מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

יאיר - ערן
יאיר - ערן
הכאב הוא בלתי נמנע אך הסבל זה עניין של בחירה And in the end, the love you TAKE, is equal to the love you MAKE
רוני -ער
רוני -ער"ן
תפילת השלווה אלי, תן בי את השלווה לקבל את הדברים שאין ביכולתי לשנותם האומץ לשנות את הדברים שביכולתי ואת התבונה להבחין בין השניים.

מובילי קהילה

שרי מתנדבת ער
שרי מתנדבת ער"ן
חיוך עושה קסמים, לא ככה? :)
אלון - ער״ן
אלון - ער״ן
אלון מער״ן מנסה לתת מבט אחר
ענת- מתנדבת ער
ענת- מתנדבת ער"ן
"כי היה מעונן וכבר כמעט נגמלתי מלחלום אבל את באת לי פתאום".
כמוניער"ן - עזרה ראשונה נפשיתמה ההגדרה לבן אדם רע

מה ההגדרה לבן אדם רע

26/10/19 19:33
13 תגובות

היי,
בהמשך לשרשור אחר שפתחתי לפני כמה ימים (תודה לאלו שהגיבו) -
מה הופך אדם להיות "אדם רע"?
חשבתי על זה וזה לא יכול להבחן על פי מעשה לבדו, כי גם מעשה ממש נורא - נניח להרוג ילד - באופן תאורטי יכול להיות "טוב" כי אם למשל מגיע חייזר ׁ(או בדוגמא אחרת מישהו עם פצצות אטום) ומאיים להשמיד את כל האנושות (או מיליוני אנשים) אלא אם כן מישהו יהרוג ילד אחד, וזה איום אמיתי, אני חושב שאולי אפילו כל האנשים יהרגו את הילד בשביל להציל את כל האנושות (וגם ממילא אם לא יהרגו את הילד כולם ימותו).
דוגמא נוספת - אם מישהו חותך מישהו ומוציא ממנו איברים - זה גם לא יכול להפוך אותו למישהו רע כי אם זה רופא שעושה את זה למטרה טובה - אז כמובן שזה טוב.
אז אם זה לא יכול להבחן על פי המעשים - על פי מה זה נבחן?


תגובות

יוד-אוס
26/10/19 22:33

זאת שאלה מורכבת. אבל לגבי הדוגמא הראשונה אני חולקת עליך. מטרה לא מקדשת אמצעים. לא הורגים ילד או כל אחד בשביל להציל מישהו או אנשים אחרים. אם זאת הברירה - עדיף שכולם ימותו "נקיים" מאשר יחיו כי רצחו משהו. לגבי הדוגמא השניה - רופא מקבל את ההסכמה של המטופל עבור כל ניתוח. מטופל שמעדיף להישאר אם איבר פגוע, רופא לא יכרות אותו בכח. ולעצם השאלה - אני מגדירה לעצמי מי מסוכן וצריך להתרחק ממנו ולא מי רע, שזו שאלה פילוסופית ולא פרקטית. אני לא קוראת מחשבות ואין לי מספיק נתונים כדי להבין מי מתנהג בצורה מסויימת כי הכוונות שלו הן להרע. אבל מישהו שהפעולות שלו עלולות לפגוע בי - לא משנה מה הן סיבותיו, הוא מסוכן עבורי ואני אתרחק. אולי מה שמעניין אותך זה הפילוסופיה של הדברים...

ג-ק5
27/10/19 18:49

אין שום פילוסופיה ברוע, זו פרקטיקה לחלוטין. ההבדל הוא במניעים, מה מניע אדם לפעולה. מי שיש לו אינטואיציה בתוקף יעלה על זה מהר מאוד.

ג-ק5
26/10/19 23:04

המניעים

מיכל---ער-ן
מנהל קהילת ער"ן
27/10/19 11:36

הטוב המירבי... באמת שאלה מורכבת. כי מצד אחד הפעולה הטובה תהיה מה שטוב/הישרדותי למספר רב ביותר של אנשים. ומצד שני מי הוא זה שקובע מה נכון? נערך סקר מאד מקיף ומעניין שהראה כמה דברים מעניינים. תראו את הקישור http://moralmachine.mit.edu/

עדי-קמפבל
27/10/19 14:30

הטוב והרע קיים בכל אדם. זה חלק מהחוויה האנושית. המינון בין שני המרכיבים שונה בין אדם לאדם.

Be-and-Be
27/10/19 20:00

אני מאוד משדהה עם התשובה שכתב ג'ק (תסתכלו למעלה).האינטואיציה שלנו יודעת להבחין היטב בין טוב לרע, זה חלק מהחוייה שלנו כבני אדם, ולא צריך להסתבך בזה.

hh7897987
27/10/19 20:07

הפתרון לשאלת האדם הטוב - הוא כמובן לא הצדק המרבי, אבל גם הצדק של קנט והמניע הפנימי, הוא לא מצפן טוב במיוחד. ועלול להביא אותנו לתפיסה דיכוטומית פשטנית של טוב מול רע, גן עדן מול גהנום, טוב מול רע. השאיפה צריכה להיות תפיסה אישית מורכבת המכילה את הטוב עם הרע. מתוך המורכבות ולא הפשטנות יכולה לצמוח כפלורליסטית ופתוחה אם כבר ״מחקר המכונית האוטונומית״ אני רוצה להפנות למחקר אחר שבוצע ב- DARPA (2012) שעסק בשאלה כיצד היום צריכות מערכות אוטונומיות להתנהג. המסכנה הייתה- שמערכות אוטונומיות (״רואה יורה״, מזלטים, טילים מתקדמים) חייבים התערבות מפעיל לבחירת המטרה והשמדתה. או במילים אחרות - 1. ההחלטה המוסרית גם במערכות אוטונומיות חייבת להיות של יצור אנושי. 2. ״המכונית האוטונומית״ בדוגמה שצרפתה, אסור שתבחר ב ״החלטה מוסרית״ , היא יכולה להחליט להתחמק ממכשול, אבל אסור לה לחשב נזק מרבי. * נניח כי מכוניות אוטונומיות יהיו 100% אוטונומיות ולא ניתן ״לבקש״ התערבות מפעיל. בחזרה לבני אדם: 1. אני מאמין שעלי להימנע ממצבים אפורים, ומצבים של העדפה מוסרית. ולא לקבוע דינו של אחר או לשפוט אחר על פי אמות מוסר. מאחר ומוסר הוא בהכרח סובייקטיבי אישי תלוי סיטואציה ותרבות. 2. ישנו צדק פנימי סובייקטיבי אישי, בכל אחד מאיתנו. הוא לא מושלם אבל זה הכי טוב שיש עבורי, לשימושי האישי בלבד, למעשה בחירה מוסרית היא בחירה אישית לשאת במחיר הצדק הפנימי שלי ושלי בלבד.

יוד-אוס
27/10/19 20:59

ג'ק - איך אתה יודע מה המניעים? למפרע זו לא חכמה. הלוואי שהייתה לי אינטואיציה, אני ממש חמורה בכל מה שקשור לבני אדם(אולי גם בעוד נושאים). רק במחשבים אני מבינה חח מאנשים אני נזהרת ונמנעת וצמצמתי את כמות הפגיעות שלי בצורה ניכרת.

ג-ק5
27/10/19 21:26

את יודעת מה זו אינטואיצה? אינטואיצהי זה בעצם ידע שאת אפילו לא יודעת שאת יודעת אותו. מכירת את זה שבן אדם פשוט לא בא לך טוב? זו אינטואיציה. זה לא תמיד עניין של לדעת, זה עניין של להרגיש. את חשה אדם, את חשה מה מניע אותו מאחורי הקלעים, האינפורמציה נמצאת בין המילים ובין האותיות, זה שם.

יוד-אוס
27/10/19 21:41

טוב, אני לא מאלה שיודעים לחוש בני אדם.. מרובם אני פוחדת אז לא שוהה איתם הרבה מדי זמן.. אני שמחה בשבילך שיש לך את הכישרון הזה. שימושי מאד.

ג-ק5
27/10/19 21:46

הכל בסדר, גם אני לא שוהה לידם יותר מידי זמן על אף האינטואיציה. בני אדם זה היצור הכי אכזרי בטבע, כבדהו וחשדהו. לי אין אמונה בבני אדם ובאנושות בכלל. אינטרסנטים מגעילים.

יוד-אוס
27/10/19 21:51

ג'ק - כל מילה. לצערי.

Be-and-Be
28/10/19 7:07

יש אמונה בבני אדם, יש אמונה באלוהים, ויש אמונה בטבע. אבל האמונה הזאת כוללת אכזבות.