מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

על נוירולוגיה בכלל ושבץ מוח וטרשת נפ...

דלקת של רקמת המוח, לרוב על רקע מחולל וירלי העשויה לגרום לתמונה קלינית סוערת וחריפה.

18/07/11 17:32
937 צפיות
מהי אנצפליטיס ?
אנצפליטיס הינה זיהום של רקמת המוח עצמה ולא של קרומי המוח בלבד כפי שמתרחש בדלקת קרום המוח (מנינגיטיס). לרוב המחולל הינו וירלי ובעיקר וירוס ההרפס.
מדובר במחלה קשה וסוערת הכרוכה בתמותה ובניכות בשיעור ניכר בעיקר בהעדר טיפול מתאים. יש לחשוד במחלה בכל חולה עם עליית חום וכאבי ראש המלווים באחד מהסימנים הבאים: בלבול חריף, פרכוס כיפיוני, ירידה במצב ההכרה או חוסר נוירולוגי חדש (כגון חולשת צד).
בדיקת הבחירה הינה ניקור מותני שיש לבצע לאחר הדמיה של המוח. את נוזל השדרה שולחים לבדיקה בשם PCR שמטרתה לזהות את הגנום של וירוס ההרפס. בנוסף  נערכות בדיקות לזיהוי מחוללים אפשריים אחרים ,כגון וירוס הנילוס המערבי אולם הטיפול בהם הינו מוגבל יותר.  גם בדיקות הדמיה ובדיקות EEG עשויים להדגים שינויים פתולוגים אולם רק בשלבים מתקדמים יותר של המחלה.
כמובן שבכל חשד קליני לאנצפליטיס יש להתחיל טיפול באופן מיידי ולא להתמהמה עד להשלמת תוצאות הבירור.  חשוב לזכור כי מאחר ומדובר במחלה וירלית סימני הזיהום והמעבדה עשויים להיות דלים אולם התמונה הנוירולוגית הינה מרשימה ולעיתים סוערת. 
 ניתן לטפל באנצפליטיס הנגרמת על רקע הרפס באמצעות התכשיר אציקלוביר  (זובירקס) הניתן לתוך הוריד בקורס בן 14-21 יום.
לסיכום, מדובר במחלה נוירולוגית העלולהלהיות קשה וסוערת.כיום קיים טיפול יעיל רק לחלק מהמחוללים האפשריים.

תגובות

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירו...