מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתן גור
מנהל המרכז להפרעות אכילה ומשקל במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר.
דנה צינמן ליטרט
דנה צינמן ליטרט
פסיכולוגית קלינית. למדתי באוניברסיטת תל אביב, אני מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. אני עובדת כבר הרבה שנים במערך להפרעות אכילה לילדים ונוער בתל השומר, תחילה כמדריכה במחלקה להפרעות אכילה, בהמשך פסיכולוגית באשפוז יום, עשיתי את ההתמחות האשפוזית במחלקה וגם את התזה כתבתי בנושא הפרעות אכילה והפחד מהחיים. בשבע השנים האחרונות אני פסיכולוגית במרפאה להפרעות אכילה (הייתי שותפה בהקמתה). בנוסף, יש לי קליניקה פרטית ברמת השרון שם אני מטפלת גם בבוגרות המתמודדות עם הפרעות אכילה.
מורן וילנר סקאל
מורן וילנר סקאל
שלום, אני מורן, פסיכולוגית לאחר התמחות קלינית. בשנים האחרונות עבדתי במרפאה וגם במחלקה להפרעות אכילה לנוער בתל השומר. בעבודתי פגשתי מקרוב את המצוקה, הקושי והמורכבות שפוגשות המתמודדות ופוגשים המתמודדים עם הפרעות אכילה, ונושא זה קרוב מאוד לליבי. כיום יש לי גם קליניקה פרטית בצפון תל אביב : https://www.moranws.com/ אני מאמינה שחלק חשוב מתהליך ההחלמה הוא היכולת לא לחוש לבד, בייחוד במצבים וברגעים בהם נדמה שאף אחד אחר לא מבין מה עובר עלייך, והתחושה יכולה להיות מאוד בודדה. לתחושתי, כל אחת וכל אחד ראויים לחיות חיים מלאים ועשירים, ואני מאחלת לך להצליח להגיע לכך!
אפרת וייס שורץ
אפרת וייס שורץ
נעים מאד, אני אפרת, דיאטנית קלינית, בעלת 12 שנות ניסיון בטיפול בהפרעות אכילה במבוגרים ובמתבגרים. בוגרת תואר ראשון בתזונה מטעם האוניברסיטה העברית ובעלת תואר שני במדעי הרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. דיאטנית קלינית בצוות הטיפולי של המרכז להפרעות אכילה במבוגרים במרכז הרפואי שיבא תל השומר, חברה בצוות הטיפולי במסגרת הדיור המוגן של הבית השיקומי לנשים מחלימות מהפרעות אכילה בהוד השרון, ומטפלת במבוגרים ובמתבגרים המתמודדים עם הפרעות אכילה בקליניקה פרטית בהרצליה.

התייעצות

אנונימי
אנונימי
12/01/19 16:20
10 תגובות

אני יכולה לעבור למעונות הסטודנטים החל מתחילת מרץ. זה ממש הפתרון הכי נחשק שיכול להיות לכל סטודנט בעיר הזו כי מדובר במקום במרכז העיר עם חדרים משופצים וכולל כניסה לבריכת שחיה וחדר כושר והמון חיי חברה, מעבר לעובדה הפשוטה שמצוקת הדיור פה משאירה את תל אביב בכיס הקטן. על פני השטח זה באמת מושלם אבל העניין של שירותים משלי נורא מפחיד אותי - אני מאוד חוששת להתחיל שוב להקיא. זה כמובן לא משהו שאני יכולה להגיד לאנשים.

בעצם המצב כזה:
מעונות:
יתרונות - חיי חברה, שכ״ד נמוך יחסית, תנאי מגורים טובים יותר (חדר יותר גדול, כולל מקום ללמוד)
חסרונות - שירותים משלי, הרבה דוברי אנגלית, קרוב יחסית לפקולטה ואני חוששת להפוך לעצלנית ולא לעשות מספיק הליכות

דירה:
יתרונות - השפה המקומית וכמעט לגמרי רק השפה המקומית (הזדמנות מצויינת להשתפר!), שירותים ומקלחת משותפים, מיקום מושלם מבחינת מרחק הליכה, דירה עם אוויר נקי (העיר מסריחה מעישון!)
חסרונות - שכ״ד קצת יותר יקר, פחות הזדמנות להכיר אנשים

מה דעתכן? בבקשה נסו לחשוב על המצב במובן של טווח ארוך של כמה שנים

כדי שתקבלו טיפה מושג על הרקע אני עושה העתק הדבק לפוסט שכתבתי לפני קצת יותר מחודש, שזה בעצם אומר שכל מה שהוא ״שלושה חודשים״ יכול להפוך ל״ארבעה חודשים״:

עברו שלושה חודשים בדיוק מאז שהצבתי לעצמי אתגר לשנות את דרך החיים שלי. כבר אז הייתי ״יציבה״ יחסית עם בולמוסים של פעם-פעמיים בשבוע אבל באמת שנמאס לי. אני עובדת כל כך קשה כדי להצליח בחיים, אז למה אני הורסת את זה עם התמכרות כזו מטופשת?

במשך 17 השנים עם הפרעות האכילה השונות הבטחתי לעצמי שוב ושוב (ושוב!) שזו הפעם האחרונה, שממחר ודי, אבל ההבטחות נותרו בגדר הבטחות ובפועל התקופה הכי ארוכה ששרדתי ללוא בולמוס והקאה, שתמיד באו אצלי ביחד, היתה באשפוז. אז מה היה שונה באשפוז? זה די פשוט - הייתי תחת השגחה צמודה 24/7 והקאה היתה מאמץ גדול. האמת היא שאז הקאתי כמה פעמים, במיוחד כשיצאתי החוצה, אבל זכור לי בבירור שאם באמת הייתי רוצה, הייתי מצליחה גם בלי זה.

אז החלטתי ליצור לעצמי משהו דומה. בתקופה הראשונה ישנתי כמה שבועות עם משפחה מאמצת שיש לי בקיבוץ. לא היתה לי שניה פרטיות וכמובן שחוסר האוכל בבית עצמו גם הכריח אותי לאכול שלוש פעמים ביום (או פעמיים, תלוי ברעב) עם אנשים בחדר האוכל. זה היה קשה. זו היתה התקופה הכי קשה וכמה פעמים שם הייתי על סף בולמוס. היה לי נורא נורא נורא נורא קשה. אני זוכרת שהסתובבתי מול המקרר וממש תיכננתי בולמוס, שכמעט היה בלתי אפשרי לממש.

ואז הגיעו החגים, שגם בהם דאגתי להקיף את עצמי באנשים. אז המצב התחיל להפוך לנסבל יותר. בכל אופן, הכלל של לא להיות לבד עדיין תפס.

באמצע סוכות התחלתי ללמוד ויומיים לפני תחילת הסמסטר (דוקטורט, די מתחיל מתי שמתחיל החוזה) נחתתי במדינה חדשה. כאן חיפשתי לשכור חדר בדירה כמה שיותר עמוסה, בה אין מצב גדול שאשאר לבד וכמובן שאין מצב שיהיה לי חדר אמבטיה או שירותים משלי. זה עבד. האמת היא שהיה לי מקרה אחד של מעידה ממשית, עליה כתבתי לפני כמה שבועות, אבל גם אז זה היה יחסית בקטנה.

עכשיו אני שלושה חודשים אחרי, עם חשק מתון יותר לבולמוס, אבל כזה שעולה במצבי לחץ. שבוע הבא אני עוברת לדירה חדשה, בה אני מקווה שיהיה לי רגוע יותר (כתבתי על עניין העישון שמאוד מפריע לי). ברור לי שברגע שאשחרר מעצמי את המסגרת החונקת שיצרתי לעצמי, אני עלולה ליפול אבל זה לא באמת משנה כרגע. מה שמשנה כרגע הוא להחזיק מעמד.

קשה לי להשלות את עצמי שהכל בסדר. הפחד מהרבה מאכלים קיים ונוכח ואני עדיין בתת משקל. שמתי לב שצמחו לי קצת שערות פלומה על הגוף, מה שאף פעם לא היה לי בארץ. יותר קר כאן ואני חוששת שזו תגובה של הגוף לחוסר השומן שיש לו.

מבחינת אכילה, אני מנסה לאכול מסודר אבל חוששת מהרבה מאכלים, אז מוצאת את עצמי אוכלת בצורה די חד גונית. הרבה פעמים אני רעבה וממלאה את הבטן במאכלים שלא ניתנים לעיכול (גרגרי שומשום לא לעוסים) אבל מהצד השני גם מאפשרת לעצמי לטעום ממאכלים שנראים לי מגרים במיוחד. היום, למשל, אכלתי חמישית סופגניה וממש הרגשתי את כל השמן והריבה. האמת היא שזה היה טעים. חוץ מזה, אני גם אוהבת לטעום מלחמים מקומיים ומדי פעם מקינוחים בימי שבת (רק כאלה שנראים לי טעימים).

אני מחפשת טיפול כאן, ואפילו כבר פניתי לארגון שמספק קבוצות תמיכה ושיעורי יוגה למתמודדים עם הפרעות אכילה, ואני מקווה לקבל מהם תשובה.

לסיכום, שלושה חודשים עברו בהצלחה וכל מה שנותר לי לקוות לו הוא לעוד הרבה חודשים כאלה ואולי, אם באמת מקווה שאצליח להגיע לזה, עם יכולת אמתית להתמודד מול עצמי. אני מקווה להיות בריאה באמת, אני מקווה לקבל מחזור ואני הכי מקווה להגיע לגיל מבוגר בלי לסבול ממחלות שמתלוות לתת תזונה כל כך ממושך...


תגובות

הי, קראתי את מה שכתבת ולמרות שנתת הרבה מידע על עצמך, אני מרגישה שלא מכירה אותך מספיק בשביל לתת לך עצה טובה. כן נשמע ממה שאת כותבת, שהפסקת הבולמוסים מצליחה כל עוד יש עלייך שמירה טובה, ולא בזכות אכילה תקינה ועליה במשקל. אני חוששת, שכל עוד לא תאפשרי לעצמך אכילה מספקת ועליה במשקל, בכל פעם שיוסרו המגנים, יש סכנה שהבולמוסים יחזרו. ואם הבנתי לא נכון, איתך הסליחה.

PensatoreR
12/01/19 17:37

תודה על התגובה. זה בדיוק בדיוק ועוד פעם בדיוק החשש שלי. אני יודעת שהגוף שלי רחוק מלהיות מאוזן ואני יודעת שההפרעה עורבת לי מעבר לכל פירצה בגדר. מה דעתך? פשוט להמשיך עם המסגרת הנוקשה שהצבתי לעצמי (לא להיות לבד) עד שאני מרגישה מיוצבת באמת?

דעתי היא שהסיכוי ליציבות אמיתית תלוי בשיפור האכילה והמשקל שלך. ושוב, אני לא מכירה אותך אז אנא קחי את דברי בערבון מוגבל.

PensatoreR
19/01/19 16:39

תודה על העיצה! הודעתי אתמול שאפשר למסור את החדר שלי ושלא אעבור למעונות :)

בהצלחה :)

PensatoreR
28/01/19 17:44

אני מנסה לחפש ברשת אבל לא מצליחה למצוא תשובה אמיתית. ידוע לך אם יש השלכות לאכילה של אוכל מוזר (כמו שתיארתי בפוסט). אני אוכלת בעיקר שומשום לא לעוס ואורז בסמטי מלא לא מבושל. זה גורם לי הרבה פעמים לנפיחות ולכאבי בטן אבל את יודעת אם יש השלכות ארוכות טווח ואם אני עלולה לעלות במשקל בגלל זה?

הי, אני מבינה את הנפיחויות וכאבי הבטן, היות ואלו מזונות קשים לעיכול בצורה שאת אוכלת אותם, אך מה שקובע עליה במשקל, זה לא סוג המזון אלא כמות קלוריות נאכלת ביחס לכמות קלוריות מבוזבזת.

PensatoreR
30/01/19 16:12

תודה על התשובה. זה מסובך כי אני לא באמת יודעת איך לחשב דבר כזה. תוכלי אולי להפנות אותי למקור שמסביר את זה? לא הגיוני שאני אוכלת 300 גרם שומשום ביום, שהם כביכול 1800 קלוריות בנוסף לשאר האוכל, והמשקל לא משתנה. חייב להיות הסבר כי כנראה הגוף מקבל מזון כזה בצורה שונה. אפילו לא משהו מדוייק, אבל שפשוט אבין מה קורה שם ומשם אולי אצליח להבין איך לשכלל דבר כזה מבחינה קלורית.

ההסבר הוא ששומשום לא טחון אינו מתעכל כמעט ועל כן הקלוריות וכל הערכים התזונתיים שלו יוצאים כפי שנכנסים. מדוע אינך אוכלת אותו טחון, אם כבר?

PensatoreR
30/01/19 20:07

כי זה מפחיד וככה אני מרגישה מלאה בלי לפחד מעליה במשקל (סליחה על התשובה הטפשית אבל לצערי זו התשובה הכנה...)