מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהדיכאון וחרדה בימי קורונה, טיפים ומחשבות מד״ר וולקוב

דיכאון וחרדה בימי קורונה, טיפים ומחשבות מד״ר וולקוב

ד

ד"ר אילן וולקוב

מומחה כמוני
18/03/20 7:31
15 תגובות

מה שלומכם קהילה? איך אתם? בתקופה בה בריאות הנפש נדחקת הצידה בעל כורחה, חשוב להשמע להנחיות משרד הבריאות ולשמור על עצמנו פיסית מאותו וירוס, אותו פולש זר, אך צריך לזכור גם שהמפתח למיגור המגיפה הזו טמון ביכולת שלנו כקהילה וכפרט לאריכות רוח ונכונות נפשית לתפקד כמה שיותר טוב למשך זמן ממושך. ומה זה אומר מבחינתכם?

1. תקפידו על הטיפול התרופתי הקבוע, אלה שנוטלים תרופות באופן כרוני תדאגו להצטייד לתקופה של שלושה חודשים, לרוב אין בעיה עם לקבל מרשם לתקופה זו וזה יחסוך הליכה לבית מרקחת. זה לא הזמן לעשות שינויים בתרופות, ובטח שלא להפסיק בבת אחת. הפסקה חדה יכולה להוביל לתסמינים גופניים שעלולים להוביל אתכם לטיפול רפואי שיחשוף אתכם לתחלואה מיותרת.

2. אם אתם בחרדה, כמו רבים, אם לא הומלץ לכם במפורש נסו להמנע מפתרונות ״מהירים״. מדובר במערכה ממושכת, ותרופות מידיות לחרדה (או לחילופין אלכוהול או סמים) יפגעו בכם לאורך זמן. מומלץ להיעזר בתרגולי נשימה (חפשו ביו טיוב ״מיינדפולנס״), בהמלצות של פסיכולוגים המטפלים בשיטות של טיפול התנהגותי קוגנטיבי (cbt), ואם החרדה פוגעת בתפקוד באופן מהותי לפנות לפסיכיאטר או רופא משפחה ולבקש טיפול תרופתי בתרופות המשמשות לניהול מתמשך של חרדה (כגון ציפרלקס, פרוזאק וחבריהם).

3. אל תהססו לבקש עזרה נפשית ״בגלל המצב״, נכון להיום רוב המערכות הפסיכיאטריות, הפרטיות והציבוריות, עושות את ההתאמות הנדשות כדי לספק להם עזרה מרחוק באמצעים דיגיטליים. מלבד מצבי חירום, להערכה ראשונית לא חייבים להגיע פיסית למרפאות או למיונים!

4. תעשו לכם להרגל לנסות להתנתק. צמצמו צפייה בחדשות לשעה מוגדרת ביום, תכבו את הפושים בנייד, תנסו להעסיק עצמכם בפרוייקטים מעשירים שלעולם לא הגעתם אליהם. צפו מחדש בסרטי ילדות אליהם אתם מתגעגעים, תבצעו קורס הכשרה כלשהו און ליין, תשקעו בלמידת שפה חדשה, תפנו לסידור אלבומי משפחה ישנים... תקפידו על האסקפיזם הזה כחלק מהלו״ז, בשעה קבועה, מדי יום, כדי שלא תאבדו קשר עם החיים שמעבר.

5. ואם כבר הרגלים, תעשו ספורט. מעט דברים יכולים להפיג חרדה, ולשמור על בריאותכם הגופנית כמו פעילות גופנית. תקפידו על 45 דקות בבוקר ו45 דקות אחה״צ. אם אין לכם את הפנאי הזה, תעשו חצי מזה, אבל תקפידו ותעשו.

6. בימים האחרונים פונים אליי כל העת מטופלים מבוהלים מכך שמצבם מחמיר, תוהים האם ״לא כדאי להעלות את המינון התרופתי״. תזכרו שטיפול נפשי אין מטרתו לגרום לכם להפסיק להרגיש! תאמרו לעצמכם שזה טבעי להרגיש חרדה ועצבות בימים כמו אלו, לא כל תחושה קשה מעידה על החמרה במצב מחלתכם, קרוב לוודאי שזו נטייתכם האנושית, הכה אותנטית ומדוייקת, להרגיש קושי במצב כל כך מורכב. הזמן יעבור, והמצב יתנרמל, ואם יש ספק - דברו על זה עם הרופאים המטפלים שלכם (וכאן היתרון עליו כתבתי לא פעם ברופא מטפל קבוע) שיעזרו לכם לדייק את תחושותיכם.

בנימה אישית - זו תקופה לא פשוטה, ועם זאת אני מרגיש שאנחנו כמערכת רפואית ישראלית חזקים ודרוכים, ונהיה שם בשבילכם למה שתצטרכו עד שנחזור לשגרה. את הכוח שלנו אנחנו שואבים ממכם, מהידיעה שאתם מקיימים את הצד שלכם בחוזה הטיפולי - שומרים על עצמכם היטב במקומות בהם אנחנו לא נמצאים. נשארים בבתים, מתרחקים ממגעים מיותרים עם אנשים (המלצה שלי - אדם שניים ביום במקסימום), שומרים על אורח חיים בריא למרות הנטייה הטבעית לשחרר, וזוכרים שיש מחר נטול קורונה. המשך שבוע טוב קהילה יקרה.


תגובות

תודה רבה. חשוב ביותר!

nobody1
18/03/20 9:03

אני לא מרגישה טוב בכלל:( מה עושים? זה החמיר את המצב שלי. ואני בלחץ נוראי שגם בקרוב לא אראה בכלל את הפסיכולוג שלי. יש לי ממש מחשבות אובדניות לא יכולה לקום מהמיטה עכשיו:(

ד-ר-אילן-וולקוב
מומחה כמוני
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
18/03/20 9:42

שלום לך, כדאי לדבר עם הפסיכולוג ולבחון אפשרות של טיפול בסקייפ/זום/טלפון, אני בטוח שיש לו מחשבות ואפשרויות עבורך. אם יש מחשבות אובדניות אז בהקדם להתייעץ עם הפסיגיאר המטפל/מיון. שירותי בריאות הנפש זמינים לך ויש במי להיעזר.

baba121
18/03/20 11:52

אין לי פסיכיאטר.. כולם זרקו אותי. האחרון טען שאני צריכה אשפוז ואני בינתיים חצי שנה כבר בלי טיפול. אף אחד לא ממש מוכן לקבל אותי, כי הכדורים לא עוזרים לי. ומנגד.. אני לא חושבת שהיה ניסיון כמו שצריך. ביקשתי מרופאת המשפחה כדורי מירו ללילה.. כי אני לוקחת מדי פעם. והיא לא מוכנה לתת לי. היא פשוט לא מוכנה להתעסק בכל מה שקשור לכדורים הפסיכיאטרים האלה. מאז.. אני לא מפסיקה להתחנן לפסיכיאטר שעזב אותי.. שיקבל אותי. כי אני חייבת עזרה. והוא טוען .. ביחד עם הפסיכולוג.. שאני צריכה להשתפר כדי לבוא אליו. כי אי אפשר לטפל בבן אדם אובדני. ועכשיו עם הקורונה.. המצב שלי החמיר. תודה על התשובה.

אנונימית48
18/03/20 15:11

שלום אני בתקופה הזאת התחלתי לקחת כדור חדש ונלה אבל אני בתסביך אם התופעות לוואי זה דברים שיש גם בקורונה ועד מתי התפועות לוואי עוברות

קורונה
18/03/20 15:35

יש לי הרגשה שנדבקתי בקורונה. ואני לא יודעת אם זה נפשי, או הדבר האמיתי. ואני מרגישה פשוט רע עם עצמי, הרגשה מזעזעת שאולי אהרוג אנשים. וזה שאלך לפסיכולוג שלי, רק כי אני אנוכית ולא חושבת על אחרים. ואולי בעצם.. אין לי כלום, והכל בראש. אבל בהחלט גרמתי לפסיכולוג לחשוש ממני עכשיו. מה עושים? אין לי שום תסמינים, אני רק עייפה נורא, ונראה לי שזה מהמירו.

ד-ר-אילן-וולקוב
מומחה כמוני
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
18/03/20 16:57

שלום baba121,
מבלי להכנס לדינמיקה היחסים שלך עם מטפליך, כיום ניתן לבחור מטפל בכל אחת מהקופות, במידה ובקופה שלך המבחר מצומצם ניתן לפנות למרפאות החוץ של בתי החולים. מציע לפנות בהקדם לאחת מכתובות אלו. כמובן שתמיד גם ניתן לפנות למיון.

שלום קורונה,
יש קריטריונים ברורים של חשד לקורונה וניתן להתייעץ טלפונית עם רופא המשפחה/מד"א לגבי האם נדרש בירור גופני. במידה ומוסכם שלא, כדאי לבדוק האם את מקבלת את הטיפול הפסיכיאטרי שנכון לך. גם כאן הכתובת יכולה להיות רופא המשפחה, מה טוב אם יש לך פסיכיאטר המכיר אותך. אדגיש רק שגם אם אדם הוא נשא של קורונה, "הוא לא הורג אנשים", כי זו דרכו של הוירוס - התפשטות. לא משנה כמה ננסה, לא נצליח למנוע מכולם לחלות. הוירוס הזה הוא משהו שקרה לנו כחברה, וכל עוד אנחנו עושים את המוטל עלינו (מתרחקים מאחרים ככל הניתן), יש דברים שהם לא בשליטתנו ואחריותנו, גם אם הם טראגים מאוד וגם אם רצינו שיהיה אחרת.

נ.ב. מירו בהחלט יכול לעורר עייפות, שימי לב שאת נטלת אותו בסמוך לשינה (אך לא בשעה מאוחרת מדי, כי אז קמים בבוקר עייפים). 

רפואה שלמה

ImDying
19/03/20 20:22

יש אפשרות להיפגש איתך? אני לא מצליחה למצוא פסיכיאטר זמין. וחייבת.

מור14
21/03/20 11:07

נאה כתבת ,אילן. ומילותיך נכונות לכל השנה ולכל התקופות- להמעיט בחדשות ונייד. להעשיר את עולמינו הפנימי. לייצא מפגשים קטנים. פעילות גופנית. לפעמים צריך משבר כדי להזכר...

זיס
24/03/20 13:05

תודה ד''ר אילן ! ושאלה: הפנו אותי לאינטק בתחנה לברה''נ. ושבוע שעבר התקשרו אליי שמבטלים את התורים בגלל הקורונה. מה אני עושה ? אני חייב מרפאה ? [עד היום לא הייתי (בשנים האחרונות) במרפאה, הייתי באישפוז פסיכיאטרי בינואר, ושם המליצו על המשך טיפול בDBT במרפאה. עכשיו אני תקוע. למ אי אפשר לעשות אינטק בסקייפ ?או לכל הפחות בפגישה של מרחק 2 מטר ? הרי אם לא יהיה זה, חלילה זה עלול לדרדר למיון ואישפוז, שאת זה בטח לא רוצים משרד הבריאות. מה אני עושה ?

ד-ר-אילן-וולקוב
מומחה כמוני
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
25/03/20 9:00

שלום זיס, צריך להרים אלפון לקופת החולים שלך ולבדוק איתם לגבי חלופות הם מחוייבים לתת פתרון כמו לכל בעיה רפואית.

יעלה.
28/03/20 21:04

קשה לי האים אני יכולה בזמן הזה לקחת לוריוון או קלונקס אחד ביום? אני מטופלת ברסיטל 20 מג אודה לתשובתך

אנונימית48
16/04/20 22:15

שלום דוקטור אילן לא עניתה לי על השאלה שלי אני התחלתי לקחת ונלה וזה עושה לי קוצר נשימה מה לעשות ומה זה אומר!?

ד-ר-אילן-וולקוב
מומחה כמוני
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
17/04/20 22:59

שלום יעלה, כל עוד הדבר בליווי, לעתים אנחנו מסתייעים בטיפול קצר טווח בחרדה (כמו קלונקס), עם זאת, יש אפשרויות נוספות, למשל שיחות, עלייה במינון הרסיטל, או החלפת הרסיטל - שעשויות להיות מדוייקות יותר עבורך. ממליץ להתייעץ עם הרופא המטפל, קרוב לוודאי שניתן אפילו און ליין. רפואה שלמה.

ד-ר-אילן-וולקוב
מומחה כמוני
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
17/04/20 23:08

שלום אנונימית48, אני מצטער שפספתי את שאלתך קודם. Venlafaxine היא תרופה ממשפחת ה SNRI, ובהנחה שאת נוטלת אותה כבר מספר שבועות, מלבד אנשים שמגיבים בתגובה אלרגית סוערת, בשימוש מתמשך היא לא אמורה להשפיע על מערכת הנשימה. תסמינים דמויי שפעת נדירים מאוד בתחילת הטיפול (אך בהחלט אפשריים בהפסקה פתאומית, אז לרוב מרגישים צמרמורת וכאבי שרירים, ולכן חשוב להקפיד ליטול במסודר). מה שכן, תיתכן בתחילת השימוש עלייה באי השקט והחרדה, ואולי זה מה שאת מרגישה. כדאי להתייעץ עם הרופא שרשם לך את התרופה, לתאר לו במדוייק את תחושותיך, ובהתאם לנסיבותיך הוא יציע האם יש צורך בבירור נוסף. רפואה שלמה.