מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותכיצד נוגדי דיכאון ישפיעו על המשקל שלכם?

כיצד נוגדי דיכאון ישפיעו על המשקל שלכם?

נוגדי דיכאון נקשרו לעליה קלה במשקל. חוקרים השוו תרופות שונות כדי לבחון את ההבדלים ביניהן בתחום זה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

כשרופאים רושמים לסובלים מדיכאון וחרדה נוגדי דיכאון, פעמים רבות הם נשאלים על ידי המטופלים "האם התרופה הזו תגרום לי להשמין?".

 

מחקרים שנערכו בעבר מצאו קשר בין שימוש בתרופות נוגדות דיכאון מסוימות לעליה צנועה במשקל, אך רובם היו קצרי טווח ולא בדקו את השפעת התרופות על המשקל בנטילה ממושכת. המחקרים גם לא סיפקו השוואה "ראש בראש" שבחנה איזה מהתרופות עשויות לגרום ליותר עליה במשקל ואיזה לפחות. 

 

כדי שיהיו לרופאים תשובות מבוססות יותר לתת למטופלים, חוקרים מבית החולים הכללי במסצ'וסטס בחנו את ההשפעות שיש לתרופות נוגדות דיכאון נפוצות מסוגים ספציפיים על המשקל לאחר שנה של שימוש.

 

המחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry, התבסס על תיקים רפואיים ממוחשבים של 22,610 מבוגרים בני 18 עד 65. כ-19,000 מתוכם סבלו מדיכאון וטופלו באחד מ-11 נוגדי דיכאון נפוצים במשך לפחות שלושה חודשים, בעוד שהיתר לא סבלו מדיכאון וקיבלו תרופות לטיפול בבעיה אחרת. התיקים הרפואיים של כל הנחקרים הכילו תיעוד משקל של רופא בפערים של שלושה חודשים במשך שנה לאחר שהחלו להשתמש בתרופה.

 

ניתוח הנתונים העלה כי שימוש בנוגדי דיכאון נקשר לעליה קלה במשקל. עוד נמצא כי קיימים הבדלים קלים מאוד בין נוגדי הדיכאון בהקשר זה.

 

לאחר שנלקחו בחשבון מספר גורמים קליניים וסוציו-דמוגרפיים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות, נמצא כי ציטאלופרם (סלקסה) השייכת למשפחת ה-SSRI נקשרה לעליה ממוצעת של חצי קילו עד קילו במהלך שנה. תרופות אחרות ממשפחת ה-SSRI היו דומות מאוד בהשפעתן. בהשוואה לציטאלופרם, העלייה במשקל עם התרופות בבופרופיון (וולבוטרין) אמיטריפטילין (Elavil) ונורטריפטילין (Sensoval) הייתה מעט קטנה יותר. ההבדלים בעליה במשקל היו פחות גדולים בקרב אנשים שהפסיקו את השימוש בתרופות לפני סיום השנה.

 

לא כל משתתפי המחקר שנטלו נוגדי דיכאון עלו במשקל. באופן כללי נראה כי בממוצע, גברים נטו לעלות יותר במשקל מנשים, אנשים רזים יותר נטו לעלות יותר במשקל, וכך גם אנשים צעירים יותר.

 

מהמחקר עולה שנוגדי דיכאון עשויים אומנם להוביל בחלק מהמקרים לעליה קטנה במשקל, אך גם אחרי שנה של טיפול לרוב מדובר בעליה צנועה. עוד נראה כי עליה במשקל לא צריכה להיות שיקול משמעותי בבחירת תרופה נגד דיכאון, מאחר וההבדלים בין התרופות אינם גדולים. כדאי לפנות לתרופה המתאימה ביותר וזו הכרוכה בפחות תופעות לוואי. כעת נדרשים מחקרים נוספים שיבחנו את השפעת נוגדי הדיכאון השונים על המשקל בטווחי זמן ארוכים יותר.

 

AMA Psychiatry. Published online June 04, 2014