מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

על תרופות, על בריאות, ועל אנשים בריא...

כמוניבלוגיםעל תרופות, על בריאות, ועל אנשים בריאים שלוקחים תרופותעל קיבה מלאה או על קיבה ריקה? פוסט על תרופות בתקופת החגים (אבל לא רק...)

על קיבה מלאה או על קיבה ריקה? פוסט על תרופות בתקופת החגים (אבל לא רק...)

כשזה קשור לתרופות, שואלים אותי פעמים רבות:

19/09/17 13:56
37832 צפיות

תקופת החגים זאת תקופה של משפחה, חברים, תפילות, מנוחה, טיולים, ולפעמים חשבון נפש (וממש בקרוב מגיע הזמן הזה של השנה...).

אבל לפחות בשבילי ובשביל משפחתי, תקופת החגים נעה סביב ארוחות בלתי פוסקות...

ארוחת חג, נגמר חג, מגיע שישי, ואז ארוחת שישי, ונגמר שישי, ואז ארוחת שבת בבוקר, בקיצור....הבנתם...התעייפתי רק מלחשוב על התקופה שאוטוטו מתדפקת על דלתנו.....

כשזה קשור לתרופות, שואלים אותי פעמים רבות: "דוקטור, אני צריך לקחת את הכדור לפני האוכל או אחרי האוכל?"

אז,

למה צריך לקחת תרופה על קיבה מלאה?

נוטלים תרופה על קיבה מלאה, לרוב, בגלל שהתרופה יכולה לגרום לכאבי בטן, או תחושת אי נעימות, או צרבת, או בחילה עד כדי הקאה. אם נוטלים אותה בטעות על קיבה ריקה, כלומר: ללא מזון בשעתיים האחרונות, יש יותר סיכוי לתופעות שכתבתי עליהן. לדוגמא: את התרופה גלוקומין (metformin) יש ליטול על קיבה מלאה, כלומר: עם הארוחה או מיד אחריה, בגלל שבנטילה על קיבה ריקה יש סיכוי גבוה לסבול מתופעות במערכת העיכול שתוארו קודם. זה לא אומר שאם נטלתי על קיבה ריקה, אוטומטית אני אסבול מתופעות במערכת העיכול. ישנם אנשים (עם "קיבה חזקה" כמו שאומרים..) שלא חווים את התופעת לוואי של כאבי בטן. אנחנו אנשים שונים, ולא כולנו סובלים מאותן התופעות כשאנחנו נוטלים תרופות.

למה צריך לקחת תרופה על קיבה ריקה?

נוטלים תרופה על קיבה ריקה, כי לפעמים המזון משפיע על הספיגה של התרופה לרעה. זאת אומרת, שנטילה כאשר יש מזון בקיבה מאטה או מקטינה את הספיגה של התרופה אל זרם הדם, ואז  פחות תרופה מגיעה אל המקום שאליו היא אמורה להגיע. לדוגמא: התרופה יוטירוקס, או אלטרוקסין (מכילות את החומר הפעיל levothyroxine) מאוד מושפעת ממזון בקיבה. ולכן, ההמלצה, כפי שכתוב בעלון לצרכן, היא ליטול את התרופה על קיבה ריקה. 

יש תרופות שלא משנה איך ליטול? קיבה ריקה או קיבה מלאה?

בהחלט!  

ואז יהיה כתוב משפט בעלון לצרכן בסגנון הזה: "ניתן ליטול את התרופה עם מזון או בלעדיו".

לרוב התרופות, אין חשיבות לאופן הנטילה. ואז, הכי קל! אין זה משנה לקחת על קיבה ריקה... או על קיבה מלאה..... פשוט לזכור לקחת את הכדור (גם זו משימה שלא כולם עומדים בה באופן קבוע).

     

טיפים לדעת – איך לקחת את הכדור, לפני או אחרי האוכל? איך אני יודע?

1.      קראו את העלון. כן...זה הדף הלבן המקופל בתוך קופסת התרופות עם הכתב הקטן. כן... זה העלון לצרכן!

2.      קראו את החלק של הוראות נטילת התרופה. מופיע, לרוב, בסעיף מספר 3 בעלון לצרכן ותחת הכותרת: "כיצד תשתמש בתרופה?" או "איך תשתמש בתרופה [XXX]?" או "אופן השימוש" וניסוחים בסגנון זה...

3.      קראו גם את החלק שמסביר מה לעשות אם שוכחים לקחת את התרופה בזמן. הסעיף הזה הוא סופר חשוב, כי... אנחנו לא רובוטים... ולפעמים, שוכחים לקחת את התרופה בזמן. אין אדם אחד שדיבר איתי, שלא שכח מעולם אף תרופה. הסעיף הזה, לרוב, מופיע בהמשך הוראות נטילת התרופה, תחת הכותרת "אם שכחת לקחת את התרופה בזמן?"   

4.      אם אין לכם את העלון לצרכן בתוך הקופסה - לפעמים הדף הלבן הזה הולך לאיבוד... אז מה שאפשר לעשות זה => להיכנס למאגר התרופות של משרד הבריאות! הוא פתוח לכולם וחופשי לשימוש. ואז, רושמים את השם המסחרי של התרופה כפי שמופיע על הקופסא ומוצאים את העלון לצרכן באופן דיגיטלי במאגר.  קל, מהיר ונגיש לכולם!

5.      שאלו את הרוקח! בכל פעם שאתם מגיעים לבית המרקחת, בקשו את המידע מהרוקח. אל תתביישו, ואל תחששו לשאול. ככל ששואלים יותר, יודעים יותר, וכך מקבלים את הטיפול הטוב יותר. זה לחלוטין מתבקש!

6.      אם כתוב על קיבה ריקה - מה זה אומר? הכוונה היא לקחת את התרופה עד שעה לפני האוכל, כלומר: אם בלעתם את הכדור, אז אל תאכלו לפחות שעה אחרי בליעת הכדור. אפשרות נוספת שגם מקובלת לקיבה ריקה היא לקחת את התרופה לפחות שעתיים אחרי האוכל, כלומר: אם כבר אכלתם, אז רצוי לא לקחת את הכדור בשעתיים שאחרי המזון שאכלתם. הבנתוש??

7. אם כתוב על קיבה מלאה - מה זה אומר? הכוונה היא לקחת את התרופה: או ממש לפני הביס הראשון, או תוך כדי האוכל, או בתום הארוחה. ומה זאת קיבה מלאה? זה יכול להיות תפוח בדבש או ארוחת החג או סנדביץ של הבוקר... ואפילו שייק פירות נחשב ל"קיבה מלאה". הכוונה לכך שהקיבה אינה ריקה ממזון.... אגב, גם חלב של הקפה נחשב למזון...והוא לא נחשב לקיבה ריקה.  אם שתיתם ר-ק, ובאופן מוחלט, **מים**, פה הכוונה שהקיבה היא ריקה ממזון. 

 

וטיפ אחרון ובלעדי שלי – קחו את התרופה בכל מקרה ואל תתלבטו!

ולרוב, השתדלו לקחת תוך כדי או אחרי האוכל, וזאת בכדי שהתרופה לא תגרום לכם לאי נעימות בבטן.

לפעמים אם מתלבטים יותר מדי, בסוף יוצא ששוכחים בכלל – ואז נפגמת לחלוטין היעילות של הטיפול. אז, "הפשרה" שאני מציעה, והיא עובדת עבור המטופלים שאני פוגשת: *אם יש ספק, אין ספק*: קחו את הכדור באותו רגע. גם אם שתיתם חלב עם הקפה ויש התנגשות, או גם אם אכלתם בשעה האחרונה ואתם לא על קיבה ריקה. לפעמים עדיף לקחת את הכדור ולא לחכות למועד יותר נוח, כי פשוט הוא לא מגיע או ששוכחים לחלוטין.

אבל הכי טוב. הכי לוקסוס. והכי שווה, זה .... ללכת לאיש המקצוע המתאים, הרוקח, שיעשה לכם סדר בתרופות.... (בתנאי, כמובן, שאתם מוצאים את האחד שיש לו את הזמן, הידע והפניות לזה....).

 

מאחלת לכולנו,

שנה טובה,

שנה של שלווה,

שנה של בריאות והרבה פחות התלבטויות.

 

 

ד"ר ורדית קלמרו

רוקחת קלינית

מומחית למידע וטיפול תרופתי

 

 

נב: אם יש לכם שאלות, או הערות על הכתוב, אתם מוזמנים לכתוב בתחתית העמוד, ואשתדל להגיב בהקדם.... חג שמח!!! 

תגובות

כתבה חשובה ועושה סדר. מאד חשוב להוועץ עם הרופא/רוקח לגבי כל תרופה חדשה! שנה טובה

תודה רבה על הפידבק החיובי ד"ר אבירן-ברק, ו... גמר חתימה טובה ורדית

ליי1
27/09/17 23:28

שלום ד"ר ורדית קלמרו אני רוצה לשאול האם יש תרות נוגדות דכאון ללא מרשם רפואי ? שנה טובה

ליי1
27/09/17 23:29

תרופות*

שלום ליי1, תרופות נוגדות דיכאון, הן בהגדרה ובמהות, תרופות הניתנות עם מרשם רפואי. ישנם צמחים ותוספי תזונה שמיועדים להפחתת תסמינים של דיכאון.., אבל היעילות וההוכחות להצלחה בטיפול היא נמוכה יותר מאשר טיפול תרופתי. אם את, או מי ממשפחתך, סובל עכשיו, חבל ללכת לכיוון ה"טבעי" מבלי לעבור הערכה יסודית יותר עם רופא ו/או איש מקצוע מתחום הנפש... בכל מקרה, בשביל המלצה מתאימה, צריך להבין יותר. וסתם רעיון, ישנה קהילה הנקראת "דכאון וחרדה" ואולי אפשר לקבל תמיכה ותובנות מהעלאה וקריאת הפוסטים בקבוצה. הרבה בריאות וגמר חתימה טובה ורדית