fr / AFP

בנוסף מציע השוק גלידה טבעונית בטעמים על בסיס חלב אגוזים — מהטובות שיצא לי לטעום. ויצא לי המון פעמים. בנוסף, ושוב בחסות הג'טלג המערפל, אכלתי נקניק סלמי מתאנים מיובשות, גלילה — מה שפעם נקרא רולדה — מקישואים ממולאים, ממרח עדשים, טופו בצורות הכנה שונות ומשונות, כל מיני מנות הודיות, ארטיקים שהם בעצם לחיי פירות קפואים שמקלות ננעצו באחוריהם, וכמובן — גם משקאות מכל מיני עשבים. מומלץ לבוא רעבים מאוד ואם אפשר מג'וטלגים.





שוק האוכל בוויליאמסבורגRENAULT Philippe

www.smorgasburg.com



מטבח קוריאני



האוכל הקוריאני קצת פחות מוכר אצלנו, לכן שמחתי על ההמלצה לסעוד ב"Hangawi", שהיא לא סתם טבעונית אלא כזו שמציעה למעוניינים גם תפריט נטול גלוטן. אכלתי שפע עצום של מנות שמבוססות על חומרי גלם שלא הכרתי ובצורות בישול והגשה שלא פגשתי: פנקייקים מקייל וקמח אורז, דמפלינג שעטיפתם טופו ותוכם קייל וטופו, סלטים עשירים באבוקדו (מזן האס החמאתי שכל כך חסר כאן עכשיו) ואספרגוס, אטריות בטטה וכוסמת בשלל צורות הכנה, מגוון מסקרן של פטריות, מאכלים שהוכנו והוגשו על אבנים לוהטות שממשיכות לאפות אותם תוך כדי אכילה.





מנה במסעדת Hangawi בניו יורקEdsel Little



מסעדת Hangawi בניו יורקsharyn morrow

המקומיים שבין המסובים חזרו ואמרו שזה "ביבימבאפ" (מאכל קוריאני ידוע) אבל טבעוני. גם ה"גימבאפ" היה טבעוני. נהניתי מכל ביס. לא רק מהאוכל אלא מהעובדה שזה מבין המסובים שבקושי הואיל להצטרף, כי לדעתו ארוחה בלי בשר היא ארוחה לא שווה, לא הצליח להסתיר את הנאתו. מומלץ לבוא עם גרביים במצב טוב (בכניסה צריך להשאיר את הנעליים בתא) ועם מי שמוכנים לשבת לאורם הרומנטי של נרות מסביב לשולחנות נמוכים. את הרגליים היחפות מניחים בתוך גומחות. מסביב לשולחן שלנו, היחידה שלא ידעה שכאן חולצים נעליים ולא טרחה להצטייד בגרביים סבירים הייתי אני.



//www.hangawirestaurant.com/



גן עדן של שותים



כל דורשי טובתי טרחו לצייד אותי בכתובת שבה הכי כדאי לשתות מיץ או שייק. יש המון כאלה וטווח המחירים עצום. ברשתות הבוטיק היוקרתיות משלמים יותר מעשרה דולר לשייק. בפיצוציות של מיצים ושייקים המחיר נוחת ועשוי להיות חצי. במקום טוב באמצע נמצאות עמדות הסחיטה והערבול של הסופרמרקטים. לא מצאתי הבדל בטיב השייקים והמיצים בין המקומות המפונפנים לפשוטים.



כבר מזמן פיתחתי צופן פרטי להערכת רצינותן של תחנות התידלוק הטבעוני האלה ואני מדרגת אותן לפי היחס שבין מלפפונים ותפוחים לבין סלרי. לפי ניסיוני, במקומות קמצניים מכניסים למיץ המון תפוחים ומלפפונים ומעט סלרי. בנדיבים — להיפך.



ניו יורק היא לונה פארק לחובבי המיצים והשייקים. ליתר דיוק, גן עדן של שותים: שום, שמן אורגנו, כורכום, שמן זרעי ענבים, עשב חיטה, סוכר קוקוס, פלפל קאיין, אוכמניות, זרעי צ'יה, אצות, עשב שעורה, מי קוקוס, חמאת שקדים, חלב המפ, אין גבול לרשימת השחקנים שאפשר לכלול בכל שייק או מיץ. ברשתות המרכולים הבריאותיות Whole Foods ו-Mrs. Greens אפשר להתפרע כיד הדמיון והסקרנות. מומלץ גם לטייל בין המדפים ולראות את המוצרים. מבין רשתות הבוטיק האופנתיות שווה להיכנס לאחד מסניפי Organic Avenue ולהתרשם מן העיצוב והיצירתיות.





הלוגו של רשת Whole Foodsרויטרס

ההפתעה היא במיני־קפיטריות מזדמנות, פיצוציות אקראיות, כל מיני סנדוויצ'יות שמתחזקות עמדות ראויות של סחיטה וערבול. מכולן נחרתה בזכרוני אחת פשוטה, חפה מחינחונים אבל נדיבה בסלרי ושאר ירקות טריים. מומלץ לבוא צמאים אחרי הליכה נמרצת.



www.organiqueonline.com



מומלץ מישלן בלי בשר



לפני שנתיים קניתי וקראתי את ספרה של אמנדה כהן, השפית והבעלים, של "Dirt Candy", מסעדה צמחונית עטורת שבחים ומומלצת מישלן (אפשר לבקש גרסה טבעונית לכל מנה). הספר נכתב בשיתוף עם אמן קומיקס והוא מתאר את דרכה הלא פשוטה של כהן למסעדה בבעלותה ובפרט כמי שלא משתמשת בבשר. למי שאוהב ירקות ורוצה לאכול בניו יורק רק במסעדה אחת — זאת ההמלצה שלי.





השפית אמנדה כהןNY Daily News via Getty Images

זאת מסעדה יצירתית במיוחד וכל מנה שמוגשת היא תאווה לעיניים וחומר למחשבה. למשל: לחם קופים, המוגש בתחילת הארוחה בתוך עציץ, כשהלחמניות שזורות זו בזו, כל אחת בצבע אחר המבוסס על ירק שונה, ומורטים אותן בידיים. גם את הלחמניה עם נקניקיה — שהיא בעצם ענף ברוקולי — אסור להחמיץ. נקניקיית הברוקולי, כמו שאר המנות של כהן, מדגימה את ההשקעה בירקות ואת אופן הטיפול שמביא אותם לשיאים מפתיעים. מה עוד? מוס פורטובלו, גלידת סלרי, גלידת שקדים מעושנים, גלידת פופקורן, סורבה מלפפונים, קרם סלק צהוב. רוצים להכין בבית? קריאה בספרה של כהן, הכולל מתכונים, מבהירה שהמשימה הזאת מיועדת למומחי בישול חובבי אתגרים. המוטו: כל אחד יכול לבשל המבורגר. השאירו את הירקות למקצוענים.



הדימוי הקולע לארוחה הזאת הוא יום הולדת בארץ פלאות שבו כל הילדים אוהבים ירקות, ויוצרים מהם פסלים מעוררי השראה. ועוד משהו: המניע של כהן אינו רווחת בעלי החיים או שלום כדור הארץ, ואפילו לא בריאות, אלא קודם כל התפעלות מירקות ומאפשרויות היצירה בהם. מומלץ להזמין מראש ולהגיע רעבים. יש המון מה לאכול והלב והעיניים רוצים עוד.



www.dirtcandynyc.com



מזון למחשבה



מכל ההמלצות שקיבלתי היתה אחת שאין בלתה: מסעדת "Blue Hill". לכן החלטנו לחגוג בה את האירוע שלכבודו נסענו. המסעדה מצוינת: בעיקר נחרתו בזיכרוני מצמוצי העונג שנשמעו כאשר אוכלי הביצים טעמו כאלה שהתרנגולות שהטילו אותן הוזנו רק בפלפל אדום. כל כך הרבה שמענו עליהן. וקשה לשכוח איך המלצרים עפו על עצמם כשהגישו צנוניות טריות ויפות, ישר מן החווה, כמספר הסועדים. עד כדי כך יפות ונערצות שאכלנו גם את העלים.





השף דן ברבראי־פי

אלא שההרצאות ברשת, שבהן השף והבעלים דן ברבר, משורר־טעם וסוג של מחנך, מגולל את משנתו, מאפילות אפילו על המנות. על ההרצאות האלה אכתוב באחד המדורים הבאים.





WastED, מסעדת פופ אפ של השף דן ברבראי־פי

פייסבוק



כתבה: רחל טלשיר


תגובות