מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סוכרת סוג-2

כמוניסוכרת סוג-2חדשותחוקרים: אפשר להפחית סיכון לסוכרת בלי לספור קלוריות

חוקרים: אפשר להפחית סיכון לסוכרת בלי לספור קלוריות

מחקר מצא כי גם ללא ירידה במשקל וספורט, תזונה ים תיכונית עשירה בשמן זית מפחיתה סיכון לסוכרת


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אפילו ללא ירידה במשקל, שינוי הרכב התזונה לתזונה ים תיכונית עשירה בפירות וירקות טריים, דגים ושמן זית יעיל יותר ב-40% במניעת התפתחותה של סוכרת סוג 2, בהשוואה לדיאטה דלת שומן. כך מצא מחקר חדש שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine.

 

המחקר החדש הוא בעצם ניתוח נתונים של מחקר קליני-התערבותי שנערך בקרב 7,447 נבדקים. כבר פורסם כי המחקר מצא שנחקרים שהתבקשו לאכול תזונה ים תיכונית מועשרת באגוזים או שמן זית ללא מגבלה קלורית, היו בעלי סיכון נמוך ב-30% לסבול מהתקף לב, שבץ או מוות ממחלות לב וכלי דם.

 

ניתוח הנתונים הנוכחי בחן את ההשפעה של מעבר לתזונה ים תיכונית על התפתחות של סוכרת סוג 2 בתת קבוצה של 3,541 נחקרים – כאלה שהתחילו את המחקר ללא סוכרת סוג 2, ושהיו להם לפחות שלושה גורמי סיכון להתפתחות של מחלת לב כמו עישון, עודף משקל, היסטוריה משפחתית של מחלות לב בגיל צעיר, יתר לחץ דם או רמות גבוהות מאוד של כולסטרול. מתוך אותם משתתפים 273 פיתחו סוכרת סוג 2.

 

מה הם אכלו? 

 

תזונה ים תיכונית מבוססת על הרבה פירות וירקות, אגוזים, קטניות, שמן זית, דגים ועוף, יחד עם כמויות מתונות של יין עם הארוחות והפחתה במוצרי חלב, בשרים אדומים או מעובדים ומתוקים.

 

משתתפי המחקר חולקו לשלוש קבוצות, כל אחת התבקשה להקפיד על תזונה מסוימת: תזונה ים תיכונית מועשרת בשמן זית, תזונה ים תיכונית מועשרת באגוזים או תזונה דלת שומן. החוקרים עקבו אחר הנחקרים, שהיו בני 55 עד 80, במשך יותר מארבע שנים.

 

בקבוצות התזונה הים תיכונית הנחקרים הונחו לצרוך לפחות שלוש מנות של פירות ושתי מנות של ירקות ביום ולאכול כל שבוע דגים וקטניות לפחות שלוש פעמים. הם הונחו גם לאכול עוף במקום בשר אדום, ולאלה שנוהגים לשתות אלכוהול – לשתות לפחות שבע כוסות יין בשבוע עם הארוחות. עודדו אותם להימנע מחטיפים ומאפים מתועשים ולהגביל את צריכת מוצרי החלב, הבשרים המעובדים והמשקאות הקלים. בנוסף, חברי קבוצה אחת קיבלו שמן זית כתית מעולה והונחו לצרוך כארבע כפות ביום. חברי הקבוצה השנייה קיבלו קומבינציה של אגוזי מלך, שקדים ואגוזי לוז והונחו לאכול כרבע כוס ביום.

 

החוקרים התרכזו בסוגים של מזונות ולא בספירת קלוריות. המשתתפים הורשו לצרוך כמה קלוריות שרצו ולא קיבלו הנחיות לגבי פעילות גופנית.

 

ניתוח הנתונים העלה שבקרב אלה שהיו בקבוצת התזונה הים תיכונית המועשרת בשמן זית 6.9% פיתחו סוכרת, בקרב אלה שהיו בקבוצת התזונה הים תיכונית המועשרת באגוזים 7.4% פיתחו סוכרת ובקרב אלה שהיו בקבוצת הדיאטה דלת השומן 8.8% פיתחו סוכרת.

 

לאחר שלקחו בחשבון נתונים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות, החוקרים חישבו כי בהשוואה לדיאטה דלת שומן, תזונה ים תיכונית מועשרת בשמן זית נקשרה להפחתה של 40% בסבירות להתפתחות של סוכרת סוג 2. לתזונה ים תיכונית מועשרת באגוזים היה קשר פחות חזק עם סוכרת, שלא היה משמעותי מבחינה סטטיסטית - הפחתה של 18% בסיכון למחלה.

 

חשוב לציין כי התזונה הים-תיכונית הייתה גם פופולארית יותר בקרב המשתתפים – אנשים שהיו בקבוצות התזונה הים תיכונית הצליחו יותר לדבוק בדיאטה.

 

עם זאת, מומחים מבהירים כי לניתוח הנתונים הנוכחי יש חסרונות, בעיקר מכיוון שהמחקר לא יועד לבחינת הסיכון להתפתחות של סוכרת מלכתחילה, וכי יש לקחת את הממצאים בערבון מוגבל. לדברי המבקרים, ירידה במשקל היא גורם חשוב במניעת התפתחות המחלה.

 

 

Ann Intern Med. Published online January 6, 2014 

הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: