מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפש

11/02/19 10:00
4145 צפיות
סקס וטרשת נפוצה

למחלת הטרשת הנפוצה טווח רחב מאוד של סימפטומים אפשריים, לכל אחד יש את תמהיל הסימפטומים ומידת החומרה הייחודית לו. אותם סימפטומים יכולים להשפיע ולשנות את התפקוד בתחומי החיים השונים, וכן גם אפשרית פגיעה באיכות יחסי המין.

לא מדברים מספיק על יחסי מין, הם נחשבים לנושא מביך, טאבו שלא ראוי ולא נוח לדבר עליו – וחבל שכך. יחסי מין יכולים להעיד על מצבנו ותפקודנו, קשורים לאיכות ואופי היחסים האינטימיים ויכולים להוות גורם חוסן ודחיפה ליכולות ההתמודדות שלנו. בעיות בתפקוד המיני שכיחות באוכלוסייה (שוב, גם אם לא מדוברים), אך שכיחות יותר בקרב אנשים עם טרשת נפוצה. הקשיים או השינויים בתפקוד המיני יכולים להיות קלים עד חמורים, משתנים או קבועים וחשוב לשוחח על כך עם הנוירולוג שלכם. לא רק שהוא יכול לעזור (והיום יש טווח ענק של ידע וכלים כדי לשפר את איכות יחסי המין), אלא שהשינויים בתפקוד המיני יכולים להעיד על התקדמות המחלה, בדיוק כמו כל סימפטום אחר, בדיוק כמו שכדאי לדווח לנוירולוג על טשטוש בראייה או קושי בהליכה. לצערי, גם נוירולוגים רבים נמנעים מלהביך ולשאול, ואז נוצר הרושם, שיכול להיות מוטעה, שאם לא שואלים אז זה לא קשור לטרשת נפוצה, או שאם לא מדברים על כך סימן שהכל בסדר.

 

 

הבעיות בתפקוד המיני במחלת הטרשת הנפוצה נובעות מ- 3 גורמים מרכזיים:

 

1. הפגיעה הנוירולוגית יכולה להוביל לחוסר תחושה, ירידה בגירוי והעוררות. קושי בסיכוך אצל נשים ובעיות זקפה בקרב גברים, אשר מביאות באופן ישיר לבעיות בתפקוד המיני.

 

2. בעיות פיסיות בעקבות הטרשת הנפוצה כמו עייפות, ספסטיות ובעיות בשלפוחית השתן, אשר באופן עקיף מביאות לקשיים בתפקוד המיני. אותם קשיים יכולים להוביל להתרחקות ואף הימנעות מיחסי מין כדי לא "להיכשל" או להיות מובך בעת האקט המיני מאותם הסימפטומים. יש לציין שישנם גם טיפולים תרופתיים (בעיקר לסימפטומים של טרשת נפוצה) שאחת מתופעות הלוואי שלהם היא פגיעה בחשק המיני.

 

3. גורמים פסיכוסוציאליים כמו הגברת המתח בין בני הזוג, איך האדם עם המחלה תופס עצמו כאטרקטיבי, מיני ומושך. מצב הרוח והשפעתו על החשק והתפקוד המיני. כל אלו ועוד יכולים לגרום לקשיים או להגביר קשיים בתפקוד המיני.

 

 

כמו כמעט לכל הסימפטומים או ההשפעות של טרשת נפוצה, גם לקשיים בתפקוד המיני ניתן להתאים טיפול. אין שום סיבה לוותר על יחסי המין, לא משנה אם אתם נשואים או רווקים, ובכל גיל. חלק גדול מהבעיות יכולות להיפתר בעזרת הנוירולוג שלכם, במידת הצורך תופנו לנוירו-אורולוג והכי טוב ומומלץ לפנות למרפאות לשיקום מיני שפזורות בכל רחבי הארץ. במרפאות הייעודיות יש שיתוף פעולה בין רופאים לפסיכולוגים ומטפלים מיניים שמטפלים בקושי מכל הכיוונים (כי בסופו של דבר יחסי המין וההנאה מהם, מורכבים ממכלול רחב מאוד של גורמים). לא רק שהטיפול במרפאות מאוד יעיל, לעיתים אני שומע ממטופלים שהגיעו עם קושי ומסיימים את הטיפול עם יותר סיפוק והנאה מחיי המין, אף בהשוואה לתקופה שטרום המחלה או הפגיעה הנוירולוגית.

בסרטון, הסבר של הפדרציה העולמית לטרשת נפוצה על קשיים בתפקוד המיני בעקבות המחלה.

תגובות

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.

עוד פוסטים בבלוג: הבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפש

סלמה בלייר פורשת מ"רוקדים עם כוכבים"
בלייר המאובחנת עם טרשת נפוצה השתתפה בתוכנית ונאלצת לפרוש בעקבות המלצת הרופאים
קראו עוד
כמה מילים על חייו ומותו של רוני פינקוביץ' שבחר בהמתת חסד
בשבוע שעבר פורסם שהשחקן והבמאי רוני פינקוביץ', שהתמודד עם טרשת נפוצה מזה למעלה משלושה עשורים והיה מרותק לכיסא גלגלים...
קראו עוד
מיזם מעניין למטופלי טרשת נפוצה בתקופת הקורונה
תקופת הקורונה שעברה, וכנראה זו שהולכת עוד לבוא פוגעות ברצף הטיפולי והשיקומי של המטופלים לכן יש למצוא פתרונות להמשך התוכנ...
קראו עוד
בחירות 2019 – הכל זה מלמעלה
שלום לכולם,למי שלא מכיר אני ערן, פסיכולוג רפואי, ולאורך השבוע פוגש באנשים רבים במסגרות שונות, בנוסף גם מנגיש מידע רפואי ...
קראו עוד
השחקנית סלמה בלייר מדברת על מחלת הטרשת הנפוצה
ישנם מספר מפורסמים עם טרשת נפוצה שמעלים את המודעות למחלה, אך מעולם לא ראיתי אדם עם טרשת נפוצה מתראיין תוך כדי התקף. עם ק...
קראו עוד