מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

סימה לבני
סימה לבני
רוקחת בכירה, מנהלת המרכז לייעוץ תרופתי אישי, מחברת הספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי". לבני עוסקת בהפצה והטמעה של מאגרי מידע תרופתיים בחברת "זיעור". בעברה, ניהלה את בתי המרקחת של בתי החולים "הלל יפה" ו"רמב"ם". סימה שמה לה למטרה לקדם את הרוקחים כיועצים ורוקחים קלינים כמומחים לתרופות, כחלק מהצוות הרפואי. היא נותנת הרצאות ברחבי הארץ לקידום הניהול העצמי של התרופות באמצעות איתור מוקדם של בעיות שנובעות מתרופות, והספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי" הינו באותו עניין.
ליאת נסים
ליאת נסים
רוקחת קלינית בקופ"ח מאוחדת תואר ראשון בביולוגיה תואר שני ברוקחות קלינית וניהול רגולטורי
רוקחים קליניים- אוני
רוקחים קליניים- אוני
כל המשיבים הינם רוקחים מוסמכים הלומדים בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת בן-גוריון, במסלול לתואר שני ייחודי לרוקחות קלינית קהילתית וניהול רגולטורי (MSc) של בית הספר לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון. המענה ניתן על ידי רוקחים מוסמכים במסגרת שיתוף פעולה ייחודי בין "כמוני", לבית הספר לרוקחות שבאוניברסיטת בן גוריון וזאת כחלק מקורס ייעוץ רוקחי תרופתי מתקדם, המקנה בין היתר מיומנויות מעמיקות בייעוץ ותשאול רוקחי ובמתן מענה לבעיות הקשורות בטיפול התרופתי, את הקורס מרכזים ומנהלים פרופ' איל שורצברג וד"ר אורלי שמעוני. .
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
כמוניתרופות ורוקחותיומירה ואנטיביוטיקה

יומירה ואנטיביוטיקה

14/03/20 23:23
4 תגובות

רציתי לדעת האם מותר להשתמש באנטיביוטיקה בזמן טיפול ביולוגי (יומירה)?


תגובות

 

שלום אבי,

השאלה ששאלת היא שאלה מאוד כללית.

אם אתה שואל על אינטראקציה ספציפית בין HUMIRA לבין טיפול אנטיביוטי מסוים, אשמח לדעת מה שם התרופה ע"מ לבדוק אם קיימת התנגשות שכזו במקורות מידע לתרופות.

אם זו שאלה כללית: במידה והרופא ראה שישנו זיהום שמצריך טיפול אנטיביוטי מקבוצה מסוימת המתאימה לטיפול בזיהום קיים, הרי אין פה שאלה של לקחת או לא, חייבים ליטול את הטיפול לפי ההוראות שניתנו ע"י הרופא המטפל.

התרופות הביולוגיות, שבתוכן נכללת ה- ,HUMIRAהן ספציפיות יותר מתרופות אחרות ופועלות על מתווך דלקת אחד במערכת החיסון. מטרת ה-HUMIRA לרסן את מערכת החיסון ולהפחית את התהליך הדלקתי.

השימוש בתרופה מגביר את הסיכון לזיהומים ולזיהומים שתוקפים בעיקר מטופלים עם מערכת חיסון מוחלשת. לכן אם ישנם זיהומים הולכים ונשנים, כדאי לבדוק שהזיהומים הם לא על רקע הדיכוי החיסוני מה-  HUMIRA.

חשוב לדעת, לא כל זיהום דורש טיפול אך זיהומים חיידקיים או חשד לזיהום כזה מצריך טיפול באנטיביוטיקה. על כל שאלה שקשורה לזיהום או חשד לזיהום מומלץ להיוועץ ברופא המטפל.

מקורות מידע:

פסוריאזיס – טיפול ב- Humira

HUMIRA  שניידר

https://www.clalit.co.il/he/medical/pharmacy/Pages/medicines.aspx?idd=7868

 

נרימאן עאשור, רוקחת

סטודנטית לתואר שני ברוקחות קלינית קהילתית

אוניברסיטת בן גוריון בנגב

 

 

אבי226
21/03/20 14:57

היי נרימאן, תודה על התייחסותך לשאלה

התרופה היא מוקסיפן פורטה 500 למשך שבוע, שהייתי בין הזרקות היומירה

לדוגמא קיבלתי יומירה ב 1 לחודש ההזרקה הבאה היא ב15 לחודש השתמשתי 

במוקסיפן פורטה 500 מה 7 לחודש עד ה14 סיימתי

ב15 הזרקתי שוב מומירה, לא פספסתמ הזרקות ולא שיניתי דבר בטיפול

את הטיפול במוקסיפן פורטה 500 קיבלתי בגלל דלקת גרון סטרפטוקורית

השאלה נשאלה בגלל שינוי שנראה לי לפחות ביעילות הטיפול מאז השימוש במוקסיפן פורטה 500

עם היומירה.. החלו לצאת לי מס' נקודות של פסוריאזיס(ממש מזערי) אבל לפני זה לא הייה כלום בכלל במשך 3 חודשים

(מתחילת הטיפול)

קיבלתי מספר תשובות מרופאים שכולם אמרו שאין התנגשות בין השניים או ירידה ביעילות הטיפול בעקבות האנטיביוטיקה

משום מה אני רואה שכן, לא ידוע לי אם זה וודאי בגלל זה , מה שנותן לי לחשוב ככה זה התזמון של תחילת האנטביוטיקה עם תחילת הופעת הפסוריאזיס שוב..

בנוסף הייה נראה כי הרופא לא הייתה נראית לי בטוחה אם זה אפשרי.

 

היי,

בדקתי אם קיימת אינטראקציה בין שתי התרופות במקורות המידע UPTODATE, Medscape, MICROMEDEX  ולא נמצאו אינטראקציות בין מוקסיפן פורטה (AMOXICILLIN) לבין HUMIRA (ADALIMUMAB).

לאחר מכן עברתי גם על תופעות הלוואי של מוקסיפן ולא מצאתי קשר להחמרה בפסוריאזיס.

בשלב הבא ניסיתי לחפש מאמר על הקשר בין מוקסיפן להחמרה בסימפטומים העוריים של הפסוריאזיס, כי לעיתים ישנם פרסומים בעולם של דיווחי מקרה לתופעה מסוימת שלא נבדקה לפני, כמו זאת שאתה מתאר, מקרה שהצוות הרפואי פחות מודע לו.

ואכן מצאתי באתר כתבי עת מאוד נחשב, ה- Lancet , ציטוט של פסקה מתוך הספר

  (הקליניקה של מחלות העור) Clinics in Dermatology

(Volume 25, Issue 6, November–December 2007, Pages 606-615)

Triggering psoriasis: the role of infections and medications הפרק בספר נקרא:

גירוי פסוריאזיס: תפקידם של זיהומים ותרופות.

אני מצרפת את פסקת התקציר כפי שהיא מופיעה באתר:

Abstract

Psoriasis can be provoked or exacerbated by a variety of different environmental factors, particularly infections and drugs. Strong evidence exists for the induction of guttate psoriasis by a preceding tonsillar Streptococcus pyogenes infection, whereas disease exacerbation has been linked with skin and/or gut colonization by Staphylococcus aureusMalassezia, and Candida albicans. The role, if any, of viruses (papillomaviruses, HIV, and endogenous retroviruses) present in lesional skin is at present unknown. The use of various drugs, such as lithium, β-blockers, antimalarial agentsnonsteroidal anti-inflammatory drugs, and angiotensin-converting enzyme inhibitors, has also been associated with induction or worsening of disease in psoriatic patients.

יתכן גירוי או החמרה בפסוריאזיס על ידי מגוון גורמים סביבתיים שונים, בעיקר זיהומים ותרופות.

קיימות עדויות חזקות לגירוי של פסוריאזיס מסוג guttate psoriasis (פסוריאזיס גוטטה ניתן לקרוא על סוג זה של פסוריאזיס בלחיצה כאן) ע"י זיהום קודם בשקדים (בגרון) שנגרם מהחיידק Streptococcus pyogenes, ואילו ההחמרה בפסוריאזיס קשורה להתיישבות חיידקים בעור או במעי מסוג  Staphylococcus aureus, Malassezia ו- Candida albicans.

אמוקסיצילין שהוא החומר הפעיל במוקסיפן פורטה ידוע כפועל גם על חיידקי מעיים. יתכן ונוצר איזשהו מאזן שונה בפלורה- בחיידקי המעיים ו/ או גם בעור.

לעיתים נותנים במהלך ואחרי הטיפול האנטיביוטי, פרוביוטיקה (חיידקי מעיים טובים שאמורים להחזיר את חיידקי המעיים שלנו שנהרסו כתוצאה מהטיפול האנטיביוטי, כמו יוגורט רק עם מגוון רחב יותר של חיידקים). אין הרבה מחקרים שהוכיחו שהפרוביוטיקה באמת יעילה ומונעת את הפגיעה בחיידקי הפלורה, ואין כל כך מידע על נטילה שלהם עם תרופה כמו היומירה שאמורה לדכא מערכת חיסון.

יתכן שיש קשר בין דלקת הגרון והאנטיביוטיקה להחמרה בפסוריאזיס, כפי שהרגשת. הייתי ממליצה לפנות שוב לרופא המטפל או לקבל חוות דעת שנייה מרופא אחר. אם המצב סובל דחוי, יתכן שצריך לחכות עוד כמה ימים ע"מ שהגוף ישקם את הפלורה הטבעית במעיים ובעור.

עוד משהו שכדאי לדעת, ידוע שעם הזמן נוצרים נוגדנים בגוף כנגד התרופות הביולוגיות, מעיין דחייה של הגוף לתרופה. אם אתה משתמש בתרופה תקופה ארוכה, כדאי לדבר עם הרופא המומחה המטפל ולהעלות את עניין ההחמרה בפסוריאזיס, על מנת לשלול את האפשרות שיצירת הנוגדנים היא זו שגרמה להחמרה.

 

אבי226
21/03/20 18:27

תודהרבה על זמנך ועל תשובתך, ידוע לי כי הסטרפטוקוקוס גורם להתפרצות רחבה של פסוריאזיס

לא יודע עד כמה, תחת הטיפול בנוגדן יומירה ייתכן וייצא בצורה קלה, לגבי האנטיביוטיקה עבר לי הדלקת גרון

מקווה, שיעילות הטיפול תחזור בימים הקרובים,ימים יגידו... שבוע טוב ובשורות טובות