מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר גבריאל שחר
שמי ד"ר גבי שחר  הוסמכתי לרפואה באיטליה בשנת 1984 והתמחתי בישראל ברפואת ילדים . עבדתי במספר בתי חולים . כיום אני עובד כרופא ילדים בקופת חולים מכבי ומקדיש את מירב מירצי לאבחון וטיפול בהפרעות קשב . שילוב בין שני התחומים מאפשר ראיה מערכתית הן בתחום הרפואי והן בתחום הקשיים התפקודיים במשפחה בבית ספר ומחוץ לו . מרפאת הקשב שלי נמצאת בתל אביב  אשמח לעמוד לרשות הפונים דרך הרשת - כמוני או במרפאתי בצהלה בתל אביב  לקביעת תור 0549119798
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותADHD: כך עוברים את שנת הלימודים בהצלחה

ADHD: כך עוברים את שנת הלימודים בהצלחה

עצות מעשיות שיסייעו לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ולהוריהם לעבור בהצלחה את שנת הלימודים


גם כאשר הילד משתפר בלימודים המשיכו ללוות אותו באופן אקטיבי (צילום: Shutterstock)
גם כאשר הילד משתפר בלימודים המשיכו ללוות אותו באופן אקטיבי (צילום: Shutterstock)

החזרה לבית הספר עשויה להיות תקופה מאתגרת, במיוחד כשהילד עם ADHD. לאחר שריכזנו טיפים לשלב ההכנות לקראת החזרה ללימודים, נסביר באיזה קשיים ילדים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD) ומשפחתם עשויים להיתקל במהלך שנת הלימודים ואיך עוברים את השנה בהצלחה.

 

משקיעים, משקיעים וממשיכים להשקיע

 

בכל תחילת שנת לימודים, ילדכם ואתם מבטיחים שהשנה תהיה אחרת. הילדים מבטיחים שישקיעו בלימודים, יעשו שיעורים ויתאמצו יותר. אתם מבטיחים לעצמם שתשבו יותר עם הילד ותעזרו לו בשיעורי הבית.

 

ישנה חשיבות גדולה לשמירה על עקביות בהשקעת הזמן והאנרגיות בכל הקשור ללימודים, במיוחד לילדים עם ADHD. כאשר ילדכם רואה שאתם מלווים אותו בהכנת שיעוריו בכיתות הנמוכות, או מגלים עניין פעיל בכיתות הגבוהות, הדבר מקנה לו תחושת ביטחון וקרבה, בכך שהוא יודע שמלווים אותו ולא מזניחים אותו כאשר יש לו קושי.

 

לעיתים קרובות, לאחר הקדשת אנרגיות גבוהות מצד ההורים כמו עזרה בהכנת שיעורי הבית או אינספור מורים פרטיים, ישנה התקדמות במצבו הלימודי של הילד. אבל במקרים רבים לאחר הדבקת הפערים יש ירידת מתח והפחתת השקעת האנרגיות מצד ההורים והילדים. זה יכול להתבטא בירידה בליווי של ההורים, בהשגחה שהילד מכין את שיעורי-הבית, וירידה באנרגיות המושקעות מצד הילד על מנת לעמוד בקצב הלימוד. דבר זה יוביל במהרה להכרה בעובדה שלילדכם שוב יש פער גדול מבחינה לימודית וציוניו מתדרדרים, ושעוד פעם צריכים "לכבות שרפות" ולהשקיע אנרגיות רבות. מצבים כאלו מובילים למתחים גבוהים בין הורים לילדים ואפילו לתחושת ייאוש מצד הילד לגבי יכולתו ומצד ההורה לגבי יכולותיו של הילד ויכולותיו ההוריים.

 

המשך ליווי הילד על-ידי עזרה אקטיבית מצדכם, אם בעזרה ישירה בשיעורי-הבית, בתמיכה, בהשגחה ובהשגת מורה פרטי מתאים - גם כאשר ילדכם משתפר מבחינה לימודית - תשמר את הצלחתו לאורך זמן.

 

מתמודדים עם מושג הזמן

 

אצל ילדים עם ADHD זמן הוא מושג חמקמק. כך למשל, לאחר שסיכמתם שהוא יצפה בתוכנית האהובה בטלוויזיה ואחריה יתחיל לעשות את שיעורי-הבית, אתם מגלים לאחר שעה וחצי שהוא עדיין צופה בטלוויזיה. לרוב הדבר לא נובע ממרדנות ומאי רצון לעשות שיעורים. לילדים עם ADHD אין תחושת זמן התואמת את שלכם (הדבר תקף גם לגבי מבוגרים שנוטים באופן קבוע לאחר לפגישות או לעבודה). כאשר הם אומרים שעוד 5 דקות הם יבצעו את המטלה הם לא מרגישים שהזמן עובר.

 

אותו עיקרון תקף גם כאשר הם נמצאים בבית-הספר בשיעור משעמם והם לא מבינים כיצד השיעור לא מסתיים וכל כמה דקות בודקים את השעון על מנת לוודא שהזמן באמת עובר ולבדוק כמה זמן עוד נשאר עד שהסיוט יסתיים.

 

מושג הזמן תקף גם לגבי ההורים, במיוחד בכל מה שקשור להתארגנות בבוקר. מרבית הסיכויים שלפחות אחד מההורים שיש להם ילד עם ADHD מתמודד עם אותה הפרעת קשב בעצמו. הבקרים בדרך כלל מאוד לחוצים מכיוון שצריך להתארגן לעבודה, להעיר את הילדים, להכין אותם לבית-הספר, לבדוק שהכינו את התיק, להכין ארוחת בוקר, ארוחה לבית-הספר וכדומה. אי עמידה בזמנים יכולה להוביל את ההורים לכעסים מיותרים, לריבים ולאיחור לעבודה.

 

חשוב מאוד לתזמן את סדר היום בבוקר. חשבו כמה זמן לוקח בערך לכל מטלה ותנו מרווח ביטחון. כך תוכלו להעריך את הזמן שלכם ולדעת באיזה שעה להתחיל להכין את כל הדברים ואת יתר דיירי הבית. כל זאת מבלי להיות לחוצים בזמן ועצבניים.

 

מכינים מראש

 

חשוב להרגיל את ילדכם שיכין את התיק שלו לבית-הספר כבר בערב שלפני, ואם מדובר בילד קטן - שאתם תכינו ביחד איתו את התיק שלו למחר (מומלץ לעשות זאת יחד). הדבר חשוב מכיוון שזה מונע לחצים וכעסים מיותרים על הבוקר מצד ההורים, ומאפשר לדאוג לכך שהילד יבוא עם הציוד הנכון ליום הלימודים. חבל לסחוב בתיק את המילון באנגלית רק בכדי לגלות שלא לומדים היום אנגלית.

 

מטלות, מטלות, מטלות

 

כאשר אתם מטילים על ילדכם מספר מטלות חשוב לפרק את המטלות לשלבים. זה יפחית את השכחה בביצוע מטלות ויאפשר להתרכז במטלה אחת מבלי לקפוץ למטלות הבאות כשעוד לא הסתיימה המטלה הקודמת.

 

שומרים על קשר

 

חשוב לשמור על קשר רציף עם המורים של ילדכם - לא משנה באיזה כיתה הם - ולא לחכות לישיבות ההורים באמצע השנה כדי לגלות שיש בעיה מסוימת. גילוי בעיה בשלב שכזה מוביל לפתרון בצורה של "כיבוי שרפות" באמצעות פיתרון נקודתי ולא באמצעות טיפול כולל בבעיה. הדבר מוביל לעליה בלחצים שביניכם ובין ילדכם, מה שיוביל בהמשך למריבות וכעסים מיותרים.

 

קובעים לו"ז

 

סדר היום של ילדים מאוד עמוס. הוא מכיל בית-ספר, שיעורים, חברים, חוגים, מטלות בית ועוד. חשוב למצוא איזון בחייהם של ילדים עם ADHD על מנת שלא יקרה מצב שבאותו היום ילדכם הולך לשני חוגים ועוד מצופה ממנו לשבת בערב ולעשות את שיעורי-הבית, דבר שהוא לא יצליח לעשות כשהוא עייף ומותש. מומלץ שההורים ישבו ביחד עם הילד ויסכימו על לו"ז מסודר ומוסכם לאורך כל השנה מבחינת ביצוע שיעורים, זמני צפייה בטלוויזיה, מחשב, חוגים וכדומה. גם כאן עקרונות העקביות, הסדר והארגון ולוח הזמנים מאוד חשובים.

 

מזדהים

 

ישנם הורים שאינם סובלים מהפרעת קשב וריכוז או כאלו שלא זוכרים את הקשיים שהם חוו במהלך ילדותם. מומלץ לקרוא את ספרו של אושי גרוס, שנקרא "אין דבר כזה ילד רע", המתאר את חוויותיו כילד עם לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז. הספר מספק את זווית ראיה של הילד לבעיות ולקשיים אותם הוא חווה.

 

 

מחברים:

 

אינה הוינגסברג – תרפיסטית באומנות, מתמחה באוכלוסיות עם קשיי תקשורת, קשיי קשב, מחוננות ועובדת במרכז לקשב וריכוז של בית החולים גהה.

 

חנן טסקר - עובד במרכז לקשב וריכוז של בית החולים גהה ומנהל בקהילת קשב וריכוז באתר כמוני.

 

מידר שרוני – עובדת סוציאלית קלינית, מתמחה בקשיי קשב וחרדה ועובדת במרכז לקשב וריכוז של בית החולים גהה.