מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפש

עורך דין לונדוני נלחם כבר שנים במחלת הטרשת הנפוצה עד שמצא את הניסוי של פרופ' קורוסיס בביה"ח הדסה

06/12/17 12:58
7828 צפיות
החיפוש אחר תרופת הפלא

בגיל 24, לאחר שחש בעקצוצים ונמלולים, קיבל לבסוף מרק לואיס אבחנה של טרשת נפוצה. הוא נזכר שהיה מופתע ושיתף את הנוירולוג כי היה בטוח שיש לו גידול במוח. הוא לעולם לא ישכח את תגובת הנוירולוג לפני כשלושה עשורים: "אנחנו יודעים מה לעשות עם גידול במוח, אבל אין לנו מושג מה לעשות עם טרשת נפוצה".

כיום מרק בן 52, ומצבו הנוירולוגי התדרדר. הוא צריך ללכת עם מקל הליכה, הוא איננו יכול לשרוך את נעליו, יש לו קושי ביציבות, בדיבור וכשחש החמרה נאלץ להתנייע עם כסא גלגלים.

מרק לואיס הוא עו"ד ידוע בלונדון מכיוון שייצג כמה מקרים שסוקרו באופן נרחב בחדשות והתפרסם בזכות גישתו שאנו מוותר גם אם הסיכויים נמוכים. כך גם פעל כנגד מחלת הטרשת הנפוצה.

ב- 2016, לואיס הצטרף לנבדקים נוספים והיה המטופל ה- 31 מבין 48 המשתתפים בניסוי פורץ דרך למחלת הטרשת הנפוצה, כמו גם מחלות נוירולוגיות אחרות. הניסוי נערך בביה"ח הדסה בירושלים. במהלך הניסוי מזריקים תאי גזע שנלקחו ממח העצם של המטופל לתוך נוזל חוט השדרה. השאיפה שאותם תאי גזע ינדדו לאזורים הפגועים במוח וחוט השדרה וישקמו את נזקי מחלת הטרשת הנפוצה.

כשראיינו את מרק לסרט התיעודי לפני הניסוי הוא תיאר ש: "חיי הם כמו שעון חול. אני מרגיש שהחול הולך ונגמר ואני רוצה שהרופאים יהפכו את השעון והחול יזרום מחדש".

מרק נסע פעמיים לירושלים בשנה האחרונה. הניסוי כולל שני סבבים של טיפול – באחד מזריקים את תאי הגזע האמתיים ובשני מזריקים פלאצבו. הניסוי מתבצע במתכונת של "סמיות כפולה", כלומר הן הרופאים והן המטופלים לא יודעים איזו זריקה קיבלו. רק בקר חיצוני בלתי תלוי יודע מה באמת נמצא בזריקה.

ללא קשר לחומר בתוך הזריקה, מרק מתאר ששתי הזריקות כאבו מאוד. כדי שהחומר יגיע לנוזל חוט השדרה, הרופאים צריכים להזריק לאיזור ספציפי בין חוליות הגב. מרק מעריך שלקח לרופאים 90 דקות ולמעלה מתריסר ניסיונות כדי להגיע אל נוזל חוט השדרה שלו.

"אני לא יכול לתאר לכם את הכאב, חשבתי שאני הולך להתעלף", תיאר מרק. למזלו, התוצאות היו טובות אף מעבר למצופה והן נראו באופן מיידי לאחר ההזרקה.

"ההזרקה הראשונה הייתה כמו נס. תוך דקות חזרו אלי תחושות ויכולת תנועה שלא הייתה לי מזה שנים. מייד ביקשתי מהצוות חתיכת נייר. הם חשבו שרציתי לכתוב משהו, אבל אני רק רציתי להחזיק אותו. לא הצלחתי לאחוז במשהו דק כבר שנים רבות". מרק גם החל להזיז את רגלו מעלה ומטה בחופשיות, עמד באופן יציב יותר והצליח לנער ולהזיז את ידו, שוב כפי שלא עשה שנים רבות. מטופלים אחרים הצליחו ללכת לאחר שהיו מרותקים לכסא גלגלים ואחרים החלו לדבר באופן ברור ומובן יותר.

השיפור שחש היה מיידי, אך אחת ממטרות המחקר הייתה לבחון כמה זמן השיפור יחזיק. אכן לאחר חצי שנה, שמרק חזר לירושלים לסבב השני של הניסוי הבחינו בהאטת השיפור.

"אני משוכנע שהזריקה השנייה הייתה פלאצבו, אבל אי אפשר לדעת עדיין. לא הייתה לה את אותה ההשפעה". כך הכריז מרק. "אבל הזריקה הראשונה, כן. אני משוכנע, משוכנע שיצליחו לרפא את המחלה הזו בחמש השנים הבאות. אני חושב שאנחנו ממש קרובים לפתרון".

הכתבה מלווה אותו גם חצי שנה לאחר הזריקה השנייה ומרק ממשיך להשתפר. הוא אמנם הולך עדיין עם מקל הליכה אך מרוצה משיפורו ומעיד כאשר הוא לוחץ את יד המראיין – "רואה את זה, לא יכולתי ללחוץ לך את היד כך לפני שנה".

 

תגובות

ערן-ברקוביץ
07/12/17 12:28

הנה הכתבה המלאה מערוץ 4 הבריטי. ניתן לצפות בסיפור ההתמודדות של מרק וגם לגלות הרבה דברים מעניינים על הניסוי של פרופ' קורוסיס בתאי הגזע (פה אצלנו בישראל). 45 דקות, ללא תרגום, ועדיין מומלץ לצפייה...

Myriam
23/04/18 21:03

האם התרופה יעילה גם לטרשת פרוגרסיבית ראשונית תודה

ערן-ברקוביץ
24/04/18 10:06

עדיין לא פורסמו התוצאות הסופיות שיעידו על יעילות הטיפול. אך במחקר בהחלט השתתפו אנשים עם טרשת נפוצה פרוגרסיבית ראשונית. כלומר, במידה ויפורסם שהניסוי הצליח (שהטיפול שיפר את מצבם של הנבדקים) המשמעות תהיה שזהו טיפול יעיל לטרשת נפוצה פרוגרסיבית ראשונית, וגם משנית. אצרף כתבה שערכנו ובה כל המידע על הניסוי של פרופ' קורוסיס בהדסה

Myriam
24/04/18 10:44

אני מאד מודה לך על תשובתך האדיבה והמהירה ועל הכתבה המענינת מקווה לפריצת דרך משמעותית וחיובית בתחום תודה שוב .אשמח לשמוע עדכונים חדשים

ערן-ברקוביץ
24/04/18 10:51

תודה מירים על החיזוק. אנחנו עוקבים באדיקות אחר הניסוי של פרופ' קורוסיס, גם בגלל פריצת הדרך המדהימה וגם בגלל גאווה ישראלית (פרופ' קורוסיס עורך את הניסוי בביה"ח הדסה בירושלים). וכמובן שמחזיקים אצבעות לתוצאותיו החיוביות ונעדכן כאן במהרה לכשיתפרסמו.

יורם-מרון
11/09/18 16:59

אני מטפל בבני יונתן שנמצא במצב מאד מתקדם של מחלת טרשת נפוצה (נכה ב % 100 ויותר) האם ניתן וכיצד ניתן לצרף אותו לתכנית זו של ביה"ח הדסה בירושלים ?

ערן-ברקוביץ
11/09/18 20:08

שלום יורם, הניסוי המתואר אמור כבר להסתיים וכל רגע צריכות להתפרסם תוצאותיו (אני אפילו חושב שהם כבר בעיכוב עם פירסום התוצאות). סביר להניח שהניסוי הזה איננו היחידי ומתוכננים עוד ניסויים עתידיים אליהם ניתן להצטרף (אם כי אינני יודע בוודאות שאכן מגייסים לניסוי חדש). בכל מקרה בהחלט כדאי לבדוק ולשלוח מייל: ms@hadassah.org.il מומלץ במייל גם לבקש להצטרף לניסוי וכבר לצרף מסמך רפואי עדכני כדי שיוכלו לעשות סינון ראשוני, אם מתאים או לא לניסוי, ולתת לך תשובה כמה שיותר מהר. בזמנו פרסמנו מודעה עם כל הפרטים לגבי הניסוי, אצרף אותה שוב בקישור למטה (בכחול)

יורם-מרון
15/09/18 20:07

מאד מודה לך על תשובתך המהירה. הכתבה מענינת ומאתגרת. אני מאד סקרן לשמוע על תוצאות המחקר. כעצתך אצור קשר עם מחלקת MS בהדסה ירושלים. מסמכים יש למכביר. תודה, שנה טובה ומועדגים לשמחה. יורם מרון.

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.

עוד פוסטים בבלוג: הבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפש

סלמה בלייר פורשת מ"רוקדים עם כוכבים"
בלייר המאובחנת עם טרשת נפוצה השתתפה בתוכנית ונאלצת לפרוש בעקבות המלצת הרופאים
קראו עוד
כמה מילים על חייו ומותו של רוני פינקוביץ' שבחר בהמתת חסד
בשבוע שעבר פורסם שהשחקן והבמאי רוני פינקוביץ', שהתמודד עם טרשת נפוצה מזה למעלה משלושה עשורים והיה מרותק לכיסא גלגלים...
קראו עוד
מיזם מעניין למטופלי טרשת נפוצה בתקופת הקורונה
תקופת הקורונה שעברה, וכנראה זו שהולכת עוד לבוא פוגעות ברצף הטיפולי והשיקומי של המטופלים לכן יש למצוא פתרונות להמשך התוכנ...
קראו עוד
בחירות 2019 – הכל זה מלמעלה
שלום לכולם,למי שלא מכיר אני ערן, פסיכולוג רפואי, ולאורך השבוע פוגש באנשים רבים במסגרות שונות, בנוסף גם מנגיש מידע רפואי ...
קראו עוד
השחקנית סלמה בלייר מדברת על מחלת הטרשת הנפוצה
ישנם מספר מפורסמים עם טרשת נפוצה שמעלים את המודעות למחלה, אך מעולם לא ראיתי אדם עם טרשת נפוצה מתראיין תוך כדי התקף. עם ק...
קראו עוד