מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפש

כמוניבלוגיםהבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפשדיווח מה ECTRIMS 2017: שינויים בקירטריונים לאבחון טרשת נפוצה

דיווח מה ECTRIMS 2017: שינויים בקירטריונים לאבחון טרשת נפוצה

ד"ר גנלין מדווחת מהכנס הגדול בפריס: בקרוב יחולו שינויים שיובילו לאבחון וטיפול מוקדמים יותר במחלת הטרשת הנפוצה

28/10/17 10:39
7661 צפיות
דיווח מה ECTRIMS 2017: שינויים בקירטריונים לאבחון טרשת נפוצה

ד"ר אסתר גנלין היא רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו, וכן מנהלת קהילת טרשת נפוצה ב"כמוני". השנה משתתפת וגם מציגה בכנס ה- ECTRIMS שנערך בפריס ומדווחת לאתר "כמוני":

במהלך כנס ה- ECTRIMS 2017  הוצגו השינויים החדשים בקרטריונים לאבחון מחלת הטרשת הנפוצה. כידוע, האבחנה מתבצעת בשילב של קריטריונים קליניים והדמיתיים. יש לציין כי השינויים דווחו לראשונה בכנס וטרם פורסמו רשמית בעיתונות המדעית.  

במסגרת הקריטריונים ההדמיתיים  (קרטריונים ע"ש מקדונלד 2010)  יש לענות על מאפיינים של פיזור נגעים בזמן (למשל הופעה של נגעים חדשים בהדמיות עוקבות, או הופעה של נגעים שעוברים האדרה בו זמנית באותה הדמיה עם נגעים שאינם עוברים האדרה), ופיזור נגעים במרחב (הופעה של נגעים בפיזור אופייני מתוך רשימה של אזורים מוגדרים במוח).

השינוי בהמלצות החדשות, מאפשר לקצר את הזמן הנדרש לאבחנה על ידי כך שניתן לוותר על הקריטריונים של פיזור בזמן בנוכחות בדיקה חיובית לאוליגו קלונל.

בדיקת האוליגוקלונל מתבצעת על ידי ניקור חוט שדרה. זו בדיקה פולשנית . היא איננה ספיציפית לטרשת אך, נמצא כי בדיקה חיובית בשילוב עם קליניקה והדמייה מנבאת התקפים בשיעור גבוה . זו הסיבה שהחליטו להחזיר את הקריטריון המעבדתי כפרמטר אבחנתי, לאחר שבשנים האחרונות הוא די נזנח.

המשמעות- בנוכחות בדיקה חיובית לאוליגוקולונל ניתן לתת אבחנה של טרשת נפוצה כבר בשלב של האירוע  הקליני הראשון –  (Clinically isolated syndrome) CIS. מה שמאפשר התחלה מוקדמת בטיפול מונע.

 

שינויים נוספים :

לא מבדילים יותר בצבירת הקרטריונים בין נגעים סימפטומטים לאסימפטומטים.

בקרטריונים ע"ש מקדונלד 2010 – נגעים סימפטומטים בגזע המוח,  או בחוט השדרה לא נלקחו בחשבון כעדות לפיזור של נגעים בזמן או במרחב.

כעת יהיה ניתן להכליל בפיזור במרחב נגעים קורטיקלים וסב קורטיקלים כאחד. בקריטריונים הקודמים – ע"ש מקדונלד 2010-  לא הכלילו נגעים קורטיקלים כמדד לפיזור במרחב.

 

תוספות אלו תורמות לאבחון מוקדם, כתוצאה מכך מתאפשרת התחלה מהירה בטיפול מונע מתוך כוונה לשפר את הפרוגנוזה בטווח הארוך.

 

תגובות

Rene2
29/10/17 14:16

מחיפושיי אתמול. מפורט יותר על ידי ד"ר ליסה מלטון..כל יום והמסקנות שלו...שווה לעקוב אחריה

ערן-ברקוביץ
29/10/17 19:29

גם אנחנו נצא עם סיכום כל הימים (כמו כל שנה), מנסים לאסוף את כל עיקרי הדברים כדי להביא תמצית מדוייקת של עיקר העיקרים. עוד כמה ימים...

ערן-ברקוביץ
07/11/17 10:04

כעת עלו עדכונים נוספים מהכנס, מוזמנים להיכנס לקישור המצורף

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.

עוד פוסטים בבלוג: הבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפש

סלמה בלייר פורשת מ"רוקדים עם כוכבים"
בלייר המאובחנת עם טרשת נפוצה השתתפה בתוכנית ונאלצת לפרוש בעקבות המלצת הרופאים
קראו עוד
כמה מילים על חייו ומותו של רוני פינקוביץ' שבחר בהמתת חסד
בשבוע שעבר פורסם שהשחקן והבמאי רוני פינקוביץ', שהתמודד עם טרשת נפוצה מזה למעלה משלושה עשורים והיה מרותק לכיסא גלגלים...
קראו עוד
מיזם מעניין למטופלי טרשת נפוצה בתקופת הקורונה
תקופת הקורונה שעברה, וכנראה זו שהולכת עוד לבוא פוגעות ברצף הטיפולי והשיקומי של המטופלים לכן יש למצוא פתרונות להמשך התוכנ...
קראו עוד
בחירות 2019 – הכל זה מלמעלה
שלום לכולם,למי שלא מכיר אני ערן, פסיכולוג רפואי, ולאורך השבוע פוגש באנשים רבים במסגרות שונות, בנוסף גם מנגיש מידע רפואי ...
קראו עוד
השחקנית סלמה בלייר מדברת על מחלת הטרשת הנפוצה
ישנם מספר מפורסמים עם טרשת נפוצה שמעלים את המודעות למחלה, אך מעולם לא ראיתי אדם עם טרשת נפוצה מתראיין תוך כדי התקף. עם ק...
קראו עוד