קרוהן וקוליטיס

''אל תגישו לי...''

מארחים בחג אדם עם מחלה כרונית? אילו מאכלים לא כדאי להגיש לו? ומה תוכלו להגיש במקום?

מאת ד"ר נעמי לוין-יינה, אורית ינקו ומיכל סוקמן
04/04/17
תגובות 0

(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אירוח בחג אינה משימה פשוטה, אך כשמארחים אדם עם מחלה כרונית, האתגר עשוי להיות מורכב יותר. ריכזנו עצות לאלה מכם המארחים בפסח אנשים עם מחלות מעי דלקתיות, אי-ספיקת לב, מחלת כליות או סוכרת.

 

מחלות מעי דלקתיות

 

מצות

 

מצות עלולות לגרום לחסימת מעיים ולכן לאנשים עם קרוהן או קוליטיס מומלץ להימנע מהן. במקום מצות תוכלו להגיש לחמניות של פסח או פריכיות אורז.

 

סלטים ותוספות

 

לאנשים עם מחלות מעי דלקתיות הסובלים מהיצרויות במעי הדק, מומלץ להימנע מחסות ועלים למיניהם, סלרי, שורשים, אגוזים ופיצוחים וגם קטניות (לדוגמה סלט המכיל גרגירי אפונה, עדשים או חומוס), משום שאלו מוצרים המכילים כמות מאוד גדולה של סיבים, העשויים לגרום לחסימת מעיים. במקום סלטים המכילים מזונות אלה, תוכלו להגיש סלטים המבוססים על תפוחי אדמה ומיונז, על טחינה ועל מלפפונים.

 

בנוסף, לסובלים משלשולים מרובים (בעת התלקחות של מחלה למשל) כדאי להימנע מירקות ופירות טריים העשויים להגביר את כמות השלשולים. במקום, ניתן להגיש קישואים, גזר ודלעת אפויים או מבושלים במרק.

 

ניתן כמובן להגיש תוספות המבוססות על תפוחי אדמה כגון פירה או תפוחי אדמה אפויים עם שמן זית.

 

עיקרית

 

על מנת להימנע מחסימה במעי, לסובלים מהיצרויות חמורות במעי כדאי להימנע מבשרים קשים ללעיסה כגון בשר בקר (אלא אם הוא רך דיו – כמו בשר שהוכן בבישול ארוך). ניתן לשלב בשר בקר בקציצות ללא בעיה. מומלץ לעשות שימוש בעוף, הודו או דגים כגון סלמון וטונה העשירים באומגה 3.

 

קינוחים

 

כאמור, אגוזים ופיצוחים למיניהם לא מומלצים לאנשים עם מחלות מעי דלקתיות הסובלים מהיצרויות במעי הדק. לאנשים במצב זה תוכלו להגיש עוגות או עוגיות על בסיס קמח תפוחי אדמה, ללא אגוזים. ניתן להגיש שוקולד על כל סוגיו ובכל צורותיו או גלידה, ובלבד שלא יהיו בה אגוזים ודומיהם.

 

במקרה שהאדם סובל משלשולים מומלץ להימנע מפירות, ולכן קינוחים המבוססים על פירות לא יהוו פיתרון מוצלח.

 

למתכונים כשרים לפסח המתאימים לאנשים עם מחלות מעי דלקתיות

 

 

* אורית ינקו, דיאטנית קלינית במרכז למחלות מעי דלקתיות, המכון למחלות דרכי העיכול במרכז רפואי תל- אביב ע"ש סוראסקי וממנהלי קהילת קרוהן וקוליטיס באתר כמוני

 

לאנשים עם מחלות מעי דלקתיות ניתן להגיש תוספות וסלטים על בסיס תפוחי אדמה (צילום: Shutterstock)

 

אי ספיקת לב

 

כשמארחים אדם עם אי ספיקת לב, הדגש הוא פחות מה מניחים על השולחן, אלא יותר איך מבשלים את המזון. ההנחיה התזונתית הנפוצה ביותר אותה מקבלים חולי אי ספיקת לב היא הפחתת המלח. המלח באוכל עלול להוביל להצטברות נוזלים המקשה על התפקוד הלבבי.

 

הקושי בבישול מופחת מלח למי שאינו מורגל לו הוא כפול: ראשית, אנו רגילים להמליח את האוכל על מנת לתת טעם עשיר יותר לתבשילים. שנית, חלק גדול מהמזון אותו אנו קונים כבר מגיע אלינו כשהוא מכיל כמויות גדולות של מלח. האתגר הגדול הוא למעשה כיצד מבשלים טעים עם פחות מלח. לכן, ריכזנו כללים שימושיים לבישול מופחת מלח:

 

שימוש בתבלינים טהורים

 

מומלץ לבקר בחנות תבלינים, להריח ולטעום תבלינים חדשים. כך תוכלו להעשיר ולגוון את טעם האוכל. תבלינים מתאימים לבישול יכולים להיות לדוגמה: פלפל שחור, פלפל אנגלי, כמון, כורכום, קינמון, פפריקה חריפה/מתוקה/מעושנת, הל, קארי, קימל, ג'ינג'ר, ריחן (בזיליקום), מיורן, זרעי כוסברה, רוזמרין, טימין, מרווה, טרגון, זעתר טבעי, עלי דפנה, אבקת צ'ילי, אגוז מוסקט וציפורן.

 

חמוץ, חריף וטעמים אחרים

 

בחומץ ובלימון אין מלח ולכן ניתן להעשיר את תבשילי הירקות והסלטים הטריים במגוון סוגי חומץ (בלסמי, תפוחים, סיני וכדומה) או בלימון וכך להפחית את הצורך במלח.

 

כמות המלח שיש בסוגי מזונות חריפים במיוחד כגון סחוג וטבסקו היא קטנה. בפלפל חריף אין כלל מלח. לכן, אוהבי החריף יכולים להעשיר את טעם המזון על ידי הוספת חריף. תוספים אחרים התורמים טעם רב (וערכים תזונתיים נוספים) למזון הם שום, ג'ינג'ר, בצל וכאמור - עשבי תיבול, לכן מומלץ להוסיפם בשפע למזון.

 

כשבכל אופן נדרש מלח, הוסיפו אותו בסוף הבישול. זה מאפשר שימוש בכמות קטנה יותר ומעצים את השפעת המלח.

 

שיטות בישול

 

על מנת להעצים את טעם המזון מומלץ לאפות בתנור על פני בישול או אידוי, גם כשמדובר בירקות.

 

עוף, בשר ודגים

 

מוצרי עוף ובשר כשרים עוברים תהליך המלחה לצורך הכשרה. השרו את המזון במים לפני הבישול או הצלייה להוצאת המלח המיותר. דגים לעומת זאת אינם עוברים הכשרה במלח. חלבון הדג קל מאוד לעיכול והדגים השמנים מכילים שומן מסוג אומגה 3 - כל היתרונות התזונתיים במנה אחת. אפשר לתבל את הדגים עם הרבה שום, לימון, רוזמרין ופפריקה מתוקה או חריפה.

 

ירקות

 

תוצרי השדה הגולמיים דלים מאוד במלח. במידה שאין הגבלת ירקות, נסו להעשיר את כל ארוחות החג בירקות טריים או קפואים. אפשר בקלות להעשיר את טעם הירקות ללא מלח - תבלו אותם בשום, בצל, חומץ, שמן זית, עשבי תיבול וכדומה.

 

על השולחן

 

הימנעו מלשים מלחייה על השולחן. שימו חומץ, שמן, עשבי תיבול קצוצים, שום קצוץ וכדומה.

 

 

* מיכל סוקמן, דיאטנית חברת עמותת עתיד, מכון הלב והסוכרת במכבי שירותי בריאות

 

 

תבלינים ועשבי תיבול יעשירו את טעם המזון ויפחיתו את הצורך במלח (צילום: Shutterstock)

 

מחלת כליות

 

מבחינה תזונתית, חג הפסח עשוי להיות קשה במיוחד לחולי כליות עם ירידה בתפקוד הכליות. לרוב, חולים אלה צריכים לשמור על תזונה דלת נתרן, אשלגן, זרחן וחלבונים, המלווה לעיתים בהגבלות נוספות. בחג, המאכלים שמהווים חלק נכבד מהתזונה של חולים עם מחלות כליות וחולי דיאליזה אינם זמינים והמאכלים האופייניים לחג לא תמיד מתאימים.

 

קערת הסדר

 

במזונות הסמליים של ליל הסדר יש מספר מוקשים. כך לדוגמה, בחרוסת, בחזרת, בכרפס ובתפוחי האדמה יש כמות גדולה של אשלגן. אין לאכול את כל קערת הסדר, אלא להסתפק בטעימות קטנטנות, רק כדי למלא את המצווה.

 

מצות

 

ניתן להגיש לחולי כליות מצות ומוצרים העשויים מקמח מצה כמו לחמניות פסח וקניידלך. היתרון במצות הוא שתכולת המלח בהן נמוכה יותר מאשר בלחם.

 

הבעיה טמונה בממרחים - למצה שטח פנים גדול יותר מלחם ולכן משתמשים בכמויות גדולות. יש לשים לב ולא להפריז, במיוחד עם ממרחים כמו ממרח תמרים, טחינה, חרוסת, כבד קצוץ או חומוס. באנשים עם זרחן גבוה, יש להישמר גם עם הגבינות.

 

דגים ובשרים

 

למרות שדגים נחשבים למזון בריא, אל תבססו את ארוחת הסדר על כמויות גדולות שלהם. דגים עשירים מאוד בזרחן, ולכן על חולי כליות להגביל את אכילתם ל-1-2 במהלך כל שבוע הפסח - וזאת אצל אנשים אצלם הזרחן אינו גבוה.

 

שימו לב שקרפיון המשמש להכנת "גפילטע פיש" עשיר בזרחן במיוחד. נסו למצוא תחליף למנה. אם מגישים דגים עדיף להגיש דגים כמו טונה, בקלה, סול, לוקוס או נסיכת הנילוס, שתכולת הזרחן שלהם נמוכה יותר.

 

המלצה נוספת היא להגיש בשר מכיוון שהוא עשיר בחלבונים. עם זאת, כבד - במיוחד הכבד הקצוץ הפופולארי בפסח - לא מומלץ, מכיוון שהוא עשיר בזרחן ויש לצמצם את האכילה ממנו ככל שניתן.

 

קינוחים

 

לחולי כליות לא מומלץ לאכול עוגיות או קינוחים אחרים העשויים מבוטנים, שקדים, תמרים, קוקוס או אגוזים, מאחר שאלו מכילים כמויות גדולות של אשלגן וזרחן. במקום עדיף להגיש עוגיות מקמח מצה.

 

 

*ד"ר נעמי לוין-יינה, מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה ומנהלת קהילת כליות באתר כמוני

 

 

קרפיון המשמש להכנת "גפילטע פיש" עשיר בזרחן ולכן אינו מומלץ לחולי כליות (צילום: Shutterstock)

 

סוכרת

 

ההנחיות לסוכרתי אינן שונות בהרבה מההנחיות לכל אדם הרוצה לשמור על אורח חיים בריא. ארוחת חג בכלל, וארוחת חג הפסח בפרט, מציבה אתגרים גדולים כאשר רוצים לשמור על תזונה מאוזנת.

 

במטבח ועל השולחן

 

ריבוי מנות על השולחן תמיד יוביל לאכילה מרובה – אל תגזימו. רצוי לדאוג לגוון בצורות בישול כגון צלייה ובישול ולהימנע מטיגון. רצוי לבחור במרכיבים דלי שומן כגון נתחים רזים יותר של עוף ובקר ולשלב הרבה ירקות במנות. רצוי להשתמש בשמנים איכותיים כגון שמן זית וקנולה ואף בטחינה ופחות במרגרינה.

 

מצות ופחמימות אחרות

 

עיקר הקושי באיזון רמות סוכר הדם הוא בחירת סוג וכמות המזון המכיל פחמימות. מזון פחממתי הוא מזון אשר מכיל מולקולות שונות של סוכר. פחמימות פשוטות הנמצאות במזון כגון סוכר, דבש ושתייה מתוקה יובילו לעלייה מהירה ולא רצויה של רמות הסוכר בדם. פחמימות מורכבות הן עדיפות - אותן נמצא לדוגמה בקמח מלא, דגנים מלאים וקטניות.

 

בפסח מומלץ להעדיף מזונות המבוססים על קטניות או אורז מלא. ישנן עדות בהן כל אלו אסורים ונצמדים למצות ותפוחי אדמה בלבד. אבל זכרו - לתפוחי אדמה אינדקס גליקמי גבוה ולכן הם מובילים בדרך כלל לעלייה מהירה וגדולה ברמות הסוכר. מומלץ להמעיט בהגשתם עד כמה שניתן. רצוי לבחור במצות מקמח מלא ולהמעיט גם בהן.

 

סלטים ותוספות

 

רצוי לגוון את ארוחות החג בקבוצות שונות של מזונות והעיקרית בהן היא קבוצת הירקות. קבוצה זו עשירה בסיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון והיא דלה בפחמימות. מומלץ לשלב ירקות בצורות שונות - טריים, מבושלים, מאודים וצלויים, אך לא מטוגנים.

 

שתייה

 

אל תעמיסו על שולחן החג שתייה הממותקת בסוכר - כולל מיצי פרי טבעיים. מומלץ לשים קנקנן מים עם פלחי לימון ונענע או משקאות דיאט. לברכות, מומלץ להעדיף יין יבש ולהמעיט במיץ ענבים עד כמה שניתן.

 

קינוח

 

קיים קושי להכין קינוח דל פחמימות ובעל ערך תזונתי. כל קינוח מכיל כמות מסוימת של פחמימות ושומן ולאחר ארוחה דשנה, זה יוצר עומס על הגוף. אך הנפש רוצה. לכן מומלץ לבחור בקינוח קטן, או לחלוק עם מישהו.

 

מבחינת הסוכרת, עדיף לאכול מעט אגוזים או שקדים. שימו לב כי לרוב, קינוחים "ללא סוכר" עדיין מכילים כמות נכבדה של פחמימות, וגם הם לא מומלצים מיד בסיום ארוחת חג גדושה.

 

למתכונים כשרים לפסח לחולי סוכרת

 

 

* מיכל סוקמן, דיאטנית חברת עמותת עתיד, מכון הלב והסוכרת במכבי שירותי בריאות

 

 

קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: