מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

יאיר - ערן
יאיר - ערן
הכאב הוא בלתי נמנע אך הסבל זה עניין של בחירה And in the end, the love you TAKE, is equal to the love you MAKE
רוני -ער
רוני -ער"ן
תפילת השלווה אלי, תן בי את השלווה לקבל את הדברים שאין ביכולתי לשנותם האומץ לשנות את הדברים שביכולתי ואת התבונה להבחין בין השניים.

מובילי קהילה

שרי מתנדבת ער
שרי מתנדבת ער"ן
חיוך עושה קסמים, לא ככה? :)
אלון - ער״ן
אלון - ער״ן
אלון מער״ן מנסה לתת מבט אחר
ענת- מתנדבת ער
ענת- מתנדבת ער"ן
"כי היה מעונן וכבר כמעט נגמלתי מלחלום אבל את באת לי פתאום".
כמוניער"ן - עזרה ראשונה נפשיתהאם אי פעם ממחשבותיך שלך - חווית השפלה?

האם אי פעם ממחשבותיך שלך - חווית השפלה?

27 תגובות

יום שישי - פרשת בלק,

תוהה, מדוע האחד ינסה להפיץ אור - בעוד עתידו BLACK,

בעוד השני שליבו DARK - יכאב לו כשבחייו של אחר אור נדלק.

האם זהו ביטוי לשני קטבי אנושות - או טוב ורע שבאותו אדם מחולק?

אולי זה מגיע בנקודת סבל מסויימת - ותלוי בכמה אדם מצולק?

האם בכולנו האפילה הזו קיימת - ומי שמצליח להסתיר אותה הוא טיפוס חלקלק?

בעוד האחד אוהב את החלק האפל בתוכו מתודלק,

אני רוצה שמהנפש שלי הוא יהיה מסולק.



למה לפעמים כל כך קשה לפרגן?

מה האחד אשם שמהלך חייו של השני אינו הוגן?

בעוד לאחד קל לבנות את חייו כי יש לו 'עוגן',

השני לא מצליח להפליג אל מטרתו - כי הדיכאון בשבילו 'עוגן'.

למה זה מציק שהאחד 'מסודר' - בעוד השני את חייו לא מצליח לארגן?

מאין נובע הקול הזה שתמיד על הצד האחר מגן?

ולמה על מיתרי הקנאה במנגינה כל כך מעצבנת הוא מנגן?

אולי היו ממציאים שם חדש לגוון שחור כהה - אם רק היו עושים לנפש שלו רנטגן.



האם פעם ניסית להפיץ אור - למרות שאתה חיי באפלה?

האם אי פעם ממחשבותיך שלך - חווית השפלה?

האם אי פעם הבטת על עצמך - וחשת בחילה?

קרה לך שכל כך כעסת  - שאין בך את היכולת למחילה?

ש'אכלת את עצמך' - למרות שאתה 'לא ראוי' לאכילה?

האם אי פעם חשבת - שמ'מחשבות' אתה צריך גמילה?

נראה שיש לו דרך ארוכה לגאולה,

כדי להגיע למטרה - צריך לנקוט בפעולה,

אך האם הוא יגיע אליה ב'חיים' -  כשהוא נע בזחילה?



במסע נפש קוגנטיבי - תוהה לעצמו אינטרוספקטיבי,

מבין שלל מחשבותיו - מה סובייקטיבי מה אובייקטיבי ומה פיקטיבי?

והאם בכל אדם קיים רוע וההבדל הוא רק בגודלו ועד כמה הוא דומיננטי ואקטיבי?

והאם אפשר לעקור את הרוע מהאדם - או לפחות להפוך את החלק הרע לפסיבי?


תגובות

unicorn1
03/07/20 15:42

וואו ללא ספק הבאת לי כאן חומר גדול למחשבה איזה פוסטים יפים ישלך

תודה רבה!

עגנון
06/07/20 18:57

חרוזים טובים. צריך להיות טוב ולשאוף לטוב, אבל העולם באופן טבעי מחולק לכך שיש טובים ורעים, בטובים יותר טוב וברעים יותר רע. קשה להיות טוב מושלם, הנפש מורכבת. לאדם יש כעסים ושנאות לפעמים אז הוא נהיה לא טוב. הטוב מנצח כי מי שטוב אחרים טובים אליו וזה כוחו, והאבולוציה גילתה שהטובים שורדים יותר כי הם מאוחדים ועוזרים זה לזה.

בני אדם מעורבים, טוב ורע מעורבב בהם. רק תיקון קטן, לא הטובים מנצחים באבולוציה, החזקים מנצחים. הטובים - הם לאו דווקא החזקים. זאת אומרת, תלוי איך מגדירים טובים? על פי איזה קריטריון?

חור
06/07/20 21:46

הי אינטר. איפה אתה בזמן האחרון??? משאיר עם הרבה מחשבות נראה לי שרוע הוא כמו צל. אי אפשר לכלות אותו מבלי לכלות את האדם עצמו. אדם חי מטיל צל. אולי להתעמת. לנהל שיח. להכיר יותר. אולי זה אנושי נורא. אולי לא.

היי, אני פחות פה בתקופה האחרונה, יש תקופות שאני פחות כותב ויש תקופות שיותר. אהבתי את המטאפורה על הצל, האור חושף גם את החושך באדם.

עגנון
10/07/20 9:16

הטובים והחכמים מנצחים. מי שיש לו כוח אבל מרע לאחרים כולם נגדו ולכן הוא מפסיד ולמעשה חלש. מי שעוזר להרבה אחרים - הרבה אחרים אוהבים אותו ומשתפים אתו פעולה יותר, ולכן הוא החזק.

טובה--את
10/07/20 10:25

הלוואי שזה היה ככה...

עגנון
10/07/20 12:09

זה ככה. רוב האנשים טובים ולכן יש מוסדות מסודרים ששומרים על המוסר בחברה כמו משטרה, ממשלה ובית משפט. פושעים נאסרים ונענשים. לו רוב האנשים היו רעים, הייתה מזמן החברה מתמוטטת. האבולוציה העדיפה יצורים שמתאחדים ומשתפים פעולה, ומזה נוצר האדם שהוא יותר מוסרי ואינטלגנטי ושולט בעולם.

גם בהנחה שרוב האנשים טובים - לא רוב האנשים שולטים. יש מיעוט של קבוצת אנשים שאליה מתרכזת רוב השליטה - והם לא בהכרח טובים. אגב גם אנשים שהיו טובים וקיבלו כוח - לפעמים הפכו למושחתים מכוח, הכוח ממכר וגורם לאנשים לזרוק ערכים רק בשביל להמשיך להחזיק בו ולהגדיל אותו.

עגנון
11/07/20 21:05

כמו שכתבתי. השלטון פועל באופן כללי בעזרת חוקים ששומרים על המוסר בחברה וכך מגן על האזרחים. גורמים כמו משטרה, צבא, ממשלה ובית משפט מגנים על האדם החלש בעזרת מוסר.

אני חושב שחשוב לציין שלחברה יש מוסר תועלתי. זאת אומרת, למשל אדם שהורג אזרח אחר בכוונה תחילה - זה רצח. אדם שהורג אדם אחר שהוא אוייב המדינה (חייל אוייב למשל שמנסה לחדור למדינה) - נחשב לגיבור. כנ"ל לגבי גניבה ושלל הערכים. בעיקרון מוסר תועלתי אומר שמה שמועיל לחברה הוא מוסרי - ומה שרע לחברה אינו מוסרי. על זה מבוססים כל חוקי החברה. והשאלה היא, מה יקרה שלחברה אנשים מסויימים לא תועלתיים? להיטלר היה למשל פיתרון לכך. ואגב הוא לא היחיד עם אותו פיתרון. בנוסף אם אתה חושב שמדינות מודרניות מוסריות יותר, זה לא בהכרח, החברה בדר"כ הולכת לפי מוסר תועלתי, ולכן מדינות מסויימות החליטו שלצעדים מסויימים למשל יש נזק יותר מלתועלת, הנזק לכלל החברה, ולכן יספגו נזק ספציפי כדי לא לגרום נזק מערכתי. בקיצור, כשמביטים על העולם בפרספקיבה ציניקנית העולם נראה הרבה פחות 'מוסרי'. אגב מוסר יחסי - תמיד בעייתי. אפשר להתאים אותו תמיד בהתאם למטרות החברה וכך נוצר לו המוסר התועלתי.

ישראל-2020
12/07/20 6:54

היי אינטרו' אכן תקופה קצרה שנאלמת לנו מצטרף לחור טוב שחזרת למעשה כל הפוסט שלך מתקפל במילה אחת ששמה "יכולת בחירה" "כוח הבחירה" אכן יש לה לבחירה כוח מטורף שמוביל את האדם ברגע מקצה האחד לקצה השני ללא הבחנת טוב ורע ובו נאמר שאין כ"כ היגיון שם זהו באמת חומר לחשיבה עצמית שכל אדם ביומיום מוצא את עצמו באינספור מקרים שכאלה בלי ידיעתו כלל אבל האדם שרגיל במחשבות מסוג זה הוא אנושי יותר (בלי לפגוע באחרים) מכיון שכך ערכי ומוסרי האנושות דורשים להיות ולמעשה כולנו נופלים שם לפחות פעם ביום יהיה האדם אשר יהיה כי בסוף אנחנו בני אדם טעויות הם חלק משגרת חיינו

תודה חבר! לכל אדם יש בחירה, ההבדל הוא בנקודת הבחירה. אגב למטריאליסטים קשה להוכיח בחירה מעבר להרגשה. אבל אתה כאדם מאמין בטח יודע שלכל אדם יש בחירה, למשל משה אמר לפרעה שבני ישראל יוצאים למסע לשלושה ימים ועל זה היה כל הבלאגן עם המכות וכו'...למה הוא לא אמר לו את האמת? אז מסבירים שאם היה אומר את האמת לפרעה לא הייתה בחירה הוא תמיד היה אומר לא - זה מעבר לכוחותיו. ולכן משה אמר ל3 ימים - כדי שתהיה לו בחירה.

עגנון
12/07/20 13:35

מלחמה אינה מוסרית והחברה יודעת את זה והיא נלחמת בלית ברירה כי צריך להגן על המדינה. אף אחד לא רוצה שיהיו מלחמות. היטלר היה לא מוסרי כי פעל באופן מעוות ולכן נענש ע"י החברה. החברה יודעת שהאדם הפרטי הוא החשוב והיא נועדה לו ולא להפך, ולכן היא שומרת על האדם.

היי עגנון. המוסר החברתי - הוא מוסר תועלתי. למה מלחמה אינה מוסרית? כי היא אינה משתלמת לחברה בדר"כ, יש הרוגים, המוטיבציה של העם יורדת, עולה המון כסף, פגיעה בכלכלה ובבריאות הנפש של האזרחים וכו'... אך כשהחברה מגיעה למסקנה שהנזק מלא להילחם רב על התועלת - החברה בוחרת במלחמה. היטלר היה לא מוסרי? תלוי את מי שואלים. אם קראת למשל את סיפרו 'מאבקי' - אז אתה בטח יודע שהוא חשב את עצמו למוסרי, בגדול הוא האמין באבולוציה והתפתחות המינים וכדי ליצור מין אדם משופר צריך לעשות ברירה סלקטיבית, במקום שתהליך ה'ברירה הטיבעית' ייקח מיליוני שנים, לעשות את זה בצורה מלאכותית וכך להאיץ את התהליך. עד היום יש רבים שסוברים כך. בהנחה שאתה מקבל את הנחותיו - היטלר היה מוסרי. אך על פי איזה מוסר? וזה כבר מה שאמרתי לפני כן, מוסר יחסי הוא מוסר שבקלות יכול להיות מעוות ולהפוך את היטלר, מפלצת על שני רגליים - ל'מוסרי'. אגב אני לא אדם שתומך במוסר יחסי.

ישראל-2020
12/07/20 14:27

היי לכם אינטרו' ועגנון היקרים היטלר כלל לא היה מוסרי הוא "רק" סיפר סיפורים יפים כדי לצפות את הרוע ואת האי אנושיות זה שיש עד היום אנשים שמאמינים בזה זה לא הופך את זה למוסרי גם לא יחסי !!!!!!!!!!!!! הוא היה רוצח נקודה דרך אגב הדמוקרטיה בהיסטוריה רצחה מליונים ע"ג מיליונים בשם הדמוקרטיה ובשם הנאורות וכמובן בשם המוסר כי לא צריך להביא למשל ילדים אם הם באים ע"ח אחרים זה משפט מטומטם שאין כדוגמתו אתה רוצה (לא אתם חלילה) חיי נוחות אז תקרא לזה נוחות אל תגיד דמוקרטיה ועוד מילים יפות כאלה ודומות להן שגרמו לאובדן חיי אדם במליארדים למרות שבעצם זה סוג של מוסריות אז עדיין מוסר בסוף הוא מוסר אנושי אמיתי כיצד אני עושה טוב לסביבה ולא להסביר לסביבה למה אתה חייב להיות כמוני אא"כ אתה מסביר את הערכים "הטובים" שעליהם גדלת

היי ישראל. היטלר היה חלאת המין האנושי, מפלצת בדמות אדם. הנקודה היא, שמוסר יחסי, כאשר חברה מסויימת מגדירה בכל פעם מה הוא מוסרי - אפילו היטלר, התגלמות השטן - יכול להיחשב למוסרי. וזו בדיוק הבעיה במוסר יחסי - תועלתני. הבעיה היא שהיטלר לא היחיד שסובר כך, יש לא מעט שתומכים בכך, וחלקם בעלי כוח והשפעה, ואם אלוהים לא ישמור עלינו, לא ירחק היום שאחד מאנשי המוסר היחסי ישיגו למשל פצצת אטום.

ישראל-2020
12/07/20 20:55

זהו בדיוק כוונתי מוסר זה לא מה שאני קובע כמוסרי אלא מה שבורא העולם שחשב גם על התגובה שלי כעת ביני לבינך חשב והוא קבע את אמות המוסר ואפשר לבחון אותו בכל רגע ועת הרי ההוראה הראשונה שלו לאדם הראשון היתה "תן דעתך שלא תחריב עולמי" והנה כיום זהו בדיוק התוצר והפוך ממה שהוא ציווה ולכן נעשים מעשים בלתי אחראיים כנגד האנושות כולה ומה מעניין ואפילו מאד מעניין שכל יפיי הנפש שיש להם את הפריבילגיה להטיח בבורא העולם ביקורת הם אלה שהכי מתעלמים ממוסר האנושות באמתלות שונות "ומוסריות" לפי תפיסת עולמם העכשוויות שכעת נכונה כי זה נוח להם ולא כדי לפתוח ע"ז דיון כי יהיה כאן שרשור של תגובות "מוסריים" עדכניים שלא יהיה 'להם' נוח בכלל

עגנון
12/07/20 22:23

יש הבדל בין מוסר ומצפון, מצפון זו מוסריות ולהיות מוסרי פירושו להתחשב באחר וברצונותיו. כל אחד חייב להתחשב באחר כדי למנוע עוול לחלשים הטובים. אמנם מוסר יחסי, אבל העיקרון הוא אלטרואיזם, שצריך להתחשב. היטלר לא היה מוסרי, מפני שעשה מעשים שלא מתחשבים בצרכים בסיסיים של אנשים אחרים שלא מרעים לאף אחד. לנאצים כחברה היה מוסר משלהם, אבל לא היה להם מצפון ומוסריות. אפשר לטעון  שהמצפון האלטרואיסטי טמון בבורא עולם.

 

ישראל-2020
13/07/20 5:49

היי עגנון זה קצת רגיש לי ואף מאד רגיש לי שמכניסים את הקב"ה תחת קטגוריות חדשות שהמציאו כל מיני יפיופיים מי זה האלוקים? אני לא מחפש הגדרות ! יש לנו י"ג מידות שאותם אנו מגדירים י"ג מידות של רחמים וזהו אל תוסיף לי אלטרואיסט ועוד כל מיני מילים אבל ברור שיש בהקב"ה מידות שמומלץ לך לא "להתעסק איתו"

מצפון מלשון מצפן, הכוונה במצפון היא מצפן מוסרי. הבעיה במוסר יחסי שאפשר לשנות אותו, אם נמשיך במטאפורת המצפן, שאם נניח נרצה ללכת לכיוון דרום אך לומר שזהו צפון, פשוט נשנה את הסימונים במצפן כך שצד דרום ייכתב כצפון. זהו בדיוק המוסר היחסי.

עגנון
15/07/20 18:15

מצפון מכוון לפי אמת מחייבת של צדק, שהיא כמעט עובדתית. אסור לעשות רע ועוול לאנשים אחרים. לאנשים יש רצונות ורגשות אז צריך להתחשב בהם. כל אחד חשוב.

אני מסכים עם מה שאתה אומר שאסור לעשות רע לאנשים וכו'... רק שזה נושא מאוד מורכב במידה והמוסר יחסי, מי קובע את ערכי המוסר? מי קובע מהו צדק? זה נושא עמוק, אולי אכתוב עליו בצורה יותר מורחבת בעתיד.

עגנון
17/07/20 13:34

המוסר יחסי אבל לא לגמרי. יש עיקרון כללי מחייב שאסור לעשות רע לאדם שלא עשה רע בעצמו. על זה נבנות התייחסויות למצבים שונים ומורכבים, שיוצרים שאלות לגבי מתי זה יותר מוסרי ומתי פחות. עקרונית חובה להתחשב במה שאחרים רוצים ומרגישים, והמוסר מנסה לוודא שכולם יקבלו ככל האפשר מה שהם רוצים ולא יבוא רצון האחד על חשבון האחר, אבל לפעמים לא ברור איפה הגבול ומתי אחד מקבל יותר מאחר.

המוסר החברתי הוא יחסי- תועלתני, ברגע שתועלת החברה משתנה - המוסר משתנה. אולי אכתוב על זה פוסט בהמשך.

עגנון
18/07/20 10:55

האדם הפרטי הוא החשוב. המוסר נועד לשמור על האדם ועל שלומו, ומשמעותו שצריך להתחשב באדם האחר ולא רק בעצמך.