מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נ...

כמוניבלוגיםטרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נפוצהחיסון הקורונה של חברת מודרנה מקבל אור ירוק

חיסון הקורונה של חברת מודרנה מקבל אור ירוק

אישור זה מוסיף אמצעי נוסף להתמודדות עם המגיפה

884 צפיות
חיסון הקורונה של חברת מודרנה מקבל אור ירוק

ועדת המומחים הבלתי תלויה (VRBPAC), המייעצת לרשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA), ממליצה לאשר את החיסון לווירוס הקורונה של חברת מודרנה (Moderna).  בהחלטה, שהתקבלה ברוב של 20 ונמנע אחד, היא ממליצה שהחיסון יאושר לשימוש בבני אדם מגיל 18 ומעלה, על ידי חיסון בשתי מנות בהפרש של 28 ימים בין האחת לשניה. 

** עדכון 19/12/2020: ה-FDA קיבל את המלצת הוועדה ואישר את השימוש בחיסון.

בסוף השבוע שעבר, על בסיס ההמלצה דומה של וועדה זו, אישר ה-FDA את החיסון של חברת פייזר וסביר להניח שאישור כזה ינתן, תוך זמן קצר, גם לחיסון של מודרנה.  אישור זה יאפשר להתמודד עם מגיפת הקורונה באמצעות שני חיסונים אפקטיביים ויירסן את קצב ההתפשטות שלה.

במהותו, החיסון של Moderna דומה מאוד במנגנון הפעולה שלו לזה שפותח על ידי פייזר.  שניהם משתמשים באותו מנגנון פעולה (mRNA), הגורם למערכת החיסונית של הגוף לייצר נוגדנים לחלבוני המעטפת של וירוס הקורונה.  ההכרות המוקדמת של מערכת החיסון לחלבון זה, מאפשרת לה להתמודד בצורה מהירה וקלה יותר נגד הוירוס, ועל ידי כך היא מפחיתה את חומרת ההדבקות והסימפטומים הקשים של המחלה.  

במהלך דיוניה נעזרה הוועדה בדו"ח שפירסם ה-FDA ב-15/12/2020, המפרט את מהלך הניסוי של חברת מודרנה והממצאים שדווחו.  על פי הדו"ח, תופעות הלוואי בעקבות ההזרקה היו דומות לאלה של חיסון שפעת או של החיסון של פייזר - כאב ואדמומיות במקום ההזרקה, עייפות, חום וכאבי ראש.  תופעות אלה חלפו, בדרך כלל, תוך 24 עד 72 שעות.

בדו"ח, המבוסס על כ-40,000 נסיינים, שקיבלו חיסון או פלצבו ביחס שווה, מפורטים 13 מקרי מוות - 6 בקרב מקבלי החיסון עצמו ו-7 בקרב מקבלי הפלצבו.  כל הנפטרים, מקרב מקבלי החיסון היו בעלי מחלות רקע לבביות, וה-FDA מעריך שזה הגורם לפטירה.

במהלך הניסויים, 7 ממקבלי החיסון ו-5 ממקבלי הפלצבו דיווחו על תופעות לוואי קשות.  בקרב מקבלי החיסון, ה-FDA מעריך שרק 3 נגרמו מהחיסון עצמו, שגרם אצל חולות שקיבלו הזרקות בוטוקס קוסמטיות, להתנפחות בפנים או בשפתיים.  תופעות אלה חלפו תוך מספר ימים לאחר קבלת תרופות נוגדות אלרגיה.  

דיווחים על תופעות לוואי אלרגיות דווחו גם בחיסון של פייזר, הן בבריטניה והן בארה"ב, ולפיכך אנשים שידוע אצלהם אלרגיה, צריכים להיות זהירים בקבלת החיסון.  בישראל, אוסר משרד הבריאות על קבלת החיסון אצל מי שידועה אצלהם אלרגיה, אך מצד שני איגוד האלרגולוגים הישראלי סבור כי יש לנקוט אמצעי זהירות, אך לא למנוע כליל את החיסון.

אני מניח שבקרב קוראי בלוג זה, שרובם ככולם חיים או מכירים מישהו שחי עם טרשת נפוצה, קיימת אי וודאות לגבי קבלת את החיסון.  בשבוע הקרוב נקיים מספר מפגשים מקוונים (Zoom) עם מומחים לחיסונים ונוירולוגים, ושם אפשר יהיה לשמוע דעות של מומחים.

יחד עם זאת, מכל המידע שאני מקבל ושיחות עם רופאים, מסתמן כי החיסון בטוח עבור חולי טרשת נפוצה. יתכן שבחולים המקבלים תרופות טרשת נוגדות CD20 (כמו אוקרווס) החיסון לא יהיה יעיל לחלוטין, אך אין זה מונע את קבלת החיסון עצמו.

מבחינתי, אלה הם חדשות מצוינות כיוון שבקצה המנהרה החשוכה של השנה האחרונה, שהחריבה את שגרת החיים שלנו, יש אור ותקווה.  ברמה האישית, בכוונתי להתחסן ברגע שאוזמן לקבל אותו אך עבורכם זוהי כמובן החלטה אישית, שצריכה להתקבל תוך התייעצות עם הנוירולוג האישי.

ככל שיהיו בנושא זה התפתחויות נוספות, אני כמובן אעדכן אותכם.  ניתן להירשם לקבלת עדכונים על פוסטים חדשים בבלוג זה, בשתי דרכים:

  • דרך מערכת העדכונים של "כמוני", על ידי לחיצה על הכפתור "עקוב אחרי הבלוג" בראש העמוד הזה
  • הצטרפות לקבוצת ווצאפ העדכונים של MS ישראל בלינק https://bit.ly/MS-Israel

--------------------------------

מידע זה מפורסם כאן בחסות שיתוף פעולה בין עמותת "כמוני" ל-MS ישראל בע"מ (חל"צ) - חברה לתועלת הציבור המארגנת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, בני משפחותיהם ומעגלי התמיכה שלהם, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה.  חולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם המעוניינים להשתתף בפעילויות שאנו עורכים, להיות בקשר עם חולות וחולים אחרים ולקבל סיוע ותמיכה - מוזמנים ליצור עימנו קשר ב-054-4522572 (ענת אילון) או באמצעות מילוי הטופס הפרטים האישיים באתר האינטרנט שלנו – http://www.ms-israel.co.il). 

 

  

תגובות

לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פ...