מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מערכת בקרת תזונה וניטור עצמי של הסוכ...

19/03/19 10:37
892 צפיות
תזמון הארוחות לשיפור איזון הסוכרת

הסוכרת מושפעת מפרמטרים רבים, הרופאים מתייחסים ל ארבעה : תזונה, פעילות גופנית, תרופות ומצב נפשי. את השפעת אבות המזון וכמות צריכתם היומית הצגתי כבר ברשומות הקודמות ( התלות בפחמימות, חלבונים ,שומנים, משקל, צריכת קלוריות, סיבים, סוכרים, מלחים, אינדקס גליקמי, עומס גליקמי פעילות גופנית ועוד..).

הטבלה למעלה מרכזת את מצבי לכל אחד מהבדיקות של השומנים והסוכרים ב 16מתוך 20 פרמטרים שונים שנצברים במשך 90 יום שקדמו ל 4-03-2019 היום בו ביצעתי את הבדיקות במעבדה. החיזוי כאן היה די קרוב לתוצאות. הסוכר בצום היה 120 (כאן ערכים בין 105 ל 120 וממוצע 113, בהמשך נראה שתוצאה זו לא משקפת הרבה) ואילו ההמוגלובין המסוכרר היה 6.5% (כאן בין 6.07 ל 6.74 וממוצע 6.37). שאר הפרמטרים כולסטרול 120 (כאן ממוצע 124.86), טריגליצרידים 148 (173), (HDL  35 (34), LDL  55.8 (56.7 ו (NON HDL  85 (91.17.

החיסרון של הטבלה הזו שהסרגל שלה נבנה על סמך הרישומים ותוצאות מעבדה של 13 השנים האחרונות, הגוף הולך ומזדקן ולא בטוח שיש לתת משקל זהה לבדיקות שעשיתי החודש ואלו שנעשו לפני 13 שנה.

אחד הפרמטרים שעוזרים לאיזון הסוכרת זה שליטה בכמות הפחמימות(הסוכרים) הנצרכות בארוחות. לאלו שמזריקים אינסולין חישבו להם כמה מנות אינסולין שיש להזריק עבור כל מנת פחמימות. החישוב נעשה על סמך כמות הפחמימות שנצרכו ביממה ביחס לכמות האינסולין שנצרך ביממה עד לקבלת האיזון המספק... גם זה לא נכון לעשות כיוון שבדיוק אותה מנת פחמימות בבוקר מעלה את רמות הגלוקוז אחרת מלקיחת אותה מנה בארוחה אחרת. (כדי להשוות הגרפים שלי מראים ש 15 גרם סוכרים בארוחת הבוקר יגרמו לעליה של 90 ברמת הגלוקוז (לכן אני צורך רק 7 גרם בארוחה זו, כדי לעמוד ביעד ה 50 עלי לצרוך רק 5 גרם..), בארוחת הצהריים אותם 15 גרם  יעלו רק  ב 7 (לכן אני צורך 41 גרם), ובארוחת ערב אותם 15 יעלו ב 27 (אני צורך 47 גרם ואמור לצרוך רק 35 גרם כדי לעמוד ביעד).

איזון הסוכרת כיום מתבטא במספר אחד והוא פעם בשלושה חודשים מדידת ה HbA1C. מהסתכלות במחקר שלי על עצמי ומחישובים מתמטיים יש לחלק את חומרת הסוכרת ל 2 חלקים. זו הנובעת מאוכל, קרי עליית הגלוקוז לאחר הארוחה וזו הנובעת מאי האכילה, כלומר רמת הגלוקוז בין הארוחות. הבעיה היא מתי אנו מחליטים שהארוחה נגמרה ? כעבור שעתיים ? שלוש ? ואולי 4 שעות ?. השפעת ארוחת הבוקר היא לפחות 5 שעות כאשר כעבור שעתיים 80% מעליית הגלוקוז נספגה בתאים, ארוחות הצהריים והערב משפיעות לאורך כ 6 שעות ו 7 שעות בהתאמה, כאשר שעתיים לאחר הארוחה בשתי הארוחות רק כ 50% מהגלוקוז נספג. ככל שנאריך את משך הזמן של ההחלטה על אורך הארוחה הרי נגדיל את ההשפעה של האוכל ונקטין את השפעת הצום (בין הארוחות). ניתן להראות שהשפעת האוכל שלאחר הארוחות מהווה רק בסביבות 1% ביחידות A1C  ואילו כל השאר זה בין הארוחות. (כלומר אם הA1C  שלנו 7% אזי האוכל הוא 1% והצום 6%, ואם ה A1C הוא 10% אזי האוכל בסביבות 1% - 1.5% והצום  9% - 8.5% , אם ה A1C  הוא 5.7% האוכל הוא 0.8% והצום 4.9% ) . מה המסקנה כדי להוריד את רמת הגלוקוז שלנו עלינו לטפל בעיקר בצום בין הארוחות ולא רק בארוחות עצמן.

עד היום אספתי על עצמי נתוני אוכל וגלוקוז בדם על פי קטגוריות של סוג הארוחה, ארוחת בוקר, ארוחת ביניים לפני הצהריים, ארוחת צהריים, ביניים אחר הצהריים, ארוחת ערב, ארוחת לילה לפני השינה וכן נשנושים שלא קשורים לזמן מסוים במשך היום. למזלי בשנים האחרונות הוספתי ורשמתי גם את זמן תחילת הארוחה (ברזולוציה של 6 דקות ). לאחרונה עלה בראשי רעיון להציג את רמות הגלוקוז בתחילת הארוחה ואת עליית הגלוקוז שקשורה אליה לאורך 24 שעות ביממה, כלומר לבצע היסטוגרמה של רמות הגלוקוז עפ"י זמן הארוחה ולא בתלות ברמת הפחמימות. התמונה שקיבלתי הדהימה אותי לא בגלל שידעתי שככל שהשכים קום בבוקר רמות הגלוקוז בדם יהיה נמוכות יותר (במשך היום בזמן הערות השליטה היא בידי, ובלילה כשאני ישן היא לא ממש בשליטתי). כשרופאת הסוכרת אמרה שמספיק לעשות בדיקת גלוקוז אחת בבוקר, שאלתי אותה מתי זה בוקר? באיזו שעה בבוקר?. לפי תמונת הגלוקוז שלי (90 יום האחרונים, גרף בדף הבא) ארוחות הבוקר החלו משעה 5:30 ולפעמים ב קרוב ל שעה 11. אם התעוררתי בשבת בשעה 10 בבוקר זו עדיין ארוחת בוקר, ואז כנראה אדלג על ארוחת הביניים של לפני הצהריים. אם אכלתי ארוחת בוקר ב:00 6 בבוקר ברור שבשעה 9:00 אוכל את ארוחת הביניים, לכן בתצוגה הכללית ולא של הארוחה הספציפית, התצוגה של 9-10 זו תצוגה של ארוחת בוקר וארוחת ביניים של לפני הצהריים. התמונה מראה רצף של כמעט 18 שעות של הארוחות (דבר שלא הייתי מודע אליו). עד עתה הסתכלתי על הארוחות וממוצע הפרמטרים של כל ארוחה, עכשיו ניתן לראות ממה מורכב הממוצע ואת הפיזור שלו. ניתן להציג את התמונה ברזולוציה של 1/2 שעה עם 48 יחידות זמן. כיוון שכל יחידת זמן היא ממוצע סטטיסטי של הגלוקוז בדם אפשר לראות בו נתון אמין כי זו לא מדידה בודדת שיכולה לברוח לכל כיוון (מעלה או מטה). כדי לבחון את רמת האמינות הוספתי שורה מתחת לתמונה שמציינת כמה ארוחות מרכיבות את יחידת הזמן.

עם עובדות לא מתווכחים !!! , אני מסתכל על התמונה כעובדה. חבר שאל אותי כשאתה רושם לעצמך את הנתונים אתה לא מרמה ?, עניתי לו  שאם ארמה אז חבל על הדקירות והרישומים, כי הרי אני חוקר את עצמי ואני רוצה לקבל תמונה אמתית. תמיד אני יכול לבקש להוציא מדידה מסוימת מהסטטיסטיקה (ע"י סימון דילוג או להזניח).

המשך בדף הבא...

 

תגובות