מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותניקיון פסח בארון התרופות

ניקיון פסח בארון התרופות

פסח מתקרב. זה הזמן לניקיון יסודי בארון התרופות. קבלו את המדריך המלא לסידור נכון של הארון


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

ניקיונות לקראת חג הפסח מהווים הזדמנות נהדרת לסדר סוף סוף את ארון התרופות. סדר בארון התרופות חשוב במיוחד לאור העובדה שתרופות עלולות בשימוש לא נכון לגרום לנזקים לבריאות. מה עושים? מוציאים הכל מהארון ושמים בצד. מנקים את הארון היטב ומסדרים את התרופות לפי ההוראות הבאות: 

 

מקמו את הארון נכון

 

ארון התרופות צריך להיות במקום שאינו חשוף לחום, לחות או אור חזק, ועליו גם להיות רחוק מהישג ידם של ילדים. מומלץ לא להחזיק תרופות, ויטמינים או תוספי מזון בחדר האמבטיה בגלל החום והלחות. המחמירים ממליצים לא להחזיק את ארון התרופות גם במטבח.

 

הצמידו רשימת מספרי טלפון

 

על ארון התרופות מומלץ להדביק מדבקה עליה יהיו רשומים מספרי הטלפון של בית המרקחת השכונתי (או טלפון אישי של הרוקח שלכם), מוקד קופת החולים אליה אתם משתייכים ומגן דוד אדום.

 

זרקו תרופות (לא לפח!)

 

אנשים רבים נוהגים לאגור תרופות, למרות שתרופות מקולקלות מאבדות מיעילותן ובמקרים מסוימים עלולות להיות מסוכנות. תרופות שפג תוקפן או שאינן תקינות שימו בשקית בצד ואל תשליכו לפח. תרופות המגיעות לאתרי סילוק אשפה, מתפזרות בסביבה ועלולות לגרום לנזקים ולזיהום סביבתי. חשוב שתרופות יעברו טיפול המתאים לחומרים מסוכנים והטמנה מבוקרת. ניתן להשליך תרופות שפג תוקפן בחלק מהסניפים של קופות החולים. 

 

השליכו את התרופות הבאות:

 

תרופות שפג תוקפן - תרופה שפג תוקפה צריכה להיזרק, גם אם היא נראית תקינה, כי ייתכן שהיה שינוי כימי שלא מתבטא בצורה החיצונית של התרופה. לאחר תאריך התפוגה התרופות עלולות לאבד את השפעתן ובחלק מהמקרים אף לגרום לנזקים. אם מצאתם תרופות שלא נמצאות באריזתן המקורית ולכן לא קיים תאריך תפוגה - השליכו גם אותן. 

 

תרופות מקולקלות - תרופות לפעמים מתקלקלות לפני שפג תוקפן. היו ערניים לשינויים בטעם, בריח או במרקם והשליכו את התרופות במקרים אלו. השליכו תרופות גם במקרים הבאים: טבליות שבורות, סדוקות, מתפוררות או כאלה שצבען השתנה. כמוסות שהתרככו, נסדקו או נדבקות זו לזו. משחות או קרמים שהמרקם או הצבע שלהם השתנה. סירופים או תמיסות שנוצרו בהם גבישים או שינויי צבע.

 

תרופות שאריזתן נפגמה - השליכו שפורפרות משחות שהתקשו, נסדקו או דולפות. זרקו כל תרופה שהמכסה שלה אבד או נשבר. בתרופות הארוזות בבליסטר (אריזת מגש בה צד אחד שקוף, השני אלומיניום וכל כדור עטוף בנפרד), אם הבליסטר נוקב יש לזרוק את התרופה.

 

תרופות מיוחדות - יש לבדוק את הוראות היצרן לגבי התוקף של כל תרופה לאחר פתיחתה. טיפות ומשחות עיניים מומלץ לזרוק מקסימום לאחר חודש מהפתיחה גם אם לא פג תוקפן. גם טיפות אף ונוזלים לאינהלציה (כמו ונטולין) יש לזרוק חודש לאחר הפתיחה. קיימים נוזלים לאינהלציה הארוזים באריזה מגינה מפני אור. אם נפתחה האריזה, למרות שלא נפתח בקבוקון - התוקף מתקצר לשלושה חודשים. מרגע שפותחים בקבוקון הוא מחזיק יום.

 

תרופות מרשם שאין בהן צורך - תרופות נוספות שכדאי לזרוק הן עודפים של תרופות מרשם למחלה חולפת שכבר אין בהן צורך. שימו לב - תרופות יקרות שמצבן טוב ותוקפן לא פג יכולות לסייע לחולים אחרים. ארגון "חברים לרפואה" מנתב תרופות, החל מתרופות כרוניות ועד לתרופות יקרות שאינן בסל הבריאות, בין אנשים שנשארו בידיהם תרופות לבין חולים הזקוקים להן ולא מסוגלים לממנן. את התרופות המיותרות תרמו דרך מוקד 'חברים לרפואה' בטלפון: 03-5792220 או באתר הארגון www.haverim.org.il.

 

אחרי הניקיון היסודי הזה, יהיה לכם קל יותר לבצע אחת לתקופה של מספר חודשים סדר בארון התרופות ולהשליך תרופות. הקפידו לעשות כך. 

 

סמנו את התרופות

 

את התרופות שנותרו שמרו באריזתן המקורית, יחד עם העלון לצרכן. באמצעות טוש, רשמו על האריזה את תוקף התרופה, למה היא משמשת, ואת המינון המומלץ בצורה שתהיה מובנת לכם.

 

בפתיחה של טיפות, סירופים ומשחות רשמו על האריזה גם את תאריך הפתיחה, מכיוון שבמוצרים אלה לעיתים התוקף מתקצר עם הפתיחה.

 

במקרים בהם קיבלתם תרופה גנרית (תרופה עם שם שונה אך אותו חומר פעיל) מומלץ לרשום על האריזה גם את שם התרופה הקודמת שתרופה זו החליפה. כך תמיד תוכלו לזכור איזו תרופה זו ולמה היא מיועדת.

 

ארזו את התרופות נכון

 

חשוב להקפיד לסגור היטב את אריזות התרופות. חלק מהתרופות מגיעות עם סופח לחות (פלסטיק או שקית קטנה). את סופח הלחות יש להשאיר באריזה. לעומת זאת, את צמר הגפן שמגיע בחלק מהאריזות אפשר לזרוק. כשהתרופות ארוזות בבליסטרים, אסור להוציא את הכדור עד השימוש. מומלץ לא לגזור את הבליסטר לקבלת גלולות נפרדות, כי תאריך התפוגה כבר לא יהיה רשום על הכדורים. אין לחצות תרופה שאין עליה פס חציה. אם חציתם תרופה בעלת פס חציה - את החצי השני יש ליטול בפעם הבאה שתזדקקו לתרופה - ולא אחרי.

 

אחסנו את התרופות נכון

 

יש תרופות שאמורות להישמר בקירור ותרופות שאמורות להישמר בטמפרטורת החדר. לחלק מהתרופות שלא דורשות קירור, הקירור עלול לגרום לנזק. חשוב להסתכל על האריזה או העלון לצרכן כדי לדעת מהם תנאי האחסון. שימו לב אם יש לשמור בקירור מרגע הרכישה או מרגע פתיחת התרופה. אין להחזיק תרופות במקפיא, אלא אם כן התרופה מיועדת לכך.

 

תרופות שכתוב בעלון שלהן שהן רגישות לאור יש לאחסן במקום חשוך ולהקפיד שהקופסה שלהן תהיה תמיד סגורה. טיפות ומשחות עיניים שנפתחו מומלץ להחזיק במקרר. סירופים לשיעול מומלץ דווקא לשמור מחוץ למקרר. בעלון לצרכן תוכלו למצוא התייחסות לזמן האופטימלי שניתן להשתמש בסירופ אחרי הפתיחה. אם אין התייחסות כזו, מומלץ להשליך את הסירופ חצי שנה לאחר פתיחתו.

 

בצעו השלמות

 

עכשיו כשהארון מסודר, יש מספר דברים שמומלץ שתדאגו שיהיו בו תמיד:

 

עזרה ראשונה: משחה לטיפול בכוויות, משחה או נוזל לחיטוי, משחה המזרזת הגלדת פצעים, פדי גזה, פלסטרים, תחבושות ודבק נייר בגליל.

 

תרופות: תרופות לשיכוך כאבים והורדת חום, לשיכוך כאבים חזקים (כמו כאבי גב, צוואר שרירים, שיניים וכדומה), להקלה על הצטננות ושיעול, לטיפול בכאבי גרון, לטיפול בעקיצות, אלרגיות וגירויי עור, לטיפול בפטריות ושפשפות. מומלץ שיהיה בארון התרופות גם מד חום. 

 

 

האם התרופה שלך כשרה לפסח? 

 

 

ייעוץ מקצועי:

מגר' ישראל חלד, חבר הועדה המרכזית בהסתדרות הרוקחים

מגר' אסתי לוביץ רוקחת בכירה בשירותי בריאות כללית

 

* עדכון אחרון: מארס 2022. גרסה ראשונה של הכתבה פורסמה באפריל 2016