מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
1 תגובות

האם אתם מכירים את תופעת הניתוקים absence seizure? התמודדות? יצא מחקר חדש על סינפסות חשמליות באיזור התלמוס במוח שיכול להאיר את התופעה...&link_content=


תגובות

הסברו של הנוירולוג ד\"ר פיראס פאהום על המחקר:
מחקר זה בדק את תפקוד הסינפסות החשמליות (Gap Juncitons) שנמצאות בגרעין התלמוס של חולדות מסוג GAERS. אלה חולדות אשר עברו שינוי גנטי והן מציגות התקפים אפילפטים ושינויי EEG שמדמים אפילפסיה מסוג Absence Epilepsy אצל בני אדם.
עורכי המחקר מצאו שבחולדות מסוג GAERS תפקוד הסינפסות החשמליות שונה ביחס לחולדות נורמליות. הם גם מצאו שחסימה מקומית של הסינפסות החשמליות, יכולה להפחית את הפעילות האפילפטית אשר נרשמת מאותו איזור (התלמוס).
גרעין התלמוס נקשר מאז שנות ה- 50 להתקפי Absence, והיה ויכוח פעיל מאוד בין חוקרים לגבי התרומה שלו בהתקפים אלו.
המחשבה המקובלת כיום היא שהתקפים מסוג Absence מתחילים בקורטקס ומתפשטים מהר מאוד לתלמוס, והמעגל החשמלי שנוצר ביניהם הוא זה שמשמר את הפעילות האפילפטית בזמן אירועי Absence. היות והתלמוס, ובייחוד הגרעין הרטיקולרי שלו, חשוב מאוד לשמירה על הכרה מלאה, הפרעה חשמלית באותו איזור גורמת להפרעה בהכרה, כמו שאנו רואים בעת התקפי Absence.

לדעתי זהו מאמר חשוב בגלל שהוא מצביע על מנגנון פתולוגי חדש במודל זה של אפילפסיה מסוג Absence. בעוד שרוב המידע והטיפולים שקיימים היום מתייחסים לסינפסות כימיות בלבד, גילוי מנגנון זה יכול לפתוח כיוון חדש למחקר ולפיתוח תרופות וטיפולים חדשים לאפילפסיה מסוג Absence.
עדיין, חשוב לזכור שמדובר בממצאים ממודל חיה שמדמה אפילפסיה אצל בני אדם, ולכן נדרשת עבודת מחקר רצינית לבדיקת האם ניתן להכליל את ממצאי המחקר על חולים בני אנוש.
בכבוד רב,
ד\"ר פיראס פאהום

Firas Fahoum MD MSc

Neurology Department

Tel Aviv Sourasky Medical Center

6 Weizmann, Tel Aviv 64239

Tel +97236973418 Fax +97236973932

firasf@tlvmc.gov.il