כמוניכמונימדריכיםסלק – כל מה שצריך לדעת

סלק – כל מה שצריך לדעת

אילו סגולות בריאותיות מיוחסות לסלק? איך מבשלים סלק? ומה אפשר להכין ממנו?

מאת שירי עמית
תגובות 5
(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

הפחתת לחץ דם - בעיקר בזכות תכולה גבוהה של ניטרטים ואשלגן. הפחתת הסיכון למחלות לב וסרטן - בזכות נוגדי חמצון עוצמתיים ונוגדי דלקת. אלה רק חלק מסגולותיו הבריאותיות של הסלק, שמככב בזירת מחקרי התזונה בשנים האחרונות.

 

בעזרת הדיאטניות ד"ר רלי אבל ומריאנה אורבך משירותי בריאות כללית, ריכזנו את כל מה שצריך לדעת על סלק ועל מה שהוא יכול לעשות לבריאות שלנו.

 

סגולות בריאותיות וערכים תזונתיים של סלק

 

סלק מכיל הרבה נוגדי חמצון שמנטרלים רדיקאלים חופשיים וכך מונעים תהליכי חמצון המזיקים לתאים בגוף, מה שמסייע למנוע מחלות שונות כמו מחלות לב וכלי דם וסרטן. נוגדי החמצון הבולטים של הסלק הם בטאלאינים שנותנים לסלק את צבעו הסגול, שהוכחו לא רק כנוגדי חמצון חזקים, אלא גם כנוגדי דלקת, ובטאין - שבין היתר מסייע לתפקוד הכבד.

 

הסלק מכיל כמויות מכובדות של אשלגן - מינרל חשוב לתפקודים רבים בגוף, שמפחית את הסיכון ליתר לחץ דם ומסייע למנוע מחלות לב וכלי דם, וגם חומצה פולית שחשובה לשמירה על מערכת עצבים תקינה, מניעה של התפתחות מחלות כלי דם ולהגנה מפני מומים בעובר.

 

הסלק עשיר גם בחומצה סליצילית שדומה בהתנהגות שלה לאספירין ותורמת למניעת מחלות כלי דם. למרות שיש בו רק כמויות יחסית קטנות של מינרלים כמו ברזל, הספיגה שלהם גבוהה במיוחד.

 

מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות מצאו כי צריכת סלק עשויה להוביל לירידה משמעותית בלחץ הדם, וזאת כנראה בעיקר בזכות הכימיקל ניטרט. הניטרטים מפיקים גז שנקרא תחמוצת חנקתית, שמרחיב כלי דם ומפחית את לחץ הדם. מחקר שפורסם בשנת 2010 בכתב העת Hypertension, מצא שבקרב נבדקים ששתו כוס של מיץ סלק ביום, לחץ הדם ירד באופן משמעותי, כבר 24 שעות לאחר שתיית המיץ. החוקרים ראו שלטבליות ניטרטים אותה השפעה והסיקו כי הניטרטים שקיימים באופן טבעי בסלק הם הסיבה להשפעה המיטיבה שלו. מחקר אחר שפורסם ב-2012 בכתב העת Nutrition Journal מצא כי תוך שעות משתייתה, כוס מיץ סלק הפחיתה את לחץ הדם הסיסטולי ב-4-5 מ"מ כספית בממוצע. מחקר שפורסם בשנת 2014 בכתב העת Hypertension העלה כי צריכה יומית של מיץ סלק במשך ארבעה שבועות מפחיתה באופן משמעותי רמות גבוהות של לחץ דם בהשוואה לפלצבו באנשים עם יתר לחץ דם. מחקר זה היווה מחקר המשך למחקר שפורסם באותו כתב העת שנה לפני כן, שמצא כי בקרב אנשים עם לחץ דם גבוה, שתייה של כוס מיץ סלק הפחיתה את לחץ הדם בכ-10 מ"מ כספית. בחלק מהמקרים שתיית המיץ הביאה את לחץ הדם של המשתתפים לטווח התקין.

 

הסלק עשיר בסיבים תזונתיים ולכן עוזר בהורדת הכולסטרול הרע (LDL) וגם במניעת עצירות ובהסדרת פעולת מעיים תקינה. מאותה הסיבה, הוא אינו מומלץ לאנשים הסובלים משלשולים כרוניים או מחלות מעיים דלקתיות.

 

חולי סוכרת רבים נמנעים מאכילת סלק בגלל שיש בו כמויות לא מבוטלות של סוכר ויש לו אינדקס גליקמי יחסית גבוה (64), אך חשוב לדעת כי העומס הגליקמי של סלק נמוך (5) והוא בריא ביותר, ולכן חולי סוכרת בהחלט יכולים ליהנות ממנו במסגרת תזונה מאוזנת.

