אירוע מוחי

כמוניאירוע מוחיחדשותאיזו דיאטה טובה יותר להפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם?

איזו דיאטה טובה יותר להפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם?

מחקר השווה ראש בראש דיאטה דלת פחמימות ודיאטה דלת שומנים. איזו דיאטה הובילה לתוצאות טובות יותר?

מאת אלה הר-נוי
02/09/14
תגובות 2

(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

דיאטה דלת פחמימות עשויה להיות יעילה יותר להרזיה ולהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם מאשר דיאטה דלת שומנים. כך עולה ממחקר מבוקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

 

המחקר נערך על ידי חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת Tulane, בקרב 148 אנשים שמנים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם או סוכרת.

 

 

המשתתפים חולקו באופן רנדומלי לשתי קבוצות. המשתתפים בשתי הקבוצות היו בעלי מאפיינים דומים. קבוצה אחת התבקשה להקפיד על דיאטה דלת פחמימות והשנייה על דיאטה דלת שומנים.

 

במהלך השנה בה נערך המחקר הנחקרים זכו למפגשי ייעוץ תזונתי אישיים וקבוצתיים. החוקרים אספו מידע על המשקל, מסת השומן והיקף המותניים של הנחקרים, נטלו דגימות דם ובדקו את הפעילות הגופנית שהם מבצעים ואת הקלוריות שהם צורכים ביום לאורך כל השנה.

 

מה הם אכלו?

 

בקבוצת הדיאטה דלת הפחמימות הנחקרים התבקשו לצרוך פחות מ-40 גרם פחמימות ביום. בקבוצת הדיאטה דלת השומנים הנחקרים התבקשו לצרוך פחות מ-30% מהקלוריות היומיות משומנים. פרט לכך הנחקרים לא קיבלו יעדים מסוימים לצריכת קלוריות. רמות הפעילות הגופנית וכמות הקלוריות שנצרכו על ידי המשתתפים בשתי הקבוצות היו דומות לאורך תקופת המחקר.

 

מי ירד יותר במשקל?

 

82% מהמשתתפים בדיאטת דלת השומנים התמידו בדיאטה עד סוף שנת המחקר וכך גם 79% מהמשתתפים בקבוצת הדיאטה דלת הפחמימות.

 

כבר לאחר שלושה חודשים המשתתפים בקבוצת הדיאטה דלת הפחמימות ירדו יותר במשקל בהשוואה לאלה שהקפידו על דיאטה דלה בשומנים. הבדל זה נשמר גם לאחר 6 חודשים. בשתי נקודות זמן אלה גם היקף המותניים של הנחקרים בקבוצת הדיאטה דלת הפחמימות ירד יותר.

 

ממצא זה משתלב עם ממצאי מחקר שהוצג בשנת 2011 בכנס השנתי של החברה האנדוקרינית האמריקנית. המחקר נערך בקרב 69 גברים ונשים בריאים אך בעלי עודף משקל, שהתבקשו להקפיד על תזונה דלת-שומן סטנדרטית או תזונה שהכילה קצת פחות פחמימות תוך הקפדה על פחמימות עם ערך גליקמי נמוך וקצת יותר שומנים מדיאטה סטנדרטית. החוקרים מצאו שכבר בשלב הראשון, עוד לפני הפחתת הקלוריות, אלה שהיו תחת דיאטה עם הגבלה מתונה של פחמימות איבדו כ- 11% מהשומן הבטני העמוק, מה שכמובן מתבטא בהיקף המותניים.

 

במחקר החדש, לאחר 12 חודשים המשתתפים בקבוצת הדיאטה דלת הפחמימות השילו ממשקלם בממוצע 3.5 ק"ג יותר מאשר קבוצת הדיאטה דלת השומנים והייתה אצלם ירידה גדולה יותר במסת השומן בגוף. בתום שנה של דיאטה כבר לא היה הבדל משמעותי בירידה בהיקף המותניים בין שתי הקבוצות.

 

מי הפחית יותר את הסיכון שלו למחלות לב וכלי דם?

 

למרות שהקבוצה שהקפידה על דיאטה דלת פחמימות צרכה הרבה יותר שומנים, באופן כללי הרמות בדם של שומנים מסוימים המנבאים סיכון למחלות לב וכלי דם השתפרו יותר בקבוצה זו יותר מאשר בקבוצת הדיאטה דלת השומן. גם רמות החלבון CRP המהווה סמן ביולוגי לדלקתיות ומנבא סיכון למחלות לב וכלי דם ירדו יותר בקבוצת הדיאטה דלת הפחמימות.

 

כאשר החוקרים חישבו את הסיכון של המשתתפים להתקף לב או שבץ בעשר השנים הבאות באמצעות מחשבונים מדעיים מתוקפים, הם מצאו כי לחברי קבוצת הדיאטה דלת הפחמימות סיכון קטן יותר לחוות התקף לב או שבץ.

 

החוקרים הסיקו כי הגבלת צריכת הפחמימות עשויה להיות אפשרות יעילה לאנשים המבקשים לרדת במשקל ולהפחית את גורמי הסיכון שלהם למחלות לב.

 

האם לאמץ את המסקנות?

 

המחקר הוא מחקר מבוקר, בו נחקרים המגיעים עם רקע דמוגרפי ובריאותי דומה מחולקים לקבוצות ומתבקשים לעשות שינוי. מחקרים כאלה מאפשרים לעשות השוואה טובה יותר ולהגיע למסקנות אמינות יותר ממחקרים תצפיתיים.

 

עם זאת, גם מחקר זה לא מוכיח כי צמצום הפחמימות בפני עצמו הוא שהוביל להטבה הבריאותית הגדולה יותר בקבוצת הדיאטה דלת הפחמימות. ייתכן שהשיפור נבע משינויים אחרים שהם עשו בתזונה, כמו העלאת הצריכה של סיבים תזונתיים וחלבון.

 

בנוסף, המחקר נערך על מדגם לא גדול של נחקרים. הוא נמשך 12 חודשים ולאחר מכן המעקב אחר המרזים פסק ולא ידוע אם הם עלו במשקל ומי מהם פיתח מחלה קרדיווסקולארית. לכן לא ניתן לדעת אם בטווח הארוך הדיאטה דלת הפחמימות היא אכן טובה יותר להרזיה ומניעת מחלות לב. 

 

ממצאי המחקר משתלבים עם ממצאי מספר מחקרים קודמים שמצאו יתרון בריאותי לדיאטה דלת הפחמימות על פני דיאטה דלת שומן. לדוגמה, מחקר קטן שפורסם בשנת 2012 בכתב העת JAMA השווה בין דיאטה דלת פחמימות, דיאטה דלת שומן ודיאטת אינדקס גליקמי נמוך ומצא כי דיאטת דלת שומן עשויה להאט יותר את הקצב המטבולי וכך לגרום לנו לשרוף פחות קלוריות. המשתתפים שרפו כ-300 קלוריות ליום יותר כשהקפידו על דיאטה דלת פחמימות, בהשוואה לדיאטה דלת שומן.

 

 

Ann Intern Med. 2014;161(5):309-318. doi:10.7326/M14-0180

 

תרצה-שני
05/09/14 9:14

המחקר הזה מצטרף למחקרים נוספים. גם בישראל נערך מחקר דומה ע"י פרופסור אירס שי מאוניברסיטת בן גוריון. המחקר נערך בקרייה הגרעינית דימונה. השוו בו 3 סוגי דיאטה ונמצא שההשפעה ארוכת הטווח של כל הדיא...

המחקר הזה מצטרף למחקרים נוספים. גם בישראל נערך מחקר דומה ע"י פרופסור אירס שי מאוניברסיטת בן גוריון. המחקר נערך בקרייה הגרעינית דימונה. השוו בו 3 סוגי דיאטה ונמצא שההשפעה ארוכת הטווח של כל הדיאטות זהות.


ד-ר-דינה-ראלט-PhD
05/09/14 8:21

מעניין אם יראו הבדלים אחרי 5 שנים...

הנה עוד בקורת על המחקר שבהקפו קטן מדי.

...

מעניין אם יראו הבדלים אחרי 5 שנים...



הנה עוד בקורת על המחקר שבהקפו קטן מדי.


קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: