מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר ודים בלובשטיין
סגן מנהל המחלקה לשיקום שדרה ומנהל היחידה לאורודינמיקה ושיקום שליטה בשתן, בית החולים לוינשטיין מומחה ברפואת שיקום ובעל ניסיון רב בטיפול ושיקום נפגעי שדרה. חבר סגל בחוג לרפואת שיקום. ד"ר בלובשטיין סיים את לימודי הרפואה ברוסיה והתמחה שם ברפואה פדיאטרית. בשנת 93' עלה לארץ, סיים התמחות ברפואה שיקומית ומאז עובד בבית החולים לוינשטיין כרופא בכיר במחלקה לנפגעי שדרה. 
תמר פולאק
תמר פולאק
סגנית אחות אחראית במחלקה לשיקום שדרה, בית החולים לוינשטיין בעלת תואר ראשון בסיעוד ותואר שני בסוציולוגיה רפואית. בעלת ידע ומומחיות בתחום הטיפול והשיקום בנפגעי חוט שדרה.
פרופ' עמירם כ
פרופ' עמירם כ"ץ
פרופסור כ"ץ ניהל את המחלקה לשיקום שדרה במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין עד 30.6.2022. מאז, עוסק בייעוץ, הוראה ומחקר במחלקה וגם בייעוץ פרטי. פרופסור כ"ץ ניהל את בית החולים לוינשטיין משנת 2011 עד יולי 2019. עוד קודם לכן שימש בתפקידים שונים בבית החולים לוינשטיין החל משנת 1983. את תפקידו כמנהל המחלקה לשיקום שדרה, הוא ממלא משנת 1994. פרופסור כ"ץ הוא מומחה ברפואה פיסיקלית ושיקום ובעל תואר נוסף כדוקטור לפילוסופיה (בחוג לפיזיולוגיה באוניברסיטת תל אביב). פרופ' כ"ץ השתלם בטיפול בפגיעות חוט שדרה ב- Stoke-Mandeville באנגליה וחבר בוועדה המדעית של החברה הבינלאומית לחוט שדרה ISCoS. יחד עם כל צוות המחלקה לשיקום שדרה בלוינשטיין פיתח סולם הערכה תפקודית לנפגעי חוט שדרה שמכתיב כיום יעדי טיפול שיקומי בנפגעי חוט שדרה במדינות רבות בכל העולם. פרטים נוספים ב- www.catzamiramprof.com
סיון אבנרי
סיון אבנרי
פיזיותרפיסט,מדריך קליני ובעל תארים ראשון ושני בפיזיותרפיה. (אוניברסיטת תל אביב)עובד בבית החולים לוינשטיין מאז 2001.אחראי על שירותי הפיזותרפיה במחלקה לשקום שדרה.
הדס טרייסמן
הדס טרייסמן
מרפאה בעיסוק אחראית, המחלקה לשיקום שדרה, בית החולים לוינשטיין בעלת תואר שני וותק של 14 שנה. התמחתה בתחום שיקום שדרה ובנושא זה כתבה גם את התזה
שרון רצהבי
שרון רצהבי
שרון רצהבי, פסיכולוגית רפואית מומחית. תואר ראשון מאוניברסיטת תל אביב, תואר שני מהמכללה האקדמית תל אביב יפו, בית ספר לפסיכותרפיה פסיכואנליטית באוניברסיטת חיפה. עבדה כפסיכולוגית בבית החולים רמב"ם ובבית החולים כרמל בחיפה עם אנשים המתמודדים עם מגוון מחלות ופציעות. כיום פסיכולוגית אחראית במחלקה לשיקום שדרה בבית לוינשטיין.

מובילי קהילה

שמואל-עדיני
שמואל-עדיני
פגוע חוט שדרה צווארי לאחר ניתוח להוצאת גידול אינטראמודולרי בגובה חוליות C2-C5 . חסר תחושה שיטחית ועמוקה.נכה בהגדרות הרפואיות,בריא בראש ובנחישות. כתבתי ספר \"שדרה כחוט השערה\" (פורסם באינטרנט) המתאר את נחישותי השיקומית בתקופה של מספר שנים ואת \"מלחמותי\" בכל התחומים הרפואיים והבירוקרטיים על מנת לחזור ולהשתלב בחברה כשווה.
כמוניחוט שדרהמיאלופתיה צווארית

מיאלופתיה צווארית

01/08/22 10:40
19 תגובות

שלום לכולם,  אשמח לחכמת ההמונים ובעלי הניסיון.

אני בן 41. לפני 6 שנים עשיתי ניתוח עמ"ש צווארי עקב מיאלופתיה צווארית בC-4-5. למה ניתוח? כי היו לי כאבים בלתי נסבלים בכף יד ימין, ייסורים של ממש. שום דבר לא עזר.

לאחר הניתוח יש לי תחושת כוויה באותה היד, רמת הכאב ירדה ב- 80%. כלומר המצב השתפר.

לאחרונה עשיתי MRI נוסף, התברר שיש לי פריצה עכשיו בגובה שמתחת לניתוח (זו הבעיה בניתוחי הקיבוע, העומס יורד לחוליות שמתחת) וגם שם התגלה מוקד מיאלופתי...

ברור שמנתחי עמוד שדרה אומרים וממליצים לנתח. אבל לאור העובדה שראיתי שניתוח רק מייצר בעיה חדשה+ כרגע אין לי ממש סימפטומים, לא של כאב ולא של הידרדרות נוירולוגית של בעיות מוטוריות- אני מתלבט האם ללכת שוב לכיוון של ניתוח. 

אשמח לדעת, האם אפשר לעבור חיים שלמים בלי הניתוח הזה ובלי שתהיה הידרדרות שתצריך ניתוח? מה הסיכוי לחיות עם זה פשוט? האם הייתם ממשיכים פשוט במעקב תכוף מאשר רצים לניתוח? הרי המודעות שלי כעת טובה יותר משל אדם שיש לו מיאלופתיה אבל הוא לא מודע לה בכלל ואז יום אחד מצבו מידרדר.


תגובות

מריו
02/08/22 22:26

שלום אלי 

אני בן 68 ולפני כשנה התגלתה אצלי מיאלופתיה צוארית ואני מועמד לניתוח קיבוע C3-C5,  האבחנה ניתנה בסופו של דבר בגלל הרדמות הזרת ביד ימין עם תופעה חזקה של נימול וקצת נימול ביתר האצבעות ולאורך הזרוע. יש עוד סימפטום שלכאורה קיים והוא חוסר יציבות בהליכה למרחקים קצרים ויותר.

נבדקתי על ידי נויולוגים והם לא מצאו שום בעיה נוספת.

לפיכך שאלתי את הנתח שאם היה במצבי האם היה עובר את הניתוח .

נעניתי שלא אך שעלי להיות במעקב ולראות שהמיאלופתיה לא מתפתחת.

עברה שנה ועדיין אין שינוי , יתכן שיקח למיאלופתיה שנים רבות להתפתח.

הפניה שלך מאוד חשובה לי ולמועמדים לניתוח של קיבוע החוליות בצוואר והייתי רוצה להמשיך ולשאול אותך ברשותך עוד שאלות.

אשמח עם תענה לי למייל .

תודה



אלי-37
03/08/22 7:27

מריו, תודה על המענה.

המייל שלי zehavieli@gmail.com 

menashe
04/08/22 18:10

שלום ! קודם כל מאחל  לך בריאות וכל טוב .

בדרך כלל מילופטיה צווארית היא מעל גיל 50 (בהחלט לא נפוץ מתחת לגיל הזה ,אבל קיים .

 ציטוט שלך "למה ניתוח? כי היו לי כאבים בלתי נסבלים בכף יד ימין, ייסורים של ממש?" ((היה לך מיאלופטיה צווארית אבל וזה הסימפטומים בלבד  שהיו ,לא היה הקרנות לגפיים תחתונות גם ?

"לאחרונה עשיתי MRI נוסף, התברר שיש לי פריצה עכשיו בגובה שמתחת לניתוח  (זו הבעיה בניתוחי הקיבוע, העומס יורד לחוליות שמתחת) וגם שם התגלה מוקד מיאלופתי..." כן  אתה צודק  שכאשר מקבעים מקדימה שני חוליות בצוואר (אפשר לדמות את זה להוצאת בולם זעזועים =אחד מהתפקידים של הדיסק ממש מעין "בולם זעזועים " והוצאת אחד מגדילה את העומס מעל ומתחת (ומעלה את הסיכון לבעיה סמוכה בעתיד .


אלי-37
04/08/22 19:53

מנשה, הסימפטום שהיה כפי שתיארתי, כאבי תופת ביד ימין. לא זרמים ממש, לא בעיות ברגליים, לא תחושות ברגליים, כמעט שום דבר מלבד הכאבים ביד. בטח שלא הליכה לא טובה או בעיות מוטוריות אחרות

מריו
04/08/22 18:26

שלום מנשה , האם תוכל להסביר מה זה "מקבעים מקדימה" והאם קיבוע " מאחורה" לא יגרום לתופעות לוואי?

menashe
05/08/22 12:36

עמוד השדרה הצווארי בנוי ממערכת ממערכת של חוליות   מקדימה (vertebral body=גוף חוליה ) המופרדות על ידי דיסק בין חולייתי ,יחד עם זאת זהו החלק הקדמי של החוליה ,לחוליות יש חלק אחורי  גם  שנקראת קשת החוליה (vertebral arch ) והיא מקיפה את חוט השדרה מאחורה (בכל אזור חוליה . 

מקבעים מקדימה זה בעצם ניגשים לעמוד השדרה מקדימה לצוואר (פנים האדם ) ובעצם ניגשים לחוליות (גוף החוליה ובדרך כלל נפוץ ההוצאה הדיסק החוצה והכנסת משתל (מחליף את הדיסק ) ואז אין תנועה כמובן בסגמנט אזור זה  (כפי שהסברת בעצמך וזה מוביל לעומס ..) בעצם קיבוע מקדימה זה הוצאת דיסק בין חולייתי וחיבור בין שתי החוליות כך שאין תנועה ביניהם יותר . 

קיבוע מאחור בד"כ  (בעצם הוא קיבוע של המפרקים (פאסט=facet )  .המנתח מחליט בהתאם לפתולגיה מאיפה ניגשים ,ניתוחי עמוד השדרה הראשונים היו דווקא מאחורה .

החסרונות בניתוחי צוואר אחוריים לדוגמא חוסר יציבות (יש בעמוד השדרה הצווארי הרבה רצועות אחת הרצועות החשובות ליציבות החוליות נקראת הרצועה הפלומבית (ligament flavum ) כאשר בדרך כלל למינקטומי כולל הוצאת רצועה זו באזור מאחורה .

"לא זרמים ממש, לא בעיות ברגליים, לא תחושות ברגליים, כמעט שום דבר מלבד הכאבים ביד" אז מעניין מאוד איך ייתכן מיאלופתיה עם התסמינים שתיארת (התסמינים שתיארת הם כאב ביד ימין תופת בלבד לא מסתדרים כל כך עם מיאלופתיה   באזור העליון (לפי הבנתי ולפי מה שקראתי ושמעתי וקראתי ושמעתי יחסית לאדם ממוצע. 

כמה זמן נמשך הכאבים בכף היד ?(זה בשתי הידיים ) עד שהוחלט לבצע את ההליך ?

תראה יש סרטון שיצרתי בעברית  עם הסבר על עמוד השדרה הצווארי (ייתכן מאוד שהוא יישפר את הידע שלך בנושא ).

שבת שלום 

מריו
05/08/22 20:38

שלום מנשה 

תודה על תשובתך , אתה מלומד מאוד יחסית אלי, היכן אוכל לראות את הסרטון

תודה

menashe
05/08/22 22:24

 לאלי

?"לא זרמים ממש, לא בעיות ברגליים, לא תחושות ברגליים, כמעט שום דבר מלבד הכאבים ביד" אז מעניין מאוד איך ייתכן מיאלופתיה עם התסמינים שתיארת (התסמינים שתיארת הם כאב ביד ימין תופת בלבד לא מסתדרים כל כך עם מיאלופתיה   באזור העליון (לפי הבנתי ולפי מה שקראתי ושמעתי וקראתי ושמעתי יחסית לאדם ממוצע. 

כמה זמן נמשך הכאבים בכף היד ?(זה בשתי הידיים ) עד שהוחלט לבצע את ההליך ?

אלי-37
05/08/22 22:42

הכאב ביד אחת. מדובר היה על כאב חד וקשה, למשל הייתי ישן עם דלי מים ליד המיטה כי רק מים היו מרגיעים

הכאבים נמשכו 4 חודשים עד שנותחתי.

הביטוי של המיאלופתיה אצלי הוא בכאב, זה חריג. תסמיני מיאלופתיה הם חולשה ובעיות מוטוריות, כרגע אין לי את זה, הדגש הוא על כרגע. להבנתי יש אנשים עם מוקד מיאלופתי שמעבירים חיים שלמים ללא אותם תסמינים, מקווה להיות שייך לקבוצה כזו

menashe
06/08/22 21:47

"הביטוי של המיאלופתיה אצלי הוא בכאב, זה חריג" עשית ניתוח בגובה c4-5 כאשר התסמין העיקרי הוא כאב קשה בכף היד ?

זה הסבר שלא ממש מתקבל על הדעת ,האם הינך יודע מהי מיאלופתיה צווארית ?(פגיעה בחוט השדרה המרכזי ) לרוב מבעיה מכנית של היצרות תעלת השדרה .חוט השדרה המרכזי בצוואר הוא המשך ישיר של המח ובצוואר חוט השדרה רחב מאוד ומכיל את כל העצבים שממשיכים ממנו ומעצבבים את כל הגוף מלבד החשיבה (המח אחראי על החשיבה ועל עוד כמה דברים אפילו הראייה קשור לחוט השדרה הצווארי אם אני זוכר נכון כפי שקראתי .)מיאלופתיה איננה רק היצרות תעלת השדרה אלא פגיעה בחוט עצמו מסיבות מכניות (אך יש גם סיבות אחרות פחות נפוצות )

אלי-37
06/08/22 21:52

כאמור,  הביטוי של זה אצלי (והאמן לי שאני יודע מה יש לי, מבין ומכיר מהי מיאלופתיה), הוא כאב. בהחלט יש אנשים שזה מתבטא אצלם בכאב, וכמובן שיש אחרים שזה מתבטא בחולשה, הליכה ספטית, ועוד

פיכמן-דוד
07/08/22 11:43

אין  תמיד קואורלציה בין הדמיה וקליניקה , אם אין כאבים חולשה ואו כל תסמין אחר לא לגעת , לא מנתחים בגלל ממצא הדמייתי. כל ניתוח הוא בר סיכון לפעמים משאיר את המטופל במצב גרוע יותר .

אלי-37
07/08/22 11:46

מדויק 

menashe
07/08/22 15:00

"לא מנתחים בגלל ממצא הדמייתי" לא רק על בסיסו ועל גם על בסיסו ,ההדמייה היא חלק חשוב מאוד בהחלטה כמובן שיש סימפטומים ובדיקות פיזקליות נוספות ושלילת גורמים אחרים .

"אין  תמיד קואורלציה בין הדמיה וקליניקה " כן קראיתי על זה אבל ייתכן מאוד שבדרך כלל ברוב המקרים יש התאמה (לדעת מה האחוז שיש קורלציה בין ההדמייה לבעיות אין לי מושג ) 

שאתה אומר מיאלופתיה צווארית מדובר על פגיעה בחוט באזור הצוואר (וזה יכול להשפיע גם על הידיים וגם על הרגליים 

ייתכן שלוקח זמן יותר על מנת שהתסמינים יופיעו בארבע גפיים בצורה סימפטומטית ,בדרך כלל לחץ על החוט עצמו פחות כואב מלחץ על שורשים היקפיים שיכולים לעשות כאב מאוד חריף (formina stenosis )

אלי שאתה מציין כאב חריף מאוד בכף היד אני תוהה (מתוך סקרנות ) איך מתחבר למיאלפותיה ,(יותר נפוץ לחץ על שורשים היקפי c-6-8 לעומת זאת נמלולים הירדמות ,חולשת שרירים   (tingling ,numbness ,mussle weakness ) אלו נפוצים יותר במיאלפותיה ,בעיות הליכה (סגנון הליכה לא רגיל ).



מריו
08/08/22 11:57

שלום מנשה , מדוע לא ניתן לשמוע את הסירטון שלך?

menashe
08/08/22 13:22

סרטון בלי שמע ,אבל בעברית אפשר ללמוד ממנו 

פרופ--עמירם-כ-ץ
מומחה כמוני
פרופסור כ"ץ ניהל את המחלקה לשיקום שדרה במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין עד 30.6.2022. מאז, עוסק בייעוץ, הוראה ומחקר במחלקה וגם בייעוץ פרטי. פרופסור כ"ץ ניהל את בית החולים לוינשטיין משנת 2011 עד יולי 2019. עוד קודם לכן שימש בתפקידים שונים בבית החולים לוינשטיין החל משנת 1983. את תפקידו כמנהל המחלקה לשיקום שדרה, הוא ממלא משנת 1994. פרופסור כ"ץ הוא מומחה ברפואה פיסיקלית ושיקום ובעל תואר נוסף כדוקטור לפילוסופיה (בחוג לפיזיולוגיה באוניברסיטת תל אביב). פרופ' כ"ץ השתלם בטיפול בפגיעות חוט שדרה ב- Stoke-Mandeville באנגליה וחבר בוועדה המדעית של החברה הבינלאומית לחוט שדרה ISCoS. יחד עם כל צוות המחלקה לשיקום שדרה בלוינשטיין פיתח סולם הערכה תפקודית לנפגעי חוט שדרה שמכתיב כיום יעדי טיפול שיקומי בנפגעי חוט שדרה במדינות רבות בכל העולם. פרטים נוספים ב- www.catzamiramprof.com
09/08/22 21:28


1.     התדרדרות נירולוגית ותפקודית עלולה להופיע בעקבות מיילופתיה ניוונית צווארית, אבל אינה חייבת להופיע. לפי חלק מהספרות הרלוונטית יש סיכוי גדול יותר שלא תופיע.

2.     התדרדרות נוירולוגית ותפקודית עלולה להופיע גם אחרי הניתוח שנועד למנוע את הופעתה ולניתוח כזה יתכנו גם סיבוכים נוספים.

3.     המלצות קונקרטיות לטיפול רצוי לקבל מרופא שמכיר את מכלול בעיותיך הרפואיות, אבל באופן עקרוני, כאשר מיילופטיה ניוונית צווארית לא מלווה בהתדרדרות נוירולוגית ותפקודית וכאשר אין הפרעה תפקודית משמעותית, הייתי ממליץ על מעקב נוירולוגי בלבד וטיפול שמרני בכאב, ככל שיש כאב.


​​​​​​​
אלי-37
09/08/22 21:45

תודה רבה פרופסור, זו גם המלצת שני רופאים בכירים שפגשתי, אחד מחמיר יותר, והשני עם גישה זהה לחלוטין למה שכתבת. הבעסה שלי היא בכך שאני אאלץ לוותר על משחקים עם מגע כמו כדורגל וכדורסל מחשש שהבעיה תוחמר עם נפילה חלילה

י85
21/12/23 20:27

אני גם נושק לגיל ה-40 ויש מאילופתיה ולאחרונה ניתוח באותו הגובה והרבה בעיות. לא בטוח שגיל עצמו קשור. בכל אופן, בריאות לכולם. הייתי שמחר להמשיך לקרוא איך העניינים התגלגלו