מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קדחת ים תיכונית (FMF)

מנהלי קהילה

פרופ' גיל אמריליו
פרופ' גיל אמריליו
בוגר ביה"ס לרפואה באוניברסיטת ת"א ומשמש כמרצה באוניברסיטה, בוגר התמחות ברפואת ילדים בביה"ח דנה (איכילוב) ובוגר התמחות על בראומטולוגית ילדים באוניברסיטת קליפורניה לוס אנג'לס (UCLA). ראומטולוג ילדים בכיר בעל ניסיון קליני רב הכולל מעקב ואחריות אחר ילדים החולים במחלות ראומטיות או הנחשדים כחולים במחלות כאלו עם פעילות המסתכמת בקרוב ל-2000 ביקורים מידי שנה במרפאתו בביה"ח שניידר.
פרופ' מרב לידר
פרופ' מרב לידר
בוגרת ביה״ס לרפואה של אוניברסיטת תל אביב cum laude מומחית ברפואה פנימית (2000) ובראומטולוגיה (2006) פרופ׳ חבר קליני באוניברסיטת תל אביב. מחברת מעל 100 מאמרים ופרקים בספרים בתחום הפמפ, המחלות הראומטיות והאוטואימוניות. מנהלת היחידה הראומטולוגית במרכז הרפואי שיבא.
פרופ' יעקב ברקון
פרופ' יעקב ברקון
מנהל מחלקת ילדים בבית חולים אוניברסיטאי הדסה הר הצופים, הוא בוגר של בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית, הדסה, ירושלים. התמחה ברפואת ילדים בבית חולים ביקור חולים בירושלים. בתום התמחותו באימונולוגיה קלינית ואלרגיה, עבד כרופא בכיר במחלקת ילדים ובמרפאה ריאומטולוגית בבי"ח ביקור חולים ובהדסה עין כרם. בהמשך עבד בבית החולים ספרא לילדים שבמרכז רפואי שיבא, תל השומר- כרופא בכיר וסגן מנהל בית חולים לילדים. ובמרפאה לריאומטולוגית ילדים וקדחת ים התיכונית. משנת 2011 הוא מנהל את מחלקת הילדים במרכז רפואי הדסה בהר הצופים ופרופסור חבר ברפואת הילדים בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים. בנוסף הוא חבר בוועדת הוראה של ביה"ס לרפואה, חבר בוועדת ערר של ההסתדרות הרפואית של ישראל, חבר מערכת בעתון הרפואה. פרופ' ברקון גם משמש חבר הנהלת עמותת ענבר, עמותת חולים במחלות ראומטיות. הוא ערך ופרסם מחקרים רבים בריאומטולוגית ילדים, אימונולוגיה, FMF ומחלות דלקתיות ואוטואינפלמטוריות אחרות. תחומי עיסוקו, בנוסף למחלות ילדים, הם ריאומטולוגית ילדים, קדחת ים התיכונית, PFAPA ומחלות חום חוזר.

מובילי קהילה

רם בלס
רם בלס
יו"ר מתנדב בעמותת ענבר למחלות ראומטיות, אוטואימוניות ודלקתיות. מטפל כבר למעלה מ-20 שנה באישתי ומתמודדים יחד עם ראומטיק ארטריטיס (RA).
Michal7
Michal7
היי שמי מיכל מלכה אמא ל 3 ילדים מהממים 2 ילדי בני 16 ו 12 חולים בקדחת ים תיכונית fmf מוטציה m694v +2 מטופלים כולכצין +אילאריס הבת שלי בת 16 מאובחנת מגיל 5.5 והבן מאובחן מגיל שנתיים מחלה מאתגרת בריאות לכולם
כמוניקדחת ים תיכונית (FMF)מדריכיםהסיבוכים של FMF (קדחת משפחתית ים תיכונית)

הסיבוכים של FMF (קדחת משפחתית ים תיכונית)

מהם הסיבוכים שעלולים להתפתח באנשים עם FMF? מדוע המחלה פוגעת בכליות? וכיצד ניתן למנוע זאת?

מאת רבקה פרייליך. ייעוץ מקצועי: ד"ר גיל אמריליו
תגובות 3

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

FMF  - קדחת משפחתית ים תיכונית מתאפיינת בהתקפים בהם מערכת החיסון של הגוף מתלקחת בטעות, מה שמוביל להיווצרות דלקת שלרוב גורמת לחום ופוגעת במערכות גוף שונות: הבטן, החזה, העור והמפרקים. לאחר ההתקף, שוככת הדלקת והחולה ברוב המקרים מרגיש בריא לחלוטין, עד להתקף הבא, אך הדלקתיות עלולה גם להוביל לסיבוכים.

 

בעבר הלא רחוק, ללא אבחון וטיפול מתאים, חולים רבים הגיעו למצב של אי ספיקת כליות עד כדי כשל כלייתי, החל מגילי 40. כיום, בזכות אבחון בזמן וטיפול בקולכיצין למניעה הסיבוכים נדירים יחסית. לכל חולה שאובחן עם FMF, גם בתקופת נסיגה ללא התקפים וגם למי שאינו מגיב לטיפול המסורתי בקולכיצין, מומלץ ליטול קולכיצין באופן קבוע (על פי המינון שיקבע הרופא המטפל) על מנת למנוע סיבוכים ארוכי טווח.

 

עמילואידוזיס בחולי FMF

 

כשל כלייתי, שכאמור בעבר היה נפוץ בחולי FMF, נוצר כתוצאה מסיבוך בשם עמילואידוזיס. חומר בשם עמילואיד נוצר בכבד בכל התקף ומופרש לדם. כאשר הדלקת כרונית, חומר זה עלול להתגבש ובשלב מסוים הוא עלול לשקוע בתאים של איברים שונים בגוף כולל בכליות, ולגרום לנזק בתפקודן. התופעה של התגבשות ושקיעת העמילואיד בתאים נקראת עמילואידוזיס.

 

הנזק עלול להיות בלתי הפיך, להוביל לאובדן התפקוד הכלייתי, להזדקקות לדיאליזה ובהמשך אף להשתלת כליות. בעבר היו מקרי תמותה רבים כתוצאה מסיבוך זה, בחולי FMF שלא טופלו בקולכיצין למניעת התקפים.

 

זהו הסיבוך המוכר ביותר של FMF שכאמור, נחשב לנחלת המאה שעברה ונדיר מאד כיום, כיוון שנטילת קולכיצין בשגרה מונעת את התופעה. עד כה לא הוכח שהתרופות הביולוגיות לבדן מונעות עמילואידוזיס, זאת בניגוד לקולכיצין שמונע סיבוך קשה ומסכן חיים זה, גם בכאלו שסובלים מהתקפים על אף נטילתו. לכן כאמור, ההמלצה גם למי שאינו מגיב לטיפול בקולכיצין כקו ראשון, היא להמשיך ליטול קולכיצין, במקביל לתרופות הביולוגיות.

 

בעיות גדילה בילדים עם FMF 

 

כשהגוף מתמודד עם מחלה דלקתית לאורך זמן הוא משקיע משאבי אנרגיה עצומים. במקרה של FMF – מדובר באנרגיה המושקעת ב"מלחמה בטחנות רוח". כך בגופם של ילדים, לא נשארים משאבים מספקים לגדילה, לעלייה במשקל וכדומה. במקרים קשים ילדים אלו נותרים עם הפרעה בגדילה.

 

המעקב הנדרש בחולי FMF

 

תדירות המעקב נקבעת על-ידי ראומטולוג. בתחילת ההתמודדות, לאחר האבחון הראשוני, כשהמחלה דורשת איזון – יש צורך במעקב תכוף יותר. בהמשך ההתמודדות, תדירות הבדיקות משתנה ותדירות הביקורים בשיגרה יכולה להיות 1-2 ביקורים בשנה.

 

בילדים - יש לזכור שהילד גדל ולכן הוא עשוי להזדקק לעלייה במינון קולכיצין כדי להמשיך ולשמר את נסיגת המחלה. גם למבוגרים שאובחנו בעבר ו"התרגלו" למחלה כחלק מהחיים, חשוב להיות במעקב של ראומטולוג כדי לוודא שהמחלה מאוזנת ולעקוב אחר התפתחות אפשרית של סיבוכים.

 

 

* סייע בהכנת הכתבה ד"ר גיל אמריליו, ראומטולוג ילדים, מנהל השירות למחלות PFAPA ו-FMF בילדים במרכז "שניידר" לרפואת ילדים ומנהל קהילת קדחת ים תיכונית ב"כמוני" 

 

עדכון אחרון: ינואר 2018 

 

חלינקה-ש
29/08/18 10:37

שלום מיכל וג'ולי, בכדי שיוכלו להגיב לכן, אנא כתבו זאת בקיר השיחות שבקהילת FMF שבקישור:

Michal7
31/05/18 22:55

ערב טוב בן שלי בן 12 מאובחן עם 2 מוטציות 694 כרגע עם כאבי בטן חזקים וחדים איך לאבחן שאכן התקף אני תמיד רצה לביקור רופא שלא חס וחלילה יש משו אחר תודה

juli54
25/03/18 23:27

ערב טוב ,אני חולה בf,m,f כשלושים שנים ולוקחת קולכיצין באופן קבוע , לפני כשנה תפוקדי הכבד שלי נמצאו כגבוהים ועברתי מערך בדיקות ,לפני כחודש קבלתי אורסוליט הגבתי לזה בחומרה לכן שינו לי את הכדורים לאורסופאלק שגם להם אני מגיבה גרוע מאוד ,רציתי לדעת האים יש עוד חולי fmf שגילו להם שתיפקודי הכבד שלהם גבוהים?