מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

סימה לבני
סימה לבני
רוקחת בכירה, מנהלת המרכז לייעוץ תרופתי אישי, מחברת הספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי". לבני עוסקת בהפצה והטמעה של מאגרי מידע תרופתיים בחברת "זיעור". בעברה, ניהלה את בתי המרקחת של בתי החולים "הלל יפה" ו"רמב"ם". סימה שמה לה למטרה לקדם את הרוקחים כיועצים ורוקחים קלינים כמומחים לתרופות, כחלק מהצוות הרפואי. היא נותנת הרצאות ברחבי הארץ לקידום הניהול העצמי של התרופות באמצעות איתור מוקדם של בעיות שנובעות מתרופות, והספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי" הינו באותו עניין.
ליאת נסים
ליאת נסים
רוקחת קלינית בקופ"ח מאוחדת תואר ראשון בביולוגיה תואר שני ברוקחות קלינית וניהול רגולטורי
רוקחים קליניים- אוני
רוקחים קליניים- אוני
כל המשיבים הינם רוקחים מוסמכים הלומדים בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת בן-גוריון, במסלול לתואר שני ייחודי לרוקחות קלינית קהילתית וניהול רגולטורי (MSc) של בית הספר לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון. המענה ניתן על ידי רוקחים מוסמכים במסגרת שיתוף פעולה ייחודי בין "כמוני", לבית הספר לרוקחות שבאוניברסיטת בן גוריון וזאת כחלק מקורס ייעוץ רוקחי תרופתי מתקדם, המקנה בין היתר מיומנויות מעמיקות בייעוץ ותשאול רוקחי ובמתן מענה לבעיות הקשורות בטיפול התרופתי, את הקורס מרכזים ומנהלים פרופ' איל שורצברג וד"ר אורלי שמעוני. .
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
כמוניתרופות ורוקחותזה דחוף, אפשר בבקשה עזרה כאן? תודה רבה למי שעונה!

זה דחוף, אפשר בבקשה עזרה כאן? תודה רבה למי שעונה!

08/02/19 8:32
2 תגובות

אני סובל מאוסידי חמור מאוד אני בקושי מתפקד רציתי לשאול אתכם מספר שאלות בבקשה:

1.       האם מניסיונכם התרופות המקוריות הן יותר יעילות מהתחליפים ומהתרופות הגנריות?

2.       האם לדעתכם פריזמה ופרוזאק הן יעילות באותה מידה? מה עדיף לקחת מביניהן? ניסיתי לקבל פרוזאק אבל אין להם בקופה, הם הביאו לי מרשם לשלם באופן פרטי אבל זה יקר בטירוף ואין לי אמצעים מה לעשות?

3.      בגלל שקשה לי נורא בלי תרופות ואני לא שורד בלעדיהן, רציתי לשאול האם מניסיונכם אפשר לקחת ציפרלקס 20 מ''ג בשילוב עם פריזמה/פרוזאק 20 מ''ג כמה חודשים, עד שאני ארגיש את ההשפעה של הפריזמה/פרוזאק, ואז לאט ובהדרגה אני יוריד מהציפלקס כל 3 ימים 5 מ''ג, ובמקביל אני יעלה עם הפריזמה כל 3 ימים ב 10 מ''ג בהדרגה עד ל60 מ''ג, (לדוגמה: אני אוריד מהציפרלקס כל 3 ימים 5 מ''ג ומהפריזמה אני יעלה כל 3 ימים ב10 מ''ג.) במטרה שאוכל להוריד את הציפרלקס לגמריי ולהישאר רק עם הפריזמה/פרוזאק.

 

ככה שאוכל לשחלף ביניהם, וככה שלא אוכל להישאר בלי תרופות. כי אני לא רוצה עכשיו להוריד את הציפרלקס לגמריי ואז אם הפריזמה לא תעבוד אכלתי אותה. אז מה דעתכם? האם זה אפשרי לעשות את זה? בבקשה זה דחוף תודה רבה על התשובות .


תגובות

סימה-לבני
08/02/19 11:44

שלום רב,

1. השאלה לגבי תרופות מקוריות ותרופות גנריות היא מאד אינדיבידואלית. כל אחד מגיב אחרת. דוגמא פשוטה ביותר: יש כאלה שרק אקמול לבן של טבע (המקור) יעיל בשבילם כנגד כאב ראש, ויש כאלה שרק הדקסמול הצהוב (שהוא התחליף הגנרי של האקמול) עוזר. כך שהתשובה לשאלתך הראשונה, היא שאין כל דרך לדעת מה עוזר יותר. צריך לנסות.

במחלות כרוניות רצוי ועדיף להשתמש תמיד באותה תרופה שעוזרת, ולא חשוב אם היא המקור או התחליף. כי מה שחשוב זה שהיא עוזרת.

2. לגבי פרוזאק או פריזמה - התשובה כבר נתנה בתשובה הראשונה. אם אתה רגיל לפרוזאק, רצוי ואתה יכול לנסות לקבל החזר מהקופה בנימוק שאתה מיוצב על פרוזאק ומצבך יתערער אם תעבור לתחליף גנרי. בין אם זה נכון ובין אם זה לא נכון, כי לא ניסית, יש סיכוי טוב שבמקרה של מחלת נפש, וועדת חריגים תגלה חמלה, ותאשר רכש של התרופה שאתה מיוצב עליה, ולא חשוב אם היא תרופת המקור או תרופת התחליף. מה שחשוב זה שאתה מטופל בה ויציב איתה. 

3. פרוזק וציפרלקס הינן מאותה משפחה פרמקולוגית. כאשר מטופל באו סי די, (הפרעה טורדנית כפייתית, בעברית) לא מגיב מספיק טוב, לרופא שלו יש כמה אפשרויות לשינוי הטיפול:

  • להעלות מינון של התרופה שלא מספיק עוזרת, עד לקבלת תגובה מתאימה, תוך מעקב אחר תופעות לוואי, ולשמור אותן על המינימום. במקרים חמורים של OCD נותנים גם מינונים גבוהים ממה שפורמלית מותר.
  • להחליף את התרופה בתרופה אחרת מאותה משפחה
  • להחליף תרופה בתרופה ממשפחה פרמקולוגית אחרת (כמו למשל תרופות כמו Venlafaxine או Clomipramine)
  • קו אחרון בד"כ להוסיף תרופה, כמו למשל תרופה אנטי פסיכוטית, זה יכול להיות יעיל במקרים שיש בעיות נפשיות נוספות ל OCD. 

אלטרנטיבה טיפולית ל OCD

חשוב לציין שבספרות יש המלצה חמה להתחיל תמיד בטיפול התנהגותי קוגניטיבי ובמיוחד בשיטת "החשיפה ומניעת תגובה", וגם במצב שבו אתה נמצא כרגע, אם הקופה יכולה להציע לך טיפול שכזה, מתוך הספרות שאני ראיתי, זה יעיל ביותר גם לאורך זמן.

אם אתה רוצה לקרוא יותר על האפשרויות הקיימות, מצאתי תקציר מאמר באנגלית מ 2005, שכולם מצטטים אותו, על ההשוואה בין תרופות לבין טיפול התנהגותי קוגניטיבי בקישור כאן

ומאמר שלם מאותו חוקר FOA וחבריו, מ 2010, על כל נושא הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי, תוכל לעיין בו כאן.

סיכום

  • במצבך רצוי להמשיך באותו טיפול שהיה יעיל בשבילך, ולא חשוב אם הוא מקור או תחליף. תשקול לפנות לרוקח של הקופה שיעזור לך להשיג את התרופה שהיתה טובה לך, או לרופא המטפל העקרי שלך שידאג לך להחזר כספי.
  • נשמע שאתה ממש במצוקה, אם עוד לא ניסית אף פעם את הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי, בשיטת "חשיפה ומניעת תגובה", אולי זה הזמן לחזור לפסיכיאטר שלך, שישקולל להפנות אותך לקבלת טיפול שכזה. זהו טיפול ללא תרופות, ונראה מהספרות שהוא מאד יעיל.

מקווה שעזרתי

בברכה,

סימה לבני
רוקחת
המרכז לייעוץ תרופתי אישי
www.mypharmacist.co.il
מחברת הספר: "לעשות סדר בתרופות בעידן שבו המידע אינסופי" 

 

 

Netanel11
09/02/19 19:14

תודה רבה לך!, את פשוט מקסימה.

ומה לדעתך אפשר לעשות בנוגע  לפריזמה וגם לציפרלקס אפשר לשלב אותם ביחד? במינונים של 20 מ''ג ציפרלקס ו20 מ''ג פריזמה,

 כאילו עד שאני ארגיש את ההשפעה של הפריזמה שהיא מתחילה לעבוד, ואז אני אוריד בהדרגה את הציפרלקס, מה דעתך?

שוב תודה רבה!