מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהטרשת וספורט

טרשת וספורט

11/06/18 16:49
18 תגובות

צעירה בת 24. מורה לחינוך גופני, שחקנית ומאמנת כדורגל
עובדת גם כמאמנת כדורשת, חדר כושר.

לפני כחצי שנה התחלתי להרגיש טשטוש בעין אחד, אחרי שני אשפוזים ובדיקת MRI, אובחנתי שיש לי M.S. לפני חודש וחצי התחלתי לקבל טיפול ב- Rebif.

לפני כשבועיים היה לי התקף שלישי תוך חצי שנה!!

אשמח לקבל כל עצה, עזרה איך להתמודד עם המחלה לאורך כל החיים והעבודה שלי שרוב הזמן אני נמצאת בשמש ובחום


תגובות

alex0505
12/06/18 16:44

א. שמש חום ומאמץ לא טובים בכלל לטרשת . ב. צריך למצוא את התרופה המתאימה לך שלא יהיו התקפים והחמרה בריאותית - זה בשיתוף עם הרופא המטפל. ג.תרגישי טוב.

LM.-23
17/06/18 20:06

כן אני מרגישה את זה בזמן ריצה ומאמץ יתר.. תודה רבה : )

ד--ר-יובל-כרמון
מומחה כמוני
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
12/06/18 16:54

שלום לא לכל המטופלים חום בהכרח מפריע אבל אם מפריע ומחליש אותך אז עדיף להימנע...אולי הצללה, משחק באולם... כמובן אם היו 3 התקפים לפי הדיווח שלך בחצי שנה אז המחלה פעילה ויש לדאוג שהפעילות תופסק ובהקדם... רפואה שלמה ובהצלחה

LM.-23
17/06/18 20:07

תודה.. איך אפשר להפסיק את פעילות המחלה..? רק השבוע אושר לי לקבל REBIF 44

אלכסססס
15/06/18 9:04

אני מאובחן כשנה וחצי והיו לי שני התקפים מאז האבחון. תאמת אני כבר מרגיש שפעילות גופנים מחמירה לי את את המחלה. אחרי התקף האחרון שנבע ממנו רדימות בחלק התחתון של הגוף ובעיקר בכפות הרגליים אני לא יכול להתאמן. כל פעם אחרי שניסיתי להתאמן תחושה של התקף חוזרת ולוקח ימים עד שאני מרגיש הקלה. כמובן הרופאים לא יודעים להסביר את זה. נירולוג שלי פשוט אמר להפסיק להתאמן.

LM.-23
17/06/18 20:12

את סימן הטרשת שיש לי הוא טשטוש ראייה בעין "דלקת בעצב הראייה".. בזמן מאמץ יתר, ריצה ומשחק אני מרגישה את הטשטוש אחרי עליית טמפ' הגוף, בחודש האחרון אני לוקחת איתי קרחונים לאימונים כדי לקרר את הראש וזה עוזר קצת.. אבל כל הקריירה שלי (מורה לחנ"ג וכדורגל) מתבוסס על הספורט ואני מחפשת ממש פתרון שיעזור לי ובמקביל לא לוותר על החלומות שלי

א-אנונומית
15/06/18 12:23

מהנסיון שלי פעילות גופנית מתונה זה מעולה... צריך לדעת לא לעבור איזה נקודה שאז זה מחליש. לפני הנקודה הזו שקשורה ללמידה הפעילות מבריאה

LM.-23
17/06/18 20:14

אני כל היום בפעילות. עובדת מורה לחינוך גופני גם אחרי הצהריים כ מאמנת.. שחקנית כדורגל ומתאמנת בחדר כושר בזמן ריצה . מאמץ יתר ומשחק שחום הגוף עולה אני מרגישה קצת טשטוש וזה עובר אבל מפריע לי בזמן משחק

ש.נ
17/06/18 9:50

זה כמובן אינדיבידואלי כמו כל דבר בטרשת נפוצה. אני עושה הליכות בים כמה שנים, יחפה כדי להגביר את התחושה ברגליים, לעת ועם הפסקות כדי לא להתעייף מהר, וכמה שיותר מוקדם בבוקר כדי להמנע כמה שאפשר מחום שאגב פחות מרגישים שהולכים בתול הים. בזמן האחרון הרגל שלי נגררת וזה לא קל אבל ההליכה מאוד משפרת אצלי את מצב הרוח ונונת לי אנרגיה. אני לא יודעת כמה זה באמת בונה לי שריר כי זאת הליכה לא ספורטיבית ממש אבל אני ממליצה ללכת עם כל הקושי ואני רואה בים אנשים עם קשיי ניידות שלא מוותרים ונעזרים במכשירים כמו קביים ומקלות. מודה כל יום על היכולת לנוע.

LM.-23
17/06/18 20:17

קודם כל לא צריך לוותר ולכל דבר יש פתרון. צריך להתחזק במה שיש.. הבעיה אצלי היא טשטוש ראייה בעין.. אני ספורטאית פעילה העבודה בשמש ובחום עושה לי כאבי ראש, כל יום יש לי שעתיים 3 במגרש וגם מתאמנת בחדר כושר

sagitz
17/06/18 12:22

המחלה שלך פעילה כמו שכתב ד"ר כרמון. זה לא טוב. הייתי מתייעצת עם הרופא אולי צריך להחליף תרופה כדי שלא תהיה התדרדרות. Rebif היא תרופה ישנה יחסית. יש הרבה תרופות חדשות יותר שגם ניתנות בכדורים שזה יותר קל לנטילה. כמובן צריך לתאום האם הן מתאימות לך (זה מאד אינדיבידואלי. למשל קצב לב נמוך, שהוא דבר טוב בעיקרון ומאפיין ספורטאים הוא מניעה לנטילת גיליניה שהיא אחת התרופות בכדורים. אבל יש גם טקפידה ואובג'יו ואחרות שהן מעולות). בנוסף חום לא משפיע על כולם. לי הוא לא מפריע. וגם לי חד משמעית ספורט עוזר. זה שאני לא עושה ספורט בעצימות גבוהה זה כי אני עצלנית. אם זה המקצוע שלך, לגמרי לכי על זה. המטרה היא לחיות עם זה עם כמה שפחות שינויים באורח החיים. אם תראי שהחום גומר עליך, צריך למצוא אלטרנטיבות. אצל הנוירולוג שלי בקליניקה תלויה תמונה של מטופלת שלו שאחרי האבחון עברה להיות מדריכה לרכיבת אופניים (שטח). נשמע מהתיאור שלך שספורט זה חלק גדול ממה שאת. צריך לדאוג שהמחלה לא תהיה פעילה (גם תרופות אבל גם תזונה) ואז הכל יכול להיות בסדר.

LM.-23
17/06/18 20:23

בעוד חודש יש לי פגישה עם הרופא הנירולוג שלי ואני אשאל אותו לגבי התרופה זה שמפריע לי באורח חיים שלי מכניס אותי למשבר נפשי לאני לא אוותר אני מורה לחינוך גופני, מאמנת ושחקנית כדורגל, מאמנת כדורשת וטניס וחדר כושר,, עכשיו בקיץ יש פגרה חודשיים ובהם אעבוד בחדר כושר ממוזג אבל רוצה לתכנן לספטמבר הבר והלאה כי לא רוצה להגיע למצב של עוד התקפים לקבל סטרואידים שזה גם לא מומלץ בזמן הנטילה להתאמן כי אני אהרוס את השרירים ויכניס אותי עוד ועוד למשברים ועצבנות ומצב רוח חרא

sagitz
17/06/18 21:16

ממליצה לך לנסות גם טיפול תזונתי. יש כמה פרוטוקולים שהוכחו מחקרית. תחפשי באיזור שלך נטורופת (אבל ממש טוב) שימליץ לך על דרך חיים כולל תזונה ותוספים. לא במקום תרופות, במקביל.

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
18/06/18 10:19

תזונה בעיקר הוכחה כיעילה בהפחתת סימפטום העייפות/מותשות. היום יש יותר ויותר תזונאיות ואחיות המתמחות בתזונה מותאמת לטרשת נפוצה, לכן ממליץ לשאול במזכירות המרפאה בה אתם מטופלים או את הנוירולוג למי כדאי לפנות (חלק מהמרפאות והמרכזים עובדים עם תזונאיות וניתן להיפגש עימן במרפאה עצמה). בנוסף, יש הרבה מחקרים שבוחנים את השפעת התזונה על המחלה ובשנה הבאה יתפרסמו תוצאות של לפחות שני מחקרים גדולים שיעניקו הכוונה ומידע רב לגבי התזונה האידאלית. מעבר לכך, אני לא מאמין ב"תזונה האידאלית לטרשת נפוצה". יש מספר עקרונות שכדאי לפעול לפיהם בהתאם לידע על הקשר שבין תזונה לטרשת נפוצה, אך מעבר לכך יש צורך בליווי של תזונאית/אחות/הנוירולוג כדי לבצע התאמות ולוודא שכל אחד מקבל את התזונה האידאלית הייחודית בשבילו. ואזהרה קטנה (מניסיון), לא לפנות לדיאטות קיצוניות, לא להיות רעבים וחלשים, להיות תחת ליווי ושיתוף של רופא/אחות/תזונאית, לשים לב לשינויים לא רצויים, לא צריך להוציא מאות/אלפי שקלים על שינוי בריא בתזונה.

sagitz
18/06/18 10:45

ערן אתה צודק לגמרי שהכל צריך להעשות בהנחיה של איש מקצוע מומחה. וגם בכך שאין תזונה אידאלית לחולי טרשת. אני חולקת עליך בקשר להוכחות התזונה. המחקרים של סוואנק, ומחקרי המשך של אותה שיטה הוכיחו שמעקב אחרי השיטה שלו מפחיתה את תדירות ההתקפים. לד"ר וואלאס באמת אין עדיין מחקרים (אני מקווה שיגיעו מתישהו) אבל היא מסתמכת על מחקרים קודמים בבעלי חיים ועל הבנה מעמיקה של מודלים ביולוגים כך שיש מקום לתקווה שהכיוון שלה נכון. אבל זה פחות קשור לשואלת, כי וואלאס חוקרת בעיקר טרשת פרוגרסיבית. אגב, מאד אשמח אם תוכל לתת פרטים על המחקרים שעומדים להתפרסם.

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
18/06/18 12:12

אחת הבעיות במחקרים עד כה, שרובם המוחלט נערך ללא קבוצת ביקורת להשוואה, לכן יש ביקורת רבה על הממצאים (בכל אופן לפי בדיקה שעשינו לפני מספר חודשים). השוני במחקרים שייצאו בעתיד שהם נערכים עם קבוצת ביקורת מתאימה ולכן בשאיפה יענו על כל הביקורות והבעיות של המחקרים עד כה. כל הפרטים הם שהמחקרים בעיצומם ועד שלא יפורסומו הממצאים אין הרבה עדכונים (לעיתים בכנסים גדולים מדווחים על ממצאי ביניים ואז נעדכן גם כן). אני באופן אישי מאמין שבעתיד יעלו גם ממצאים מעניינים בנוגע לחקר הקשר בין המיקרוביום וטרשת נפוצה (השפעת החיידקים בגופנו על המחלה, כאשר תמהיל וסוג החיידיקים מאוד מושפע מהתזונה שלנו), אך המחקר בנושא חדש זה הוא מאוד ראשוני וייקחו עוד כמה שנים טובות עד שיהיו מסקנות והמלצות שניתן ליישם בביטחון. ומעבר לכך, אנחנו עוקבים אחרי החדשות העיקריות בנושא טרשת נפוצה, תקצירים שמתפרסים בז'ורנאלים המקצועיים הרלוונטיים וסיכומי כנסים בתחומי הנוירולוגי הוטרשת נפוצה. עם זאת, כל שבוע מתפרסים כמה וכמה עדכונים שאנו מנסים "לדוג" מהם את העיקר והרלוונטי. במידה ומצאתם משהו חשוב שיכול לעניין את כולם, כל אחד מוזמן להעלות פוסט או בלוג ולהציג את אשר גילה. זהו היתרון הגדול של רשת חברתית המאגדת את כולם באופן שווה. מאוד נשמח לעדכונים כאלו וכמובן שגם נתייחס ובמידת הצורך אנו גם פונים למומחים ייעודים כדי להבהיר את המחקרים ולענות על כל השאלות החשובות. בהצלחה לכולנו בתקווה להרבה עדכונים משמחים בתקופה הקרובה... :angel:

sagitz
18/06/18 18:30

הי ערן. תודה על ההתייחסות העניינית והרצינית. כמה נקודות: א. אמת שמחקרים ללא קבוצת ביקורת נחשבים לפחות איכותיים. יחד עם זאת, יש מחקרים מסוימים ללא קבוצת ביקורת שהם בהחלט איכותיים. מחקר שנערך 35 שנה, בהובלת רופא נוירולוג, ותוצאותיו פורסמו בלנצט הוא לכל הדיעות מחקר איכותי. מה גם שנעשו לו מחקרי המשך. יש גם לקחת בחשבון שיש מחקרים שאי אפשר לעשות בהם קבוצת ביקורת בשל אופיים (למשל חלק ממחקרי התזונה). ב. אתה צודק באשר לחקר המיקרוביום, גם אני חושבת שיש שם עתיד ותקווה ג. הרשת החברתית כאן היא מצוינת. האם יש אפשרות לפתוח קבוצה בפייסבוק? זה יקל על המשתתפים ועשוי גם להעלות את כמותם ואת כמות הדיונים.

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
19/06/18 9:43

תודה שגית. יש ל"כמוני" גם דף פייסבוק, שם יש עדכונים עיקריים וגם דיונים מעניינים. יש קבוצות בפייסבוק תחת המכנה המשותף של טרשת נפוצה בפייסבוק חלקן פתוחות, חלקן סודיות. המחשבה על רשת חברתית שאינה בפייסבוק באה מתוך כמה מניעים (זה נושא שחשבנו עליו בעבר): שהמידע יהיה זמין גם למי שלא נמצא בפייסבוק ושיהיה אפשר להירשם ולהגיב תחת סודיות מלאה (גם כלפי שאר החברים וגם כלפי אחרים שנמצאים באותה קבוצה). ויש לנו עוד שאיפות להיות מקום מרכזי לכתבות מעמיקות בתחומי הרפואה (בניגוד למקומות אחרים שרק כותבים בקיצור ולא מתבססים על מאמרים מדעיים) ואפשרי לבנות ריכוז של תכנים ומדריכים רק באתר מסודר. וקצת מעבר, אני יודע שהרבה מאוד קוראים את הדיונים והעדכונים שלנו, אך רק מעטים מגיבים ושואלים - אנצל את שאלתך לפנות לכולם ולהגיד שאנחנו מאוד אוהבים את כל השאלות והפניות ומזמינים את כולם לכתוב ולהגיב, כפי שציינתי אפשר תחת אנונימיות מלאה. אני תמיד רואה בכל שאלה הזדמנות לפנות לעוד רבים נוספים שחשבו או חוו דברים דומים ויוכלו להיעזר בתשובות.