מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מחלות לב

מנהלי קהילה

פרופ' סער מנחה
פרופ' סער מנחה
מנהל היחידה לקרדיולוגיה התערבותית (צנתורים) במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). רופא עצמאי ומצנתר- קופ"ח מכבי. פרופ' בחוג לקרדיולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב. תחומי עניין: קרדילוגיה התערבותית, קרדיולוגיית ספורט, מניעת מחלות לב, מחלות לב מבניות, מניעת שבץ מוחי.
ד
ד"ר אבישי גרופר
אני בוגר בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים. השלמתי התמחות ברפואה פנימית במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי, ובקרדיולוגיה במרכז הרפואי שיבא, תל השומר, והתמחות בתחום של אי ספיקת לב, השתלות לב ולב מלאכותי (LVAD) במרכז הרפואי MAYO CLINIC במינסוטה, ארה"ב. לאחר החזרה לארץ עבדתי כרופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ לב ובמכון לאי ספיקת לב, ומנהל מרפאות המערך הקרדיולוגי בשיבא, תל השומר. כיום אני מנהל היחידה לאי ספיקת לב במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). אני יו"ר החוג לאי ספיקת לב באיגוד הקרדיולוגי בישראל וחבר באיגוד האירופאי לאי ספיקת לב ובאיגוד הבינלאומי להשתלות לב. אני מרצה בכיר בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל-אביב ומעורב במספר רב של מחקרים בארץ ובחו"ל בתחום אי ספיקת לב, השתלות לב ולב מלאכותי (LVAD). מרצה בכנסים בארץ ובחו"ל. במסגרת עבודתי אני עוסק בטיפול במחלות שריר הלב, אי ספיקת לב, השתלת לב מלאכותי (LVAD), השתלות לב, מחלות מסתמיות ויתר לחץ ריאתי. אני רואה חשיבות רבה בהדרכה לאורח חיים בריא ומניעת מחלות לב.
ד״ר בתלה פלאח
ד״ר בתלה פלאח
רופאה מומחית ברפואה פנימית וקרדיולוגיה. בוגרת הטכניון לאחר השלמת התמחות כפולה בב״ח הדסה עין כרם. כעת במהלך השתלמות בצנתורים וקרדיולוגיה התערבותית בבית החולים שיב״א תל השומר.
דייאנה קליין
דייאנה קליין
פסיכולוגית שיקומית מומחית, קליניקה בפתח תקווה. עד לשנת 2022, הייתי פסיכולוגית אחראית במכון לשיקום חולי לב, בי״ח שיבא תל השומר.

מובילי קהילה

איתן אביר
איתן אביר
הי לכולם, שמי איתן, בן 44, אב לשלושה ילדים מקסימים, מאוד אוהב לרכוב על אופניים אופניים בשטח, טיולים, בילויים ובעיקר אוהב אנשים. בחודש נובמבר 2015 עברתי השתלת לב בארצות הברית , לאחר המתנה בישראל של מעל שנה, כחצי שנה מתוך תקופה זו באשפוז בבית חולים. בגיל 17 אובחנה בליבי קרדיומיופטיה. עד גיל 41 לא תסמיני כלל ואז תוך זמן קצר מאוד (חודשים ספורים) חלה הרעה משמעותית במחלת הלב שהוגדרה אז כאי ספיקה חמורה שהכניסה אותי לרשימת המתנה להשתלת לב. כבר במהלך האשפוז הארוך אפשר לומר שגיליתי את עצמי מחדש ונוכחתי שיש לי כוחות נסתרים שאף פעם לא ידעתי על קיומם. תקופה ארוכה באשפוז בבית חולים היא לא פשוטה ושואבת כוחות פיזיים ובעיקר מנטליים רבים. במהלך תקופת האשפוז נוכחתי שההתמודדות היא שונה לגמרי בין חולה לחולה ולא כולם מצליחים לאזור את הכוחות הדרושים להתמודדות הקשה והארוכה. לחוות על בשרי את החוויות הלא פשוטות לעיכול ומצד שני לצפות מהצד בדרכם הייחודית של חולים אחרים להתמודד הביאה אותי להחלטה להקדיש מזמני ומנסיוני לתמיכה ועזרה לחולי לב.
גיל מלצר
גיל מלצר
בן 56. נשוי. אבא של עומר (8) ומיקה (6). חולה לב. מייסד ומנכ"ל אגודת הלב הישראלי - העמותה למען מטופלי לב וכלי דם
ורד שיראזי
ורד שיראזי
חולת לב מילדות, חולת פיברומיאלגיה ומושתלת לב כ4 שנים. מורה בנשמתי ועסוקה בלעשות טוב בעולם.
כמונימחלות לבמדריכיםביקור בחדר מיון: 12 המלצות למטופלים

ביקור בחדר מיון: 12 המלצות למטופלים

ריכזנו עצות שיסייעו לכם בעת ביקור בחדר מיון. וגם: מתי תדרשו לשלם על הביקור במחלקה לרפואה דחופה? ובאילו מצבים הקופות מכסות את התשלום למיון?


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

חדר מיון, שהתחדש בשנים האחרונות בשמו העדכני 'מחלקה לרפואה דחופה' (מלר"ד), מהווה את אחת המחלקות החיוניות ביותר לתפקודו של בית חולים כללי ומנקז את החולים שנזקקים לטיפול רפואי הפונים לבית החולים – בין אם הם מועברים באמצעות אמבולנס, על ידי אדם אחר או אם פונים בכוחות עצמם.

 

בחדר מיון ניתנים טיפולים ראשוניים דחופים במגוון רחב של מצבים רפואיים, ובהמשך מופנה החולה להמשך טיפול במחלקה ייעודית או משוחרר לביתו. בישראל מתועדות 2.6 מיליון פניות בשנה לחדרי המיון השונים בבתי החולים הכלליים במדינה. בשנת 2020 דיווח משרד הבריאות כי חציון השהיה בחדרי המיון בישראל עמד על 3 שעות, אולם ב-23% מהביקורים למיון שכב החולה במיון מעל לחמש שעות לאחר שהתקבל לטיפול, וב-5% מעל לתשע שעות, ויש תיאורים גם על חולים שממתינים במיון יום ואף מעבר לכך.

 

בשיתוף האגודה לזכויות החולה, ריכזנו עצות מעשיות שיסייעו לכם לעבור ביקור במיון על הצד הטוב ביותר וכן את כל מה שצריך לדעת על הסוגיה המורכבת של תשלום לחדר מיון.

 

עצות לביקור במיון

  

1. מוקד טלפוני. כאשר קיימת הפניה מקופת חולים אין צורך בתשלום למיון, ועל כן – במצבים מסוימים, בשעות שבהן לא ניתן להגיע לרופא, מומלץ ליצור קשר עם המוקד הטלפוני בקופת החולים המופעל על ידי אחיות, להציג את המקרה הרפואי, ולעתים האחיות עשויות (בהתאם לתיאור המקרה) לתת הפניה למיון דרך הטלפון (ויש לבקש לקבל את ההפניה במייל), וכך ניתן למעשה לחסוך את הצורך בתשלום על הפנייה למיון. לדברי שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה בישראל, "מוקד אחיות עשוי לייצר פתרון שיחסוך את הביקור המיון, וכך המטופל מקבל שירות מצוין מבלי לצאת מהבית ומבלי לחשוף את עצמו לזיהומים מיותרים. מעבר לכך, במידה ועולה כי יש הצדקה להפניה למיון, הפניה מאחות במוקד דינה כהפניה מרופא והיא מאפשרת פטור מתשלום במיון". בחלק מקופות החולים מופעלים לאחרונה גם שירותי וידאו צ'ט בחירום דרך האינטרנט כדי להתייעץ עם איש צוות רפואי בדבר הצורך בפנייה לחדר מיון וגם אמצעי זה מאפשר לעתים קבלת הפניה למיון ללא צורך בתשלום כלשהו.

 

2. מיון נכון. הקפידו שימיינו אתכם לתחנה הנכונה במיון. במידה ואתם חוששים שפנייתכם "נבלעה" בין מבול הפונים או שלא הפנו אתכם לתחנה הנכונה – אל תחששו לשאול.

 

3. הכרת המטפלים. דעו בכל שלב מול מי אתם עומדים במיון – שאלו כל איש צוות מהו תפקידו.

 

4. שיתוף בכל. ספרו לאנשי הצוות הרפואי את כל הידוע לכם אודות מצבכם ואל תסתירו מידע. קיים חיסיון רפואי על מידע הנמסר במיון ורופאים אינם רשאים להעביר מידע למשטרה אודות שימוש מופרז באלכוהול או בחומרים ממכרים, אלא רק במצבים של חשד לאלימות במשפחה.

 

5. זכות לפרטיות. על פי חוק זכויות החולה, בעת קבלת טיפול במיון זכותכם לבקש מהצוות הרפואי לשמור על פרטיותכם. אם יש פגיעה בפרטיות – אל תחששו להעיר על כך.

 

6. אדיבות ואסרטיביות. היו אסרטיביים מול הצוותים הרפואיים, אולם נהגו כלפיהם באדיבות. אין להרים את הקול או לאיים על אנשי צוות רפואי. כיום ננקטות פעולות מצד אנשי צוות שמרגישים מאוימים.

 

7. מכתב השחרור. בעת שחרור מהמיון קראו את מכתב השחרור – בדקו שכל הפרטים מופיעים בו, כולל פרטי האירועים החריגים, תוצאות הבדיקות, המלצה להמשך טיפול, וכן ודאו שמכתב השחרור חתום על ידי רופא ששמו מופיע על המסמך, כמתחייב. לא מבינים משהו במכתב השחרור? זכותכם לבקש מהאחות או מהרופא במיון שיסבירו לכם כל מה שכתוב שם.

 

8. מסמכים. חשוב לשמור על כלל המסמכים שהנכם מקבלים במיון – כדי שיהוו אסמכתה עבורכם למקרה הצורך ולמקרה שבהמשך תקבלו דרישת תשלום. במידה והופניתם למיון על ידי רופא, אנא ודאו שיש ברשותכם עותק מההפניה (ניתן לבקש מהמזכירה במיון לצלם עבורכם עותק) – כדי שתוכלו להציגה במקרה ובעתיד תקבלו בטעות דרישת תשלום עבור הביקור במיון.

 

9. הסדרת התשלום. אל תשכחו להסדיר את התשלום למיון במהירות לאחר השחרור. במידה והתשלום לא הוסדר תוך ארבעה חודשים, הנכם עלולים לקבל דרישת חוב לתשלום בצירוף עמלת עורך דין שלא תוחזר על ידי קופת החולים, גם במקרה שהטיפול במיון מכוסה על ידי הקופה.

 

10. פטור מתשלום. ישנם מצבים המאפשרים פטור מתשלום במיון (אלו מפורטים בהמשך המדריך), גם ללא הפניה מקופת החולים וגם אם הפנייה למיון לא הסתיימה באשפוז. כאשר מדובר באחד המצבים הללו, טיעון מטעם קופת חולים ולפיו המטופל יכול היה לפנות למוקד הרפואי של הקופה במקום להגיע למיון אינו קביל.

 

11. תשלום מופחת. במקרים בהם לא הייתה הפניה מהקופה או שהמטופל לא אושפז, אך התברר בדיעבד כי הפנייה למיון הייתה מוצדקת מבחינה רפואית, מתאפשר תשלום למיון של אגרת מיון בלבד (ללא תשלום עבור הטיפול למיון). תנאי זה מתעתע וחלק מקופות החולים אינן חושפות אותו בפני מטופליהן. מהי פנייה מוצדקת? למשל, לדברי בן יעקוב, אם במיון בוצעו לפונה בדיקות הדמיה – כמו רנטגן או סי.טי – הייתה הצדקה רפואית לפנות למיון, כי בית חולים לא יבצע לכאורה בדיקות מיותרות. "במקרים אלה התשלום במיון מופחת – על אגרה בלבד ויש להתעקש על כך מול סניפי קופות החולים בעת הסדרת התשלום".

 

12. בחירת בית חולים. פנייה של מטופל לחדרי מיון לצורך קבלת טיפול רפואי דחוף אינה מוגבלת לבתי חולים מסוימים שפועלים בהסכם עם קופת החולים. לפי נהלי משרד הבריאות, פנייה דחופה של מבוטח לחדר מיון בבית חולים כללי אינה כפופה להסדרי בחירה של הקופות ועל כן, אינה מוגבלת לבתי חולים ספציפיים. לכן, אם מטופל מעוניין לקבל טיפול בבית חולים שאינו בהסדר הבחירה של קופת החולים המבטחת אותו – הוא יוכל לקבלו במידה ויש הצדקה לקלוט אותו כמקרה דחוף בחדר המיון של אותו בית החולים.

 

תשלום בחדר מיון

 

אחת הנקודות הכאובות בטיפול בחדר המיון הוא סוגיית התשלום, שלעתים מרתיעה אנשים שנזקקים לטיפול מיידי במיון מלפנות אליו. לפי נהלי משרד הבריאות, כל ביקור במיון חייב בתשלום מלא בהתאם למחירון המשרד, העומד על 1,047 ש"ח נכון לפברואר 2023 (1,579 ש"ח למטופלים מחו"ל), פרט למקרים המזכים פטור מלא או חלקי מתשלום. התשלום גלובאלי, ולפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי כולל למעשה שני רכיבים: אגרת מיון (עליה ידובר בהמשך) ומימון הטיפול בחדר מיון.

 

באילו מצבים ניתן פטור מלא מתשלום למיון?

 

פטור מלא מתשלום למיון ניתן במקרים הבאים הכלולים בסל הבריאות הממלכתי:

 

* מבוטח שפנה לחדר מיון עם מכתב רפואי ו/ או עם "טופס 17" ולא אושפז.

 

* מבוטח שבעקבות הפנייה למיון אושפז (גם אם לא היה בידו מכתב רפואי ו/ או "טופס 17").

 

* נפגע עבודה, שבידו אישור ממעבידו (טופס 250) על פגיעה בעבודה.

 

* נפגע תאונת דרכים, שימציא אישור על התאונה: ביקור במיון עד 48 שעות מיום התאונה - פטור בהצגת אישור משטרה; בביקור במיון תוך 3-7 ימים מיום התאונה והביקור נובע מהתאונה – ניתן לקבל פטור מתשלום רק בהצגת אישור מהמשטרה על התאונה בו החבר רשום כנפגע, וכן גיליון שחרור ממיון (כלומר יש צורך בביקור קודם בסמוך לתאונה); בביקור במיון מהיום השמיני אחרי התאונה ואילך, ניתן לקבל פטור מתשלום רק במידה שסיבת הביקור נובעת מהתאונה, ורק בביקור במיון בשעות 23:00 בלילה ועד 06:00 בבוקר או במקרה והייתה הצדקה רפואית לביקור במיון.

 

* נפגע איבה שהגיע למיון ביום הפגיעה או בסמוך לאירוע.

 

* תלמיד שנפגע בבית הספר או בטיול של בית הספר ("תאונת בית הספר"), ובידו אישור מבית הספר.

 

* מבוטח שהופנה לחדר מיון בבית חולים כללי, לפי הוראה של פסיכיאטר מחוזי או על פי צו של בית משפט בהליך פלילי, לפי חוק טיפול בחולי נפש.

 

מאחר שחדר מיון נותן לעתים מענה רפואי מיידי לנפגעים, ניתן להשיג את האישור בדיעבד ולהציגו במטרה לקבל פטור מתשלום או מחיקת חוב, אולם לדברי בן יעקב, "מומלץ להסדיר את ענייני התשלום כמה שיותר מהר", מאחר וכעבור ארבעה חודשים ממועד הטיפול במיון, רשאי בית החולים לפנות למימוש התשלום באמצעות פנייה לעורך דין, בצירוף דרישה לשכר טרחה שאותו אין הקופה מכסה, גם אם מתברר בהמשך שהפנייה למיון מכוסה על ידי הקופה.

 

כמו כן, לפי סל הבריאות הממלכתי, פטור מלא מתשלום במיון ניתן למבוטחים שפנו למיון במקרים שהתבררו בהמשך כסובלים מהמצבים הרפואיים הבאים:

 

* כל שבר חדש.

 

* פריקה חריפה של כתף או מפרק.

 

* פציעה הדורשת איחוי על ידי תפירה או אמצעי איחוי חלופי.

 

* שאיפת גוף זר לדרכי הנשימה.

 

* חדירת גוף זר לעין.

 

* טיפול במחלות סרטן.

 

* טיפול במחלת המופיליה.

 

* טיפול במחלת סיסטיק פיברוסיס -C.F.

 

* דיסאוטונומיה משפחתית.

 

* אישה עם צירי לידה.

 

* מי שפונה לבית חולים על-ידי אמבולנס מד"א, מהרחוב או ממקום ציבורי אחר עקב אירוע פתאומי.

 

* תינוקות עד גיל חודשיים הפונים עקב הופעה פתאומית של חום גבוה (מעל 38.5 מעלות צלזיוס).

 

* חולי דיאליזה.

 

* מבוטח נפגע אלימות במשפחה או נפגע תקיפה מינית, רק במקרה בו התברר כי הפניה מוצדקת מבחינה רפואית.

 

* הכשת נחש ועקיצת עקרב.

 

* תגובה אלרגית מסכנת חיים.

 

* חבלת ראש עד גיל שנתיים ומעל גיל 70.

 

* התקף אפילפטי בחולה אפילפסיה ידוע.

 

* פריקת לסת.

 

* כוויה חמורה בדרגה 3.

 

מקרים אלו מפורטים בחוזר משרד הבריאות מדצמבר 2016 העוסק בנושא, והרשימה התעדכנה בהמשך בהתאם לתוספות שהתקבלו בהמלצת ועדת סל התרופות.

 

קופות החולים הוסיפו מצבים רפואיים נוספים שמזכים פטור מתשלום בעת פנייה למיון – על פי הסל הפנימי הניתן למבוטחי כל קופה, וללא צורך בשיוך לביטוח המשלים.

 

כללית - בקופת חולים כללית ניתן פטור מתשלום בפנייה למיון גם במצבים רפואיים נוספים בהם: התקף היפוגליקמיה לחולי סוכרת סוג 1 (מתחת לערך 60 מ"ג/ ד"צ), פרכוסים עקב חום - כאשר הפנייה למיון היא בשעות שהמרפאות ומוקדי הרפואה הדחופה סגורים ותיקון גבס שהושם יממה קודם - כאשר הפנייה למיון בשעות שהמרפאות ומר"מ סגורים. כמו כן ניתן פטור מתשלום לנשים הרות עם דימום מסיבי, נשים הרות בשבוע 25 ומעלה שאינן חשות את תנועות העובר, ונשים הרות בשבוע 40 ומעלה להיריון הפונות למיון נשים או למיון יולדות.

 

בנוסף ניתן בכללית פטור מתשלום למיון לביקורים משעה 19:00 עד 7:00 למחרת ובשבתות וחגים משעה 12:00 בצהריים ערב החג/שבת ועד 7:00 למחרת השבת/החג במקרים של אצירת שתן המחייבת החדרת קטטר, התקף אסתמה, אירוע מוחי חולף  (TIA)אשר לא הצריך אשפוז, כל אירוע אפילפטי, חשד להרעלת תרופות או חומר כימי, דמם מסיבי מהאף או ממערכת העיכול, מצב המוגדר קלינית כ־Syncope, כוויה בדרגה 1 או 2 ונשים הרות עד שבוע 39 (כולל) הפונות למיון נשים או למיון יולדות. כשמוקדי חירום של הכללית סגורים ניתן פטור במיון גם במצבים של פרכוסים עקב חום גבוה ותיקון חבישת גבס שנעשתה יממה קודם לכן.

 

לרשימה המלאה של מקרים המזכים בפטור 

 

מכבי - בקופת חולים מכבי ניתן פטור מתשלום בפנייה למיון גם במצבים נוספים לרבות חוסר תנועות עובר מהשבוע ה-28 להיריון ואילך (בהסתמך על אבחנת רופא המעידה על כך), דמם מסיבי אצל נשים הרות, אצירת שתן שחייבה התקנת קטטר במיון, דימום לאחר פעולה פולשנית בבית חולים (עד 10 ימים לאחר הפעולה), מבוטח שסירב להתאשפז למרות החלטת חדר מיון, כוויה בעין כתוצאה מחומר כימי, גוף זר בעין העלול לגרום לנזק, היפוגליקמיה אצל חולי סוכרת סוג 1 (כשרמות הסוכר בדם 60 מ"ג/ד"צ ומטה), פריקה של כל מפרק - למעט אצבעות הידיים והרגליים, יציאת שן ממקומה או תזוזה רצינית של השן המצריכה קיבוע מיידי של השן, בתנאי שהפנייה למיון הייתה בשעות בהן לשכת הבריאות הייתה סגורה, או בכל שעה אחרת ובתנאי שבוצע חיסון נגד כלבת.

 

במקרים הבאים, מכבי הרחיבה את מתן הפטורים בשעות שבהן הסניפים או המוקדים סגורים: תיקון גבס שהושם יממה קודמת, בליעת גוף זר או חומר רעיל, התקף אסתמה או התקף אפילפטי ופרכוסים עקב חום גבוה.

 

לרשימה המלאה של מקרים המזכים בפטור

 

מאוחדת - בקופת חולים מאוחדת ניתן פטור מתשלום בפנייה למיון גם במקרים של דמם מסיבי אצל נשים הרות והתקף אפילפטי.

 

לאומית - בקופת חולים לאומית ניתן פטור מתשלום בפנייה למיון גם במקרים של אצירת שתן או אצירת שתן המחייבת החדרת קטטר, אירוע אפילפטי, אירוע מוחי חולף (TIA), הרעלת תרופות או חומר כימי שמלווה בתלונות גופניות, דימום משמעותי לאחר פעולה רפואית פולשנית, בליעת חומר רעיל, דימום חזק של נשים הרות בשעות שהמרפאה סגורה, פניה למיון לאחר שבוע 39 להיריון ובחשד לירידת מים בכל שבוע בהיריון, דימום מסיבי מהאף ומדרכי העיכול, אובדן הכרה מלא וכאבים בחזה בחולי לב בשנה הראשונה לאחר צנתור, ניתוח מעקפים או התקף לב. כמו כן, כשהמרפאות סגורות ניתן פטור גם על פנייה עקב התקף חד של אבנים בכליות או בדרכי השתן והתקף אסתמה או סטרידור.

 

באילו מצבים מתאפשר תשלום של אגרת מיון בלבד?

 

בשני מצבים רפואיים מתאפשר תשלום למיון של אגרת מיון בלבד (ללא תשלום עבור הטיפול למיון), העומדת לפי מחירון משרד הבריאות על 235 ש"ח (354 ש"ח למטופלים מחו"ל), נכון לפברואר 2023, ואלו הם:

 

1. כשהפנייה לחדר מיון בשעות 1 בלילה עד 6 בבוקר.

 

2. במקרים בהם התברר בדיעבד כי הפנייה הייתה מוצדקת מבחינה רפואית. לדברי בן יעקב, "יש ויכוח מול קופות החולים מהו מקרה שמתברר בדיעבד כמוצדק. לתפיסתנו, מדובר בכל מקרה שבו אם תיאורטית הייתי מתקשר לרופא בטלפון ומספר על מצבי, הוא היה שולח אותי למיון".

 

כיצד ניתן להשיג הפניה למיון כשרופא הקופה אינו זמין?

 

הפנייה מקופת חולים חוסכת כאמור את הצורך בתשלום למיון, ועל כן – במצבים מסוימים מומלץ ליצור קשר עם המוקד הטלפוני בקופת החולים המופעל על ידי אחיות, להציג את המקרה הרפואי, ולעתים – בהעדר מענה על ידי מוקד של קופת החולים – האחיות עשויות (בהתאם לתיאור המקרה) לתת הפניה למיון דרך הטלפון (ויש לבקש לקבל את ההפניה במייל), וכך ניתן למעשה לחסוך את הצורך בתשלום על הפנייה למיון.  

 

לדברי בן יעקב, "מוקד אחיות עשוי לייצר פתרון שיחסוך את הביקור המיון, וכך המטופל מקבל שירות מצוין מבלי לצאת מהבית ומבלי לחשוף את עצמו לזיהומים מיותרים. מעבר לכך, במידה ועולה כי יש הצדקה להפניה למיון, הפניה מאחות במוקד דינה כהפניה מרופא והיא מאפשרת פטור מתשלום במיון".

 

בחלק מקופות החולים מופעלים לאחרונה גם שירותי וידאו צ'ט דרך האינטרנט כדי להתייעץ עם איש צוות רפואי בדבר הצורך בפנייה לחדר מיון, וגם אמצעי זה מאפשר לעתים קבלת הפנייה למיון ללא צורך בתשלום כלשהו.

 

מהן החלופות לביקור במיון?

 

מאחר וחלק מהמצבים הרפואיים נתונים לפרשנות - למשל כשחולה סובל משבר בעצם ויש אפשרות שלא מדובר בשבר חדש אלא בשבר חוזר - בחלק מהמצבים הרפואיים, מומלץ לפנות תחילה למוקדי החירום של קופות החולים (בשעות בהן המוקדים פעילים) כדי לברר האם ניתן לקבל בהם טיפול, ולחסוך את הפנייה למיון. הפנייה למוקדי הקופות אמנם כרוכה לעתים באגרה – אולם נחסכים בה ההמתנה הממושכת הכרוכה בפנייה למיון והסיכון בחשיפה לזיהומים בבתי החולים. קופת חולים כללית החלה מאוקטובר 2016 שלא לגבות במוקדיה תשלום ממטופלים על מקרים שמתברר בהמשך כי הם מזכים מפטור מתשלום גם בפנייה למיון, אולם קופות אחרות טרם אימצו מדיניות דומה. בקופות החולים ניתנים פטורים מתשלום אגרה למוקד הרפואי בגין סיבות שונות, ומומלץ לברר את הנושא באתרי האינטרנט של הקופות.

 

אגרת הפנייה למוקד רפואי של קופת חולים עומדת נכון לפברואר 2023 בקופת חולים כללית על 94 ש"ח באמצע השבוע ו-47 ש"ח בסופי שבוע וחגים; במכבי על 94 ש"ח בשעות היום ולכל אורך סוף השבוע (שישי ושבת) ו-23 ש"ח בימי חול בין חצות ל-7 בבוקר; במאוחדת על 95 ש"ח בשעות הלילה ו-50 ש"ח על ביקורים במוקד מכניסת השבת/ חג ועד צאת השבת/חג; ובלאומית על 94 ש"ח לביקור במוקד חירום בהסדר בשעות הערב והלילה.

 

בקופות החולים מפעילים בשנים האחרונות גם שירותים בתשלום של ביקורי בית על ידי רופאים, לרבות בשעות הערב והלילה, ושירותים המאפשרים שיחה או שיחת וידיאו עם רופא מרחוק.

 

כיצד מוסדר התשלום למיון?

 

הטיפול הרפואי הניתן בפועל במיון אינו מותנה בתשלום כלשהו. עם זאת, במצבים מסוימים רשאי בית החולים לדרוש מהפונה תשלום פיקדון שימומש במקרה והפונה לא יוכל להמציא אישורים המאפשרים לו פטור מתשלום.

 

בהמשך, בית החולים ידרוש מהמטופל להסדיר את החוב תוך 15 עד 30 יום לאחר שחרורו, ואם המטופל לא יעשה כן – רשאי בית החולים כעבור 120 יום משחרור המטופל לפעול לגביית החוב מהמטופל באמצעים משפטיים, לרבות מימוש פקדון שניתן על ידי המטופל בעת הפנייה למיון ופנייה להוצאה לפועל ולערכאות.

 

חשוב לציין כי לפי נוהל של משרד הבריאות עוד מדצמבר 2006, שעדיין בתוקף, בית החולים מחויב לדרוש מהמטופל ישירות להסדיר את חובו באמצעות תשלום כספי או התחייבות כספית תוך 30-15 יום ממועד שחרור המטופל, ואם לא עשה כן – לא יוכל בהמשך לבקש את תשלום החוב באמצעות ההוצאה לפועל.

 

במצבים בהם פונה מטופל לחדר מיון בהתאם לרשימת המקרים המוצדקים המזכים בפטור, בית החולים מתחשבן עם קופת החולים באופן ישיר על הטיפול במיון עבור המטופל, וחובו מבוטל.

 

במקרה בו קופת חולים לא טיפלה כיאות בפניית המטופל ובשל כך עומד לו חוב לטיפול במיון למרות שמדובר בפנייה מוצדקת, רשאי המבוטח להגיש תלונה בקופת החולים או בנציבות קבילות לחוק ביטוח בריאות ממלכתי במשרד הבריאות. ניתן להגיש קבילה דרך הדואר האלקטרוני: kvilot@moh.health.gov.il.

 

  

 בהכנת הכתבה סייע שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה בישראל ומנהל קהילת זכויות החולה באתר כמוני 

 

עדכון אחרון: פברואר 2023

 

 

  

 

 

pfs1
06/08/17 18:46

בעניין סעיף 5 [ ומה שיכול להיות קשור אליו] - חחחחחחח מי שחיבר את המסמך היה בעשורהאחרון בחדר מיון בבית חולים ציבורי?