מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר גבריאל שחר
שמי ד"ר גבי שחר  הוסמכתי לרפואה באיטליה בשנת 1984 והתמחתי בישראל ברפואת ילדים . עבדתי במספר בתי חולים . כיום אני עובד כרופא ילדים בקופת חולים מכבי ומקדיש את מירב מירצי לאבחון וטיפול בהפרעות קשב . שילוב בין שני התחומים מאפשר ראיה מערכתית הן בתחום הרפואי והן בתחום הקשיים התפקודיים במשפחה בבית ספר ומחוץ לו . מרפאת הקשב שלי נמצאת בתל אביב  אשמח לעמוד לרשות הפונים דרך הרשת - כמוני או במרפאתי בצהלה בתל אביב  לקביעת תור 0549119798
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותמדוע מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז מתקשים בפתרון משברים?

מדוע מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז מתקשים בפתרון משברים?

חוקרים ישראלים זיהו הפרעות קוגניטיביות בקרב מבוגרים עם ADHD שמתבטאות בקושי לפתור קונפליקטים וביכולת העיבוד של מטאפורות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

הפרעות קשב וריכוז (ADHD) מלוות לרוב בהפרעות התנהגותיות וקוגניטיביות שונות, הן בקרב אנשים שמפתחים אותם בגילי הילדות וההתבגרות, והן אצל בוגרים.

 

עבודות בעבר הצביעו על קשיים ביכולת המילולית עמם מתמודדים ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. כעת מצאו חוקרים ישראלים כי קשיים אלה עלולים לפגוע גם במבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז בהיקלעות למשברים וקונפליקטים.

 

החוקרים מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, המכון לחקר המוח באוניברסיטת בר אילן ובתי הספר לחינוך ומדעי המוח באוניברסיטת תל אביב בחנו את אופן הטיפול של מבוגרים עם עימותים מילוליים סמנטיים, תוך בחינת עיבוד מידע על מטאפורות. במסגרת המחקר בוצעה הערכה לכישורים נוירו-פסיכולוגיים במדגם של 26 מבוגרים בגיל 26.4 בממוצע שאובחנו עם הפרעת קשב וריכוז וכן 24 בוגרים בגיל 25.3 בממוצע ללא אבחון הפרעת קשב ששימשו קבוצת ביקורת.

 

הנבדקים נתבקשו למלא מבדקים שונים. בין השאר הם נתבקשו לדרג בין 1 (כלל לא) ל-4 (באופן נרחב) האם משפטים מסויימים מאפיינים אותם, למשל קושי בסיום משימות או לחילופין היכולת לסיים משימה בזמן שנקבע מראש. בהמשך נתבקשו הנבדקים לקרוא הצהרות שונות ולסמן את אלו שמאפיינות אותם בילדותם, למשל 'נוטה לדחות משימות' או 'משתעמם בקלות'. ובנוסף מילאו הנבדקים שאלון לאישור האבחנה בהפרעת קשב וריכוז בקבוצת המחקר (שאלון הקרוי ASRS) וסדרה של מבדקים נוירו-פסיכולוגים.

 

קשיים במיומנויות של קשב ניהולי

 

הממצאים העלו כי אנשים עם הפרעות קשב וריכוז היו פחות יעילים מעמיתיהם בקבוצת הביקורת בפתרון קונפליקטים. לנבדקים עם הפרעות קשב וריכוז תועדו ציונים נמוכים יותר במבדקים שבוחנים רצף סמנטי, רצף פונמי, מבדק שבוחן יכולת לזהות דימיון בין אביזרים (similarities) ומבדק שבחן את היכולת לזכור ספרות (digit span).

 

נחקרים עם הפרעות קשב וריכוז גם התקשו יותר מקבוצת הביקורת בפענוח משמעותן של מטאפורות. כך, למשל במבחן בו נבדקה יכולת האבחנה בין משפטים הכוללים מטאפורה כגון 'הילד הזה הוא חזיר' למשפטים עם משמעות מקורית כגון 'בעל החיים הזה הוא חזיר', ובין משפטים נושאי משמעות כגון 'לחזיר מראה דוחה' לבין משפטים חסרי משמעות כמו 'חזיר הוא נוזל' - התקשו הנבדקים עם הפרעות קשב וריכוז ביצירת האבחנות הללו. הערכת החוקרים כי יכולת לקויה של עיבוד מטאפורות היא שמקשה על מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז לפתור קונפליקטים.

