מחלות לב

כמונימחלות לבחדשותאוכמניות ותותים יגנו על הלב?

אוכמניות ותותים יגנו על הלב?

מחקר: לנשים שאוכלות תותים או אוכמניות באופן קבוע עשוי להיות סיכון מופחת להתקף לב בהמשך החיים

מאת אלה הר-נוי
15/01/13
תגובות 0

הסיכון להתקף לב היה נמוך ב-34% בנשים שאכלו יותר מ-3 מנות של אוכמניות ותותים בשבוע (צילום: Shutterstock)
הסיכון להתקף לב היה נמוך ב-34% בנשים שאכלו יותר מ-3 מנות של אוכמניות ותותים בשבוע (צילום: Shutterstock)

מחקר חדש ביקש לבדוק אם חומר המכונה אנתוציאנין - נוגד חמצון בעל פיגמנט אדום-סגול-כחול המצוי בצמחים מסוימים ומגן על תאים מפני נזקי חמצון – תורם לבריאות הלב.

 

החוקרים מאוניברסיטאות East Anglia והרווארד עקבו אחר יותר מ-93,000 נשים במשך 18 שנים. הנשים, שהיו בנות 25-42 ובריאות בתחילת המחקר, דיווחו על התזונה שלהן כל ארבע שנים. במהלך תקופת המעקב אירעו 405 התקפי לב.

 

לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון להתקפי לב כמו גיל, לחץ דם גבוה, השמנה, פעילות גופנית, עישון והיסטוריה משפחתית של מחלות לב, מהנתונים שפורסמו בכתב העת Circulation עולה כי הסיכון להתקף לב היה נמוך ב-34% בנשים שאכלו יותר מ-3 מנות של אוכמניות ותותים בשבוע, בהשוואה לנשים שאכלו פחות מהפירות – גם אם הן אכלו פירות וירקות אחרים. מנה היא כחצי כוס של תותים או אוכמניות. 

 

יש לציין כי המחקר מצביע על קשר, אך הוא לא מוכיח כי האוכמניות והתותים הם בעצם הגורם להפחתת הסיכון למחלות לב. ייתכן שגורמים אחרים התערבו והשפיעו על התוצאות. עם זאת, החוקרים משערים כי האנתוציאנין מפחית את הסיכון להתקפי לב באמצעות הרחבת כלי הדם.

 

המחקר אומנם התמקד באוכמניות ותותים, אך פירות וירקות רבים אחרים עשירים באנתוציאנין בהם חציל, פטל, דומדמניות שחורות, שזיפים ודובדבנים.

 

 

Circulation, January 2013

קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: