מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסצנוניות- אפשר להכין ריבה או ממרח, או בצורה אחרת קלה לעיכול שתוציא מהן את החריפות והאם זה טוב לחולי קרוהן?

צנוניות- אפשר להכין ריבה או ממרח, או בצורה אחרת קלה לעיכול שתוציא מהן את החריפות והאם זה טוב לחולי קרוהן?

05/06/19 22:43
2 תגובות

שלום, שמי תמי.
לפני כחודש אובחנתי עם קרוהן (אבחנה לא סופית) ורציתי לדעת לגבי צנוניות. אני יודעת שצנוניות הן חלק ממשפחת המצליבים ומומלץ להימנע מאכילתם במהלך השלב הפעיל של המחלה, וגם בשלב הרגיעה- נכון?
השאלה היא האם אפשר להכין מהן ריבה או ממרח, או להכין אותן בצורה אחרת שתהיה קלה יותר לעיכול, ושתוציא מהן את החריפות הטיפוסית להן, ואם זה טוב לחולי קרוהן. יש לי צנוניות במקרר, ולפני שאזרוק אותן, ארצה לדעת מה אפשר לעשות.
גם היום (5/6/19) נאמר לי שהאבחון הוא לא סופי, מכיוון שבזמן הקולונסקופיה לא נלקחו ביופסיות מספיק טובות לאבחנה מדויקת, ולכן לא ברור אם זה קרוהן או משהו אחר שיש לי וצריך לעשות בדיקות נוספות.
ב-10/6/19 אני נפגשת עם תזונאית, אז עד שאפגש איתה, אני רוצה לקבל תשובה לגבי צנוניות, ואני מניחה שיהיו שאלות נוספות, גם אחרי הפגישה/ות איתה.
תודה.


תגובות

ליהי-גודני
מומחה כמוני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
05/06/19 22:56

שלום לפונה, עקרונית אין מניעה גורפת להימנע ממשפחת המצליבים בחולים במחלות מעי דלקתיות. בחולים אשר חווים תסמינים במערכת העיכול לעיתים נמליץ להפחית מזונות חריפים או עתירי סיבים לשיפור התסמינים. לרוב, המלצה זו תקפה לשלבים בהם קיימים תסמינים פעילים ולא לתקופות של הפוגה, בהן נמליץ לחזור לתזונה מאוזנת ומגוונות. במידה וכעת את חווה תסמינים פעילים לא מומלץ לאכול צנונית חיה, אך אפשר לאפות, לכבוש, להכין ריבה. לרוב עיבוד המזון יגרום לריכוך הסיבים והפחתת החריפות. בכל אופן מומלץ לאכול בכמות קטנה. בברכה, ליהי גודני

תמי.רייס.
06/06/19 1:41

שלום ליהי, תודה על התשובה המהירה והמלאה. כרגע אני עדיין מטופלת בסטרואידים, אז עדיין יש תסמינים פעילים. אין שלשולים והקאות ובחילות, אבל עדיין יש כאבי בטן. יש לי פגישה ראשונה עם תזונאית ביום שני הקרוב, ואחרי הפגישה אדע יותר מה התפריט המותאם אישית עבורי. אני חושבת שבשלב הזה הכי בטוח להכין מהצנוניות ריבה, אם זה לא ילך, לא נורא. תודה.