מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניהשמנהחדשותקח אגוז ותהיה לי בריא

קח אגוז ותהיה לי בריא

העדויות מתחזקות: מחקר מצא שבקרב אכלני אגוזים המשקל הממוצע נמוך יותר וכך גם הסיכון למחלות רבות

מאת מערכת כמוני
17/04/12
תגובות 1

בהשוואה לאלה שלא אכלו אגוזים, המשקל הממוצע של אכלני האגוזים נמוך ב- 1.9 ק''ג (צילום: Shutterstock)
בהשוואה לאלה שלא אכלו אגוזים, המשקל הממוצע של אכלני האגוזים נמוך ב- 1.9 ק''ג (צילום: Shutterstock)

 

בניגוד לדעה המקובלת שאגוזים משמינים וכדאי להימנע מהם, מצטברים מחקרים המראים את היתרונות הבריאותיים של צריכת אגוזים ושקדים. לאחרונה הצטרף לעדויות מחקר חדש של חוקרים מאוניברסיטת לואיזיאנה שמצא כי צריכת אגוזים קשורה למשקל נמוך יותר ומדדי בריאות טובים יותר.

 

המחקר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Nutrition השווה בין צרכני אגוזים לאנשים שלא צורכים אגוזים, מבחינת גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, לסוכרת סוג 2 ושכיחות הסינדרום המטבולי - מקבץ של לפחות שלושה מצבים בריאותיים שמביא לסיכון מוגבר למחלות ולתמותה בהם: השמנה בטנית, כולסטרול גבוה, טריגליצרידים גבוהים, סוכר גבוה בצום ויתר לחץ דם.

 

הנחקרים היו יותר מ- 13,000 בני 19 ומעלה שהשתתפו בסקר הבריאות והתזונה הלאומי בארצות הברית בין השנים 1999 ל- 2004. אכלני אגוזים (כחמישית מכלל הנבדקים) הוגדרו כמי שאכלו יותר מ- 8 גרם אגוזים ליום ביממה שקדמה לסקר. בין האגוזים: שקדים, אגוזי ברזיל, אגוזי קשיו, אגוזי לוז, מקדמיה, פקאן, פיסטוק חלבי ואגוזי מלך.

 

החוקרים מצאו כי בהשוואה לאנשים שלא אכלו אגוזים, המשקל הממוצע של אכלני האגוזים היה נמוך ב- 1.9 ק"ג והיקף המותניים הממוצע היה נמוך בכ- 2 ס"מ.

 

עוד נמצא כי צריכת האגוזים קשורה עם רמת HDL (המכונה כולסטרול טוב) גבוהה יותר ועם סיכון נמוך יותר ליתר לחץ דם, להשמנה, למחלות לב ולסינדרום המטבולי.

 

למחקר מספר מגבלות. בין היתר, המחקר לא מוכיח קשר של סיבה-תוצאה, משמע – הוא רק מראה שבקרב צרכני אגוזים יש שיעורים נמוכים יותר של השמנה וסיכון נמוך יותר למחלות לב ולסינדרום המטבולי, אך הוא לא מוכיח שצריכת האגוזים היא שגרמה לכך. כך למשל, ייתכן שאנשים שאוכלים אגוזים גם נוטים להקפיד על תזונה בריאה יותר.

 

יחד עם זאת, המחקר מצטרף למחקרים רבים שנערכו בנושא בשנים האחרונות. כך למשל מחקר שפורסם בשנה שעברה מצא כי צריכת שקדים ואגוזים מביאה לעליה בסרוטונין - חומר שמגביר את תחושת השובע ומשפר מצב רוח. מחקר אחר שפורסם ב- 2011 מצא כי החלפת פחמימות בתערובת אגוזים שיפרה את מצבם של חולי סוכרת ואף הורידה את רמת הכולסטרול.

 

 

J Am Coll Nutr, 2011, 30, 502-510

 

תרגום ועריכה: ד"ר דינה ראלט

ד-ר-דינה-ראלט-PhD
17/04/12 15:53
כינסתי עם יעל מיקבץ מחקרים על מעלותיהם של השקדים...
http://www.camoni.co.il/index.php?idr=402&pid=437
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: