מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהעזרה בהבנה של מה שקורה לי ומה כדאי לעשות

עזרה בהבנה של מה שקורה לי ומה כדאי לעשות

13 תגובות

סליחה מראש על האורך!

היי, אני מעוניין לקבל אולי הכוונה מסויימת לגבי מה בעצם מתרחש איתי בתקופה האחרונה. אני אתחיל מרקע קצר: מאז ומעולם הייתי טיפוס מאוד שמח ואופיטימי, ולא היה לי שום דבר שמזכיר דכדוך או דיכאון. לפני כשנה וחצי, לאחר שניסיתי כמה פעמים לעשן עם חברים קאנאביס, חוויתי התקף פאניקה חריף, שעבר כשהלכתי לישון והתעוררתי בסדר. באותו השבוע ניסיתי לעשן עוד פעם כדי לא לפתח פוביה לקאנביס, ואכן לא היו לי עוד התקפי חרדה, אחרי שהשתלטתי על אחד שהתחיל להופיע. (חשוב לציין שעישנתי מעט לפני אותו התקף פאניקה, וההשפעה לרוב הייתה של "היי" לא וואו במיוחד, אבל בטח שלא משהו מפחיד.).

בכל מקרה, לאחר כשבועיים חליתי בשפעת (זה היה בקיץ), ופעם אחת, ביום מסויים שכנראה לקחתי בו אוטריוין כנראה בכמויות גדולות מאוד, חוויתי סוג של תסמונת "דה פרסונליזציה", שבה הרגשתי שאני יוצא מן הגוף, וזה באמת הבהיל אותי, כי לא עישנתי כבר שבועיים, וזה לא אמור לקרות. בדיעבד אני משער שזה באמת היה "דה פרסונליזציה" שנבעה כתוצאה מהטראומה של אותו התקף פאניקה מהשימוש בקאנאביס (גם חשבתי על אותו התקף הרבה באותו יום). באותה עת עבדתי בעבודה עם שעות שינה מאוד לא סדירות ומועטות, וכנראה שהייתה לזה השפעה על החודש שהיה לאחר אותו התקף, משום שנכנסתי לדיכאון מאוד כבד שנאבקתי בו לבד, הרבה מתוך ידיעה שההתקף חרדה היה רק טריגר לרגשות שהציפו אותי, הרבה בגלל מחסור שינה.
לאחר חודשיים בערך, כשישיניתי אווירה והתחלתי להקפיד על 7 שעות שינה לפחות ברזל בכל לילה, התחלתי לעשות יותר ספורט, ונכנסתי לשגרה מאוד פרודוקטיבית, הדיכאון עבר כלא היה, ו"חזרתי לעצמי" ולהלך המחשבה שלא היה מוטרד מכל מחשבה, אלא דווקא מצא הרבה הנאה מהרבה מחשבות למשך יותר משנה, וגם לאורך רוב משבר הקורונה (הייתי מופתע שלא נכנסתי לדיכאון במשבר הזה).

לפני כחודש וקצת, אחרי שנה שלא עישנתי כמעט, החלטתי לתת למריחואנה צ'אנס שני, ולקחתי בסך הכל כמה שאיפות מאחי (מעשן קבוע, שמסתבר שבעבר גם לו היה אפיזודה של דיכאון), ומסתבר שהחומר היה מאוד אקטיבי, ותחילה שוב נכנסתי לפאניקה, אך כעבור זמן מה, כשהתכוננתי לישון, דווקא הרגשתי חוויות מאוד חיוביות, אם כי הן היו מאוד חזקות ו"מעוררות השארה" שאף פחדתי שהן סוג של מאניה שמתפתחת בי (חשוב לציין שתמיד הייתי היפוכונדר לא קטן, ולכן בעוד שדיכאון כנראה יש לי, אני גם תמיד חושש שמשום מקום תופיע איזו מאניה, שב"ה לא הופיעה כרגע). פחדתי ששוב שבועיים אחרי אותה תקרית, כמו פעם קודמת, יחזור הדכדוך והדיכאון. ואמנם, לאחר כשבועיים וחצי, הגעתי להתקף חרדה מאוד חזק, לאחר שהרגשתי שהמוח פשוט "רץ מהר מדי", זאת לאחר שעניתי להמון התראות בווצאפ באותו זמן, והייתי באמצע יום לימודים בהקלטות. הלכתי מיד לנמנם, ויצאתי להליכה בחוץ עם מוזיקה באוזניים, כי קראתי שזה אמור לעצור את ההתקף, ובמידה מה זה עצר אותו, אך שוב התחילה להופיע אותה תחושת "תחילת דיכאון" שזכרתי מפעם קודמת. החלטתי לנקוט בגישה מאוד נוקשה של שינה סדירה, הפסקת שתיית קפה וצמצום שתיית אלכוהול רק לסופ"ש, וגם זה בכמות מאוד סמלית. בנוסף התחלתי לבדוק באינטרנט מה קורה לי, ואחרי יומיים נתקפתי התקף דיכאון מאוד חזק. ניסיתי מדיטציה מסויימת שעשתה לי פלאים, והורידה לגמרי את הרגשת המועקה, ולאחר כמה ימים שניסיתי את המדיטציה, שתיתי תה ירוק, עשיתי ספורט ועוד, התחלתי לשים לב שאני פחות בדיכאון, ויותר נע מהתקף חרדה למשנהו, ממגוון מחשבות שמטרידות אותי, רובן לא "מעשיות", אלא יותר תיאורטיות, פילוסופיות. אך בתוך כל התקף כזה, מצאתי שורש ומכנה משותף לכולם, שבעצם מכניס אותי למעגל החרדה הזה שוב ושוב. מדובר באחריות מסוימת שלקחתי על עצמי שאני לא רוצה לוותר עליה, אבל היא דורשת המון אחריות ויציבות נפשית (ולכן אני מהסס כרגע לפנות דרך קופת חולים לטיפול נפשי, ואני שוקל רק טיפול פרטי), שבתורה מלחיצה אותי כנראה מאוד מפעם לפעם. הבנתי שהלחץ הזה הוא סוג של מעגל שמזין את עצמו בחשיבה מעגלית, שבעצם ממש ממש לא עוזר לי, אלא להיפך, גורם לי להתקרב לכך שאני אולי אצטרך בלית ברירה לוותר על האחריות הזו, ולכן בתרגילי המדיטציה שאני עושה מפעם לפעם, אני משחחר ממנו ומיד מרגיש הקלה כבירה. בנוסף, למדתי גם מטודת נשימה מסויימת של טים הוף, בנוסף לכך שאני מקפיד לעשות מקלחות קרות שמיד מעבירות כל חרדה ומשרות אופוריה. בכללי האפיזודה הנוכחית הייתה/עודנה קצרה הרבה יותר מהקודמת, ואני מרגיש שמה שמדכדך אותי זה בעיקר מה שמדכדך אחרים: הסגר והבידוד. ולכן אני מאמין ודי בטוח שרוב ההרגשה הזו תחלוף כשאני אצא לבסוף מהחדר שלי ואתחיל לראות יותר שמש ויותר אנשים.

שורה תחתונה: רציתי לשאול האם יש למישהו פחות או יותר מושג לגבי מה בערך עובר עליי? האם זו חרדה, דיכאון, דה-פרסונליזציה או טראומה כלשהי מהמריחואנה (כמובן שהחלטתי סופית שבשנים הקרובות אני בכלל לא מתכוון לגעת בזה יותר, היות וזה כנראה טריגר מוכח מבחינתי לדיכאון/חרדה, שכנראה גם יש לו מרכיב תורשתי כלשהו)? אני חייב לציין שקיבלתי התקף חרדה אחרון לא מזמן רק מזה שקראתי על "טריפ רע", כך שלקרוא על כל ההפרעות השונות האלה ולחשוש שהן מה שאני סובל ממנו (בכל אפיזודת דיכאון אני מתחיל לפחד שאני גם לוקה בסכיזופריה ורק "מחכה" שיתחילו ההזיות. ב"ה הן לא התחילו ולאט לאט אני מקווה שאני מוריד מהחשש הזה) גורם לי ממש לרע כנראה, ואני חושב שפשוט לשים אצבע יותר מדוייקת על מה שעובר עליי ירגיע אותי. תודה רבה על הקשב ועל העזרה!


תגובות

atz
13/01/21 0:25

לעניות דעתי התשובה קצרה. אמרת שלפני שעישנת לא היו לך דיכאון וחרדות אלא ההפך כך שאין הרבה מה לרשום פשוט אל תגע בחומרים האלה כי הם עושים לך לא טוב. אם בא לך תשתה קצת בירה או משהו קליל מדי פעם ככה לתפוס ראש וזהו מה דעתך אולי אני טועה לא יודע. מקווה שתרגיש טוב

יוסי92
13/01/21 1:46

"כנראה בשנים הקרובות" לא תגע בזה יותר??
אתה לא צריך לגעת בזה לעולם, אתה מתאר בדיוק מה שקרה לי ולעוד הרבה אנשים פה.
אני אישית מעדיף לדפוק לעצמי כדור בראש מלעשן את הרעל הזה עוד פעם אחת. לעולם לא עוד.

נתי מה אומר?

נתי23
13/01/21 7:34

כמו שיוסי מלמעלה אמר, לגראס יכול להיות השלכות הרסניות, קשות שיהיה קשה מאוד לצאת מהם. מאיפה האומץ והתעוזה אחרי מה שחווית לקחת עוד שאכטה? מה זה נתן לך? הרי אתה מעיד בעצמך שיש לך אופי חרדתי, אז מן הסתם שהגראס יעורר ויחמיר את החרדה. תתרחק מזה כמו מאש, מניסיון קשה אני אומר לך.

תודה רבה על התגובה! אני אסביר את עצמי יותר טוב למה מלכתחילה ניסיתי: אני פשוט חי בדור שבו "כולם מעשנים", ולכולם זה עושה טוב וכו'... האמת שאני לא הכי לחיץ בעולם ללחץ חברתי, אבל ברור שהייתי לפחות סקרן לראות מה זה הדבר הזה שכולם כל כך מתלהבים ממנו. "לתת לזה צ'אנס", בייחוד כאשר ידוע שיש לו גם צדדים טובים (עם כמה שלפעמים היו חוויות קשות איתו, אני כן שמתי לב שזה היה מרפא כל מכאוב בגוף). בכמה פעמים שניסיתי לא היו לזה תופעות קשות כאלה, ואפילו כמה פעמים הרגשתי חוויות אופריה מאוד טובות ואפילו מעוררות השארה, כנראה בגלל דימיון גם ככה מאוד מפותח שיש לי. אבל אכן, זה לא שווה את זה אם פעמיים היו לי חוויות לא נעימות בכלל שכאלה, עם תופעות לוואי לאחר מכן. השאלה היא באמת האם זה לא "קל מדי" פשוט לזרוק את כל האשמה על הקאנביס? הרי לכאורה זה טריגר למצב הנפשי, אבל האם חודש אחרי עישון, כשכבר אין בדם שום חומר פעיל, אפשר באמת להסביר חרדה כתוצאה אך ורק מהקאנביס? ולא למשל כאיזה מצב נפשי שישב במחשכים שרק הופעל לאחר העישון? ואגב תודה רבה על השיתוף! מבין מכריי וחבריי, אני כמעט היחידי שזה מה שקורה לו מעישון של קאנביס, אז טוב לדעת שאני לא איזה מישהו ש"לא הבין נכון איך מעשנים" או משהו כזה, אלא שזו תופעה שבאמת קיימת.

רפאל21
13/01/21 11:39

ה' אתך גיבור החיל הבן שלי השתמש עד שנהיה מכור והלך לגמילה במלכישוע, מה שבכוחך תברח מזה, גם קצת זה הרבה אולי יצא מזה דבר טוב שאתה עכשיו מרגיש מה אחיך שמשתמש עובר ותוכל לעזור לו לצאת מזה...

יוסי92
13/01/21 19:27

גם לי וגם לנתי זה לא קרה באותו יום. היא התקף חרדה ודה ראליזציה קשה ואז אחרי שבוע שבועיים קיבלנו את ההתקף הזה "על רגיל". אתה הבן אדם המאה ומשהו שכותב שזה קרה לו אחרי קנאביס. בקיצור מה שאנחנו מנסים להגיד לך לעולם אל תעשן קנאביס.

נתי23
13/01/21 19:40

באמת אחי, אתה נשמע בן אדם מה זה אינטילגנט וחכם. אל תהרוס לעצמך. מסכים שקנאביס לא משפיע על כולנו אותו דבר והמון אנשים מעשנים וזה לא מזיז להם. לצורך העניין, הייתי מעשן 3 שנים ואז הכל התפרץ. תרגיש טוב.

michael.R
16/01/21 15:08

עם נפשית מרגישים רע כל סם שהו אולי מלבד קוקאין יגרום לך להרגיש רע יותר יותר על הקאנביס לחלוטים. זה לט קשה. תבין שזה חומר שמגברי את התחושות שלך, מרדים חלקים במוח ומעיר אחרים. בדאון, דיכאון חרדות. לא מעשנים נקודה! ו אני אומר זאת באהדה ואהבה

אורית-זאבי-יוגב
מומחה כמוני
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
16/01/21 16:05

שלום לך יקר, אני חוזרת וכותבת ואני מקווה שזה אולי ישכנע מישהו שקורא את הדברים. מריחואנה היא לא בונבונים משוקולד. ישנם אנשים שהמוח שלהם רגיש לסם הזה ומפתח בעקבותיו חרדה/דיכאון/פחדים ודברים נוספים. אני אישית מכירה אנשים שלא היה להם כלום עד ש"טיפלו" בעצמם במריחואנה. זה לא קורה לכול אחד אבל זה כן קורה ולא למעטים. במקרים כאלו חשוב דווקא להגיע לפסיכיאטר - דווקא הטיפול התרופתי עושה "תגובת נגד" להשפעה של הסם. נשמע שאת האדם מאוד חזק ובעל מודעות רבה לבריאות וכול הכבוד לך עם כוחות הנפש שאתה מפגין ועל הצורה מעוררת ההשראה שבה אתה מטפל בעצמך מצד שני היות והטלטלות הרגשיות ממשיכות ובעיקר סוג מסוים של מחשבות "שיודע"ליצור תגובות רגשיות לא נעימות הייתי מציעה לך לפנות לטיפול פסיכולוגי מסוג של CBT . אני מאמינה שהדרמה הזאת תחלוף לבסוף אבל מציעה לך ששלושה דברים: 1. לעולם לא לגעת במריחואנה או כול סם אחר. 2. לפנות לטיפול פסיכולוגי כאמור. 3. לפנות לפסיכיאטר במידה ואין שינוי מהותי בהרגשה. מה דעתך?

תודה רבה על הקשב ועל התגובה גברת זאבי, בהחלט אשתדל ליישם את שלוש ההמלצות שלך! ללא ספק אחרי חוויה חוזרת כזו אין לי שום סיבה לנסות יותר כל ניסיון בכל סוג של סמים שהוא (ולמזלי גם לא התנסתי יותר מכמה פעמים בסם הזה עד שהוא נתן בי את אותותיו), ואני אזנח את הרעיון שלי "להתגבר" בעתיד הרחוק על הפחד מנטילת הסם הזה כאיזה סוג של התגברות על פחד. יש כנראה סיבה מוצדקת ממה לפחד במקרה הזה. בסופו של דבר מדובר אכן בחומר שמפעיל כנראה צדדים במוח שרגישים אצלי יותר מאצל אחרים (יכול להיות שיש לזה כדי להצביע על נטייה להיות יותר נוירוטי בסקאלת הנוירוטיות?). אכן נתקלתי בחיפושיי אחר טיפול פסיכולוגי לבעיה בשיטת הCBT, ומשהמלצת על זה, כנראה שאכוון יותר לכיוון חיפוש טיפול שכזה (האם יש חשיבות להאם הדרכה זו נעשת אונליין או אצל פסיכולוג באחד על אחד?). מקווה שלא אגיע להמלצה השלישית, כי בכל זאת אני חווה חזרה מתמדת לאיזון ככל שעוברים הימים, אבל אכן אשקול לקבל גם טיפול תרופתי אם אשתכנע שההשפעה כנראה חזקה מדי. שוב, תודה רבה!

חרדי1
27/01/21 18:43

יאווו זה בדיוק מה שקרה לי לקחתי לפני שנה, פעם אחת ,יחידה אחרונה, מריחואנה והיה לי התקף חרדה מטורף, על גבול התקף פסיכוטי, ופתאום אחרי שבועיים חזר לי ההתקף חרדה ושוב ושוב ושוב, וגם קצת דיכאון. בקיצור סיוט מטורף. אני גם בהתחלה מאוד חששתי מללכת לטיפול, אבל עכשיו, אחרי שנה, אני קולט שאם הייתי הולך לטיפול הייתי חוסך הרבה מאוד סיוטים. בקיצור הלכתי לאיזה פסיכיאטר, פרטי, מאוד טוב. שהסביר לי שיש כאלה שהאיזון הכימיקלי שלהם במוח מאוד רגיש וכל עישון הוא טריגר להתחלה של אי איזון נפשי ,(חרדות, מחשבות טורדניות (פילוסופיות, קיומיות וכו') ולכן לי, ונראה לי גם לך, לא כדאי בכלל לגעת בקנאביס תשמע לי לך לטיפול, אבל מאוד חשוב לך רק למישהו מקצועי, שישמע אותך, ואז ייתן לך תרופה. בקיצור דבר איתי בפרטי אם בא לך לשמוע עוד...

נתי23
27/01/21 22:50

סיוט המחשבות הפילוסופיות והקיומיות. איזו גזרה קשה.

חרדי1
03/02/21 17:13

כן, שיברי מחשבות לא ברורות. זה קורה רק לדתיים???