מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

סימה לבני
סימה לבני
רוקחת בכירה, מנהלת המרכז לייעוץ תרופתי אישי, מחברת הספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי". לבני עוסקת בהפצה והטמעה של מאגרי מידע תרופתיים בחברת "זיעור". בעברה, ניהלה את בתי המרקחת של בתי החולים "הלל יפה" ו"רמב"ם". סימה שמה לה למטרה לקדם את הרוקחים כיועצים ורוקחים קלינים כמומחים לתרופות, כחלק מהצוות הרפואי. היא נותנת הרצאות ברחבי הארץ לקידום הניהול העצמי של התרופות באמצעות איתור מוקדם של בעיות שנובעות מתרופות, והספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי" הינו באותו עניין.
ליאת נסים
ליאת נסים
רוקחת קלינית בקופ"ח מאוחדת תואר ראשון בביולוגיה תואר שני ברוקחות קלינית וניהול רגולטורי
רוקחים קליניים- אוני
רוקחים קליניים- אוני
כל המשיבים הינם רוקחים מוסמכים הלומדים בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת בן-גוריון, במסלול לתואר שני ייחודי לרוקחות קלינית קהילתית וניהול רגולטורי (MSc) של בית הספר לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון. המענה ניתן על ידי רוקחים מוסמכים במסגרת שיתוף פעולה ייחודי בין "כמוני", לבית הספר לרוקחות שבאוניברסיטת בן גוריון וזאת כחלק מקורס ייעוץ רוקחי תרופתי מתקדם, המקנה בין היתר מיומנויות מעמיקות בייעוץ ותשאול רוקחי ובמתן מענה לבעיות הקשורות בטיפול התרופתי, את הקורס מרכזים ומנהלים פרופ' איל שורצברג וד"ר אורלי שמעוני. .
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
כמוניתרופות ורוקחותהחלפת לוסטרל בסרטליין וגמילה מלוריוון

החלפת לוסטרל בסרטליין וגמילה מלוריוון

27/12/19 20:16
4 תגובות

שלום, אני נגה, בת 28, ויש לי מחשבות טורדניות שלא הצלחתי לפתור לבד. התחלתי לקחת כדור נגד דיכאון וחרדה, סרטליין לפני שלושה שבועות ויום, מתוכם, שבוע וחצי נטלתי חצי כדור ועליתי בהדרגה לכדור שלם 50 מ"ג בהמלצת פסיכיאטר. בהתחלה זה גרם לי לישון הרבה, אבל הרגיע מאוד.

שיניתי למקור לפני שבוע, ללוסטרל המקורי, סתם כי אומרים שעדיף את המקור, ולמרות שזה תפס אותי לפני מחזור, גדלה לי מן מושבה של פצעים על האזור של הסנטר, ושערות מתחת לשפה התחתונה, מה שלא היה לי אף פעם, גם לא לפני מחזור. כאילו הורמונאלי. תופעת לוואי הגיונית? זה אמור לעבור?

ואם לא, האם כדאי לחזור לסרטליין? הבנתי שזו אותה תרופה בעיקרון.

שנית, להרגעה בלילה, אני נוטלת באופן קבוע חצי לוריוון כדי לישון, הפסיכיאטר אמר שבעוד כמה שבועות אוכל לרדת ממנו כשהלוסטרל יתחיל לעבוד. בינתים, עדיין יש לי מחשבות טורדניות ואני מאוד עייפה ותשושה.

הוא טוען שלא ניתן לספור את התקופה של הסתגלות הגוף לחצי הכדור וזה יקח עוד זמן. את הלוריוון אני לוקחת תקופה דיי ארוכה של חודשים (בערך 3) עוד לפני שהתחלתי לקחת לוסטרל. ממה שקראתי, מאוד קשה להיגמל ממנו ואכן כשאני מורידה במינון יש לי סיוטים מאוד קשים. אני דואגת מאוד לאן כל זה הולך ואם זה אפשרי להיגמל.

מרגישה ששני הכדורים עושים לי סוג של מלקחיים על הראש ובחזון האידיאלי, אני משתמשת בכדור רק כדי להעלים את המחשבות הטורדניות כשמתישהו אחרי חצי שנה שנה אוכל להפסיק אותו.. כמובן בשאיפה שכבר לא אהיה עם הלוריוון. אשמח מאוד להארות ותובנות בנושא,

תודה רבה לעונים


תגובות

סימה-לבני
28/12/19 9:29

שלום רב,

 

באשר לשאלתך הראשונה, אכן לוסטרל, Sertraline יכול לגרום לאקנה. תופעה נדירה, אך מדווחת, כמו שאת יכולה לראות בקישור שכאן. שם גם יש תמונה.