 

כמו כן, נמצא כי נבדקים בקבוצת המחקר היו בעלי תפקוד נמוך יותר במיומנויות של 'קשב ניהולי', שכוללות תכנון וקבלת החלטות תוך הסתגלות לתנאי החיים המשתנים – קשב שנחשב ב'דרגה גבוהה' ונמצא גם במחקרים בעבר כחיוני לצורך פתרון משברים.

 

מעבר לכך, נמצא במחקר כי בקרב מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז, אלו שהיו בעלי יכולת לפתור משברים אופיינו ביכולת לדיבור מילולי שוטף, ואילו בקרב מבוגרים ללא הפרעות קשב וריכוז נקשרה יכולת פתרון קונפליקטים בעיקר לרמות גבוהות של קשב ניהולי.

 

צוות החוקרים מונה את ד"ר דורית סגל, ד"ר נירה משעל ופרופ' לילך שלו-מבורך, וממצאי המחקר מדווחים בגיליון אוקטובר 2015 של כתב העת Research in Developmental Dissabilities.

 

אימוני שליטה ניהולית

 

לפי החוקרים, הממצאים מרמזים על הצורך לאבחן בכלים רגישים יותר קשיים שפתיים שחווים אנשים עם הפרעות קשב וריכוז, וכן יכולות קוגניטיביות נוספות כמו אלו שמבטאים תפקודי קשב ניהולי, וזאת בשאיפה לקדם תכניות התערבותיות שיוכלו להקל על המאובחנים.

 

כך, למשל, מוצע לקדם בקרב מאובחנים בוגרים עם הפרעות קשב וריכוז 'אימוני שליטה ניהולית' (executive control training) שביכולתם לשפר את יכולת עיבוד השפה ולהקל במצבים שדורשים יכולת התמודדות עם עימותים מילוליים. בשנים האחרונות מדווח בספרות הרפואית על התקדמות בבחינת התועלות של אימונים מסוג זה המכוונים לשיפור תפקודים ניהוליים שונים (executive functions), לרבות תכנון, שליטה ברצף מילולי ויכולות זיכרון. המדובר במיומנויות שמיוחסות בכללותן לאזור מוחי של המעטפת הפרה פרונטאלית, ומתפתחות לאורך החיים, החל מהילדות המוקדמת ועד לבגרות מאוחרת.

 

המחקר הנוכחי מחזק עדויות מעבודות קודמות בדבר פגיעות קוגניטיביות שמיוחסות למאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז, לרבות פגיעה ביכולת הכרה, יצירה ועיבוד של מטאפורות. עבודות זיהו גם פגיעות קוגניטיביות נוספות שקשורות להפרעות אלה. כך, למשל, נמצא כי לילדים עם הפרעת קשב וריכוז יש סיכויים של 30% לסבול במקביל מהפרעת למידה כגון דיסלקציה – סיכון הגבוה משמעותית מזה שקיים באוכלוסייה, וכן קושי ביכולת לשמר על רמת עוררות גבוהה ודריכות (alertness) לאורך זמן.

 

בשנים האחרונות הוגדרה קבוצת תסמינים בשם הכולל "קצב קוגניטיבי עצל" (SCT, קיצור של Sluggish Cognitive Tempo), הכוללת תסמינים של פגיעה קוגניטיבית מתונה לצד הפרעה בקשב, לרבות חלומות בהקיץ, נטייה לשיעמום, נטייה לבלבול, חוסר אנרגטיות, עיבוד מידע איטי יותר ותנועה איטית. יש הטוענים כי קבוצת תסמינים זו מהווה למעשה הפרעת קשב נפרדת השונה מהפרעת קשב וריכוז המוכרת, אם כי טענה זו עדיין לא הוכרה על ידי הממסד הרפואי-פסיכיאטרי הרשמי.

 

המחקר מאיר על אבחון הפרעות קשב וריכוז בגיל המבוגר שהולך וצובר הכרה בשנים האחרונות, הן בשיטות אבחון ספציפיות המיועדות למבוגרים והן בטיפולים ייעודיים. בארה"ב הוערך באפריל 2006 על ידי חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת הרווארד, לפי מאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Psychiatry, כי 4.4% מהמבוגרים סובלים מתסמיני הפרעת קשב וריכוז. 

 

 

Reseach in Developmental Dissabilities, doi: 10.1016/j.ridd.2015.09.024