מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהדיכאון / חרדה וציפרלקס

דיכאון / חרדה וציפרלקס

23/06/17 17:35
7 תגובות

שלום רב,
מאז ומתמיד הרגשתי שאני סובלת מחרדה ברמה כלשהי, אבל בגדול זה לא הפריע לתפקוד שלי בחיים. כמו כן אני בטיפול פסיכולוגי והמטפלת שלי לא הרגישה שיש איזשהו צורך בהתערבות תרופתית. לפני כשנה וחצי בשל מאורע בריאותי שהחל אצל אמי, חוויתי התקפי חרדה נוראיים והרגשתי שהדרך הנכונה ביותר עבורי להתמודד היא ע"י סיוע תרופתי לזמן מוגבל. קבעתי תור אצל פסיכיאטרית והתחלתי לקחת ציפרלקס 10 מ"ג. התרופה מאוד מאוד עזרה לי ושמחת החיים חזרה אליי. למרות המצב הבריאותי של אמא שלי, עברו ליי חודשים טובים מאוד ובתקופה זו גם הכרתי את בן זוגי. הקשר הזה הרגיש מהתחלה שונה משאר הקשרים שהיו לי ומילא אותי בשמחה עצומה. הרגשתי שמצאתי את חבר הנפש שלי. כשסיפרתי לבן הזוג שלי על הציפרלקס כבר הרגשתי שאני רוצה להתחיל להפסיק עם הציפרלקס ולחזור לעצמי. ההחלטה הזאת שלי יחד עם התגובה שלו (הוא נבהל מהשימוש שלי בציפרלקס) גרר ביקור אצל הפסיכיאטרית והתחלת תהליך גמילה שלקח מספר חודשים והסתיים לפני כארבעה חודשים.
בחודשים האחרונים חלה הרעה במצב הבריאותי של אמא שלי, ואני ובן הזוג שלי החלטנו להתארס. מאז אני מרגישה שתחושת החדרה והדיכאון חוזרים אליי, ואני מרגישה ממש ממש גרוע. הייתי רוצה לחזור לציפרלקס, להשיב לעצמי את שמחת החיים שלי, אבל בן הזוג שלי לא נלהב מהרעיון. הוא חושש מכך שאצטרך להיות בטיפול תרופתי כל חיי, ומכך שזה עלול להיות בעייתי כשאהיה בהריון (יש לציין שאנחנו באמצע שנות השלושים שלנו ומתכניים מיד לאחר החתונה לנסות להיכנס להריון). הוא מבקש ממני לתת לזה זמן ואולי ארגיש טוב יותר. הוא אדם שמאוד לא רגיל להעזר ומבחינתו דבר כזה הוא סוג של "כישלון". הדבר הזה מונע ממני לחזור לקחת תרופה ובזמן הזה אני חווה ימים של דיכאון מאוד חזק, ימים של יאוש וחשיכה. ימים שאני רוצה לברוח מהכל וגם מהקשר שלנו. אני מרגישה איך אני לא מצליחה לשמוח בכלום וגם לא בזוגיות. מצד שני, אני לא מצליחה לגרום לו להבין את המצב שלי. מלים כמו "תתעודדי, יהיה בסדר" ו"הכל טוב, למה את עצובה" לא עוזרות לי.
אני בתקופה מאוד עמוסה בחיי וגם לא מצליחה למצא זמן לפעילות גופנית מסודרת ושינה מספיקה, מה שרק מחמיר את התחושות שלי.
לפעמים אני מרגישה חוסר מוצא מהכל. אני מפחדת לשתף את בן הזוג שלי בתחושות הכי קשות שלי כי אני מפחדת להבהיל אותו, מפחדת שהוא יעריך אותי פחות.
מה עושים?


תגובות

מייקל117
23/06/17 19:09

קודם כל רפואה שלמה לאמך. חרדה ודכאון הרבה פעמים חוזרים ואם את מתכוונת להתחתן האדם שאת מתחתנת אתו צריך להכיר בזה, לא רק כדי שזה יהיה הוגן כלפייך שהוא לא יגיד פתאום שזה בא לו בהפתעה ושהוא לא יכול לחיות עם אדם שבעיניו סתם נראה עצוב, זה גם לא יהיה הוגן כלפיו כי אם הוא יעזוב אותך הוא זה שלא בסדר אבל אם הוא לא יכול להיות לך לכתף תומכת עדיף לפני החתונה. לכן עדיף לשתף אותו רק מהחשש שזה יחזור גם בהמשך הקשר, ולהיות מוכן מראש. אם הטיפול התרופתי עזר לך וגם הצלחת להיגמל אין סיבה שלא תוכלי לעשות את שוב, אז אולי כדאי שתחזרי לטיפול התרופתי וכשהמצב ישתפר תגמלי שוב. האמירה ש"תחכי אולי תרגישי טוב יותר" לא מומלצת כי ברגע שאין שיפור התחושה היא שיש החמרה כי דבר לא עומד במקום וחייב ללכת לכיוון מסוים, ואת רק תיכנסי ליותר חרדה. אם את מרגישה שאת רוצה לברוח גם מהקשר זה כנראה התשובה שלך לכך שהדרך הטובה ביותר לדבר אתו ולנסות כמה שאת יכולה להסביר לו שטיפול תרופתי כרגע נצרך, וברגע שתרגישי יותר טוב הוא תמיד יוכל לתמוך בך ולעזור לך בגמילה מהתרופות. כמובן שטוב שיש אדם שמעריך אותנו כי קשה לנו להעריך את עצמנו, אבל אם אותו אדם רואה בטיפול תרופתי בתור כישלון או חולשה, לא בטוח שהוא ראוי להערכה כי אותם אנשים הרבה פעמים לא יודעים להתמודד ומוצאים את הכאב שלהם בדרכים רעות שפוגעות באחרים, ואדם שלא מפחד להתמודד ויודע לקחת עזרה כשהוא צריך הוא אדם חזק ומוערך ביותר.

