בשר אדום עשוי להעלות הסיכון לסוכרת סוג 2
מחקר גדול מצא כי צריכה גבוהה של בשר אדום מעלה הסיכון להתפתחות סוכרת סוג 2. הפתרון המסתמן: החלפת חלק מהמנות בחלבון מהצומח

חובבי הבשר ספגו בשנים האחרונות מפח נפש על רקע ממצאי מחקרים שזיהו קשר בין צריכה מרובה של בשר אדום לתחלואה עודפת, בין השאר במחלות לב וכלי דם ואפילו גידולים סרטניים. הקשר בין בשר אדום למחלות קרדיו וסקולאריות התבסס בעשורים האחרונים. כך, למשל, מחקר אמריקאי נרחב שפורסם בחורף 2011 ממצא כי צריכה גבוהה של בשר אדום מעלה ביותר מ-20% את הסיכון לפתח שבץ מוחי. מטה אנליזה שפורסמה ביולי 2023 בכתב העת European Heart Journal מצאה כי צריכה מרובה של בשר אדום מעלה ב-11% את הסיכון למחלות לב וכלי דם, וצריכה מרובה של בשר אדום מעובד מעלה ב-26% את הסיכון לתחלואה לבבית.
בנוסף, בשנים האחרונות מתחדד הקשר בין צריכת בשר אדום לסרטן המעי הגס. באקטובר 2015 הכריז ארגון הבריאות העולמי כי בשר אדום הוא מסרטן אפשרי בבני אדם. מטה אנליזה שפורסמה ביוני 2025 מצאה כי אכילה מרובה של בשר אדום, הגם שאינו מעובד, מעלה ב-15% את הסיכון לסרטן המעי הגס והחלחולת.
אתה מצאו חוקרים על בסיס נתונים שנאספו בארה"ב כי ככל שאנשים אוכלים יותר בשר אדום, כך עולה הסבירות שיאובחנו עם סוכרת סוג 2.
בשר בקר וטלה, נקניקיות ונקניקים מעושנים
צוות החוקרים האמריקאים מהקולג' לרפואה באוניברסיטה של מדינת פנסילבניה (PSU), בשיתוף חוקרים סינים מאוניברסיטת פודן בשנגחאי, התבססו בעבודה על נתונים שנאספו בסקר הבריאות והתזונה הלאומי האמריקאי (NHANES) בשנים 2016-2003 על 34,737 נבדקים בוגרים בגיל 45 בממוצע.
המשתתפים מילאו שאלוני תזונה מפורטים, בהם חושבה צריכה יומית של בשר אדום, לרבות בשר מעובד כמו נקניקיות, נקניקים ובשרים מעושנים, ובשר אדום לא מעובד – בשר בקר, טלה וחזיר. כדי לבחון את הקשר בין הצריכה של בשר לבין הסיכון לסוכרת, חילקו החוקרים את המשתתפים לחמישונים לפי כמות בשר אדום שנהגו לאכול. בנוסף נאסף מידע רפואי וביוכימי, כולל רמות סוכר בצום, המוגלובין מסוכרר ושימוש בתרופות לסוכרת, ועל בסיסם הוגדר אצל כל משתתף האם הוא סוכרתי או לא.
ניתוח הנתונים העלה כי בהשוואה לקבוצה שצרכה את הכמויות הנמוכות ביותר של בשר אדום, בחמישון התחתון, אנשים בקבוצה שאכלה הכי הרבה בשר בחמישון העליון היו סיכון גבוה ב-49% להיות מאובחנים עם סוכרת, וזאת לאחר נטרול של משתנים מתערבים אפשריים כמו עישון, פעילות גופנית, מדד מסת גוף והכנסה.
כאשר החוקרים הבחינו בין סוגי הבשר, התברר כי צריכה גבוהה של בשר אדום מעובד מעלה ב-47% את הסיכון לסוכרת, ואילו צריכה גבוהה של בשר אדום לא מעובד קשורה בסיכון מעט מתון יותר, ומעלה ב-24% את הסיכון למחלה. בנוסף נצפתה מגמת עלייה ברורה בסיכון לסוכרת ככל שכמות הבשר האדום עלתה.
החוקרים גם בחנו מה יקרה אם יוחלף חלק מהבשר האדום במקורות אחרים לחלבון. נמצא כי החלפה של מנה יומית של בשר אדום במנת חלבון צמחי – כמו אגוזים, זרעים, קטניות או סויה – נקשרה בסיכון נמוך יותר ב-9% עד 14% לאבחון עם סוכרת, בהתאם לסוג הבשר שהוחלף. כלומר, גם שינוי מתון בהרכב הצלחת, מבלי להפוך לטבעוניים, עשוי להשפיע לטובה באופן משמעותי על ירידה בסיכון לסוכרת.
המחקר נתמך על ידי המכון הלאומי לסוכרת, עיכול ומחלות כליה בארה"ב (NIDDK), וממצאיו מדווחים בגיליון פברואר 2026 של כתב העת British Journal of Nutrition.
רגישות לאינסולין, דלקתיות ופגיעה בתזונה בריאה
החוקרים לא בדקו כיצד בשר אדום מעלה את הסיכון לסוכרת, אך הם מונים כמה מנגנונים אפשריים: בשר אדום, ובעיקר בשר מעובד, עשיר לעיתים קרובות בשומן רווי, נתרן (מלח) וחומרים משמרים, שעלולים לפגוע ברגישות להורמון האינסולין וכן לעודד דלקתיות כרונית בגוף. בנוסף, הם מציינים שצריכה גבוהה של בשר אדום עשויה לבוא על חשבון מזונות בריאים כמו קטניות, דגנים מלאים וירקות, המוכרים ככאלה המורידים את הסיכון למחלות מטבוליות כמו סוכרת. לעומת זאת, חלבון שמגיע ממקורות צמחיים משולב בדרך כלל עם סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, ויכול לתרום לשליטה טובה יותר ברמות הסוכר ולהפחתת משקל, כפי שנמצא בעבודה בהחלפה של בשר במקורות חלבוניים צמחיים.
יש לציין כי בשר מעובד גם עשוי להכיל חומרי צבע וטעם ההופכים אותו לאטרקטיבי יותר למאכל, באופן שהופך אותו למה שמוגדר לאחרונה בקהילה הרפואית והמדעית כ'מזון אולטרה מעובד' שכבר הוכח במחקרים בהשפעתו השלילית על עלייה בסיכון לתחלואה כרונית, ובאופן ספציפי גם לתחלואה בסוכרת סוג 2.
החוקרים מדגישים שמדובר במחקר חתך תצפיתי: הם בחנו תזונה ובריאות בנקודת זמן אחת, ולכן אי אפשר להסיק בוודאות שבשר אדום הוא אכן הגורם הישיר שגרם לאבחון בסוכרת. ייתכן שחלק מהאנשים כבר שינו את תזונתם בעקבות מחלה קיימת, ותיתכן השפעתם של גורמים נוספים שאינם ניתנים למדידה. למרות זאת, החוקרים מציינים שהממצאים עקביים עם תוצאות מחקרים ארוכי טווח קודמים, ומחזקים את ההמלצות להפחתת צריכה של בשר אדום, ובעיקר מעובד, ולהעדפת מקורות חלבון מן הצומח כחלק מתזונה בריאה יומיומית.
באופן דומה, מחקר אמריקאי מאוניברסיטת הרווארד שמבוסס על נתוני 'מחקר האחיות' ופורסם עוד בספטמבר 2004, העלה כי צריכה קבועה של בשר אדום מעלה בקרב נשים ב-28% את הסיכון לסוכרת סוג 2. במחקר שפורסם בשנת 2011 בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition חוקרים מצאו כי אכילת 50 גרם בשר אדום מעובד בכל יום – לדוגמה נקניקיה אחת או שתי רצועות בייקון – מעלה את הסיכון לסוכרת ב-51%, בעוד שאכילת 100 גרם של בשר אדום לא מעובד בכל יום מעלה את הסיכון ב- 19%.
ממצאי המחקר מעלים למודעות את הסכנות הנוספות טמונות בבשר אדום, כפי שתועדו בשנים האחרונות בספרות המדעית. בין השאר, מחקר מעקב אמריקאי נרחב שפורסם עוד בשנת 2014 מצא כי בשר אדום מעלה את הסיכון לסרטן השד.
מחקר אמריקאי משנת 2017 מצא קשר בין בשר אדום לעלייה בסיכון לתמותה מתשע מחלות, ובהן סרטן, מחלות לב, שבץ, מחלות כלי דם אחרות, מחלות של דרכי הנשימה, סוכרת, זיהומים, מחלות כליות ומחלות כבד. בהמשך, מחקר אמריקאי שפורסם בקיץ 2022 הדגים כי אצל מבוגרים מעל גיל 65 שאוכלים בשר אדום טרי או בשר מעובד, כל מנת בשר נוספת ליום מעלה בעשרות אחוזים את הסיכון הקרדיו וסקולארי.


























