מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדההאם ידוע הקשר בין דיכאון קליני לבין מניפולטיביות ושקרנות כפייתית?

האם ידוע הקשר בין דיכאון קליני לבין מניפולטיביות ושקרנות כפייתית?

21/06/17 10:42
7 תגובות

שלום לכולם, אני מנסה להבין התנהגות של אדם מאומץ אשר אובחן בדיכאון קליני כבר בגיל 16, היום הוא בן 27, לא מחזיק מסגרות כמו עבודה, מערכות יחסים, לימודים, כמו כן לא סיים בית ספר, ללא בגרויות. האדם הזה, נוהג לשקר לכל הסובבים אותו, מהשקרים הכי קטנים ועד להכי גדולים ובתדירות מאוד גבוהה (בעיקר להורים שלו ולחברות שהיו לו לאורך הדרך), בנוסף, שמתי לב להתנהגות מניפולטיבית במיוחד, כאילו כל הזמן צריך להצדיק מצב מסויים ולא לוקח אחריות על המעשים שלו. אשמח אם מישהו יודע לעזור לאבחן מה קורה פה, האם זה משהו הגיוני?
תודה.


תגובות

שלום לך יקרה. אינני יודעת על קשר בין דיכאון לבין מאניפולטיביות. מאידך, את מציגה תמונה של אדם שלא חי טוב בתוך הזהות שלו ולכן מאמץ לו כל הזמן סיפורים אלטרנטיביים. לעיתים, אצל אנשים שאומצו ( ואולי זה קשור לסיפור שלו) נצרבת חוויה של דחייה ראשונית קשה המלווה בבור רגשי ( ״מה לא היה בסדר בי שאותי נטשו?!). בענייני נפש יש היגיון פנימי שאיננו נראה כלפי חוץ. אני בטוחה שאם נשב לשיחה עם הבחור נבין את ההגיון בשיגעון.... זו הדרך שלו כנראה לשרוד את החיים וכפי הנראה אין לו את הכוחות והאומץ לעמוד מול המעשים של עצמו או להתמיד בפעילות כמו לימודים או עבודה שדורשים הרבה משאבים רגשיים בעיקר ובמיוחד אם הדיכאון ממנו הוא סובל עדיין פעיל.... מה דעתך?

Anatrzv
22/06/17 11:33

היי אורית, חשוב לי לשמוע תגובה מקצועית, זה נותן המון. הדיכאון אצלו פעיל כל הזמן, יש דאונים קטנים ויש אפיזודות גדולות. פשוט רציתי לדעת מה עומד מאחורי ההתנהגות המניפולטיבית והשקרנות, הרי זו לאר דרך פעולה הגיונית ובמערכות יחסים זה משפיע לרעה וגורם לאיבוד האמון. בנוסף שמתי לב להתנהגות אצלו של פסיכולוגיה הפוכה על מנת להשאיראיתו אנשים כולל אותי ו"ניצול" של הדיכאון כדי לקבל מה שהוא רוצה ללא תנאי. נראה שזו התנהגות שלא ניתנת לשינוי, הוא כבר בן 27 וזה מרגיש כמו דפוס פעולה עקבי, כמה אפשר לחיות חיים חסרי אחריות לחלוטין? עם נטייה להאשים את כולם חוץ מאת עצמו? אני בעצם מבינה ממך שיש לדיכאון תופעות נלוות, וכך הן באות לידי ביטוי.

אכן לדיכאון יש סימפטומים נלווים. חשוב לראות שהוא מטופל היטב נפשית ותרופתית. הנטייה להאשים את כולם היא הדרך שלו לשרוד.... לא להביט במראה ולפגוש את עצמו - בלי השקרים והסיפורים זה יכול להיות כואב מדי....אני מבינה שזה מאוד מכעיס ומקומם אבל אם היית יכולה לראות את המקום הפסיכולוגי ממנו באים הדברים ולגייס אמפאיב וחמלה זה היה יכול ליצור שינוי במערכת היחסים. הבחור כשהוא מסתכל בעיניים של אחרים מרגיש כישלון ואכזבה - אם היה רואה שם משהו אחר יכול להיות שהיה נוצר סדק לשינוי. מה דעתך?

עינת-123
27/06/17 13:10

מסכימה לחלוטין. בתור מי שהחזיקה מסגרות והייתה פעילה ובריאה- לא זוכרת את עצמי מאוד מניפולטיבית. כיום הדכאון שולט. וכך גם השקרים והמניפולציות. כמו שאמרה מעלי- מבושה. מחוסר כוח לקחת אחריות. מרצון להתקבל למרות חוסר ההתמודדות. מתוך התמכרות חוזר ההתמודדות. אני מאוד לא אמינה בימים אלו. מה שמעלה אשמה. זה מאוד בעייתי מול אנשים שרוצים לעזור- רואים את השקרים, ולא רוצים להראות את חוסר האמון. .. פתרון שלי- שכואב ואני לא מיישמת- כל פעם שיש שקר - לשקף באמפתיה... כלומר. .. לומר למשל. . אני מבין שהיה ממש קשה לך להתמודד וללכת לעבודה. .. מה יכול לעזור לעשות את זה? אכן. מטפל יכול לעזור כי לפחות זה מקום של אמת. בו אפשר לשתף בחוסר ההתמודדות שמגיעה מייאוש או מובילה לחיים לא מוגשמים ולכן לא מספקים ולא ממלאי כוחות. כן. . קל יותר לראות מהצד קשה להיות בקשר כזה. כנראה שלמתמודד קשה יותר המחשבה של לקיחת אחריות על חייו הלא מספקים. וחוסר האחריות היא כמו שאמרו מעלי מחוסר אמונה ביכולת. אצלו נשמע שחוסר ההצלחה במציאות מקבעת את זה.

Anatrzv
29/06/17 11:40

תודה עינת, האמת שמה שאת אומרת מסתדר מאוד עם הסיפור שלי, ועכשיו אני רואה שגם את כמתמודדת חווה את העניין של מניפולציה ושקרנות, אני יודעת כנראה כמה זה קשה, גם אני לא ידעתי כל כך איך להגיב, הייתי רואה את השקרים, אפילו לאנשים הכי יקרים לו בעולם שהם ההורים שלו, זה בהחלט נוראי לחיות חיים כאלו סתמיים ולא מספקים. ולכן אני מאמינה שגם אין לו מוטיבציה לעשות כלום עם עצמו. האמת שזה מרגיש לי כבר כמו דפוס קבוע שלא ישתנה בגיל הזה, בטח ללא טיפול וכוח רצון מאוד גדול.

עינת-123
30/06/17 12:54

שמחה לעזור קצת בהבנה. .. על אף הדכאון הסתמי שעוטף אותי. אני מקווה שאת טועה! שבטיפול נכון אפשר צעד צעד לקבל יותר כוחות. מייאש לחשוב שלא. אני לא ממש מתאמצת עם העייפות והשליליות לעשות את זה. אבל שומעת ושמעתי מאחרים שהצליחו.. ההגעה לאתר לקשקש על הנושא זה גם קצת לזרוק חוטים החוצה מהבוץ. עדיין בבוץ אך לא רק בעצמי.

מופי
01/07/17 0:16

עינת, תרגישי טוב. זה יפה שאת יוצאת מעצמך וזורקת חוטים החוצה מהבוץ. מלמד שכן יש כוחות וכן יש תקווה! תמשיכי.... מחזיקה לך אצבעות.