מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אירוע מוחי

מנהלי קהילה

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר אסף טולקובסקי
נוירולוג מתמחה בבי"ח בלינסון

מובילי קהילה

טל-פדרמן
טל-פדרמן
את המסע הנוירולוגי עברתי כשחטפתי שבץ מוחי בגיל 28, לאחר מכן הוכשרתי כמאמנת רפואית וכיום "עמיתה מומחית" בפרויקט שיקום אישי, בקופ"ח מכבי. יחד עם צוותי עו"ס אני בונה תוכניות שיקום ומלווה חולים מרגע המשבר ועד החזרה לקהילה. בנוסף אני גולשת,חובשת באיחוד והצלחה. ומרצה באוניברסיטת ת"א. יש לי קליניקה פרטית ואני מומחית בניהול משברים רפואיים. ספרים נוספים שכתבתי: הכל בראש- אוטוביוגרפי,המספר את מסע השיקום. את לא נראת נכה- ספר שירים ותובנות. המדריך למשתבץ הצעיר- ספרהומוריסטי עם כלים פרקטיים לתהליכי שיקום. למידע נוסף:  www.hakol-barosh.com  
איציק-ניסני
איציק-ניסני
הגמול לאדם על עבודתו אינו מה שהוא קיבל בעבורה אלא ההזדמנות להגשים חזונו .
כמוניאירוע מוחיחדשותמה לרמות המלחים בדם ותוצאות השבץ?

מה לרמות המלחים בדם ותוצאות השבץ?

מחקר: רמות נמוכות של נתרן בדם בזמן שמתרחש שבץ, קשורות לסיכון מוגבר למוות ב-3 השנים לאחר האירוע


קשר בין רמות הנתרן בדם לסיכון למוות לאחר שבץ (צילום: Shutterstock)
קשר בין רמות הנתרן בדם לסיכון למוות לאחר שבץ (צילום: Shutterstock)

 

רמות נתרן נמוכות בדם (היפונתרמיה) הינה הפרעה שכיחה ביוני הדם בחולים מאושפזים. לעתים קרובות ההיפונתרמיה הינה משנית למצבים כגון דלקות ריאה, הפרעה כלייתית או לתרופות. הקשר בין רמות הנתרן בזמן השבץ החד לבין הצפי הקליני לטווח הארוך טרם נבדק.

 

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Cerebrovascular Diseases בדק את רמות הנתרן בדם בקרב 925 חולים עם שבץ בשלב החד. החוקרים מבית החולים Chang-Gung בטייוואן עקבו אחר שעורי התמותה במשך תקופה של שלוש שנים.

 

לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון גורמים שהיו עלולים להשפיע על הסיכון לתמותה, ניתוח הנתונים העלה כי שיעורי התמותה לאחר שלוש שנים היו גבוהים באופן מובהק בקרב החולים עם רמות הנתרן הנמוכות בשלב החד של השבץ, ביחס לחולים שהיו עם רמות נתרן בגדר הנורמה. הסיכון למוות היה גבוה פי יותר מ-2 בחולים שנמדדו אצלם רמות נמוכות של נתרן.

 

מדובר במחקר ראשוני שהדגים תוצאות מעניינות, אם כי עדיין לא ברור אם רמות הנתרן הנמוכות הן סמן בלבד למחלה סיסטמית הגורמת לסיכון המוגבר למוות או אם הן משחקות בפני עצמן תפקיד מרכזי בצפי הקליני.

 

יש צורך במחקרים נוספים על מנת לבסס את הקשר ואת המנגנון המקשר בין היפונתרמיה ותמותה בחולי שבץ. יתכן ובעתיד מעקב ותיקון של הפרעות ביוני הדם יוכלו לשפר צפי קליני ולהוריד תמותה לאחר שבץ.

 

 

Cerebrovasc Dis 2012;34:55-62