מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםבדיכאוןהאם אני בינוני?

פרק א' ◇◇ צדיקים, רשעים ובינונים

מאת Mushi
03/05/18 11:05
836 צפיות
האם אני בינוני?

היום אני אספר לכם על רבה (ב' דגושה, נק' במלעייל).

לאלה מבינינו שלא מכירים, הביוגרפיה שלו בקצרה- היה 'אמורא', כינוי לצדיק שחי בתקופת התלמוד ו'אמר' את הגמרא. כל כך מתארים את הצידקות שלו עד שהגמרא מספרת שלא די בזה שלא עבר עבירה מימיו אלא שאף למד תורה כל שניה נתונה (''לא פסיק פומיה מגירסא'') עד שאפילו מלאך המוות לא יכל לשלוט בו. כי מלאך המוות לא מסוגל להכות בלומד תורה ולרבה הוא היה צריך להמציא תעלול מיוחד כדי שיסיח לרגע את דעתו מלימוד התורה עלמנת להורגו.

טוב, אז מה את אומרים צדיק, לא?!  רבה לא חשב כך. 

הגמרא מחלקת אותנו לחמישה טיפוסים: צדיק וטוב לו, צדיק ורע לו, רשע וטוב לו, רשע ורע לו ובינוני.

כשהוא לימד את את הסוגיה הזו הוא הביא את עצמו כדוגמה להבהרת המושג 'בינוני'. בינוני הוא 'מישהו כמוני' ובארמית: "כגון אנא בינוני"

אם אתה רק בינוני, ענה לו אביי, מיהו צדיק?

מי שעבר אפילו עבירה אחת - רשע

מי שחשב לעבור עבירה  - רשע. יותר מיזה אפילו מי שהייתה לו אפשרות למחות בידי מי שעושה עבירה ולא מחה- רשע. ואפילו מי שהיה לו רגע פנוי ללימוד תורה ולא למד נקרא, נכון,  רשע.

מצד שני מי שעשה תשובה באמת (עזיבת החטא, וידוי, חרטה וקבלה לעתיד) - צדיק. ואפילו מי שלא ממש עשה את זה רק שהיה לו הרהור אמיתי לעשות תשובה - צדיק.

אם הסברתי את עצמי נכון ואתם מבינים אותי, יוצא שבמשוואה הזו אין מקום לבינונים. זה די חד משמעי עבירה - רשע / מצווה, תשובה - צדיק.

בינוני הוא לא מי שמחצית מעשיו טובים וחציים רעים, אחרת רבה לא היה טועה לחשוב שהוא בינוני, הוא הרי ידע שהוא לא עבר כל עבירה מימיו.

כשאנחנו מכנים מישהו בתואר צדיק אנו משמתשים במינוח בהשאלה כדי לספר שאם היו מודדים את סך מעשיו בבית משפט הוא היה זכאי. 

אך לפי ההגדרה המהותית צדיקים ורשעים לא נמדדים לפי מעשיהם, אלא לפי האישיות שלהם. לצדיק אין יצר הרע. דוד המלך אומר "כי ליבי חלל בקירבי" יש לי חלל בלב הרגתי את היצר הרע שלי.

אבל כל מי שלא הגיע לרמה הזו- של ללא יצר הרע בכלל הוא ממש לא צדיק! ובגלל שזה באמת נדיר מסופר במדרש "שראה הקדוש ברוך הוא בצדיקים שהם מועטים עמד ושתלן בכל דור"

אוקיי אז נסכם, צדיק הוא מי שאין לא יצר הרע. אם כן, מי שעדיין יש לו הוא רשע או בינוני. אז מה ההבדל בינהם?

לפוסט הקודם פרק א ◇

לפוסט הבא פרק א ◇◇◇

 

 

 

 

 

תגובות

אוסיריס
03/05/18 13:59

מרתק. אבל אפילו לצדיקים הכי גדולים יש ייצרים. גם רעים. ולכן אין צדיקים.

Mushi
03/05/18 14:18

זה העניין שיש. יש מעט מאוד מאוד צדיקים אמיתיים על פני כל הדורות. לא רק כאלה שזכו בתואר מכל מיני סיבות והם יכולים להיות אנשים טובים וישרים אבל כל עוד יש להם יצר רע - צדיקים הם לא

Mushi
03/05/18 14:19

*צדיקים בהגדרה המהותית

אוסיריס
03/05/18 16:14

בחיית מושי. אני אאתגר אותך. אם יש צדיקים מוחלטים, שתמיד הולכים בדרך הישר, ולא מפסיקים ללמוד תורה, אפילו לא לרגע. וכפי שאת אומרת, מלאך המוות לא יכול להם. אז איך זה שאין בני אלמוות?

Mushi
03/05/18 17:53

שתי תשובות: א. לפי האמונה היהודית אליהו הנביא הוא בן אלמוות (ויש עוד שרח בת אשר, אחיה השילוני לדוגמה) בגאולה כתוב שהרע ייעלם מהארץ "ובילע המוות לנצח" זאת אומרת שכתצואה מכך שלא יהיה רע בעולם גם מוות לא יהיה ואנשים יחיו לעד. במובן הזה היהדות רואה במוות הפסקה (אם כי ארעית) של הרוע. ב. מלאך המוות הוא שלוחו המצטיין של הבורא. בהמשך התניא רבי שניאור זלמן מוכיח שרצונו האמיתי של המלאך הרע הזה הוא שנתגבר עליו ולכל הפחות נלמד ממנו איך להצליח תמיד לעבוד את ה'. לעיתים כמו במקרה של רבה הוא משתדל במיוחד עלמנת לקחת אותם כך לדוגמה, במקרה של רבה מסופר בתלמוד (העתדבקתי מויקפדיה, אם תירצה תוכל לראות שם הרחבה) בשמים נפלה מחלוקת בעניין של טהרה: הקב"ה קבע: טהור, ופמליתו קבעה: טמא. החליטו לקרוא לרבה, שהיה בקי בתחום זה, שיפסוק במחלוקת. מלאך המוות, שנשלח להביאו, לא יכול לקחתו, משום שרבה לא חדל לרגע מתלמודו. נשבה הרוח בענפים, ורבה חשב שאלה פרשי המלך המחפשים אותו, וביקש למות כדי שלא ליפול בידיהם, ויצאה נפשו באומרו, בתשובה לשאלת השמים, "טהור טהור". יצאה בת קול ואמרה: "אשריך רבה בר נחמני, שגופך טהור ויצאתה נשמתך ב'טהור'".

אוסיריס
03/05/18 18:10

אז למעשה אם הם בחיים אז איפה הם פיזית?

Mushi
03/05/18 18:36

אני יודעת שלא תאהב את התשובה הזו, אבל אם אתה בוחר לקבל את התורה כנכונה ואמיתית אז התשובה היא שהם בשמיים (לפחות אלו שציינתי) אולי אתה מכיר את סיפור עלייתו של אליהו הנביא בסערה השמיימה (מלכים ב' ב') ולפי האמונה שלנו הם מגיחים מידי פעם לכל מיני צרכים יחודיים לפי דרישתו של אלוקים.

אמיר-חיים
03/05/18 23:41

יש כמה צדיקים שמתו ללא עוון, הגמרא אומרת שהסיבה היחידה שמתו בגלל עטיו של נחש

לי.li
04/05/18 0:20

מתו לכפר על בני הדור, בשביל שלא יהרגו את כל הדור שחטא, לוקחים את הצדיק בשביל שיכפר על כולם. mushi, החזרתי לך הודעה. גאונה אחת!