מופי
23/06/17 23:02

היי מיכלילי. אני מצטערת לשמוע כמה קשה לך. נדמה לי שאת במקום של לרצות (עם פתח מתחת לריש.). אני עם מייקל: את חייבת לדאוג קודם כל לעצמך כמו שאת יודעת לדאוג לעצמך! או איכשהו הפחתת הפעילות ולחזור לישן יותר ופעילות גופנית (אני מבינה שתגידי שאי אפשר, אבל אם את חולה אז זה מחויב, וכרגע את חולה בדיכאון) ואולי גם מדיטציה מסוג כלשהו, ואז זה לתת לזה צאנס אמיתי בלי כדורים. אבךל ככה את לא יכולה להמשיך כי את פוגעת בעצמך כפול שניים: א. פוגעת בעצמך פיזית ונפשית וב. פוגעת בדימוי העצמי שלך מול הבנזוג שלך. הגוף הזה הוא שלך ורק את יכולה וצריכה להחליט מה יתרחש איתו. מקווה מאוד שתדאגי לעצמך

גילה-פז
24/06/17 14:59

שבת שלום, מיכלילי. אני מצטרפת לתגובות החמות ולעיצות החכמות שהזכירו פה, החברים בפורום, מופי ומייקל. ענין התרופות אין חשוב שיאמר בקול רם, מול הן זוגך. ניכר שיש בך חלק בריא שמודע למצב ואת יודעת מתי לקבל עזרה ומתי הגיע הזמן להפסיק . חלק מהמודעות זה גם להבין שזה עשוי לחזור משום שחיינו רצופים בעליות ומורדות. במקביל, אני תוהה אם הלכת או חשבת על טיפול? אני קוראת את שכתבת ומזהה הרבה מחשבות שאינן מועילות לך ( המחשבות שמייצרות פחד מול בו הזוג, מחשבות שלך על המסוגלות שלך להתמודד) ומשוכנעת כי טיפול עשוי לעזור לך. מה דעתך?

daaadi
24/06/17 15:50

הפריע לי המשפט שכתבת"הוא בן אדם שלא רגיל להיעזר .. אוקיי הוא זה את?או שאתם שניי אנשים שונים שהאהבה והכימייה מחברת אותם. אז הוא חזק יותר ולא מכיר את הקושי שלך ומצפה שזה יעבור. ואם היה לך לדוגמא לחץ דם גבוה קצת אז הוא היה אומר לך "תנסי להסתדר בלי תרופה"או שבעצם לא היה יוצא איתך מלכתחילה.. זה אותו הדבר מבחינתי הצורך של הגוף או הנפש במקביל לעזרה חיצונית

daaadi
24/06/17 15:51

האם הוא יכול לקבל גם חולשות של בת הזוג או שמבחינתו החיים האלו מושלמים וכך גם אנחנו

daaadi
24/06/17 15:52

תבדקי את מי הוא רואה בקשר הזה . את עצמו בעיקר או שגם אותך

מיכלי יקרה. בחיים יהיו לך כל מני מצבים בהם תאלצי לעמוד מול בן זוגך ולבחור בעמדה שונה משלו - וזאת למרות ועל אף שהוא עלול להתאכזב. את מתארת כרגע מצב של סבל גדול שעשוי להיפטר עם לקיחת הטיפול התרופתי. במקרה כזה נראה שהבריאות הנפשית שלך חשובה יותר מהניסיון לרצות את בן הזוג. מה דעתך?. בנוסף, הייתי מציעה לך לגשת לפסיכיאטר ולברר איתו איזה טיפול אנטי דיכאוני מותר בהריון כך שתוכלי לקחת אותו ללא כל חשש יחד עם הריון. נסי להסביר לבן זוגך שלעיתים בכדי לצאת ממצב של דיכאון יש צורך בטיפול תרופתי. במידה והדבר חשוב לו את יכולה להציע לו להצטרף איתך למפגש אצל הפסיכיאטר או רופא המשפחה בכדי שיוכל לברר/ לשמוע / לשאול . מה דעתך?