מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אירוע מוחי

מנהלי קהילה

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר אסף טולקובסקי
נוירולוג מתמחה בבי"ח בלינסון

מובילי קהילה

טל-פדרמן
טל-פדרמן
את המסע הנוירולוגי עברתי כשחטפתי שבץ מוחי בגיל 28, לאחר מכן הוכשרתי כמאמנת רפואית וכיום "עמיתה מומחית" בפרויקט שיקום אישי, בקופ"ח מכבי. יחד עם צוותי עו"ס אני בונה תוכניות שיקום ומלווה חולים מרגע המשבר ועד החזרה לקהילה. בנוסף אני גולשת,חובשת באיחוד והצלחה. ומרצה באוניברסיטת ת"א. יש לי קליניקה פרטית ואני מומחית בניהול משברים רפואיים. ספרים נוספים שכתבתי: הכל בראש- אוטוביוגרפי,המספר את מסע השיקום. את לא נראת נכה- ספר שירים ותובנות. המדריך למשתבץ הצעיר- ספרהומוריסטי עם כלים פרקטיים לתהליכי שיקום. למידע נוסף:  www.hakol-barosh.com  
איציק-ניסני
איציק-ניסני
הגמול לאדם על עבודתו אינו מה שהוא קיבל בעבורה אלא ההזדמנות להגשים חזונו .
כמוניאירוע מוחיחדשותפירות הדר מגנים מפני שבץ

פירות הדר מגנים מפני שבץ

מחקר: צריכה קבועה של פירות הדר כמו תפוזים ואשכוליות מפחיתה את הסיכון לשבץ בנשים


צריכה קבועה של פירות הדר מפחיתה את הסיכון לשבץ ב-19% (צילום: Shutterstock)
צריכה קבועה של פירות הדר מפחיתה את הסיכון לשבץ ב-19% (צילום: Shutterstock)

 

לנשים שאוכלות פירות הדר באופן קבוע סיכון מופחת לשבץ שנגרם בשל חסימה של כלי דם. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Stroke.

 

החוקרים בחנו נתונים שנאספו במשך 14 שנים במסגרת סקר האחיות האמריקאי. הסקר כלל כמעט 70,000 נשים שדיווחו בפירוט רב על מה שאכלו כל 4 שנים. המטרה הייתה לבדוק את השפעות הפלבנואידים – רכיבים הקיימים בפירות וירקות וגם בשוקולד מריר ויין אדום – על הבריאות.

 

בעוד שצריכה כללית של פלבנואידים מכל 6 הסוגים הטיפוסיים בתזונה האמריקאית יחד לא נקשרה לסיכון מופחת לשבץ, צריכה של פלבנואידים מהסוג flavanones נקשרה לסיכון מופחת לשבץ איסכמי. לנשים ברבעון העליון של צריכת תפוזים ואשכוליות הסיכון לשבץ איסכמי היה נמוך ב- 19% בהשוואה לנשים ברבעון התחתון של צריכת פירות הדר.

 

החוקרים מסבירים כי פלבנואידים עשויים להגן מפני שבץ בכמה מנגנונים, בהם שיפור תפקוד כלי הדם והשפעה נוגדת דלקת.

 

מחקרים קודמים דווקא הצביעו על פירות אחרים כמגנים מפני שבץ. כך למשל בננות נקשרו להפחתת הסיכון לשבץ בגלל האשלגן שהן מכילות. מחקר אחר מצא כי פירות וירקות שבשרם לבן – כמו תפוחים או אגסים - עשויים להיות הטובים ביותר למניעת שבץ.

 

חשוב לזכור כי אשכוליות מעכבות את הפעילות של מערכת אנזימתית חשובה האחראית על המטבוליזם של תרופות רבות, בהן תרופות המיועדות למניעת התקפי לב ושבץ ותרופות להפחתת לחץ דם. לכן צריכה של אשכוליות עלולה להביא לתופעות לוואי קשות במטופלים בתרופות אלה.

 

כדאי גם לזכור כי את הפירות עדיף לאכול ולא לשתות כמיץ, המכיל כמות גדולה של סוכר וקלוריות.

 

 

Stroke, April 2012

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה