מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סוכרת סוג-2

מנהלי קהילה

פרופ' איתמר רז
פרופ' איתמר רז
מנהל רפואי במרכז DMC, תל אביב, יו'ר מועצת הלאומית לסכרת
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
בתאל בר
בתאל בר
היי. שמי בתאל וזה האני מאמין שלי: אורח חיים בריא משלב ליווי מקצועי ואישי יחד עם תמיכה רגשית ומותאמת לנפש לאדם. מעל 10 שנים של עשייה מספקת כאחות כירורגית בבית חולים שעדיין נמשכת, ראיתי לא מעט מטופלים שנזקקו בדיוק לזה. אז החלטתי לתת להם את זה במסגרת בקליניקה שלי בה אני מלווה מטופלים סוכרתיים במקצועיות ורגישות מרבית, לשינוי המיוחל שלהם. במקביל, אני מתמחה במכון אדלר בלימודי קוצ'ינג בשאיפה לתת ערך מוסף למטופלים שלי כמאמנת אישית לאורח חיים בריא. מזמינה אתכם לעקוב אחריי ולהתייעץ בכל נושא שיעלה ובראש וראשונה, מאחלת לכולנו הגשמה עצמית ובריאות איתנה! שלכם, בתאל
שרון לוטן פסיכולוגית
שרון לוטן פסיכולוגית
פסיכולוגית רפואית מומחית. בעלת ניסיון רב בעבודה עם מבוגרים המתמודדים עם השמנה, לפני ואחרי ניתוח בריאטרי, במסגרת טיפול פרטני או קבוצתי. בנוסף מטפלת במבוגרים ובני נוער המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים במטרה לקדם את בריאותם הגופנית ורווחתם הנפשית. עובדת במסגרת ציבורית ובקליניקה פרטית.
מרינה ברושי
מרינה ברושי
- דיאטנית קלינית, היחידה לתזונה ודיאטה, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין - מרפאת סוכרת, השמנה ומחלות מטבוליות- בית חולים בילינסון. - דיאטנית סוכרת מכבי שירותי בריאות - קליניקה פרטית ברחובות השכלה: דיאטנית קלינית R.D – רישיון משרד הבריאות. BS.C במדעי התזונה, הפקולטה לחקלאות רחובות, האוניברסיטה העברית. קורסים מקצועיים: קורס "טיפול תזונתי בסוכרת לדיאטנים.יות" -המרכז האקדמי ללימודי המשך ברפואה אוניברסיטת תל אביב. NLP THERAPIST – מכללת NLP PRO מדריך חדר כושר – בית הספר למקצועות הספורט, הסמכה פונקציונליים אימוני התנגדות וTRX קורס תזונת ספורט לדיאטנים – המרכז למניעת השמנה ותזונת ספורט מירי חדד. אתר- https://marina791990.wixsite.com/website פייסבוק- https://www.facebook.com/MarinaBroshiDiet/?ref=bookmarks אינסטגרם : https://www.instagram.com/balanced.diabetes/ על היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון: https://hospitals.clalit.co.il/rabin/he/departments-and-clinics/para-medical-units/Pages/nutrition_and_diet_unit_beilinson.aspx
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
ד
ד"ר נעמי לוין יינה
בוגרת ביה\"ס לרפואה בירושלים. מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה. רופאה בכירה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי שיבא, תל השומר
כמוניסוכרת סוג-2מדריכיםאלכוהול וסוכרת - כל מה שצריך לדעת

אלכוהול וסוכרת - כל מה שצריך לדעת

כמה אלכוהול מותר לסוכרתיים לשתות? אילו סוגים של אלכוהול עדיפים לאנשים עם סוכרת? ממה כדאי להיזהר? ואם כבר שותים, איך צריך לנהוג עם התזונה, התרופות והאינסולין? מדריך


 לאנשים עם סוכרת מומלץ להגביל את צריכת האלכוהול – עד 2 מנות ביום לגברים ועד מנה ביום לנשים (צילום: shutterstock)
לאנשים עם סוכרת מומלץ להגביל את צריכת האלכוהול – עד 2 מנות ביום לגברים ועד מנה ביום לנשים (צילום: shutterstock)

שתייה מתונה של אלכוהול נקשרה במחקרים רבים להפחתת הסיכון לסוכרת וממחקרים נוספים עלה כי שתייה של יין אף עשויה להועיל לאנשים שכבר אובחנו כסוכרתיים. מאידך, שתיית אלכוהול במינונים גבוהים אינה מומלצת לבריאות ובשימוש לא מבוקר שתיית אלכוהול עלולה לסכן את בריאותם של סוכרתיים. ריכזנו תשובות לשאלות החשובות על סוכרת ואלכוהול. 

 

האם לסוכרתיים מותר לשתות אלכוהול?

 

בהחלט, שתייה מתונה של אלכוהול מותרת גם לאנשים עם סוכרת. "גם סוכרתיים יכולים ליהנות משתייה, אך עליהם להקפיד יותר מהרגיל ולהיות קשובים לגופם", אומרת עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית במרכז הרפואי DMC לטיפול בסוכרת.

 

כישוריו של אלכוהול במניעת סוכרת כבר הוכחה למכביר. מחקר חדש שפורסם לקראת גיליון אוקטובר 2017 של כתב העת Diabetologia שמקיף 70,551 תושבים מדנמרק, מעלה כי במעקב של כחמש שנים, שתייה מתונה של אלכוהול באוכלוסייה הכללית בהיקף של 4-3 כוסות לשבוע מפחיתה את הסיכון לפתח סוכרת סוג 2 ב-27% אצל גברים וב-32% בקרב נשים. 

 

מעבר לכך, במי שכבר אובחן עם סוכרת, מחקרים הראו שכאשר מדובר ביין, צריכה מתונה אף עשויה להועיל לאיזון ברמות הסוכר בדם. כך, מדענים מוינה דיווחו בנובמבר 2010 בכתב העת Food and Function, על פי ממצאים ממחקרי מעבדה, כי ליין אדום השפעה הדומה להשפעתה של אבנדיה, שהייתה בעבר מהתרופות הפופולאריות לסוכרתיים, עד שירדה מהמדפים לאחר שנקשרה לסיבוכים רפואיים.

 

באוקטובר 2015, חוקרים ישראלים בראשות פרופ' איריס שי, חוקרת תזונה מאוניברסיטת בן גוריון, דיווחו בכתב העת Annals of Internal Medicine על ממצאי מחקר האלכוהול הארוך בעולם שבוצע בתנאים מבוקרים. במסגרת המחקר 224 מטופלים עם סוכרת מאוזנת חולקו לשלוש קבוצות - קבוצה אחת התבקשה לשתות בכל ארוחת ערב כוס (150 מ"ל) יין אדום במשך שנתיים, השנייה התבקשה לשתות יין לבן והשלישית - שהיוותה קבוצת ביקורת - שתתה מים מינרלים. החוקרים מצאו כי לשתיית כוסית יין אדום על בסיס קבוע כחלק מתזונה בריאה ומאוזנת יתרון משמעותי בשיפור הסיכוי לבריאות לבבית עבור סוכרתיים, בין היתר באמצעות עלייה ברמות הכולסטרול הטוב (HDL). במחקר נמצא כי גם יין – גם יין לבן אך במיוחד יין אדום – תורמים, בשתייה מתונה, לאיזון רמות הסוכר של סוכרתיים, בהתאם לפרופיל הגנטי שלהם.

 

מחקר קודם שבוצע בשלושה בתי חולים בישראל – בוולפסון, הדסה וסורוקה, ובחן את השפעותיו של יין מתוצרת הארץ על האיזון ברמות הסוכר של סוכרתיים, העלה כי שתיית כוס יין לבן או אדום משפרת את איזון הסוכר, בהשוואה לשתיית בירה שחורה – המקבילה ליין מבחינה קלורית ואינה מכילה אלכוהול. לדברי פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת במרכז הרפואי וולפסון, "ראינו שסוכרתיים ששתו כוס יין ביום – ולא חשוב אם זה היה אדום או לבן, ואם שתו בארוחת צהריים או בערב או חצי כוס בצהריים וחצי בערב –  הייתה להם רמת סוכר נמוכה יותר באופן משמעותי בהשוואה לאלו ששתו בירה שחורה, כשזה היה ההבדל היחיד בתפריט שלהם. נמצא שהיין השפיע לטובה בעיקר על היעד הרצוי של רמות הסוכר למחרת בבוקר". הממצאים דווחו בגיליון דצמבר 2007 של כתב העת Diabetes Care.

 

עם זאת, אלכוהול במינונים גבוהים מזיק לבריאות גם באוכלוסייה הכללית, ובייחוד עבור סוכרתיים. לדברי פרופ' ויינשטיין, "חשוב למצוא את המידע הנכונה של אלכוהול, כי פחות מדי לא ישפיע לטובה, ויותר מדי עלול לגרום לשיבושים ברמות הסוכר לאורך היממה, ולנפילות סוכר – היפוגליקמיה, ובחלק מהמקרים לקפיצות סוכר – היפרגליקמיה. למעשה, אלכוהול במינונים גבוהים משבש את תהליך הגלוקונאוגנזיס, שבו הכבד מייצר סוכר באמצעות פירוק גלוקוגן כדי לשמר את רמות הסוכר בדם במצבים של חוסר תזונה, ועלול לגרום ליצור מיותר של סוכר ולהיפרגליקמיה, ולעתים לחסום את שחרור הגלוקוז מהכבד ולגרום להיפוגליקמיה".

 

שתית אלכוהול אינה מומלצת כלל לסוכרתיים עם מחלות נלוות בכבד, בלבלב, לסוכרתיים עם סיבוכים בכליות מסוג נפרופתיה, לסובלים מהיפרטריגליצרידמיה –  עודף שומנים מסוג טריגליצרידים בדם וכן לנשים הרות. לדברי מזור בקר, "במצבים אלה אלכוהול עלול להחמיר את מצב הכבד ותורם להעלאת השומנים בדם".

 

כמה אלכוהול מותר לסוכרתיים לצרוך?

 

לפי הנחיות המועצה הלאומית לסוכרת במשרד הבריאות, שמאמצות למעשה את הנחיות האיגוד האמריקאי לסוכרת (ADA), לאנשים עם סוכרת מומלץ להגביל את צריכת האלכוהול – עד 2 מנות ביום לגברים ועד מנה ביום לנשים. מנת אלכוהול מכילה 15 גרם אלכוהול, לדוגמה: 330 מ"ל בירה, 140 מ"ל יין יבש או 40-30 מ"ל וודקה / ויסקי / ברנדי / ג'ין / רום.  

 

אלו סוגי אלכוהול מומלצים יותר ואלו עדיפים פחות?

 

יין: יין אדום ויין לבן יבש/ חצי יבש מומלצים כאמור לסוכרתיים בצריכה קבועה בכמויות מתונות – כוס ליום, ואף עשויים להועיל לאיזון רמות הסוכר בדם.

 

בירה: שתיית בירה מותרת לסוכרתיים בכמויות קטנות. עם זאת, יש להיזהר מבירות המכילות כמות גבוהה של אלכוהול – שיש להגביל את השימוש בהן הרבה יותר.

 

וויסקי/ ברנדי/ וודקה: לדברי פרופ' ויינשטיין, "משקאות אלכוהוליים חריפים מומלצים לסוכרתיים במינון של מנה לשבוע – הן לגברים והן לנשים".

 

יין תירוש/ יין קידוש מתוק/ סיידר מתוק/ קוקטיילים וליקרים מתוקים: יין קידוש מתוק, תירוש (שלמעשה אינו יין), משקאות סיידר מתוקים וקוקטיילים וליקרים מתוקים נוספים כמו שרי, למעשה מהווים העמסת סוכר עבור הסוכרתיים, ולכן אינם מומלצים. "יין קידוש אדום מתוק מעמיס סוכר ועלול לגרום לקפיצת סוכר והיפרגליקמיה שיכולה להגיע עד 400-300 מ"ג/ד"צ גלוקוז בדם מכוס אחת", מתריע פרופ' ויינשטיין.

 

משקאות נוספים: בעת ערבוב אלכוהול עם מיצים או משקאות סודה, ממליץ איגוד הסוכרת האמריקאי (ADA) לבחור משקאות דיאטטיים ללא סוכר, למשל מי סודה או מי טוניק דיאטטיים.

 

מה הקשר בין אלכוהול להיפוגליקמיה?

 

לצד יתרונותיו של היין, אליה וקוץ בה: אלכוהול במינונים גבוהים מדי מסכן כאמור סוכרתיים בהתקפי היפוגליקמיה ממספר סיבות – הן בגלל הפרעה לתהליך הגלוקונאוגנזיס בכבד, כפי שהוסבר, והן על רקע שיבושים בהפרשות הורמונים.

 

לדברי מזור בקר, "שתיית אלכוהול אצל סוכרתיים עלולה לגרום להיפוגליקמיה שיכולה להופיע גם לאחר 8 עד 10 שעות. תופעות שיכרות בעקבות שתייה מרובה של אלכוהול יכולות להיות דומות לתופעות של היפוגליקמיה – לרבות כאב ראש, בחילה, רעד והזעה. לכן, לאחר שתיית אלכוהול מומלץ לנטר את רמות הסוכר בדם. בנוסף, לסוכרתיים מומלץ לשאת תמיד סוכר זמין למצב של היפוגליקמיה ותעודה מזהה או צמיד, כיוון שאנשים עלולים שלא לזהות אצל הסוכרתי את תופעת ההיפו בזמן השיכרות".

 

הטיפול במקרה של איבוד הכרה כתוצאה מהיפוגליקמיה קשה הנגרמת בעקבות שתייה מרובה של אלכוהול שונה מהרגיל, בגלל השפעת האלכוהול. "במקרה כזה זריקת גלוקגון לא תסייע, אלא הזרקת גלוקוז ישירות לווריד. וודא שסביבתך מודעת להיותך סוכרתי", אומרת מזור בקר. 

 

הסיכון להיפוגליקמיה גבוה במיוחד לסוכרתיים שמטופלים באינסולין ובתרופות ממשפחת סולפונילאוראה, לכן לסוכרתיים אלה מומלץ להימנע יותר משתיית אלכוהול, להיות מודעים לסיכון המוגבר להיפוגליקמיה ולפעול בהתאם על-ידי התאמות תזונתיות או הקטנת כמות האינסולין.

 

האם קיימות שעות מומלצות לשתיית אלכוהול? 

 

לדברי פרופ' ויינשטיין, "כיום ידוע שהשעון הביולוגי משחק תפקיד חשוב בהשפעות שעוברים סוכרתיים, וסביר להניח שכשסוכרתיים אוכלים או שותים משהו בשעות שונות, השעה ביום יכולה לגרום להשפעה שונה על הגוף, אם כי הנושא עדיין חדש ונכון להיום, עדיין אין מחקרים שבחנו מתי במשך היום כדאי יותר לשתות אלכוהול". בעתיד צפויים מחקרים שיבהירו את הסוגיה, וכן צפויות מסקנות ממחקרים שבודקים את השפעת האלכוהול על סוכרתיים בהתאם להרכב חיידקי המעי – המיקרוביום.

 

אף שאין כיום שעה מומלצת לשתיית אלכוהול, לדברי מזור בקר, "תכנון השתייה חשוב. לרוב אנו נוהגים לשתות בשעות הערב לפני השינה, וכשהולכים לישון עם השפעת אלכוהול, הגוף פחות ערני לתחושותיו וקיים סיכון להתקף היפוגליקמיה קשה. לכן, סוכרתיים נדרשים לנטר את רמת הסוכר מספר פעמים לאחר שתיית אלכוהול, בייחוד בלילה. לאחרונה פותחו מדי סוכר נוחים, דיסקרטיים ואף ללא דקירות, כך שניתן למדוד את רמות הסוכר בקלות ובמהירות גם מחוץ לבית".

 

מהי התזונה המומלצת לצד אלכוהול? 

 

לסוכרתיים חשוב שלא לשתות אלכוהול על בטן ריקה, אלא רק בליווי ארוחה מורכבת המכילה את כל אבות המזון – בעיקר פחמימות, אך גם חלבונים ושומנים.

 

כששותים בלילה, מומלץ לאכול ארוחה קטנה נוספת לפני השינה, למשל כריך, על מנת להקטין את הסיכון לנפילת סוכר במהלך הלילה.

 

כיצד יש למדוד את רמות הסוכר בדם בעת צריכת אלכוהול?

 

ניטור רמות הסוכר בדם מומלץ לסוכרתיים בדרך קבע, בייחוד עם שתיית אלכוהול. ניטור הסוכר מומלץ בעיקר כששותים בלילה, לרבות ניטור תוך כדי שינה. לדברי פרופ' ויינשטיין, "אם החולה מכיר את עצמו ויודע איך הוא מגיב לאלכוהול, וזו לא פעם ראשונה שהוא הולך לשתות כוס יין, זה פחות רלוונטי, אבל אם הוא שותה לראשונה משקה אלכוהולי שלא שתה בחייו כסוכרתי, כדאי לנטר את רמות הסוכר באופן תכוף יותר אחרי ששותים, כי האלכוהול עלול לגרום לעלייה או נפילה של סוכר, ואי אפשר לדעת מראש איך יגיב הגוף".

 

האם אלכוהול עלול להזיק בשילוב תרופות לסוכרת? 

 

לדברי מזור בקר, "ככלל, ישנן תרופות שאלכוהול עלול להפריע לפעילותן, ולכן במידה ואתם נוטלים תרופות מרשם באופן קבוע, ומעוניינים לשתות אלכוהול, ודאו עם הרוקח שזה אפשרי". מבין התרופות לסוכרת, הקבוצה היחידה שמחייבת צמצום משמעותי בשתיית אלכוהול היא של התרופות מקבוצת סולפונילאוראה, המעלות את הסיכון להיפוגליקמיה, כפי שהוסבר.

 

אלכוהול בקרב המטופלים באינסולין - מה חשוב לדעת? 

 

כאמור, לסוכרתיים שמזריקים אינסולין יש סיכון מוגבר להיפוגליקמיה בעת שתיית אלכוהול, בעיקר בכמויות גבוהות, ולכן מומלץ במצבים אלה לנטר באופן תכוף את רמות הסוכר בדם, בעיקר בשעות הלילה.

 

כמו כן, בקרב סוכרתיים המטופלים באינסולין מומלץ להתחשב בערך הקלורי של אלכוהול בעת חישוב מינון האינסולין הנדרש בהתאם לתזונה היומית. ככלל, גרם אלכוהול מכיל 7 קלוריות, כ-100 קלוריות למנת אלכוהול, וככל שאחוזי האלכוהול במשקה גדלים, כמות הקלוריות גבוהה יותר.

 

במשקאות אלכוהוליים מעורבים כגון ליקרים וקוקטיילים כמות הפחמימות משמעותית, ויש לקחת אותה בחשבון בעת קביעת מינון האינסולין. עם זאת, במשקאות אלכוהוליים "נקיים", לרבות יין ומשקאות חריפים כגון וודקה ו-וויסקי אין צורך לספור פחמימות. 

 

המלצות חשובות לשתיית אלכוהול נכונה לסוכרתיים

  • מומלץ להימנע ממשקאות אלכוהוליים בעלי ריכוז סוכר גבוה במיוחד כמו יין קידוש מתוק, קוקטיילים וליקרים מתוקים.
  • אל תשתו על בטן ריקה. 
  • נטרו את רמת הסוכר שלכם מספר פעמים לאחר שתיית אלכוהול, ובמיוחד אם אתם שותים בשעות הלילה, לרבות בניטור הסוכר תוך כדי שינה.
  • אכלו ארוחה קטנה נוספת לפני השינה על מנת להקטין את הסיכוי לנפילת סוכר בשעות הלילה.
  • במקרה של איבוד הכרה כתוצאה מהיפוגליקמיה קשה הנגרמת בעקבות אלכוהול, זריקת גלוקגון לא תסייע ונדרשת הזרקת גלוקוז ישירות לווריד.
  • יש לוודא שסביבתך מודעת להיותך סוכרתי.
  • תופעות שיכרות יכולות להיות דומות לתסמיני היפוגליקמיה. לכן לאחר שתיית אלכוהול מומלץ לנטר סוכר ולשאת עליך תמיד סוכר זמין ותעודה מזהה או צמיד.

 

בהכנת הכתבה סייעו פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת במרכז הרפואי וולפסון בחולון ויו"ר הוועדה למניעת סיבוכי סוכרת ומניעתה במועצה הלאומית לסוכרת ועינת מזור בקר, דיאטנית קלינית, שניהם מומחים במרכז הרפואי DMC לטיפול בסוכרת

 

עדכון אחרון: ספטמבר 2017