מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אירוע מוחי

מנהלי קהילה

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר אסף טולקובסקי
נוירולוג מתמחה בבי"ח בלינסון

מובילי קהילה

טל-פדרמן
טל-פדרמן
את המסע הנוירולוגי עברתי כשחטפתי שבץ מוחי בגיל 28, לאחר מכן הוכשרתי כמאמנת רפואית וכיום "עמיתה מומחית" בפרויקט שיקום אישי, בקופ"ח מכבי. יחד עם צוותי עו"ס אני בונה תוכניות שיקום ומלווה חולים מרגע המשבר ועד החזרה לקהילה. בנוסף אני גולשת,חובשת באיחוד והצלחה. ומרצה באוניברסיטת ת"א. יש לי קליניקה פרטית ואני מומחית בניהול משברים רפואיים. ספרים נוספים שכתבתי: הכל בראש- אוטוביוגרפי,המספר את מסע השיקום. את לא נראת נכה- ספר שירים ותובנות. המדריך למשתבץ הצעיר- ספרהומוריסטי עם כלים פרקטיים לתהליכי שיקום. למידע נוסף:  www.hakol-barosh.com  
איציק-ניסני
איציק-ניסני
הגמול לאדם על עבודתו אינו מה שהוא קיבל בעבורה אלא ההזדמנות להגשים חזונו .
כמוניאירוע מוחימדריכיםהמילון המלא לשבץ

המילון המלא לשבץ

מאוטם ועד תסחיף: מילון מונחים בהקשר של שבץ מוחי


(צילום: panthermedia)
(צילום: panthermedia)

 

א

 

אוטם - נזק ברקמה על רקע הפסקה בזרימת הדם אליה. כ 85% ממקרי השבץ הינם על רקע אוטם מוחי.

 

אוטם לקונרי - אוטם קטן על רקע חסימה בכלי דם החודרים ממעגל ויליס (ראה מ') ומספקים את רקמת המוח העמוקה. נגרם לרוב על רקע יתר לחץ דם לא מאוזן.

 

איסכמיה - חוסר באספקת דם לרקמה לעתים על רקע היצרות בכלי דם.

 

אנדוקרדיטיס - דלקת, לרוב זיהומית, של מסתמי הלב המהווה מקור לתסחיפים למוח ולשבץ. ניתנת לאבחון בבדיקת אקו לב (ראה א').

 

אנדרטרקטומיה - ניתוח המבוצע על ידי כירורג כלי דם לפתיחת הצרויות בעורקי התרדמה בצוואר כדי להוריד סיכון לשבץ מוחי.

 

אספירין - תכשיר נוגד צימות טסיות. מהווה טיפול מקובל למניעה שניונית של שבץ מוח.

 

אקו לב - בדיקת אולטרה-סאונד להדגמת חללי הלב לשם חיפוש מקור לתסחיפים למוח בחולים לאחר שבץ. יכולה להתבצע באופן חיצוני דרך החזה או באופן פולשני דרך הושט.

 

אפזיה - אפזיה היא הפרעת שפה המהווה ביטוי שכיח של שבץ המערב את קליפת המוח בהמיספרה השמאלית. עשויה לגרום לקושי בשטף הדיבור או בהבנת השפה.

 

אפילפסיה - כ 5-10% מהחולים יסבלו לאחר שבץ מהתקפים כיפיוניים, משניים לנזק המבני ברקמת המוח שנגרם על ידי השבץ. הטיפול יהיה בתרופות נוגדות כיפיון.

 

ד

 

דופלר עורקי צוואר - בדיקה לא פולשנית על בסיס אולטרה-סאונד לאבחון היצרויות בעורקי התרדמה (ראה ע').

 

דיכאון - סיבוך מאוחר שכיח לאחר שבץ. הדיכאון פוגע באופן ניכר בפוטנציאל השיקומי. חשוב מאוד לאבחן דיכאון לאחר שבץ ולהתחיל טיפול בנוגדי דיכאון.

 

דיסארטריה - קושי בהגייה של מילים או עיצורים. תחושה של דיבור "כבד". מהווה ביטוי שכיח לשבץ מוח.

 

דיספגיה - הפרעה בבליעה, בעיקר לנוזלים. מהווה סיבוך שכיח של שבץ, בעיקר שבץ המערב את גזע המוח. דיספגיה לא מאובחנת עלולה לגרום לשאיפת נוזלים לריאות ולדלקת ריאות כתוצאה מכך.

 

דיסקציה - קרע חלקי בדופן כלי דם. דיסקציה בכלי דם צווארי מהווה סיבה שכיחה לשליחת תסחיף (ראה ת') למוח ושבץ בצעירים. הסיבה העיקרית לדיסקציה הינה טראומה לצוואר.

 

דמם תוך מוחי - מהווה מיעוט ממקרי השבץ (כ 15%), אולם כרוך בצפי קליני קשה יותר ובתמותה גבוהה יותר. נגרם על רקע קרע בכלי דם מוחי. הסיבה השכיחה ביותר לדמם תוך מוחי הינה יתר לחץ דם (ראה י') .

 

ה

 

הולטר אק"ג - ניטור רצוף במשך 24-48 שעות של קצב הלב. בדיקת הבחירה לאבחון פרפור עליות התקפי כגורם סיכון לשבץ מוח.

 

הזנחת צד (נגלקט) - התעלמות מצד שמאל, לעתים ביטוי של שבץ המערב את קליפת המוח הימנית. החולה, למשל, יותיר את המזון בחלק השמאלי של הצלחת ויתעלם מאנשים הנמצאים לשמאלו.

 

המונימוס המיאנופיה - פגיעה בשדה הראיה מצד אחד בשתי העיניים, לרוב ביטוי של שבץ המערב את קליפת המוח העורפית.

 

המיפלגיה - שיתוק מלא של פלג גוף. מהווה סימן שכיח של שבץ מוח.

 

המיפרזיס - חולשת פלג גוף. מהווה ביטוי שכיח לשבץ מוח.

 

ו

 

וסקוליטיס - דלקת סביב כלי דם העלולה לגרום לאוטמים ודימומים מוחיים. לעיתים מדובר במחלה מבודדת של המוח ולעיתים ביטוי של מחלת רקמת חיבור המערבת רקמות נוספות כגון זאבת, תסמונת בכצ`ט ומחלות אחרות.

 

ז

 

זיהומים - ישנם זיהומים העלולים לערב כלי דם במוח ולגרום לשבץ, בהם ניתן למנות סיפיליס, הרפס זוסטר (שלבקת חוגרת), שחפת ו-HIV (איידס).

 

ח

 

חלון סגלגל - נקב בין שתי עליות הלב. מהווה שריד למערכת הדם העוברית אולם קיים בכרבע מהאוכלוסייה. חלון סגלגל פתוח עם מעבר דם מהעלייה הימנית לשמאלית עשוי להסביר שבץ מוח בצעירים ללא גורמי סיכון נוספים. במקרים מסוימים יש לשקול את סגירתו בצנתור.

 

ט

 

טרומבוליזה - הטיפול המאושר לשבץ איסכמי חד. ניתן לתוך הוריד או העורק החסום בשעות הראשונות לאחר שבץ מוח. עשוי לשפר צפי בשליש מהמקרים אולם כרוך גם בסיכון לדמם תוך מוחי (ראה ד').

 

י

 

יתר לחץ דם - גורם הסיכון המרכזי לשבץ מוח- הן איסכמי והן דימומי. יש לאזנו באופן אגרסיבי במניעה שניונית של שבץ.

 

כ

 

כולסטרול - שומן מן החי. שוקע על דפנות כלי דם ומהווה גורם סיכון לשבץ מוח. ניתן להוריד ערכי כולסטרול על ידי תכשירים ממשפחת הסטטינים (ראה ס').

 

מ

 

מסתם תותב מלאכותי - מעלה באופן ניכר סיכון לשבץ על רקע תסחיפים למוח, לכן חולים עם מסתם מטופלים בנוגדי קרישה.

 

מעגל ויליס - מערכת כלי הדם המספקת את המוח. מורכבת מאיחוד של המערכת הקדמית ממקור עורקי התרדמה (ראה ע'), והאחורית ממקור עורקי החוליות (ראה ע').

 

ס

 

סוכרת - מהווה גורם סיכון חשוב לשבץ. המחלה מכפילה סיכון לשבץ ביחס לשאר האוכלוסייה.

 

סטטינים – תכשירים להורדת כולסטרול. מהווים חלק חשוב במניעה שניונית של שבץ מוח גם בחולים ללא כולסטרול גבוה.

 

CT מוח - בדיקת הדמיה לאבחון שבץ מוח איסכמי ודימומי. חשוב לציין כי שבץ מוח איסכמי יודגם רק לאחר 24-48 שעות בבדיקת הCT. הבדיקה מבוצעת בדחיפות בחדר המיון על מנת לשלול דמם תוך מוחי.

 

ע

 

עורקי החוליות - כלי הדם העוברים בתוך עמוד השדרה ומהווים את מערכת אספקת הדם האחורית למוח המספקת את גזע המוח, המוחון והאונה העורפית של המוח הגדול.

 

עורקי התרדמה - כלי דם בצוואר המספקים את רוב המוח הגדול. היצרות בהם מהווה גורם סיכון לשליחת תסחיף למוח ושבץ מוח. ניתן לאבחן היצרות בבדיקת דופלר (ראה ד').

 

עמילואיד - חלבון השוקע ברקמות שונות בגוף ועלול לגרום למחלות שונות. שקיעתו על פני דופן כלי דם במוח מעלה סיכון לדמם תוך מוחי.

 

פ

 

פלויקס -  (קלופידוגרל) תכשיר נוגד צימות טסיות הפועל במנגנון שונה מאספירין. שימוש בו כרוך בפחות תופעות לוואי. מהוה טיפול מקובל למניעה שניונית של שבץ מוח.

 

פקקת בורידי המוח - אוטם בכלי דם ורידי המנקז את רקמת המוח. כרוך לרוב בכאבי ראש ובחסרים נוירולוגים מוקדיים. שכיח יותר בהריון, מחלות סרטן או מצבים של קרישיות יתר (ראה ק').

 

פרדקסה - תכשיר חדש שאושר לאחרונה לשימוש כטיפול נוגד קרישה למניעת שבץ בחולי פרפור עליות. השימוש בו לא כרוך בניטור בדיקות INR.

 

פרפור עליות - הפרעת קצב לב שכיחה. מהווה מקור לסחיפים למוח וסיבה שכיחה לשבץ מוח. פרפור עליות מעלה סיכון לשבץ פי 5-6.

 

פרקינסוניזם - הפרעת תנועה הכוללת נוקשות שרירים, איטיות בתנועה והפרעות בהליכה ויציבה. תיתכן כהפרעה משנית למחלת כלי דם של המוח ולאוטמים חוזרים.

 

צ

 

צנתור עורקי התרדמה - הליך צנתורי לפתיחת הצרויות בעורקי התרדמה על מנת להפחית סיכון לשבץ מוח. בחולים המתאימים להתערבות יש לבחור בין הצנתור לבין ניתוח האנדרטרקטומיה (ראה א').

 

ק

 

קומדין - תכשיר נוגד קרישה הפועל באמצעות עיכוב ויטמין K. מהווה טיפול בחירה למניעת שבץ בחולים עם פרפור עליות, דיסקציה בכלי דם צווארי או מצבים נוספים. מחייב ניטור ערכי INR. תופעת הלוואי העיקרית של הטיפול הינה דימומים.

 

קרישיות יתר - נטייה של הדם ליצור קרישי דם באופן עצמוני לעיתים על רקע גנטי או נרכש. מהווה גורם סיכון לשבץ מוח בעיקר בצעירים. קרישיות יתר תיתכן גם על רקע תרופות (גלולות למניעת הריון, בעיקר בשילוב עם עישון או מיגרנה).

 

ש

 

שבץ מוח - חוסר נוירולוגי מוקדי הנגרם על רקע הפרעה בזרימת דם למוח. שבץ יתכן על רקע חסימת כלי דם (שבץ איסכמי) או דימום מכלי דם (שבץ המורגי).

 

שיטיון - ירידה קוגניטיבית הכוללת פגיעה בתפקודים כגון זיכרון, ריכוז, התמצאות, שפה ועוד. מחלת כלי דם של המוח או אירועים מוחיים חוזרים מהווים סיבה שכיחה ביותר לשיטיון.

 

ת

 

תסחיף - קריש דם המתנתק מדופן כלי דם או הלב העובר לכלי דם אחר ועלול לחסום אותו. תסחיף מהלב, קשת אבי העורקים או עורקי התרדמה מהווה סיבה שכיחה לשבץ מוח איסכמי.

 

 

ד"ר איתן אוריאל הוא מומחה בנוירולוגיה, רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ויחידת שבץ במרכז הרפואי תל אביב ומנהל קהילת שבץ באתר כמוני.

 

 למילון הלב המלא