מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אירוע מוחי

מנהלי קהילה

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר אסף טולקובסקי
נוירולוג מתמחה בבי"ח בלינסון

מובילי קהילה

טל-פדרמן
טל-פדרמן
את המסע הנוירולוגי עברתי כשחטפתי שבץ מוחי בגיל 28, לאחר מכן הוכשרתי כמאמנת רפואית וכיום "עמיתה מומחית" בפרויקט שיקום אישי, בקופ"ח מכבי. יחד עם צוותי עו"ס אני בונה תוכניות שיקום ומלווה חולים מרגע המשבר ועד החזרה לקהילה. בנוסף אני גולשת,חובשת באיחוד והצלחה. ומרצה באוניברסיטת ת"א. יש לי קליניקה פרטית ואני מומחית בניהול משברים רפואיים. ספרים נוספים שכתבתי: הכל בראש- אוטוביוגרפי,המספר את מסע השיקום. את לא נראת נכה- ספר שירים ותובנות. המדריך למשתבץ הצעיר- ספרהומוריסטי עם כלים פרקטיים לתהליכי שיקום. למידע נוסף:  www.hakol-barosh.com  
איציק-ניסני
איציק-ניסני
הגמול לאדם על עבודתו אינו מה שהוא קיבל בעבורה אלא ההזדמנות להגשים חזונו .
כמוניאירוע מוחיחדשותעל חוסר ויטמין D וסיכון למוות משבץ

על חוסר ויטמין D וסיכון למוות משבץ

רמות נמוכות של ויטמין D קשורות לסיכון מוגבר לשבץ מוח קטלני, אבל רק באוכלוסיה לבנה


יש צורך במחקרים נוספים כדי לקבוע אם תוסף ויטמין D מפחית סיכון לשבץ (צילום: panthermedia)
יש צורך במחקרים נוספים כדי לקבוע אם תוסף ויטמין D מפחית סיכון לשבץ (צילום: panthermedia)

 

תפקידו של ויטמין D במניעת תחלואה קרדיו-וסקולארית וכן מחלות נוספות כגון שיטיון וטרשת נפוצה נתון במחלוקת בספרות הרפואית וטרם הושגה הסכמה בנידון. כעת, מחקר חדש בדק את הקשר בין רמות נמוכות של ויטמין D וסיכון לשבץ מוח קטלני ומצא כי מחסור של הוויטמין לא מעלה סיכון לשבץ קטלני באוכלוסיה השחורה, אבל מכפיל את הסיכון למוות משבץ באוכלוסיה הלבנה. 

 

מקורות לוויטמין D כוללים, בראש ובראשונה, חשיפה לקרינת שמש וכן דגים שמנים ודגנים ומוצרי חלב מועשרים. ניתן לצרוך את הוויטמין גם כתוסף תזונה בטבליות.

 

המחקר החדש שממצאיו הוצגו בכנס השנתי של איגוד הלב האמריקאי, כלל למעלה מ 8000 נבדקים שהיו במעקב במשך כ- 14 שנה.

 

התוצאות המפתיעות העלו כי חוסר ויטמין D מכפיל את הסיכון למוות משבץ בקרב אוכלוסיה אמריקאית לבנה, אולם לא בקרב אוכלוסיה שחורה.

 

הממצאים מפתיעים שכן ידוע כי הסיכון לשבץ קטלני גבוה יותר בקרב האוכלוסייה השחורה וכן כי רמות ויטמין D נמוכות יותר בקרב אוכלוסיה זו ומומחים האמינו כי המחסור בוויטמין D הוא זה שגורם לעליה בשכיחות מקרי השבץ הקטלניים בקרב האוכלוסייה האפרו-אמריקאית.

 

אחת ההשערות שהעלו החוקרים להסבר תוצאות המחקר הנוכחי היא שבקרב האוכלוסייה השחורה נוצרו מנגנוני פיצוי לחוסר בוויטמין D, כך שהגוף יכול להתמודד טוב יותר עם החוסר היחסי. השיעור הנמוך של מחלות עצם ואוסטיאופורוזיס בקרב האוכלוסייה האפרו-אמריקאית מחזק השערה זו. 

 

החוקרים מציינים כי יש צורך במחקרים גדולים נוספים על מנת להבין את התועלת בצריכה קבועה של תוסף ויטמין D למניעת שבץ. סקירת מחקרים גדולה שפורסמה לאחרונה הראתה כי תוספי תזונה של ויטמין E מעלים את הסיכון לדימום מוחי ומפחיתים סיכון לשבץ איסכמי.

 

 

תרגום ועריכה: ד"ר איתן אוריאל
 

medpage today