על פי המקור שלי, יש חשיבות לאבחון מוקדם, שכן בהפסקת טיפול בשלב מוקדם האקנה נעלם תוך שבוע, ואילו במקרים חמורים יותר זה יכול לקחת גם כמה שבועות.

לעלון לצרכן של סרטרלין הקליקי כאן. תופעת הפצעונים בזקיקי שערות היא הכי קרובה לאקנה שמצאתי שם, והיא  מוזכרת בקצרה כחלק מהתופעות העוריות בסעיף 4 , תופעות לוואי.

לשאלתך השנייה, הארות ותובנות בנושא:

כל מה שכתבת נכון וקשה להגמל מבנזודיאזפינים בכלל ומאנטידפרסנטים גם, ולכן חשוב מאד לעבוד עם רופא פסיכיאטר אחד שאת סומכת עליו, ומשתפת אותו בכל מה שאת מרגישה, וביחד לבנות תכנית שגם תכלול בהמשך הפחתת תרופות וגמילה.

אלא שבכל הספור שלך חסרה לי הסיבה. למה בחורה בת 28 סובלת ממחשבות טורדניות שלא הצליחה לפתור לבד, ולמה לא מוזכר אצלך בתאור המקרה שהיה נסיון להבין ולפתור את המחשבות באמצעות שיחות עם פסיכולוג, או להתגבר על התופעה באמצעות טיפול התנהגותי קוגניטיבי, CBT, או במידה שהמחשבות נובעות מנושאים שקשורים לאי הוודאות בעתיד שלך ובחיים, אולי מאמן אישי היה מסייע.

כל הנתיב הזה שאינו כולל תרופות וכימיקלים, נעדר מהסיפור שלך, ואני מאד מקווה שתשקלי לשלב אותו בהמשך.

כי על פי הספרות המקצועית, היעילות של הטיפולים שאינם פרמקולוגים, דומה ליעילות הטיפולים הפרמקולוגים. אז אם אפשר להמשיך את החיים בלי תרופות (או תוספים) שווה לנסות.

סיכום

  • מומלץ לחזור לרופא לעדכן אותו בתופעת האקנה שלך, כדי שישקול הפסקת טיפול (וזה לא משנה אם זה לוסטרל או סרטרלין, כי התופעה משוייכת לחומר הפעיל ומופיע כמה שבועות לאחר תחילת הטיפול, אם מופיעה)
  • מומלץ לדבר עם הרופא על פתרונות לא פרמקולוגים, ולתת להם עדיפות כרגע, גם בגלל תופעת הלוואי וגם בגלל גילך הצעיר. 

נשמח לשמוע ממך איך התקדמת עם הסיפור,

 

בברכה,

סימה לבני
רוקחת
המרכז לייעוץ תרופתי אישי
www.mypharmacist.co.il
מחברת הספר: "לעשות סדר בתרופות- בעידן שבו המידע אינסופי" 

נגה.
28/12/19 14:41

היי סימה, תודה על תגובתך.

באשר ללוסטרל, אני לא בטוחה שיש לי אקנה, זו מן מושבת פצעים שהופיעה לפני המחזור ולא נעלמת מהר בכלל.. השאלה שלי האם להחליף את ללוסטרל לסרטליין שלא עשה לי תופעות לוואי כאלה? האם זה מחייב את הפסקת הטיפול? האם זה יכול לעבור לבד? הפסיכיאטר פשוט לא עונה לי כמה ימים וכתבתי לו מייל.

בנוגע לסיפור רקע שלי, אני אכן נמצאת בשלב יחסית מתקדם, אחרי 3 חודשים עם כאב ראש עצבי, מחשבות טורדניות, סיוטים ותשישות פיזית (מרכיב חרדתי יותר מאשר דיכאוני) בעקבות אירוע מסוים שעברתי בחיים שכולל פרידה מאוד קשה מחבר אחרי שנה ולכאורה כישלון בכמה תחומים בו זמנית. במשך חודשים לא ויתרתי וניסיתי צמחי מרפא, דיקור, ביופידבק, סדנאות מדיטציה, שיחות עוד לא התחלתי אבל הייתי עסוקה בפרויקט מסוים שהצליח כביכול להסיח את דעתי. נעזרתי רק בחצי לוריוון באופן קבוע בלילה. המצב השתפר פיזית, הכאב ראש פחת, אבל המחשבות הטורדניות נשארו איתי. כתבתי לפסיכיאטר יומן רגשי והוא אבחן שאפשר לנסות לטפל בעזרת שיחות ואפשר כדור, מה שאחליט. החלטתי כדור כי אני גמורה מניסיונות. אני רוצה להתחיל לשלב שיחות CBT, אבל דואגת לגבי הכדורים, כי בינתים הלוריוון ממש השתרש בחיי ולגבי הלוסטרל אני לא יודעת אם זו התרופה הנכונה ומתי היא תשפיע, ואם היא מסוגלת בכלל להעלים את המחשבות הטורדניות הללו. כרגע אני בהשהייה בחיים שלי, לא עובדת, לא מתכננת כלום, כי אני ממתינה שזה יתחיל להשפיע.

 

תודה לעונים

סימה-לבני
29/12/19 10:18

שלום רב,

מתוך המידע שנתתי לך, שכולל גם תמונה, התופעה היא תופעה של ה Sertraline, החומר הכימי, ומופיעה לאחר כמה שבועות של טיפול. מכאן שלא משנה איזה תכשיר את לוקחת, זה רק מקרה שהחלפת מהתכשיר הישראלי לתכשיר המקורי, אם מדובר בתופעת הלוואי הזאת, אזי לא יעזור שתחזרי חזרה לתכשיר הישראלי, התופעה תשאר, עד להפסקת הטיפול.

כמובן שאם זה יגרום לך לשקט, את יכולה לנסות לחזור לתכשיר הישראלי ולראות אם זה נעלם, לא כדאי לעשות זאת ללא ליווי של רופא. שכן אם התופעה לא נעלמת, כדאי פשוט להפסיק טיפול לפני שתהיה החמרה במצב העורי.

לחלק השני של שאלתך , בהתייחס למשפט שכתבת "כרגע אני בהשהייה בחיים שלי, לא עובדת, לא מתכננת כלום, כי אני ממתינה שזה יתחיל להשפיע."

בקוראי את הרקע שנתת לפניו, אני מסכימה שבחירה בכדורים, כפי שעשית, היא בחירה נוחה ביותר, אבל לא בהכרח הבחירה הנכונה יותר בגיל כל כך צעיר. אני במקומך הייתי בוחרת בשיחות, CBT או אפילו מאמן אישי, כדי ללמוד, אפילו בצורה מלאכותית, איך להשאיר את העבר מאחור ולזוז קדימה עם החיים שלי. להסתכל רק קדימה כל הזמן.

נכון הוא שתרופות יכולות להיות פתרון זמני, עד שתצליחי להחזיר את עצמך לפעולה, אך ממש ממש כדאי שלא להסתמך עליהן בגיל כל כך צעיר.

רמז לכך שבשבילך עדיף לפעול ולא לקחת תרופות, אני מוצאת במשפט שכתבת: "הייתי עסוקה בפרויקט מסוים שהצליח כביכול להסיח את דעתי" . זה לא כביכול! כשאת היית עסוקה, העבר לא היה נוכח.

ולכן זה רמז חזק מאד לכך שטיפול התנהגותי (CBT, פסיכולוג או מאמן אישי) יכול להיות מאד אפקטיבי לגביך. וזאת מבלי להכיר אותך בכלל. 

שיהיה בהצלחה,

 

בברכה,

סימה לבני
רוקחת
המרכז לייעוץ תרופתי אישי
www.mypharmacist.co.il
מחברת הספר: "לעשות סדר בתרופות- בעידן שבו המידע אינסופי" 

נגה.
29/12/19 11:54

תודה סימה, אבל אני נלחמתי חודשים על גבי חודשים והבחירה בכדור לא באה בקלות, הגעתי אליה אחרי המון המון התלבטויות וחקירה של הנושא לעומק מאז תחילת ספטמבר, שם הכל התחיל. המחשבות הטורדניות הן לא משהו קליל שאפשר להתמודד איתו הרבה זמן, זה חתיכת תיק שנפל עלי, וזה משבש לי את החיים ברמת היום, ברמת הלילה. והבחירה בכדור לא הייתה בהתלהבות בכלל אחרי שניסיתי לנצח את זה בכוחות עצמי אבל היא הייתה צלולה ומודעת, ומפוכחת שזה מה שאני צריכה ורוצה לעשות. בנוגע לזה, אני פחות דואגת כמו שאני דואגת לגבי הלוריוון. זה אפשרי להיגמל ממנו?

 

לגבי תופעת הפצעים מהלוסטרל, אדבר היום עם הפסיכיאטר ואנסה להחליף לישראלי. נראה מה הוא יגיד.