 

בכל 100 גרם סלק יש:

 

קלוריות: 44-45

פחמימות: 9.5-10 גרם

חלבונים: 1.6 גרם

שומנים: 0.2 גרם

סיבים תזונתיים: 3-2 גרם

ויטמין C (סי): 5 מ"ג

חומצה פולית: 70-100 מק"ג

סידן: 16 מ"ג

מגנזיום: 22- 25 מ"ג

אשלגן: 325 – 315 מ"ג

אבץ: 0.3 מ"ג

 

שימו לב: בגלל הפיגמנטים העזים של הסלק, הוא לעיתים צובע את הצואה ואפילו את השתן בצבע אדום. אל תלחצו. 

 

איך לבחור סלק?

 

כדאי לרכוש סלקים קטנים או בגודל בינוני. בדקו שהסלק אינו רך, שעורו מתוח וללא פגמים ושיש לו צבע אדום כהה.

 

איך לאחסן סלק?

 

מומלץ לאחסן סלק במקרר (בלי לשטוף לפני!), בתוך נייר לבן סופג לאחר שמסירים את העלווה, במקום לא לח כמה שאפשר (ב1-0 מעלות). באופן זה הסלק יכול להישמר כשבועיים עד חמישה שבועות. עד יומיים מיום הקנייה אפשר גם לשמור את הסלק מחוץ למקרר.

 

איך מכינים סלק?

 

רוב הערכים התזונתיים של הסלק זמינים גם במצב טרי וגם במצב מבושל. למי שמעדיף את הסלק שלו לא טרי, ניתן לאדות, לבשל או לאפות אותו בתנור. שטפו את הסלק במים בעדינות, בלי לפגוע בקליפה שלו שמסייעת לשמור את הרכיבים הבריאים בפנים. אל תקלפו והשאירו גם את השורש ומעט מהגזע, כדי למנוע "דימומים". נסו לשמור על זמן בישול/אפייה קצר ככל הניתן. הסלק מוכן כשאפשר לנעוף בו מזלג. לאחר מכן ניתן להסיר את הקליפה בקלות באמצעות שפשוף או באמצעות סכין.

 

לאפייה – עטפו כל סלק בנפרד בנייר אלומיניום. אם אתם מבשלים את הסלק, הוספת מעט מיץ לימון למי הבישול תגרום לצבע בוהק יותר של הסלק.

 

מה אפשר להכין מסלק? 

 

ניתן לשלב סלק בתזונה בדרכים רבות. הנה 8 הצעות לדברים פשוטים שאתם יכולים להכין מסלק: 

 

1. לחתוך סלק טרי לפרוסות דקות, להוסיף לימון שמשמר את הצבע ולנשנש כחטיף. 

 

2. לגרד סלק טרי במגררת ולעשות ממנו סלט (אפשר לשלב עם רצועות כרוב ובצל ירוק ולתבל בלימון שום טרי, שמן זית ומלח גס).

 

3. לשתות אותו כמיץ. 

 

4. לחתוך אותו לרצועות דקות, לערבב עם מעט שמן זית ומלח ולאפות בתנור – תחליף נהדר לצ'יפס.

 

5. לאפות/לבשל סלק ולטחון יחד עם כוס טחינה גולמית, מיץ מלימון, מלח, שום ומעט מים קרים – לקבלת טחינה ורודה ומתקתקה.

 

6. לחתוך סלק מבושל או אפוי לריבועים קטנים, להוסיף מעט שמן זית, לימון, שום כתוש מלח ופלפל שחור – לקבלת סלט מעולה.

 

7. לאפות סלק וירקות נוספים ולהגיש כאנטי פסטי.

 

8. לטחון סלק ולהוסיף אותו לפירה תפוחי אדמה. 

 

 

סיוע מקצועי:

 

ד"ר רלי אבל, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית, מחוז מרכז

 

מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית במחוז דן-פתח תקווה

 

מועצת הצמחים


עדכון אחרון: מאי 2016

 

Ruths
21/06/16 20:54
PFS אין רע במרק סלק קר אם את אוהבת אותו.

כל אחד והעדפותיו.  בסה"כ גם את הסלט אוכלים קר
pfs1
21/06/16 14:13
מה רע במרק סלק קר - ביחוד בימים חמים אלה? אז הערכים התסונתיים יצאו למרק; מה רע?
שושיייי
15/06/16 20:35
תודה כתבה מאד מחכימה.
Ruths
15/06/16 20:20
אני מבשלת את הסלק בקליפתו, מוסיפה למי הבישול מעט חומץ, מקררת, מקלפת ומוסיפה מעט סוכר, הרבה לימון וטיפת שמן (לברק). אוכלת אותו כארוחה יחד עם ביצה קשה
ד--ר-דינה-ראלט-PhD
30/05/16 16:55
הסלק מכיל גם הרבה ניטרטים ולכן בריא גם מזוית התקשורת החכמה בגוף של הניטריק אוקסיד NO שקל לייצרו מתוך הניטרטים... http://www.camoni.co.il/index.php?idr=402&pid=826...
הסלק מכיל גם הרבה ניטרטים ולכן בריא גם מזוית התקשורת החכמה בגוף של הניטריק אוקסיד NO שקל לייצרו מתוך הניטרטים...

http://www.camoni.co.il/index.php?idr=402&pid=826
קישור:
כינוי:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: