מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשותמחקר: תסמינים של קורונה לרוב מופיעים לאחר 5 ימים

מחקר: תסמינים של קורונה לרוב מופיעים לאחר 5 ימים

חוקרים ביקשו להעריך את תקופת הדגירה של נגיף הקורונה. האם בידוד של 14 יום מספיק כדי למנוע התפשטות?


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

אנשים שנדבקים בנגיף הקורונה נוטים לפתח תסמינים כחמישה ימים לאחר החשיפה, וכמעט תמיד תוך שבועיים. כך עולה ממחקר חדש שפורסם אתמול (ב') בכתב העת Annals of Internal Medicine.

 

תקופת הדגירה שנמצאה במחקר מתאימה להערכות הקודמות של אנשי מערכת הבריאות והממצאים מאוששים את הנחיצות של בידוד למשך 14 יום לפחות כשקיים חשש לחשיפה. עוד עולה מהממצאים כי בדיקות חום ותסמינים בשדות תעופה מחמיצות אנשים שנדבקו לאחרונה ונמצאים בתקופת דגירה לפני התפרצות התסמינים.

 

חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת ג'ון הופקינס בחנו 181 דיווחים על נגיף הקורונה במקומות בעולם ללא התפשטות נרחבת של הווירוס – ובמילים אחרות אזורים בהם קל לאתר את מקור ההידבקות – שדווחו בין תחילת השנה ועד ה-24 בפברואר.

 

המחקר החל בשלב מוקדם של התפרצות הקורונה - כאשר הנגיף התפשט בווהאן שבסין והעיר הייתה המקור היחיד לזיהום. החוקרים בחנו מתי אנשים שפיתחו תסמינים של קורונה שהו בווהאן (161 מהנבדקים שהו באזור לפני שפיתחו תסמינים) או נחשפו לאדם שידוע כי חלה בקורונה או ששב מאותו אזר בסין, וזה אפשר להם להעריך את זמן החשיפה לנגיף ואת תקופת הדגירה שלו.

 

נמצא כי זמן הדגירה החציוני של הנגיף עמד על 5.1 יום לאחר החשיפה. לפי הערכות החוקרים פחות מ-2.5% מהאנשים שנדבקו בנגיף יפתחו תסמינים תוך יומיים-שלושה. סך הכל 97.5% מפתחים את התסמינים בתקופה של 11.5 ימים לאחר החשיפה.

 

לפי הערכות שמרניות של החוקרים 101 איש מכל 10,000 מקרים יפתחו תסמינים לאחר 14 ימים – זאת אומרת לאחר תקופת הבידוד הנדרשת כיום לאנשים שאולי נחשפו לנגיף.

 

המחקר בחן את תקופת הדגירה של הקורונה בהקשר להתפתחות תסמינים. חשוב לדעת כי ייתכן שאדם יהיה מדבק לאחר שנחשף למחלה ולפני שפיתח תסמינים – בלי שהוא יהיה מודע לכך, ויש גם אנשים שנושאים את הנגיף וכלל לא מפתחים תסמינים.

 

יש גם לציין כי החוקרים הסתמכו רק על דיווחים שאושרו על חולים שאובחנו, וייתכן שהמקרים עליהם הסתמכו במחקר מייצגים יותר חולים קשים, בעוד שתקופת הדגירה למקרים מתונים יותר עשויה להיות שונה.

 

 

Ann Intern Med. 2020. DOI: 10.7326/M20-0504