מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

סימה לבני
סימה לבני
רוקחת בכירה, מנהלת המרכז לייעוץ תרופתי אישי, מחברת הספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי". לבני עוסקת בהפצה והטמעה של מאגרי מידע תרופתיים בחברת "זיעור". בעברה, ניהלה את בתי המרקחת של בתי החולים "הלל יפה" ו"רמב"ם". סימה שמה לה למטרה לקדם את הרוקחים כיועצים ורוקחים קלינים כמומחים לתרופות, כחלק מהצוות הרפואי. היא נותנת הרצאות ברחבי הארץ לקידום הניהול העצמי של התרופות באמצעות איתור מוקדם של בעיות שנובעות מתרופות, והספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי" הינו באותו עניין.
ליאת נסים
ליאת נסים
רוקחת קלינית בקופ"ח מאוחדת תואר ראשון בביולוגיה תואר שני ברוקחות קלינית וניהול רגולטורי
רוקחים קליניים- אוני
רוקחים קליניים- אוני
כל המשיבים הינם רוקחים מוסמכים הלומדים בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת בן-גוריון, במסלול לתואר שני ייחודי לרוקחות קלינית קהילתית וניהול רגולטורי (MSc) של בית הספר לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון. המענה ניתן על ידי רוקחים מוסמכים במסגרת שיתוף פעולה ייחודי בין "כמוני", לבית הספר לרוקחות שבאוניברסיטת בן גוריון וזאת כחלק מקורס ייעוץ רוקחי תרופתי מתקדם, המקנה בין היתר מיומנויות מעמיקות בייעוץ ותשאול רוקחי ובמתן מענה לבעיות הקשורות בטיפול התרופתי, את הקורס מרכזים ומנהלים פרופ' איל שורצברג וד"ר אורלי שמעוני. .
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
כמוניתרופות ורוקחותתרופות ואלכוהול

תרופות ואלכוהול

30/03/19 20:17
1 תגובות

שלום,
אני חולת קרוהן ולוקחת באופן קבוע פורינטול.
כמו כן,בעקבות הפרעות חרדה אני לוקחת כדור ציפרלקס (10 מג), כדור וחצי סרוקוואל (25 מג) וטיפה אחת של ריבוטריל לפני שאני יוצאת מהבית.
יוצא לי כפעמיים בחודש לצאת עם חברים ולשתות אלכוהול אך לא בכמויות גדולות. 2-3 כוסות יין או קוקטייל וצייסר או שניים.
רציתי לדעת האם זה מסוכן והאם עליי להפסיק לחלוטין צריכת אלכוהול?
תודה רבה!


תגובות

ד-ר-דני-זיו
06/04/19 8:52

אחלק את התשובה לשתיים. חלק ראשון בו אתייחס לאלכוהול כאשר ברקע מחלת קרוהן וחלק שני בו אתייחס לאלכוהול בשילוב התרופות שאת נוטלת.

 

באופן כללי, מומלץ להימנע משתיה על בסיס יומי ולהגביל את כמות האלכוהול הנצרכת. זאת מאחר ולאלכוהול משוייכות השפעות שליליות רבות. יש הממליצים על הגבלת צריכת האלכוהול לעד 2 מנות ביום לגברים ולעד מנה ביום לנשים (מנה מכילה 15 גרם אלכוהול, למשל: 330 מ"ל בירה, 150 מ"ל יין, 40 מ"ל ויסקי). מבחינת מחלת הקרוהן, מהמידע הקיים בספרות עולה כ הקשר בין אלכוהול למחלת קרוהן אינו חד משמעי. בנוסף, אין די מידע אודות השפעת צריכת אלכוהול על המהלך הקליני של המחלה. עם זאת, חולי קרוהן מסויימים עלולים לחוות החמרה בתסמיני המחלה לאחר צריכת אלכוהול ועל כן התאמת אלכוהול לחולה קרוהן ספציפי צריכה להבדק בכל מקרה לגופו. בכל מקרה אין איסור גורף על צריכת אלכוהול לחולי קרוהן ונראה שבמצבי רמיסיה של המחלה ובמידה ואלכוהול ואינו גורם להחמרה בתסמינים, ניתן לצרוך אלכוהול בכמות קטנה ולא על בסיס יומי. מידע נוסף אודות אלכוהול ותזונה בכלל עם מחלת קרוהן ניתן למצוא במסמך הנקרא "תזונה ודיאטה במחלת קרוהן ודלקת מעי גס כיבית" אשר ניתן למצוא כאן.

 

התייחסות בנוגע לשילוב אלכוהול עם התרופות שאת נוטלת:

ריבוטריל – בעלון לצרכן של התרופה מצויין כי "יש להימנע משתיית אלכוהול בזמן הטיפול בריווטריל, זאת מאחר והאלכוהול עלול להגביר את תופעות הלוואי של ריווטריל." בעיקר מדובר על תופעות של ישנוניות מוגברת אשר הופעתה תלויה גם בכמות האלכוהול הנצרכת וההשפעה משתנה בין אנשים שונים. יש לציין כי נטילת טיפה אחת בלבד של התרופה מכילה מינון מאוד מאוד נמוך של החומר הפעיל ועל כן הסבירות להשפעה משולת עם אלכוהול הינה נמוכה מאוד בהתאם לכך.

הערת אגב על ריבוטריל: תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים (בהן ריבוטריל) יכולות להיות יעילות לטיפול בחרדה בשלבי התחלת הטיפול בתרופות ממשפחת ה- SSRI כגון ציפרלקס, אך הן פחות מומלצות לטיפול כרוני וממושך. כפי שכתבתי את נוטלת מינון מאוד מאוד נמוך אך בכל זאת ניתן להתייעץ עם הרופא המטפל שלך או הפסיכיאטר אודות אפשרות צמצום השימוש בריבוטריל ובמידת הצורך בחינת אפשרות העלאת מינון ציפרלקס למשל.

ציפרלקס - כפי שמצויין בעלון לצרכן "מומלץ שלא לצרוך אלכוהול עם ציפרלקס, על אף שלא צפויה אינטראקציה בין ציפרלקס ואלכוהול". באופן תיאורטי השילוב עלול להשפיע על ביצוע פעולות "פסיכומוטוריות" כגון חשיבה תקינה ופעילות שרירים. השפעות מסוג זה משוייכות לצריכת אלכוהול בכמות גדולה.

סרוקוואל – אמנם בעלון לצרכן לא מצויינת התייחסות לצריכת אלכוהול אך בדומה להשפעה של אלכוהול בשילוב ריבוטריל, גם במקרה הנ"ל ובפרט לאור שילוב סרוקוואל עם ריבוטריל, תיתכן השפעה של הגברת תופעות לוואי של דיכוי מערכת העצבים המרכזית, ישנוניות מוגברת בעיקר.

פורינטול – בעלון לצרכן של התרופה אין התייחסות לצריכת אלכוהול. כמו כן, לא נמצאו יחסי גומלין בין התרופה לבין צריכת אלכוהול.

יש להגביל את צריכת האלכוהול וכאמור להמנע מצריכת כמויות גדולות וצריכה על בסיס יומי. היה ואת צורכת אלכוהול חשוה לשים לב להופעת ישנוניות מוגברת בשל השפעה מרדימה משולבת של אלכוהול עם ריבטוריל וסרוקוואל וכמובן לשים לב להופעת תסמיני מחלת קרוהן. היה ואת נתקלת בתסמינים אלה ייתכן ויהיה צורך בהגבלת הכמות עוד יותר.

 

מומלץ להתייעץ גם עם הרופא המטפל שלך בנוגע לצריכת אלכוהול שכן בידי הרופא נמצא רקע הרפואי המלא שלך והוא מכיר אותך בצורה הטובה ביותר.

 

בברכת בריאות שלמה,

ד"ר דני זיו

רוקח קליני

 

מוזמנת לקרוא על מרכז המידע התרופתי של הדסה

מרכז למידע תרופתי הדסה

 

ואם מעניין אותך, אני מזמין אותך לבקר גם באתר לייעוץ תרופתי אישי וגם בדוקטור לתרופות בפייס (-:

www.drpharma.co.il